Rode ogen

Captain Distraction

Die hard MF'er
11 apr 2002
351
0
Purmerend
In het kader van de rubriek rare/bizarre vragen.

Telkens als ik een flinke rit heb gemaakt en ik kijk daarna thuis in de spiegel dan zie ik duidelijk die rode adertjes op het wit van mijn ogen, wat normaal niet zo is. Soms zo opvallend dat het anderen ook opvalt. Heeft iemand hier ook deze ervaring??

Dit weekeinde heb ik 770 kilometers gereden en nu zit ik weer in de spiegel naar die overdreven rode adertjes te staren. Zou het misschien uitdroging zijn??
Ps - ik heb contactlenzen
Ps (2) - Ik heb nergens sneller dan 170 km/uur gereden
 
Misschien dat er een luchtstroom langs je ogen loopt :? Als ik de "atemabweiser" in mijn helm stop heb ik daar namelijk ook binnen de kortste keren last van.
 
Die rode adertjes komen door een zuurstoftekort doordat de contactlenzen verhinderen dat er zuurstof opgenomen kan worden door je ogen. Dit wordt veroorzaakt door het droger worden van je ogen. (door de windcirculatie in je helm) De adertjes zetten op en komen meer naar de oppervlakte om zo meer zuurstof op te kunnen nemen.

Mits je je ogen maar voldoende rust gund kan het geen kwaad.
 
ik dacht dat als je je goed concentreert hetzelfde ook gebeurt, lange tijd lezen of achter de computer zitten. 770 km in een weekend is niet weinig en al die km's
op de weg letten kost wel het nodige.
 
Zorg voor minder tocht in je helm, hou je vizier gesloten, of doe hem zo snel mogelijk dicht, en knipper meer.
 
Die rode adertjes komen door een zuurstoftekort doordat de contactlenzen verhinderen dat er zuurstof opgenomen kan worden door je ogen. Dit wordt veroorzaakt door het droger worden van je ogen. (door de windcirculatie in je helm) De adertjes zetten op en komen meer naar de oppervlakte om zo meer zuurstof op te kunnen nemen.

Mits je je ogen maar voldoende rust gund kan het geen kwaad.

ps, je hebt toch contactlenzen die zuurstof doorlaten, tenminste dat zei mijn opticien. Daarnaast hebben mensen zonder contactlenzen geen last rode oogjes ?
 
ps, je hebt toch contactlenzen die zuurstof doorlaten, tenminste dat zei mijn opticien. Daarnaast hebben mensen zonder contactlenzen geen last rode oogjes ?

Natuurlijk laten contactlenzen zuurstof door. (de meesten dan) Echter zonder contactlenzen krijgen je ogen altijd meer zuurstof dan zonder. Natuurlijk hebben mensen zonder contactlenzen ook last van droge en rode ogen. De een is daar gevoeliger voor dan de ander. Ook heeft zuurstofopname te maken met temperatuur, luchtvochtigheid, etc.

Als het goed is controleert je opticien je ogen periodiek. Hij kijkt dan met een scherpe lamp (je hangt dan met je hoofd in z´on beugel voor een apparaat) met meestal een soort blauwig (UV ?) licht in hoeverre je adertjes in je ogen naar buiten zijn gegroeid. (om meer zuurstof op te kunnen nemen) Bij extreme niveau´s zou je geen lenzen meer kunnen dragen. Heb trouwens nog nooit gehoord dat iemand dat had hoor.
 
Je zou mij een moeten zien na een stevige rit,
bloed doorlopen ogen en een grijns die de eerste
twee uur niet van m'n b*k te krijgen is....!
 
Ik heb het ook standaard na een lange rit. Het is mij opgevallen dat het heel erg hevig is als ik voornamelijk in provincie Zeeland heb gereden. Allerigisch voor de nevel van landbouwgif :?
 
Wat voor een lenzen heb je? Frank heeft daglenzen en ook na lang op de motor te hebben gezeten heeft hij geen last van rooddoorlopen ogen. Ik zie hem overigens nooit lang (en zeker niet met hogere snelheden) met zijn vizier open rijden.


CAT
 
ik heb ook contactlenzen ( zachte ) en heb precies hetzelfde.
is volgens mij niet te voorkomen.
je hebt altijd een luchtstroom in je helm en deze blaast je lenzen droog, waardoor je rooie oogies krijgt.
nu met een bril nergerns last meer van,maar die beslaat weer af en toe.
kortom motor verkopen en van de opbrengst je ogen laten laseren :?
 
Op woensdag 26 maart 2003 13:14 schreef Soesoeki het volgende:
ik heb ook contactlenzen ( zachte ) en heb precies hetzelfde. is volgens mij niet te voorkomen.
Ik heb zachte contactlenzen (maand) en ik heb nergens last van.
 
Hmm, ik denk eerder dat het komt omdat je minder snel voelt dat je ogen droog worden als je contactlenzen hebt en daardoor te weinig knippert.
Ik spreek uit eigen ervaring, ik heb al zo'n 12 jaar lenzen. Als ik voor de TV zit en er is een spannende film op, dan merk ik altijd te laat dat ik een tijd niet heb geknipperd, mijn ogen zijn dan zo droog als gort en het kost me dan ook moeite ze weer 'doorweekt' te krijgen. Het resultaat is rode ogen.

Het zou overigens ook aan de schoonmaakvloeistof van je lenzen kunnen liggen, helemaal als je 2 in 1 gebruikt (harde lenzen).

Koz
 
Bedankt voor de reacties ..

>>kortom motor verkopen en van de opbrengst je ogen laten laseren
Laseren? Daar is toch de politie voor ?

>>Wat voor een lenzen heb je
Harde Zuurstofdoorlatende Lenzen


>>Ik zou idd zeggen: vizier dicht! Maar misschien doe je dat al...
Yep dat leer je je vanzelf aan met contactlenzen.

>>hou je stops aan coffeeshops??
Alleen als ze koffie verkopen

Afgaande op de reacties is er inderdaad een relatie tussen droge ogen, contactlenzen en rode ogen. Ik ga maar weer eens op zoek naar die capsuletjes met vloeistof voor als je droge ogen hebt. Wie weet helpt dat. bedankt !
 
Terug
Bovenaan Onderaan