Robuuste Systeemhelm

Kammetje

MF veteraan
13 apr 2019
2.274
2.474
Beste medeforummers,

Ben toe aan een andere helm. Heb twee seizoenen (!) gedaan met een Shark Systeemhelm maar nee, dat is het niet.
Pinlock valt eruit en het mechaniek van de fragiel voor de wijze waarop ik het gebruik. Snelweg op, bak naar beneden en vice versa. Tegen dat veelvuldig doen en iedere dag is de helm niet bestand.

Nu hoor ik goeds over Schubert en ik weet dat het op passen aankomt.

Maar kan iemand mij informeren? Wat is een veilige (weet dat een integraal intrinsiek veiliger is) en robuuste Systeemhelm?

Dank maar weer....
 
Schuberth C3 pro kost niet alles.. prima systeemhelm. Heb die van mij nu al jaren en werkt nog perfect.
 
Is het niet een idee om te kijken naar helmen die specifiek ook bedoeld zijn om mee open te rijden? Heel veel helmen mag je eigenlijk niet mee open rijden, en ik kan me voorstellen dat de scharnierpunten dat ook niet heel leuk vinden. De Shark Evoline is er zo een (weet niet of je die had) en daarvan blijft vaak het vizier ook dicht als je de kinbak naar achteren klapt.

Eventueel kun je het ook van de andere kant bekijken; je rijdt waarschijnlijk met je kinbak weggeklapt omdat je het fijner vind om in de wind te zitten. Mijn scorpion ADX-1 heeft zoveel luchtdoorlaat dat ik die eigenlijk altijd dicht gebruik.
 
Beste medeforummers,

Ben toe aan een andere helm. Heb twee seizoenen (!) gedaan met een Shark Systeemhelm maar nee, dat is het niet.
Pinlock valt eruit en het mechaniek van de fragiel voor de wijze waarop ik het gebruik. Snelweg op, bak naar beneden en vice versa. Tegen dat veelvuldig doen en iedere dag is de helm niet bestand.

Nu hoor ik goeds over Schubert en ik weet dat het op passen aankomt.

Maar kan iemand mij informeren? Wat is een veilige (weet dat een integraal intrinsiek veiliger is) en robuuste Systeemhelm?

Dank maar weer....
Shoei neotec
 
Shoei neotec 2 heb ik laatst gepast,paste zonder aanpassingen bij mij perfect ik heb nu ook een shoei en die is denk ik een jaar of tien oud,dus was ik van plan een andere te kopen.
Maar nu ff op een laag pitje eerst mijn bekeuring afwachten,en dan zien we weer verder
 
Ik heb goede ervaring met Schuberth C3 en Shoei Neotec II. Schuberth heb ik veelvuldig voor woonwerk gebruikt.

Schuberth C4 moet je laten liggen, veel kwaliteitsproblemen. De C4 basic en C4 pro zijn wel goed.
 
Pinlock valt eruit en het mechaniek van de fragiel voor de wijze waarop ik het gebruik. Snelweg op, bak naar beneden en vice versa. Tegen dat veelvuldig doen en iedere dag is de helm niet bestand.
Een Schubert gaat dat ook niet fijn vinden...
Je gebruik is die als van een Jet-helm als je de kin-bak open houd op niet-snelweg...

Dus het verstandigst doe je er aan dan ook een systeemhelm met dubbele homologatie te zoeken...
Die zijn namelijk ook getest als zijnde jet-helm (met de kin-bak niet in de gesloten positie) om die goedkeuring te krijgen.
(PJ homologatie, waarbij P met kin-bak dicht is en de J voor de kin-bak open.)
(Wat Clank zegt)

Is het niet een idee om te kijken naar helmen die specifiek ook bedoeld zijn om mee open te rijden? Heel veel helmen mag je eigenlijk niet mee open rijden, en ik kan me voorstellen dat de scharnierpunten dat ook niet heel leuk vinden. De Shark Evoline is er zo een (weet niet of je die had) en daarvan blijft vaak het vizier ook dicht als je de kinbak naar achteren klapt.


Wat betreft je pinlock, je weet dat die over tijd bij alle modellen wat losser gaat zitten en je daarvoor de "ovale" pinnetjes kan draaien om 'm weer strakker te zetten?
Also, als je met kinbak+vizier open rijd, dan krijgt de rijwind natuurlijk de kans om bij het vizier aan het randje van je pinlock te "pulken" en er uiteindelijk tussen kan komen... dan "valt" (waait) bij iedere helm de pinlock er uit.
 
Ik heb onlangs een vergelijkbare vraag gesteld in de motorzaak, omdat ik op zoek ben naar een goede systeemhelm maar vrienden van mij ontvereden zijn over het sluitmechanisme van hun HJC's of de klep van hun Sharks. Mij werd verteld dat men Shoei, Schubert en Arai helmen als de helmen met de beste bouwkwaliteit beschouwd. Ik heb daar het geld niet voor dus werd Nolan mij aangeraden. HJC schurkte volgens hen hier dicht tegenaan en Shark, LC2 en Scorpion waren volgens hen kwalitatief iets minder. Overige merken hebben we niet besproken omdat ze die niet in het assortiment hadden.

Dit zegt volgens hen niets over veiligheid of pasvorm, maar over de duurzaamheid van sluitmechanismes, het gevoel van alle luchtschuiven en de sluiting van het vizier e.d.

De Nolan N90-3 komt binnenkort uit, zal halverwege de 300 euro zijn. Deze helm heeft 3 kragen om windgeluid buiten te sluiten, een dubbele sluiting van de kinbak en een knop waarmee de kinbak in de open stand gelockt kan worden om dichtslaan tegen te gaan. Daarnaast wordt het vizier middels veren naar achter- en naar binnen tegen het rubber getrokken als je deze dichtklapt. Ik heb nu de Nolan N87 en vind deze vizier sluiting erg fijn. Ik ga om deze reden begin volgend jaar upgraden naar de N90-3.

De N90-2 zal vanwege deze nieuwe versie een tijdje goedkoper te krijgen zijn maar heeft een minder goede windafsluiting rondom de kraag. Omdat mijn N87 daar hele harde windruis heeft kies ik er voor om zometeen iets meer te betalen voor de N90-3 met betere windafsluiting.
 
Dit zegt volgens hen niets over veiligheid of pasvorm, maar over de duurzaamheid van sluitmechanismes, het gevoel van alle luchtschuiven en de sluiting van het vizier e.d.

Duurzaamheid sluitmechanisme bij normaal (waar in ontwerp rekening mee is gehouden) gebruik ja...
De meeste helmen zijn dus ontworpen om met de kin-bak DICHT te rijden... ga je er mee rijden terwijl hij open staat dan komen er extra krachten op 't mechanisme in een richting waar die wellicht niet voor is ontworpen....
Als je met je kin-bak open rijd heb je immers je kin-bak die als zeil/parachute fungeert op dat moment.... dat voel je eigenlijk ook wel aan je nek dat de wind daar iets aan trekt...
 
Volgens mij maakt Arai geen systeemhelm omdat een systeemhelm niet robuust is.
Ik kan me voorstellen dat een systeemhelm praktisch is voor een brildrager. Ik doe daglenzen in als ik ga motorrijden.
Een ingebouwd zonnevizier is handig, maar verzwakt je helm. Volgens mij levert Arai daarom geen ingebouwd zonnevizier.
De primaire taak van een helm is je hoofd beschermen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Met bovenvermelde helmen kun je geen buil vallen, belangrijkste is dat de helm goed past en niet onderweg gaat irriteren.

Ik heb vh voorjaar een shoei neotec gekocht en ben er uitermate over tevreden. Had ook een schuberth kunnen worden maar deze van ik uiteindelijk mooier. En hij paste ook zonder passessie uitstekend.

Wij, maat van mij kocht er ook één, samen met de verkoper van MKC zijn ruim 1.5 uur in de zaak bezig geweest met de aankoop vd helmen; advies, passen etc.
 
Roof Boxxer V8 Carbon.
Jeweetzelluf broer!

Een motor maat van mij heeft al 3 van die Shark helmen versleten door middelmatige brouwkwaliteit.
Pinnetjes en scharnierende die los gingen uit de kinnebak, vizieren die onder het rijden op de snelweg uit de helm wapperden en voering dat helemaal kapot ging.
Het is een paar keer gerepareerd onder garantie maar daarna ging het gewoon weer stuk. Ik begreep dat de winkel het al niet meer op wilde sturen naar de fabrikant.
Hij is nu over gestapt op HJC wat hem erg bevalt.

Ik zelf gebruik al jaren de Roof Desmo Fluo (ja ja) en heb ook de Roof Boxer V8 gehad.
Een systeemhelm die ECE gekeurd is om ook als jethelm te gebruiken.
Ik heb in ieder geval er nooit een defect er mee gehad.
Ook nog wel eens gereden met de Shoei Neotec 2. Maar deze zat na een paar uur rijden niet zo lekker op mijn hoofd.

Alles valt toch met passen.
 
Je moet hem niet daadwerkelijk elke dag gaan gebruiken waar hij voor bedoeld is; dus geen kia picanto's koppen of aanvliegend wild.

Bouwkwaliteit is prima van een Schuberth; zijn ook lekker stille helmen.

Ik reed dagelijks voor Corana en ben met een tweede Schubert bezig. Eerst de C3 nu de C3 pro.
Duizenden km's meegereden in weer en wind. Dus ze worden echt gebruikt.

Met de C3 5 jaar gedaan (was niet stuk maar vervangen op het 5de jaar)
Pro:
inderdaad goede pasvorm bij mij iig.
Stille helm (uiteraard sterk afhankelijk van de motor waar je op rijd, het is altijd een combinatie vwb geluid)
Zeker robuust, diverse keren laten vallen :X nooit problemen, wel krassen uiteraard.
Nog nooit problemen gehad met sluiten van kinstuk, werkt goed ook met 1 hand.

Con:
Beide helmen zijn al redelijk snel gaan lekker door het vizier bij mij bij sterke regen.
- Heel vreemd ook, wanneer ik hem dichtklik in de garage kan ik goed rijden in de regen, wanneer ik het vizier eenmaal open gehad heb in de regen blijft hij daarna bij dichtklikken doorlekken. Rubber blijkbaar nat van de afdichting -> doorlekken -
Pinlocks redelijk snel aan het beslaan, hoe ik ook aan die pinnetjes draai. Kou en regen slechte combo in deze helm


Zonnevizier schoonmaken is beslaan je sloopt het laagje eruit blijkbaar. (anticondens) is lastig want wordt wel vies. (wel te vervangen)

Vizier moet je dichtdoen en dan echt doorduwen in een klikje. (ander heb je veel meer windgeruis en lekt hij helemaal) dan pas sluit hij af.

Ventilatie vind ik niet fijn, geeft een druk op je oogbollen, zonnevizier dicht heb je dat niet.
Zonnevizier eenmaal afgebroken gehad.

Deze wordt volgend jaar 5 en dan ga ik eens een ander merk proberen. (even klaar met het lekken en beslaan)
Goed genoeg voor vele km's. Voor de mooi weer rijder een erg fijne helm, dat zeker.

Het is vooral in de combo/regen kou dat ik het vizier eigenlijk moet opengooien en daar wordt je niet vrolijk van. (Beiden hadden dat uiteindelijk)

En geen enkele helm kan botsen, ja onder de 30 km/h misschien.
Helmen moeten vooral beschermen voor schuiven over de grond. Botsen wil je niet, sowieso niet. :N
 
Ben toe aan een andere helm. Heb twee seizoenen (!) gedaan met een Shark Systeemhelm maar nee, dat is het niet.

Ik rijd al jaren met Shark helmen uit de Evo serie. En ja ik koop ongeveer elke 2 jaar een nieuwe helm. Dat vind ik wel prettig eigenlijk, nieuw vizier, schone en weer strak zittende binnenkant. Ik heb ooit een Schuberth helm gekocht maar die was na 3 jaar ook wel aan vervanging toe. Kostentechnisch is die Shark dus een stuk handiger want die is een stuk goedkoper.
 
En toch heb ik al 2 flinke valpartijen met een systeemhelm op m'n kop gehad... en beide keren wel de helm beschadigd maar niet uit elkaar gespat...
Ik ben vroeger met de brommer gevallen met een open helm en mijn gezicht was nog heel. Dat bewijst niets.
Je begrijpt toch wel dat een los kinstuk minder sterk is dan een vast kinstuk?
 
Ben je daarbij met je hoofd tegen een obstakel gebotst?
1e keer auto achterop gehad, met hoofd achter tegen m'n topkoffer en daarna zijwaards op het asfalt.
Afdruk van de rand van m'n koffer zat in de helm en steentjes van 't asfalt in de zijkant.

2e keer van de snelweg af, vizier was eraf gerukt en verders was de helm wel flink bekrast... of ik iets geraakt heb met m'n hoofd weet ik niet i.v.m. blackout...
Weet wel dat ik met m'n rug/middel iets had geraakt vanwege de bloeduitstorting die als een gordel om me heen zat en de morfine die ik nodig had om wakker te kunnen zijn en niet te vergaan van de pijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan