Roest bescherming?

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
hallo,

ik heb net een aantal dingen gezandstraald (eigenlijk glasparellen), het zijn van die "kroontjes" die op de uitlaat van een CB400F zitten. en de "halve maantjes" die daar weer binnen vallen.

iemand suggesties om dit tegen roest te beschermen? zelf dacht ik eerst aan chroom, maar dan moet het spiegelglad zijn voor het verchroomd wordt. dus dat is geen optie. vuurvaste verf (motip tot 650graden) maar is dat vuurvast genoeg?

andere opties? ik hoor het graag!!

theo
ps ik heb nog wat CB400 dingetjes tekoop/ruil (oa. remklauwen, veren, en vanalles en nog wat( ik zal het eens gaan inventariseren als ik het weer iets rustiger heb!)
 
das Matzwart Ralf, gewone hittebestendige verf houd het ook. Als je leuke kleurtjes wil moet je ff langs de watersport zaak, die verkopen diverse kleuren scheepsmotoren verf. (kan het zelfs vaak op kleur laten maken). Maar idd. Motip is goed.

Ff over die remklauw, die is goed??
 
ja dat is het. zijn ook een stel ratters die moffellen hun motoren ermee. TingTing opend er geloof ik zelfs zijn site mee 8-)
 
Misschien stomme vraag hiero, maar uh waarom moet het spiegelglad zijn om iets te verchromen, wat heeft dat er mee te maken?

Als je het nu eens echt verchroomt. Of te wel eerst een mooie dikke laag koper en vervolgens daarover je nickel. Koper zorgt er wel voor dat het niet roest. :9
 
emn waar laten we dat dan doen + van horen zeggen ; chroom gaat daar zitten waar het het makkelijkst is, dus op de uiteindjes. Er tussenin is de crux ; daar begint het geroest.... B|
 
Ok, gaan we het gewoon zelf doen, kan makkelijk voor die uitlaat flensjes. Maar het is toch elektrolyse, dus met wat geduld krijg je overal dekking. Ik denk wel dat als je het laat doen ze de delen maar een bepaalde tijd in het bad laten ivm de kosten (tijd is geld). Als je het zelf gaat doen (boek in de bieb halen) kun je er wat meer tijd aan spenderen. :9 En nee daar heb ik momenteel geen zin in :( alhoewel , is wel een leuke uitdaging :)
 
Misschien is hittebestendige RVS-lak wat....,werkt net als Hammerietus: gewoon over het kale/blanke metaal ;)
 
Zelf verchromen (eerste verkoperen) handleiding :)

Een goede beschrijving van het verchromen (en andere galvanische bewerkingen) is te vinden op de site van Galvatrack te Rotterdam.

http://www.galvatrack.nl/processen.htm

Zelf verchromen?

Kleine voorwerpen (bv bouten en moeren) kun je zelf verchromen. Je hebt er een glazen pot, azijn, een blokje zuiver chroom en een spanningsbron voor nodig. De spanningsbron moet 12 tot 20 volt gelijkstroom leveren. Je kunt daarvoor dus ook een (auto-) accu gebruiken.

Ga als volgt te werk:

* Maak het te verchromen werkstuk volledig schoon en vetvrij.
* Vul de pot met azijn.
* Verbind de min-pool van de stroombron met het te verchromen werkstuk.
* Verbind de plus-pool van de stroombron met het blokje chroom.
* Dompel beiden onder in de azijn.
* Zorg ervoor dat je werkstuk volkomen vrij hangt in de azijn.
* Schakel de stroom in.
* Als alles goed is zie je wat belletjes verschijnen en wordt je werkstuk dof/blauw.
* Het verchromen zal enkele uren duren. Bij een hogere spanning gaat het iets sneller.
* Na het verchromen zit er een wat ruwe doffe laag op het werkstuk. Met fijn schuurpapier kun je dat opschuren. Voor een hoogglans zul je het moeten polijsten.

Bij het op deze wijze verchromen worden de chroom-moleculen door de stroom van het blokje naar het te verchromen werkstuk getransporteerd. In plaats van een blokje zuiver chroom kun je ook een oud verchroomd voorwerp gebruiken. Als dat groter is dan het te verchromen voorwerp heb je voldoende chroom om dit proces te laten werken.

Denk er aan dat het te verchromen oppervlak echt helemaal schoon moet zijn en vrij in de azijn moet hangen. Op elke plek waar nog vuil zit zal de chroom niet hechten. De hoogglans ontstaat niet automatisch. Daarvoor zal er nog driftig gepolijst moeten worden. In het echt worden te verchromen werkstukken eerst verkoperd. Dat gaat op dezelfde wijze. Uiteraard heb je dan een blok zuiver koper nodig.
 
zo, ik heb het met motip tot 650 graaden spuitverf gedaan (zwart)
netjes een paar lagen, toen laten drogen, toen afbakken.

nu maar afwachten wat het geworden is.

ik hou jullie op de hoogte!

ik ben nog wel opzoek naar iets anders...
een plaatje(s) van een oude motor met een alu/mat zwart blok ik denk zelf dat het een 1 pitter was (norton of iets in die richting..)

theo
 
Hou bij het verchromen rekening met het "dog-bone" effect.
Je jaagt stroom door het produkt. Op hoeken en kanten is het potentiaalverschil groter waardoor er hier meer chroomopbouw plaatsvind. (kantenopbouw)
Het is alleen van belang als je met nauwkeurige maatvoering werkt (passingen bijvoorbeeld).
Vergeet niet schroefdraadgaten te maskeren/af te dekken.
Een chroomlaag is "poreus" en vertoont minuscuul kleine haarscheurtjes.
Laat je dus niet verleiden tot het aanbrengen van een te dunne laag omdat dit goedkoper is.
 
Ik heb zelf mijn uitlaten keer helemaal kaal geschuurd en met motip opnieuw zwart gemaakt omdat mijn uitlaten aan de buitenkant smerig waren en beetje roesten (was de straf van het doorrijden in de winter, maar rijdt nu ook weer door). Heb die motip gekocht bij de gamma werkt prima zit er nu nogsteeds op is alleen een mat zwarte kleur. voor fototje even op het grote VF gedeelte kijken pagina 13 staat mijn motor en kan je gelijk het resultaat zien van het spuiten met motip. Het zit er ondertussen bijna een jaar op en heb nog maar klein plekje aan de binnenkant bij mijn wiel gezien met wat oppervlakkige roest. Heb laatst ook gehoord van een hitte bestemdige glanslak bij de halffords (dankzij het grote vf forum) dus das mijn volgende project weer glimmend maken. :]
 
Hou bij het verchromen rekening met het "dog-bone" effect.
Je jaagt stroom door het produkt. Op hoeken en kanten is het potentiaalverschil groter waardoor er hier meer chroomopbouw plaatsvind. (kantenopbouw)
Het is alleen van belang als je met nauwkeurige maatvoering werkt (passingen bijvoorbeeld).
Vergeet niet schroefdraadgaten te maskeren/af te dekken.
Een chroomlaag is "poreus" en vertoont minuscuul kleine haarscheurtjes.
Laat je dus niet verleiden tot het aanbrengen van een te dunne laag omdat dit goedkoper is.
Je weet toevallig niet waar je een stuk chroom kunt kopen? Koper is nog wel te doen. maar chroom :?
 
Je weet toevallig niet waar je een stuk chroom kunt kopen? Koper is nog wel te doen. maar chroom :?

Hebben metaalverwerkingsbedrijven niet zoiets? In hengelo zit er 1 bij de haven, kun je alles behoorlijk goedkoop krijgen (alu, RVS).

Zijn onderdelen van een fiets niet een goed idee? (oud stuur in stukken zagen bv.)
 
Hebben metaalverwerkingsbedrijven niet zoiets? In hengelo zit er 1 bij de haven, kun je alles behoorlijk goedkoop krijgen (alu, RVS).

Zijn onderdelen van een fiets niet een goed idee? (oud stuur in stukken zagen bv.)
Ja maar een stuur zit maar een laagje chroom op, je moet toch wel ergens een blok chroom kunnen halen? Zover ik ook kan lezen moet het spul zo zuiver mogelijk zijn. Met zo'n stuur heb je ook nog een hoop ferro troep d'r bij, en dat roest weer als de tyfus. :9
 
Ik zou niet weten waar je een stuk chroom vandaan kan halen.
Wellicht helpt het volgende.

Suggestie van een collega :

Verzamel oude zooi waar croom op zit
Laat dat vervolgens op een stuk koper neerslaan

Zo maak je een voorraad van dat spul en je kan het via de omgekeerde weg op te verchromen spulletjes aanbrengen.
 
zo, ik heb het met motip tot 650 graaden spuitverf gedaan (zwart)
netjes een paar lagen, toen laten drogen, toen afbakken.

nu maar afwachten wat het geworden is.

ik hou jullie op de hoogte!

ik ben nog wel opzoek naar iets anders...
een plaatje(s) van een oude motor met een alu/mat zwart blok ik denk zelf dat het een 1 pitter was (norton of iets in die richting..)

theo


Die gaat stinkennnnnnnnnnnnnn
 
Ja maar een stuur zit maar een laagje chroom op, je moet toch wel ergens een blok chroom kunnen halen? Zover ik ook kan lezen moet het spul zo zuiver mogelijk zijn. Met zo'n stuur heb je ook nog een hoop ferro troep d'r bij, en dat roest weer als de tyfus. :9

Klopt :P .

Heb gisteren even een potje zuur onder spanning gezet met een verchroomde fietslamphouder en een messing buisje erin.

Na 1 nacht zat er een dikke korst rotzooi op (met 30V en 200mA). Na wat poetswerk viel 99% eraf (zal wel ijzer geweest zijn want van het lampenhoudertje was niet veel meer over :+ ) en bleef er aan 1 kant een hele dunne laag chroom achter die er nog net een zilveren glans aan gaf *D .
Die dikke korst ijzer en andere troep kon je er ook zo met de hand afpakken, dat hechtte totaal niet.

In het potje zijn volgens mij een paar nieuwe levensvormen ontstaat want het bewoog, rook en kleurde allemaal heel raar :+ .
 
Terug
Bovenaan Onderaan