Roberts sr: "Het wordt niks met de Proton.&qu

Ocampa

MF veteraan
29 jul 2002
4.242
665
Breda
Proton KR team principal Kenny Roberts has stated that there is now no hope for the current version of the KR V5 engine, and that only a full redesign in time for next season will solve their powerplant woes.

The American's comments came after Sunday's Japanese Grand Prix, in which sole rider Nobuatsu Aoki limped home in 14th after severe heating problems left him with "a roasted left foot, and a deep-fried right foot".

"My right footpeg got so hot that my foot is burned now. I was roasted on the left, and deep-fried in oil on the right," said the Japanese. "It has been such a difficult weekend, for everybody in the team. They worked really hard to get the bike as good as possible for me, so I rode as hard as I could to get the best result. I am glad I could get some points for the team."

The Motegi engine problems proved something of a last straw for the straight-talking Roberts, a former three-times 500cc world champion:

"It's clear now that we can't fix this engine without a redesign, which there is no time to do this season," he declared. "We just have to get through the year as best possible."

One option would be to switch to the recently tested KTM V4 engine, which has performed admirably in its first track outings with the Banbury based team. However, Roberts has dismissed that as impractical.

"There's no chance of switching to the KTM engine we tested after Portugal, because apart from anything there is only a very limited number of those engines in existence, and we would need a winter of testing before racing it," explained Kenny Sr. "Anyway, it would only be a short-term fix."

Aoki was racing alone at Motegi, with team-mate Kurtis Roberts still recuperating from surgery following a fall in the Czech Republic GP four weeks ago.

Roberts erkent dus dat het niks wordt meer met hun eigen blok. Ondanks dat hij zegt dat het geen optie is zeg ik toch: flikker dat blok in zee, beschouw dit jaar als een verloren jaar en ga vast rijden met de het KTM-blok. Op die manier kunnen ze alvast veel know how opdoen over de KTM. Enige probleem zou kunnen zijn (en nu lees ik voor uit andermans werk) is dat de Dunlop banden waar het team mij rijd nog nauwelijks zijn gebruikt door machines van tegen de 230 pk. Zowel de Proton als de WCM (beiden met Dunlop) komen niet over de 200 (aldus Toby Moody op crash.net).
 
Dat zou idd kunnen..dan doen ze iig alvast ervaring op en kunnen ze de wintertesten beter benutten..
Maar zoals K.R.sr. al zegt, er zijn te weinig blokken..tsja, nu ik het tik denk ik, "..dan bouw je er toch alvast een paar.." :?
Het blok waar ze mee getest hebben was zeer betrouwbaar, dus daar kan het niet mis gaan..denk ik..
 
Hoe vet zou dat zijn dan....

KR KTM racing. Met een beetje geluk komt RedBull mee als sponsor en dan kan Roberts Sr. ook is vooraan meedoen *D
Zou wel mooi zijn voor die "ouwe".
 
Lijkt mee heel stug dat ze niet over de 200 PK komen als een productie fiets al vrij redelijk in de buurt komt met wat werk (zie Ten Kate Fireblade)
 
KTM lijkt me ook een goede optie. KTM heeft (denk ik) een hoop geld/research over om zich te nestelen in het motogp-wereldje.
Tevens wil KTM zich natuurlijk graag opwerken tot de snelste fabrikant :)

Het blijft een grote gok, maar wat heeft Roberts te verliezen...
 
Ik denk dat het tegenvalt hoeveel geld KTM voor de MotoGP heeft. Ze wilden serieus met een KTM team gaan meedoen en zijn begonnen met het ontwikkelen van dat blok. Verder zijn ze niet gekomen omdat ze daar te weinig geld voor hadden...

Met zo'n samenwerking kunnen ze misschien weer wat van de investeringen terug verdienen want ik neem aan dat dat blok niet gratis in de Proton wordt gezet. Verder levert het (hopelijk) goede publiciteit op en veel technische feed-back zonder zelf een duur team te onderhouden.
 
Ik denk KTM ook ziet dat het nu nog te vroeg is om aan zelf de MotoGP deel te nemen, plannen waren beetje ambitieus. Maar zie in de 125 gaat het al heel goed. KTM zal waarschijnlijk eerst wat meer echte straatmotoren willen bouwen (RC8 bijvoorbeeld) zodat deze ook kunnen profiteren van de uitstraling die de MotoGP heeft. Combinatie met Roberts zou voor beide partijen goed uit kunnen pakken en als het niks wordt kunnen ze elkaar de schuld geven en is iedereen toch gelukkig ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan