Road to the north pole, gekkigheid met een oud hok.

BlackVeilBiker

Technicus Magneticus de derde/naalden masochist
13 mrt 2022
3.213
5.082
Seventh layer of hell.
Na een lang gesprek met een maat van mij is er dus besloten niet volgend jaar maar dit jaar naar de noordkaap te gaan. Zowaar niet met mijn Suzuki GSXF maar met mijn MZ TS-150 luxus uit 1985.

IMG_2485.jpg


Die MZ kocht ik de dag nadat ik mijn A fysiek in handen had. Het is een 150cc 1 cilinder tweetakt met 11 hele PK’s en een topsnelheid van 105 met mij erop, zonder beenschilden en bagage.

In de tijd dat ik hem heb zijn er imitatie zijrekken opgekomen en originele beenschilden. Na het blokrevisie was de afstelling niet lekker dus harder als 85 reed hij niet. Dat is iets wat in de aankomende twee weken aangepakt gaat worden.

De bedoeling is om het een en ander periode en afkomst correct te doen. Je kunt toch niet met een moderne spullen op zo een apparaat rijden? Pak en helm zijn daar wel van uitgesloten. Die kun je toch wel heel goed gebruiken. Ook gaat mijn TomTom mee, met kaarten navigeren gaat mij rijdend totaal niet goed af. Lopend weer wel daarin tegen.

Aangezien collega’s weer vroegen om foto’s zoals bij mijn trip naar spanje afgelopen oktober, heb ik deze link:

Volg mijn trip 'Road to the northpole'
https://www.polarsteps.com/RobinJan...thpole?s=6F867EA5-82A0-4D9C-9E6F-119A6B9AA619


Er zal in de komende tijd nog wel wat veranderen

Volgende update komt wanneer ik met de MZ bezig ben geweest.
 
Denk dat je planning zeer voortvarend is.

Ongeveer 10 jaar terug met het koekblik door Noorwegen gereden. De ervaring leert dat je niet in kilometers denk maar in rijuren. Wij kwamen uit dat als je met 1 uur rijden 50 kilometer rekent het redelijk klopt.

Dus staat er op je TomTom (of TomStom zoals je wilt) 150 km moet je rekenen op 3 uur rijden.
Daarbij ga je ook nog eens op een snelle fiets, dus ben je niet heel snel op de maximum snelheid die is toegestaan.

Aan de andere kant op een bepaalde manier wel (positief) jaloers op je plan. Een mooie tweetakt en dan z'n reis voorbereiden :t
 
Vandaag twee updates, dan loopt het synchroon.

Ik heb Zaterdag al wat aan de MZ gedaan, alleen geen foto's. Aangezien de camera stabilisatie nog steeds kapot is gaat dat helaas niet. En ik moet alles met een led bouwlamp doen bij mijn ouders.

Het gene wat er gedaan is, accu weer ingebouwd. Sproeier 95 in de carburateur gezet en het vlotter pakking vervangen voor een kurken uitvoering. De moderne rubber pakking kan zelfs niet tegen ethanol vrije 98 (had de tank afgetapt samen met de carburateur en de tank al een paar keer vol gegooid met 98 omdat ik een wat langere stilstand verwachtte) en gaat dus lekken. Het rubber manchet van de kilometer teller voor een nieuwe vervangen.

Ook zit het blok er tegen beter weten er weer in. Eigenlijk mag ik een week helemaal niks doen, maar ik wou het beestje te graag weer horen. Geeft ie twee keer 4 klappen en uit. Niks noppes nada. Dat ga ik dus even uitzoeken, het enige wat verandert is is de hoofdsproeier en voor de rest niks. Als ie loopt maar de Solvart ontsteking monteren die ik samen met wat andere ontstekingsdelen van @Eerf over genomen heb. Mocht die bevallen laat ik hem gelijk erop en laat ik het punten deel als reserve.


Ketting set en ketting kast moet nog vervangen worden. Lager voor het tandwiel drager/wiel meenemer ligt al in de vriezer. Alleen nog wachten op een 16 tands kettingwiel, als je een hele set koopt zit er een 14 tands bij. Dat kan op een 125'er want die had asfabriek een 15 tands. Een 150'er had asfabriek een 16 tands gemonteerd en de stel regel met de kleine MZtjes is dat je niet meer als 1 tand omlaag gaat.

Als je bij de kleine TS jes en ouder de ketting set vervangt, ga dan of alles origineel of alles imitatie. Een combi gaat niet aangezien de originele 420 ketting een unicum is. Die heeft namelijk de rollen van een 428 ketting.

Ik had vorig jaar een ander remankerplaat voor de voorrem gekocht, eentje die de opname heeft voor een remlicht schakelaar. En dat alles aan gesloten. Toen werkt de al aanwezige zijnde remlicht schakelaar achter niet meer. Het kan zijn dat ik een paar zwischen lage onder de remschoenen hebt gestopt waardoor hij het niet meer doet. Maar dat word volgende week pas als alle hechtingen er uit zijn.

Dan moeten de spiegels vernieuwd worden. Dan begint het afstel werk. Eerst met dit alles maar eens kijken
Denk dat je planning zeer voortvarend is.

Ongeveer 10 jaar terug met het koekblik door Noorwegen gereden. De ervaring leert dat je niet in kilometers denk maar in rijuren. Wij kwamen uit dat als je met 1 uur rijden 50 kilometer rekent het redelijk klopt.

Dus staat er op je TomTom (of TomStom zoals je wilt) 150 km moet je rekenen op 3 uur rijden.
Daarbij ga je ook nog eens op een snelle fiets, dus ben je niet heel snel op de maximum snelheid die is toegestaan.

Aan de andere kant op een bepaalde manier wel (positief) jaloers op je plan. Een mooie tweetakt en dan z'n reis voorbereiden :t
In de planning ben ik eerlijk gezegd ook uitgegegaan van de keer dat ik in een dag er mee naar Berlijn en terug ben gereden. 20 uur gedaan over 1200 km.

Dus een max van 600 per dag zou moeten lukken. Als ik de maximumsnelheden die de Tomtom aangeeft ongeveer kan halen zit ik goed. Die gaf ook aan dat als ik binnendoor naar en van het werk reed ik er 2,5 uur zou doen over 90 km, maar ik reed er met max snelheid makkelijk 15-30 minuten af. Maar ik ga het zien en mee maken. Eerst het apparaat rijdend krijgen.

Het deel in Italie heb ik ook toegevoegd onder het mom van een extraatje als ik de 13de juli ook echt weer terug ben.

Dank voor het compliment.
 
Leuk!

Je zou eigenlijk een 250 tank erop moeten zetten. Daar kan 17,5 liter in ipv 12,5. Hoef je minder vaak te tanken.

Hoe wil je eigenlijk je tomtom opladen? Op de plekken waar je rust?
 
Leuk!

Je zou eigenlijk een 250 tank erop moeten zetten. Daar kan 17,5 liter in ipv 12,5. Hoef je minder vaak te tanken.
Een TS250 had de kleine TS tank. De TS250/1 had de grote 17,5. Had te maken met leveringsproblemen van de grote tank. De kleine tank past wel op de 250 zonder aanpassing. Andersom past het weer niet zonder ook structureel het frame an te passen
Hoe wil je eigenlijk je tomtom opladen? Op de plekken waar je rust?
Was inderdaad de bedoeling om dat op de rust plekken te doen. Maar wel is dus oa bij Louis een omvormertje van 6v naar 12v te krijgen. Dus dat zou ook een optie kunnen zijn. Op het MZ forum had iemand zijn tomtom rechtstreeks op het contact slot gezet met de 60W lima. Boven de 3000 toeren werkte het perfect. Er onder ging de ladekontrolleucht aan.


Intussen is er wel wat gedaan aan de MZ. Update volgt wanneer het nieuwe inlaatspruitstuk is geweest.

Teaser:
WhatsApp Image 2024-02-07 at 20.56.41.jpeg
 
Maak je die reis helemaal binnendoor?
Ik zou met de MZ de Duitse autobahn niet op durven.
Middelste baan in op de autobahn rijd niet harder als honderd heb ik geleerd in 2,5 jaar werken in Duitsland.

De foto in de startpost was mijn trip naar Berlijn met het apparaat. Alles snelweg. Bij Hannover reed ik de inheems bevolking zelfs nog voorbij op de linkerbaan.

He leert met dit apparaat gewoon veel verder vooruit plannen. Wat je heel snel leert, denk je het niet te halen met inhalen, niet doen. Beestje is heel gevoelig voor bult op en tegenwind.

Tot Oslo en van oslo weer terug word het dus idd snelweg.

Daarna pak ik wel weer binnen door.
 
He leert met dit apparaat gewoon veel verder vooruit plannen. Wat je heel snel leert, denk je het niet te halen met inhalen, niet doen. Beestje is heel gevoelig voor bult op en tegenwind.

Tot Oslo en van oslo weer terug word het dus idd snelweg.

Daarna pak ik wel weer binnen door.
Precies man!
Al dat genierik tegenwoordig dat je 100+ PK en een topsnelheid van 180km/u nodig hebt om mee te kunnen komen in het huidige verkeer _O-
Niets is minder waar!
Ik durf te beweren dat je anno 2024 een lagere gemiddelde snelheid kan behalen dan pak 'm beet het jaar 1970.
En toen reden we in en op voertuigen die sommigen heden ten dage als "zwaar ondergemotoriseerd" en traag beschouwen ;)
Tuurlijk....je hebt weinig tot niets "over" op zo'n MZ en dus dient er weer een beroep gedaan te worden op vergeten zaken als verkeersinzicht, omgaan-met-beperkingen en boerenverstand.
Niets mis mee hoor en wel zo avontuurlijk!
 
Precies man!
Al dat genierik tegenwoordig dat je 100+ PK en een topsnelheid van 180km/u nodig hebt om mee te kunnen komen in het huidige verkeer _O-
Niets is minder waar!
Nou nou, volg deze post vol plezier en kijk uit naar wat er gaat komen… Krijg je opeens dit 8)7
Druk bezig een Kawasaki zx12r om te bouwen en nog “een tikje” sneller te maken. Waar ben ik in hemelsnaam mee bezig? _O-
Ik doe het alleen maar zodat ik op de Duitse autobaan op de meest linkse baan kan rijden hoor! 😇
Toch blijf ik dit avontuur met veel plezier volgen maar denk ook aan de volgers want ik ben ook niet van steen! 😜
 
Nou nou, volg deze post vol plezier en kijk uit naar wat er gaat komen… Krijg je opeens dit 8)7
Druk bezig een Kawasaki zx12r om te bouwen en nog “een tikje” sneller te maken. Waar ben ik in hemelsnaam mee bezig? _O-
Ik doe het alleen maar zodat ik op de Duitse autobaan op de meest linkse baan kan rijden hoor! 😇
Toch blijf ik dit avontuur met veel plezier volgen maar denk ook aan de volgers want ik ben ook niet van steen! 😜
Wij snappen alle twee wat op de brommert bdoeld. Komt misschien alleen wat rottig de strot uit. Een pubt heeft ie ergens wel. Is ook de reden dat ik de kleinere machines vaak leuker vind als de grotere.
Wat een mooi avontuur, doen met die meloen! Vrachtwagens rijden max. 90 en komen ook overal.
Was mijn gedachtegang ook toen ik de MZ kocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan