Rode lampje blijft branden op jawa 250 type 559

Piet1954

MF'er
28 apr 2018
44
0
Hazerswoude
Ik heb onderstaande vraag al gezet op "techniek" maar kreeg bericht dat ik deze vraag op brikken moest zetten.
Ik heb sinds enkele dagen een Jawa 250 van 1962. Na kleine reparaties( vervuilde tank, nieuwe accu, ) start en rijdt ie weer. Het rode lampje blijft echter branden en zou uit moeten gaan zodra je start of rijdt. Wie weet wat ik moet doen? In de bijgeleverde beschrijving staat dat het te maken heeft met de dynamo en of de accu. Ik ben niet erg technisch maar wil het wel zelf repareren. Wie helpt in simpele gewoordingen.

Hoor graag.
 
Het rode lampje zegt niet alles over laden. Het geeft aan dat de magneet (het anker) van de dynamo niet bekrachtigd wordt. Het anker heeft ook nog wat eigen magnetisme en zal hoogstwaarschijnlijk nog wel iets laden.

Zoals in het andere topic al geschreven, de eerste verdachte zijn draden en stekkertjes. Een 6V systeem heeft maar een klein beetje corrosie nodig om er mee te stoppen.
Trek je dynamodeksel er af en demonteer je koolborstels. Maar de banen waar de koolborstels heel goed schoon, polijst ze met fijn waterproof schuurpapier. Vaak zijn deze banen koperkleurig.

Met je voltmeter op Ohm meet je de weerstand tussen de twee banen. Meet je een open verbinding dan is de wikkeling stuk. Dan hang je voor een nieuw of opnieuw gewikkeld anker.

Zijn je koolborstels nog lang genoeg, bewegen ze soepel, zijn de veertjes nog goed? Klemmen alle stekkertjes goed, zijn ze schoon?

De verdere stekkertjes op de dynamo, schoon, klem? Geen draadbreuken?
 
Dit ongeveer ook in het andere topic in techniek. @ MOD, misschien beter het in 1 topic te houden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan