Rits Spidi Admiral reparatie mogelijk?

evdkieft

MF veteraan
12 mrt 2007
3.167
34
Vanochtend dacht ik weer eens lekker op de motor naar het werk. Ik mijn Spidi Admiral aan, ritsje 1 dicht, check, ritsje 2 dicht, PLOP, vast. Vloeken, tieren, etc... M.a.w. goed chagrijnig er de brui aan gegeven en met de auto gegaan. Met sommige dingen heb ik HEEL weinig geduld, misschien ook wel de oorzaak van dit alles...

Maar, er zit dus een 'voeringflapje' binnenin dat ik al regelmatig tussen die rits heb gehad. Ligt ongetwijfeld aan mij, maar goed. Zo ook vanochtend, kreeg hem niet meer los zonder met beleid wat grof geweld toe te passen.

Helaas lijkt het nu dat de tandjes niet meer goed in elkaar grijpen, m.a.w. de rits is kaduuk, waarschijnlijk wat verbogen door mijn 'grof geweld met beleid'. Straks nog even goed kijken of ik er zelf iets aan kan fixen.

Maar, iemand nog tips mbt reparaties? Is dat uberhaupt mogelijk? Let op, het gaat hier om een speciale (?) waterdichte rits met zo'n rubberen laag eroverheen die door de rits strak dichtgetrokken wordt.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet precies wat er nu stuk is maar als ik het zo lees denk ik aan de runner (het gedeelte waar je de rist mee dicht doet)
De runner is gewoon te vervangen.
Ook kan je eerst proberen om de runner iets verder dicht te knijpen met een tangetje (niet te hard knijpen).
Ook kan je proberen de rits iets te smeren met wat kaars (waxinelichtje), gewoon over de rits smeren.
Als de rist zelf echt stuk is, dus tandjes eruit, dan gewoon een nieuwe rits laten plaatsen.

Dat de rist een "waterdichte" is maakt voor de reparatie niets uit voor vervanging wel even op letten dat er ook zo'n rits in terug geplaatst word.
 
Dank voor je reply! Op het oog is er niks stuk, ik denk inderdaad dat er in de runner iets verbogen is. De rits zelf lijkt helemaal in orde, alle tandjes e.d. zitten er nog. Ik ga er straks nog even mee aan de slag. Goed om te horen dat zowel de rits als de runner te vervangen zijn, ik had eigenlijk geen idee of dat te doen is met een motorpak. Ik hou je op de hoogte!
 
Een goede reparatietoko zou je moeten kunnen helpen, zeker als je via spidi een rits kan ritselen....
 
Terug
Bovenaan Onderaan