Rit plannen 3 dagen wat is realistisch

wes1985

Die hard MF'er
5 okt 2016
314
47
ik ben een rit aan het plannen van 3 dagen, ik wil een beetje realistisch plannen en vindt het ook nog wel eens leuk om te stoppen en even van het uitzicht te genieten.
Zijn mijn dagen zo een beetje normaal kwa km en reistijd ik wil mezelf niet teveel hooi op de vork nemen, ik rij al wel 14 jaar motor en dag tripjes maar zat maar nog nooit 3dagen op pad geweest met de motor.

dag 1 vanuit breda over de saaie weg naar Roermond.
Daar wil ik de snelweg af via duitsland binnendooor richting luxemburg, ik twijfel nog om bij berdorf de perekop te overnachten.
Dat ligt op 350 km en 5 uur van mijn vertrekpunt af, of ik rij een stukje door naar Esch sur sûre bij de dam dat is 400 km en 6 uurrijden.

Dag 2 rondrit in luxemburg en stukje België, 230 km en 4.15 uur rijden ergens stoppen bij kautenbach voor overnachting.

Dag 3 wil ik binnen door naar huis via bertogne en la roche richting maastricht, dan binnen door via peer en reusel richting huis.
334 km en 5 .30 uur rijden.
 
Klinkt prima haalbaar toch? Hou rekening met een gemiddelde snelheid van max 45km/u als je rustig aan doet en ook wat wilt zien. (geeft niet aan hoe hard je rijd maar geeft aan hoe lang je onderweg bent).
 
Lijkt mij goed haalbaar, en als je het aan het eind van de dag nog niet zat bent kan je er altijd nog een rondje aan vast plakken
 
Duitsland links laten liggen! Vanuit Breda kun je beter de snelweg pakken naar Namur (net zo ver als Luik) en je staat aan een geheel andere kant van de ardennnen. Vanuit daar kun je via de Semois mooi naar ESche Sur rijden. Echt een topgebied!

p.s. die bike ranch... wat een kuttent is dat, zelfs de koffie is niet te zuipen! Zet ergens bike op en al het kuddevolk wil er naartoe.
 
Duitsland links laten liggen! Vanuit Breda kun je beter de snelweg pakken naar Namur (net zo ver als Luik) en je staat aan een geheel andere kant van de ardennnen. Vanuit daar kun je via de Semois mooi naar ESche Sur rijden. Echt een topgebied!

p.s. die bike ranch... wat een kuttent is dat, zelfs de koffie is niet te zuipen! Zet ergens bike op en al het kuddevolk wil er naartoe.
Ik ben er vaak langsgekomen, maar nooit de neiging gehad om daar te stoppen.
Overigens rijd ik liever in de Eifel dan in de Ardennen. Een kwestie van voorkeur.
 
Duitsland links laten liggen! Vanuit Breda kun je beter de snelweg pakken naar Namur (net zo ver als Luik) en je staat aan een geheel andere kant van de ardennnen. Vanuit daar kun je via de Semois mooi naar ESche Sur rijden. Echt een topgebied!

p.s. die bike ranch... wat een kuttent is dat, zelfs de koffie is niet te zuipen! Zet ergens bike op en al het kuddevolk wil er naartoe.
De laatste keer was het bier goed te doen😉, maar eten en koffie heb ik daar nog niet op.
 
Ik zou niet in Roermond van de snelweg gaan maar direct naar Aken Brand en daar de snelweg af
Aken-Brand is ook altijd mijn startpunt voor een dag Eiffel.
Afstand is 200km en was voorheen (toen we nog geen max 100 hadden) in ca 1.5h te rijden.
Goed moment voor een pitsstop. Dorp heeft prima horeca voor wat te eten/ drinken.

Tot Brand nog geen heuvel te bekennen, na Brand direct de heuvels in!! :] :] :] :]


Hierboven genoemd Biker Ranch ook wel eens geweest.
Er zijn meerdere biker-plaatsen in de Eiffel. Je moet er van houden. Apart sfeertje. Ik vind 't meestal wel leuk!
Je moet daar niet heen gaan als je van verfijnde tafel-manieren houdt. Veel 'Pommes' met bbh handen- en voetenwerk.

David_ZZR noemt Esch s/Sûre en Sémois gebied.
Jazeker is dat heel mooi.
Op de vakantie-heenweg heb ik nog in Esch s/S koffie gedronken. Heel mooi stukje!
Vorige week op de terugweg stond ik nog met mijn tentje in Bouillon letterlijk aan de Sémois.(rivier)
Maar is dat niet een beetje teveel van het goede voor 3 dagen toeren?
 
Laatst bewerkt:
Aken-Brand is ook altijd mijn startpunt voor een dag Eiffel.
Afstand is 200km en was voorheen (toen we nog geen max 100 hadden) in ca 1.5h te rijden.
Goed moment voor een pitsstop. Dorp heeft prima horeca voor wat te eten/ drinken.

Tot Brand nog geen heuvel te bekennen, na Brand direct de heuvels in!! :] :] :] :]


Hierboven genoemd Biker Ranch ook wel eens geweest.
Er zijn meerdere biker-plaatsen in de Eiffel. Je moet er van houden. Apart sfeertje. Ik vind 't meestal wel leuk!
Je moet daar niet heen gaan als je van verfijnde tafel-manieren houdt. Veel 'Pommes' met bbh handen- en voetenwerk.

David_ZZR noemt Esch s/Sûre en Sémois gebied.
Jazeker is dat heel mooi.
Op de vakantie-heenweg heb ik nog in Esch s/S koffie gedronken. Heel mooi stukje!
Vorige week op de terugweg stond ik nog met mijn tentje in Bouillon letterlijk aan de Sémois.(rivier)
Maar is dat niet een beetje teveel van het goede voor 3 dagen toeren?
Ik zal eens kijken wat het kwa tijd scheelt als ik door ga naar aken over de snelweg, dat lijkt inderdaad wel een betere optie.
 
Ik weet niet wanneer je gaat? In het weekend moet je zowiezo niet bij de bikerranche zijn. Ze zijn wel op maandag open, terwijl andere tenten dan vaak dicht zijn. Rij je op zaterdag aan zou ik ergens anders stoppen. Verder denk ik dat de routes per dag tamelijk kort zijn. Zeker als je alleen bent, je stopt ergens voor het uitzicht of een kopje koffie en rijdt weer verder. Anders zit je, denk ik, al om 3uur op het terras....
 
Welke navigatie heb je mee onderweg? Ik heb ook nog wel een aantal leuke routesuggesties die kant op, die kan ik je toesturen...
 
Welke navigatie heb je mee onderweg? Ik heb ook nog wel een aantal leuke routesuggesties die kant op, die kan ik je toesturen...
Ik rij met een tomtom, mijn vrouw wil toch mee om eens te proberen of het voor haar ook wat is.
Ik wil vrijdags vertrekken, in duitsland zijn sommige wegen gesloten in het weekend voor motor verkeer.
Dat wil ik graag vermijden door smorgens te vertrekken.
 
De wegen in Duitsland zijn vele malen beter dan de wegen in Belgie.
Dan leg je de lat niet erg hoog _O-
Maar ik snap je punt :)

Jammer van de Eifel is dat de leukste stukken inmiddels verboden zijn voor motorrijders in het weekend. Daar kun je dus het beste op werkdagen heen.

Als je puur kijkt naar de kwaliteit van asfalt dan heb ik Luxemburg erg hoog staan.
 
Dan leg je de lat niet erg hoog _O-
Maar ik snap je punt :)

Jammer van de Eifel is dat de leukste stukken inmiddels verboden zijn voor motorrijders in het weekend. Daar kun je dus het beste op werkdagen heen.

Als je puur kijkt naar de kwaliteit van asfalt dan heb ik Luxemburg erg hoog staan.
Veel in de Eifel gereden in het weekend, maar ik kan alleen de L128 bij Woffelsbach bedenken dat dicht is in het weekend. Daar kan je echter makkelijk een mooi stukje omheen rijden. Boete is daarnaast maar een tientje meen ik, dus je kan het ook als veredelde wegenbelasting zien _O- .
Eens met de wegen in Luxemburg, wat kan je daar geweldig sturen. Pak vooral Wiltz - Kautenbach even mee :]
 
Helemaal de wat grotere wegen zijn ook qua bochten fantastisch, net zoals in Oostenrijk en Italië waar je slingerend met 100km doorheen kan cruisen. En uiteraard leuke dorpjes en prachtige uitzichten!
 
Ik kende de Eifel vooral van het doorrijden naar het heerlijke Luxemburg, maar laatst een dagje enkel Eifel gedaan en dat was eigenlijk ook wel verrassend mooi.Zeker de oostkant van het Nationaal Park vond ik erg mooi (en een stuk rustiger).

Overigens doen wij een driedaagse Luxemburg-trip net iets anders: 2 overnachtingen bij Nagel in Vianden, zodat je de middelste dag lekker zonder bepakking kunt rijden in Luxemburg. Tot aan Maastricht pakken we dan snelweg en vanaf daar mooi door de Eifel heen en bv via België terug. Overigens is de Biker Ranch wel een soort vast punt op dit soort tripjes. Niet omdat het nu zo'n geweldige tent is, maar tradities zijn mooi, het eten is er prima en niet duur en je kunt mooi fietsen en vooral mensen kijken. Ook in het weekend hebben we er eigenlijk altijd meteen een plekje.
 
Eifel is prachtig! De wegen in Duitsland zijn vele malen beter dan de wegen in Belgie. Hoe dieper je de eifel in gaat, hoe mooier het wordt!
Als je ooit in Z.Italië in de binnenlanden hebt gereden dan klaag je NOOIT meer over de wegen in België!
Vergeleken met veel wegdek beneden Napels, kan je in Wallonië meestal spreken over een biljartlaken.
 
Je ziet het 1 vraag allemaal verschillende ideëen. Ik vind het persoonlijk niet fijn om uren snelweg te rijden. Het liefst pakken wij dan ook even uurtje snelweg. dan even binnendoor en daarna weer uurtje snelweg ongeveer. Maarja nu rijden we ook niet zoveel kilometers meer. 10 jaar terug pakte we gerust 1000km aan 1 stuk om daarna pas snelweg af te gaan.

Enige tip die ik heb: Plan niet teveel. Ga lunchen als je trek hebt.( En wanneer je iets gezelligs ziet) En pas je route tijdens rijden aan naar later of eerder aankomst zegmaar. Soms is 500km binnendoor op een dag prima te doen en een andere keer ben je met 250 al kapot. Met een vaste planning voor eten en aankomst hotel en dergelijken kom je uiteindelijk met tijdsdruk te maken.

Hoe je het ook doet, en waar je ook heen gaat, alvast veel plezier in ieder geval :]
 
Enige tip die ik heb: Plan niet teveel. Ga lunchen als je trek hebt.( En wanneer je iets gezelligs ziet)
Mee eens!
Als je een leuke plek ziet om iets te gebruiken, bij twijfel, wel vol in de remmen!
Als de vaart er in zit, heb je snel de neiging om door te gassen. Het volgende leuke terras blijkt soms toch niet snel te komen.

Het fijnste is rijden zonder een vaste geplande dag-eind-bestemming. We zien wel wat 't wordt!
's Morgens prik je een plek op de kaart en dan maar kijken of je 't haalt.
Onderweg ineens een leuke camping? Prima, dan wordt het tentje daar opgezet.
Dit jaar in de vakantie op deze wijze door Frankrijk getoerd. Is me prima bevallen!
Dagafstanden tussen de 200 en 350km. Er is helemaal NIETS wat moet.

Oke, heel veel cols heb ik al gereden en ook de Middellandse Zee is voor mij geen 'must'. (niet gehaald op 100km)
Toen ik in de buurt was van de Mont Ventoux, ben ik 'm toch maar omhoog gereden.
Een feestje was het nu niet direct. Hartstikke druk en ook nog gedwongen te stoppen vanwege een wielerkoers.
Dan zijn er onbekende cols in de Vercors en de Chartreuse (bijv Col du Coq) waar het wel heerlijk rustig is.
 
Wat ook erg mooi is en absoluut niet toeristisch ,de Pfalz ,mooie wegen ,lekker rustig ,mooie dorpjes ,prachtig gebied en goed aan te rijden :t
ik ben er positief door verrast iig
 
Het fijnste is rijden zonder een vaste geplande dag-eind-bestemming. We zien wel wat 't wordt!
Zo rijd ik ook meestal. Prik een bestemming voor de richting en vaak kom ik daar niet aan. Dan heb je onderweg allerlei leuke stopplaatsen, extra omweg in de route etc. Bijna altijd een geweldige leuke dag rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan