Robuuste Systeemhelm

De opvallende motorrijders hebben de keuze tussen de BMW en Nolan systeemhelm.
Voor de onopvallende helmen word de Shubert C gebruikt.

BMW wordt voor zover ik begreep ook bij Schubert gemaakt, maar deze kan uiteraard wijzigingen hebben op verzoek BMW.

Nog ervaringen over hoe hij bevalt? geluid. waterdichtheid enz? Heb je ze beiden geprobeerd?
Altijd goed om de echte praktijk ervaringen te horen, die van jullie worden tenminste echt veel gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
BMW wordt voor zover ik begreep ook bij Schubert gemaakt, maar deze kan uiteraard wijzigingen hebben op verzoek BMW.

Nog ervaringen over hoe hij bevalt? geluid. waterdichtheid enz? Heb je ze beiden geprobeerd?
Altijd goed om de echte praktijk ervaringen te horen, die van jullie worden tenminste echt veel gebruikt.

Klopt, BMW word in dezelfde fabriek gemaakt, maar is toch echt een helm op zich.

Ik draag zelf de BMW helm, de Nolan past niet op mijn hoofd, dan krijg ik het kinstuk niet meer dicht.
En de onopvallende Shuberth draag ik ook.

Het zijn helmen uit het topsegment, uiteraard zijn er mensen met negatieve ervaringen maar dit zijn beiden gewoon echt goede helmen, als je het geld voor die prijs/kwaliteit verhouding over hebt. En dat is afhankelijk van hoeveel km je maakt, hoe belangrijk je t vind en je bankrekening, heel erg persoonlijk allemaal.
 
Klopt, BMW word in dezelfde fabriek gemaakt, maar is toch echt een helm op zich.

Ik draag zelf de BMW helm, de Nolan past niet op mijn hoofd, dan krijg ik het kinstuk niet meer dicht.
En de onopvallende Shuberth draag ik ook.

Het zijn helmen uit het topsegment, uiteraard zijn er mensen met negatieve ervaringen maar dit zijn beiden gewoon echt goede helmen, als je het geld voor die prijs/kwaliteit verhouding over hebt. En dat is afhankelijk van hoeveel km je maakt, hoe belangrijk je t vind en je bankrekening, heel erg persoonlijk allemaal.
Welke Nolan dragen jullie? En wat zijn de ervaringen ermee? Dit omdat Nolan mij goed past en ik wil overstappen naar een systeemhelm.
 
Ik heb al een tiental jaar een Nolan, eerst de N104 waar ik bijna 9 jaar meegedaan heb. Nu heb ik de N100.5.

Kwaliteit is gewoon prima, de oude ging weg omdat de binnenvoering ging rafelen en al op leeftijd was maar alle mechanische dingen waren nog goed. 1 keer een nieuwe pinlock erin gedaan en 1 keer een nieuwe vizier omdat de helm een keertje van m'n zadel afflikkerde precies op het vizier, dikke kras in m'n blikveld dus maar vervangen.
De nieuwe is in mijn ervaring ietsje stiller en comfortabeler, maar is ook nieuw natuurlijk.
Voordeel van de Nolan systeem helmen vind ik het excentrische scharnier van de kinbak, daardoor 'zakt' deze in de open stand iets naar beneden en is niet zo'n windvanger als je eens open rijdt.

Ik ben zelf brildragend, vandaar de keuze voor een systeemhelm, al rij ik met hoge temperaturen echt wel tot de 70 a 80 met open kinnebak... Effe uitwaaien is best lekker.

Een helm is persoonlijk en passen is noodzaak, als je een 'Nolanhoofd' hebt zou ik 'm zeker eens proberen.

Succes met je keuze
 
Ik draag met plezier mijn N87, maar hebt ontdekt dat het gekloot met een bril en een integraalhelm me niet bevalt. Heb m'n bril al vaak van m'n zadel zien lazeren tijdens het opzetten van de helm en die bril is ook graftakkeduur, liever niet dus. Thanks voor je ervaring met de N104 / N100.5, tot nu toe wordt ik bevestigd in mijn keuze voor een Nolan systeemhelm, erg prettig.
 
Volgens mij maakt Arai geen systeemhelm omdat een systeemhelm niet robuust is.
Ik kan me voorstellen dat een systeemhelm praktisch is voor een brildrager. Ik doe daglenzen in als ik ga motorrijden.
Een ingebouwd zonnevizier is handig, maar verzwakt je helm. Volgens mij levert Arai daarom geen ingebouwd zonnevizier.
De primaire taak van een helm is je hoofd beschermen.

Arai is idd een eigenwijs helmmerkje...

Als ik me niet vergis doen ze ook enkel dubbel D sluitingen, niet?



Nu, ik ben fan van een systeemhelm en ben van mening dat je op een helm niet mag gaan besparen.
Schuberth C3/4/Pro of Shoei Neotec 2... da's iets dat je moet gaan aanvoelen.

Ik heb geen Schuberth hoofd en een Shoei zit mij perfect. Heb de eerste gen. gehad en rij nu al twee jaar met een Neotec 2. Zalige helm...
Heb 'm hele dagen op m'n hoofd...




Ga je nu kopen? Er zijn echt wel koopjes te doen nu bij RAD...

Tot en met vrijdag nog 25% korting!!
Dus voor minder dan 500€ rij je met een Neotec 2 of Schuberth C4.
 
Ik heb wat BMW's en Schuberth's gehad. Laatste BMW's zijn geen Schuberth's meer. Ik vind deze helmen totaal niet stil, en dan spreek ik over rechtstaand rijden, totaal in turbulentie vrije lucht. Ik ben lang, heb een GT Air integral gekocht in Large tijdens sale, en deze zijdelings teruggebracht naar medium. Maar qua lengte zit deze dus wat lager op mijn kop. Gewoon stilste helm die ik ooit heb gehad. Dan gebruik ik ook nog bose QC 20, en de GT Air gaat er overheen. En dan zeur ik even niet over die kattenblik haakjes op een flipup. Nooit meer voor mij
 
Welke Nolan dragen jullie? En wat zijn de ervaringen ermee? Dit omdat Nolan mij goed past en ik wil overstappen naar een systeemhelm.
Ik rij met de N100 5Plus. Hier voor heb ik 10 jaar met de Schubert C3 gereden. De Nolan was niet m'n eerste keus. Schubert was kapot, moest een nieuwe, kon niet wachten. Alleen de Nolan was in mijn maat, Schubert moest besteld worden. Dus uit noodzaak voor de Nolan gekozen, ik moet zeggen dat ik geen moment spijt heb. Dit is een geweldige helm. Ook nog een keer goed betaalbaar. Pasvorm en bouw kwaliteit zijn dik in orde. Looks zijn ook nog een keer oké. Standaard pinlock ook aanwezig. Kortom, ik ben er zeer tevreden met m'n Nolan N100 5Plus.
 
Durf het bijna niet te zeggen maar ik rij met een systeemhelm van de Lidl, eigen merk Crivit prijs ongeveer 6 tientjes en af en toe in de verkoop en daardoor nog goedkoper. Bevalt goed maar heb weinig referentie materiaal. Wind geruis valt mee, zeker in de stad. Heeft een zonnevizier. Makkelijk klik sluiting bij de kin zodat je met 1 hand kan openen. Pinlock voorbereid en ook een pinlock vizier meegeleverd, stof hoesje, extra inlay voor ruisdemping bij de oren en een extra winter kraagje waarmee je de zomer kraag kan vervangen.
Mijn inziens moeten ze allemaal aan dezelfde minimale eisen voldoen voordat je ze op de Europese markt mag brengen ECE 22.05 en daar voldoet deze ook aan.
Zo’n helm van de Lidl is ook een keertje door de ADAC getest en kwam daar goed uit ook op het vlak van stoot bescherming alleen op ruis en pasvorm minder maar daar merk ik weinig van.
ECE 22.06 en FIM certificering gaan weer de lat hoger leggen, bij de eerste worden systeem helmen beter getest en ook alle accessoires zullen dan getest worden op veiligheid zoals zonnevizieren en communicatie systemen.
Hoeveel meer een fabrikant doet tov de minimale vereisten is soms lastig in te schatten en prijs heeft vaak meer met marketing dan met kostprijs of kwaliteit te maken, ook al zijn ze niet helemaal onlosmakelijk verbonden uiteraard.

Ook heeft het materiaal een bepaalde houdbaarheid ook al mag hij nog lekker zitten. Beter een goedkopere en wat frequenter vervangen dan een dure waarmee je te lang doet is mijn mening.
 
Ook heeft het materiaal een bepaalde houdbaarheid ook al mag hij nog lekker zitten. Beter een goedkopere en wat frequenter vervangen dan een dure waarmee je te lang doet is mijn mening.


Ieder z'n ding natuurlijk, en voor een ommetje rond de kerk kan zo'n helm van 60€ ook wel, maar als je hele dagen op motor zit, en ook nog eens dikwijls in slecht weer moet rijden... dan valt zo'n lowbudget toch wel uit de boot...
 
Ik heb nu een zo'n 1½ jaar de Nolan N100-5 Hi-Viz (de kanarie gele) en die bevalt me prima, goeie pasvorm voor m'n bolle kop, niet te zwaar, blijft bij wat sneller rijden rustig zowel in geluid als in bewegen. Lekker breed zicht en effectief pin-lock plaatje. Hij scharniert mooi plat omhoog en met je linkerhand is dat goed en zeker te doen. Zonnevizier is ook handig, zeker rond deze tijd met die laaghangende zon. Er zit een NCom B601 Bluetooth dinges in en de geluidskwaliteit is prima (Tomtom en portofoon, geen ervaring met groepen).

Zonder comm. doen ze iets onder de €400, het is aan jou om te bepalen hoeveel je koppie waard is 8)7.
Maar het is en blijft een heel persoonlijk iets, gewoon naar een zaak gaan waar ze voldoende pas keuze hebben en proberen, heb je wat leuks gevonden een kwartiertje ophouden (bakkie koffie...) dan voel je best hoe die zit.

Edit: was vergeten te zeggen dat ik een bril draag, gaat zonder problemen 8-).

gr. Leo
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan