Rode sleutel yamaha

Danny R1

Die hard MF'er
19 apr 2006
482
36
Weert
Hallo,

ik ben bezig met een hobby project een Yamaha Dragstar uit 2004. Alleen heeft deze maar een zwarte sleutel. De andere zwarte en de rode sleutel zijn in de loop der jaren door de vorige eigenaren helaas verloren gegaan. Kun je aan de hand van alleen de zwarte een andere zwarte sleutel bijmaken? Of moet deze dmv de rode moeten worden uitgelezen en zo worden bijgemaakt. Heb al opgezocht maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden op internet. Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Ai , als het de masterkey met chip is zul je langs de dealer moeten om je ECU te resetten en nieuwe sleutels aan te maken. zit er geen chip in kan je met het nummer van je sleutel of contactslot een nieuwe aanvragen. 1ste optie is volgens mij behoorlijk prijzig.
 
Ai , als het de masterkey met chip is zul je langs de dealer moeten om je ECU te resetten en nieuwe sleutels aan te maken. zit er geen chip in kan je met het nummer van je sleutel of contactslot een nieuwe aanvragen. 1ste optie is volgens mij behoorlijk prijzig.
Zit indd een chip in. Er zijn sleutelmakers die zeggen dat ze aan de hand van de zwarte een nieuwe kunnen bijmaken. Maar ik ben bang dat de startonderbreker geactiveerd kan worden.
 
Bij Yamaha kan het enkel als je de rode sleutel hebt.
Sommige slotenmakers met de juiste machine kunnen ook van een originele zwarte een kopie maken en deze programmeren.
Normaal geeft hun machine op voorhand aan of het gaat of niet.
Er gebeurt ook helemaal niets met je motor als je er een slecht geprogrammeerde sleutel in steekt,hij zal alleen niet starten op dat moment.
Als je nadien weer een goede sleutel gebruikt start hij terug normaal.
Er is dus geen risico aan verbonden,als die van de slotenmaker niet werkt breng je die gewoon terug en vraag je geld weer.
 
Terugbrengen? Ja, die slotenmaker is gek.
Je hebt de rode moedersleutel nodig om een nieuwe sleutel in te lezen.
Ook de huidige sleutel moet je opnieuw inlezen.
Ik heb dat zelf ook gedaan nadat er een sleutel van mij gestolen was.
Die gestolen/verloren sleutel is dan niet meer bruikbaar om te starten.
Ik heb bij de Yamaha dealer een blanco sleutel besteld en die bij de slotenmaker laten slijpen.
Wees maar zuinig op de sleutel die je nog hebt.
 
Edit: Heeft dat model wel een startonderbreker ?
De eerste serie Yamaha BT1100 hadden dat pas na de upgrade van 2005.
Toen kreeg je er 3 sleutels bij, 2 zwarte en 1 rode moedersleutel.
 
Terugbrengen? Ja, die slotenmaker is gek.
Je hebt de rode moedersleutel nodig om een nieuwe sleutel in te lezen.
Een slotenmaker met de juiste machine kan een sleutel bijmaken en inlezen van een originele zwarte sleutel.
Een Yamaha dealer kan dat alleen van een rode sleutel,want die programmeert de nieuwe sleutel niet met een toestel maar op de motor zelf.
Yamaha en andere motor en automerken profiteren gewoon van klanten door woekerprijzen te vragen voor sleutels.
Slotenmakers kunnen heel veel "speciale" sleutels maken en programmeren voor een fractie van de prijs van auto en motor dealers.
 
Ik zit me sowieso even af te vragen of je hiervoor een rode sleutel nodig hebt. Mijn Dragstar was weliswaar van 1999, maar ik had gewoon 3 zwarte sleutels. Vorige berijder had hem gekocht met 2, was er eentje tijdelijk kwijtgeraakt en had toen een nieuwe bij laten maken. Uiteraard vond hij een week daarna de verloren sleutel weer terug. Waren gewoon normale sleutels zonder enige elektronica. Ik kan zo niet terugvinden of er tussen 1999 en 2004 een upgrade op dit vlak is gedaan, maar ik kan me zomaar voorstellen dat dit gewoon een mechanisch slot is waar je geen rode sleutel voor nodig hebt.
 
Ik zit me sowieso even af te vragen of je hiervoor een rode sleutel nodig hebt. Mijn Dragstar was weliswaar van 1999, maar ik had gewoon 3 zwarte sleutels. Vorige berijder had hem gekocht met 2, was er eentje tijdelijk kwijtgeraakt en had toen een nieuwe bij laten maken. Uiteraard vond hij een week daarna de verloren sleutel weer terug. Waren gewoon normale sleutels zonder enige elektronica. Ik kan zo niet terugvinden of er tussen 1999 en 2004 een upgrade op dit vlak is gedaan, maar ik kan me zomaar voorstellen dat dit gewoon een mechanisch slot is waar je geen rode sleutel voor nodig hebt.
Zit helaas een startondebreker op. Vorige eigenaar had de rode nog maar is deze tijdens een verhuizing kwijt geraakt.
 
Terugbrengen? Ja, die slotenmaker is gek.
Je hebt de rode moedersleutel nodig om een nieuwe sleutel in te lezen.
Ook de huidige sleutel moet je opnieuw inlezen.
Ik heb dat zelf ook gedaan nadat er een sleutel van mij gestolen was.
Die gestolen/verloren sleutel is dan niet meer bruikbaar om te starten.
Ik heb bij de Yamaha dealer een blanco sleutel besteld en die bij de slotenmaker laten slijpen.
Wees maar zuinig op de sleutel die je nog hebt.
Hier kun je gewoon afspraken over maken met de slotenmaker... Waar ik (auto) sleutels heb laten namaken gaven standaard de garantie dat het werkte. Ze maken een exacte kopie van de aangeleverde sleutel, en het werkt dan ook gewoon. Potentiële nadelen; oude verloren sleutels werken ook nog (kun je ook als voordeel zien..) en sleutel specifieke afstellingen werken niet meer (mijn V70 gebruikte diverse afstellingen, waaronder stoelpositie, voor elke sleutel).
 
Bij Yamaha kan het enkel als je de rode sleutel hebt.
Sommige slotenmakers met de juiste machine kunnen ook van een originele zwarte een kopie maken en deze programmeren.
Normaal geeft hun machine op voorhand aan of het gaat of niet.
Er gebeurt ook helemaal niets met je motor als je er een slecht geprogrammeerde sleutel in steekt,hij zal alleen niet starten op dat moment.
Als je nadien weer een goede sleutel gebruikt start hij terug normaal.
Er is dus geen risico aan verbonden,als die van de slotenmaker niet werkt breng je die gewoon terug en vraag je geld weer.
Dit heb ik ook een keer laten doen door een plaatselijke sleutel maker, deze heeft toen een kopie van de zwarte sleutel die ik toen nog had gemaakt, dus ook de chip in de sleutel gekopiëerd en dit werkte probleemloos. Dit was ook beduidend goedkoper dan een originele sleutel. Ik had de rode sleutel toen ook niet meer dus had ook niet veel keus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan