Roest in benzine tank

Het roesten begint wanneer het bruin wordt, bij een plastic tank is dat na een jaar of 10.,...
No worry, het wordt eerder beroerd als de bezinze verdampt in vlotterkamers en sproeiers.
Dus pas echt na jaren stilstaan kan kunstof roesten? Binnen in de tank of zelfs oplossen?
 
Kunststof wat roest?! 🤣
De kwaliteit zal slechter worden van het kunststof, maar roesten? Als je tank gaat roesten ben je wel de eerste denk ik.
 
Dus pas echt na jaren stilstaan kan kunstof roesten? Binnen in de tank of zelfs oplossen?
Dus pas echt na jaren stilstaan kan kunstof roesten? Binnen in de tank of zelfs oplossen?
Kunstof roest niet. de tweede zin was serieus.
Het is een kwestie van zovol mogelijk wegzetten.
liefst 98 tanken of e5.
je hoeft er niet op te rijden maar als je het doet laat hem dan lekker warm worden door een half rijden.
Accu aan de druppelaar zo nu en dan.
Niet te druk maken.
 
Dus pas echt na jaren stilstaan kan kunstof roesten? Binnen in de tank of zelfs oplossen?
Roest = oxidatie van ijzer. in een kunststoftank zit geen ijzer en dus ook geen roest.
Oude kunststoftanks waren soms van een soort kunststof die niet tegen ethanol (alcohol) en soms - bij ongelakte tanks - ook niet tegen direct zonlicht kon, maar van moderne tanks zoals in jouw scooter mag je verwachten dat dat geen rol meer speelt door een goede/betere materiaalkeuze van de fabrikant.

Bij stilstand kun je in jouw geval maar met twee dingen te maken krijgen:
1) Veroudering van benzine (er verdampt wat en sommige elementen reageren alvast met zuurstof waardoor de kwaliteit achteruit gaat en in extreme gevallen neerslag of gomvorming optreedt). E10 is gevoeliger voor de veroudering, vandaar het advies om E5 te tanken als de tank niet regelmatig leeggereden wordt.

2) Waterdruppeltjes op de bodem doordat je condensvorming krijgt op de wand van een bijna lege tank. Vandaar het advies om bij stilstand de motor weg te zetten met een volle tank.

Als vuistregel kun je aanhouden dat je hier alleen mee te maken krijgt als de motor langer dan een week of zes stil staat.
 
Het roesten begint wanneer het bruin wordt, bij een plastic tank is dat na een jaar of 10.,...
No worry, het wordt eerder beroerd als de bezinze verdampt in vlotterkamers en sproeiers.
Uit je eerste stelling maak ik op dat een kunststof tank na 10 jaar bruin word en gaat roesten. Is niet waar, waar is dat op gebaseerd? Zo breng je mensen op het verkeerde been.
Kunststof kan nooit roesten, hoogstens verweren en werken (uitzetten/krimpen/scheuren). Daardoor kunnen stickers ook loslaten.
Ik heb hier een oude Benelli 491 snorscooter in de garage staan, 24 jaar oud, tank is nog hetzelfde als toen hij nieuw geleverd is.
Altijd aftanken met BP Ultimate 98 (E5) en nooit problemen gehad. Zelfs de carb. al jaren niet gereinigd en het is starten/lopen.

Je 2e stelling klopt, en dit ga je ook tegen door 98 (E5) in de slangen en carb. te hebben. Al is de kans op vocht bij lange tijd stilstaan altijd aanwezig.
E10 moet inderdaad niet getankt worden i.v.m. het aantrekken van vocht. Zeker bij langere stilstand. Ethanol is troep, het is maar voor 1 ding goed en dat is het milieu. Ethanol trekt vocht aan, en door het agressieve goedje kan het je pakkingen/rubbers/slangen kosten op den duur.

Elke scooter/motorzaak adviseerd sinds de komst van de E-brandstoffen E5 te tanken. BP Ultimate heeft voor zover ik weet nog geen extra toevoeging. Overige A-merken minimaal, de B-merken vaak 5%.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig zijn er ook die aangeven dat het niet zozeer gaat om roest door de hoeveelheid benzine in je tank, het gaat om de hoeveelheid water die in de benzine zit. Condenswater als je tank niet helemaal vol zit vanwege het feit dat er toch een beluchting naar buiten (en dus evt. vocht) is. Of vocht die aangetrokken wordt door de bio-ethanol die bij sommige brandstoffen mee-gemengd zijn wat op zich geen probleem hoeft te zijn, tenzij je de boel niet in gebruik hebt en het vocht zich onderin je tank ophoopt.
Wat veel schadelijker is is het maar 5 minuutjes rijden. Bij de verbranding komt vocht vrij, en dat komt ook in je carter, olie, etc. Dat moet je er eerst uitstoken via de carterontluchting voordat je de boel weer onder een zeiltje zet. Dus minstens een half uur zoals @Harmonizer ook aangeeft.

Oftewel: Maak je niet druk om evt. vocht in de tank, meer om het vocht wat door steeds kleine stukjes rijden in het blok/olie ophoopt!
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig zijn er ook die aangeven dat het niet zozeer gaat om roest door de hoeveelheid benzine in je tank, het gaat om de hoeveelheid water die in de benzine zit. Condenswater als je tank niet helemaal vol zit vanwege het feit dat er toch een beluchting naar buiten (en dus evt. vocht) is. Of vocht die aangetrokken wordt door de bio-ethanol die bij sommige brandstoffen mee-gemengd zijn wat op zich geen probleem hoeft te zijn, tenzij je de boel niet in gebruik hebt en het vocht zich onderin je tank ophoopt.
Wat veel schadelijker is is het maar 5 minuutjes rijden. Bij de verbranding komt vocht vrij, en dat komt ook in je carter, olie, etc. Dat moet je er eerst uitstoken via de carterontluchting voordat je de boel weer onder een zeiltje zet. Dus minstens een half uur zoals @Harmonizer ook aangeeft.

Oftewel: Maak je niet druk om evt. vocht in de tank, meer om het vocht wat door steeds kleine stukjes rijden in het blok/olie ophoopt!
Ja ik ga hem niet meer aanraken pas in de zomer en dat 5 minuten ga ik ook niet meer doen heb ik maar 3 x max gedaan dus er is niks ernstig gebeurt hoop ik?
 
Ja ik ga hem niet meer aanraken pas in de zomer en dat 5 minuten ga ik ook niet meer doen heb ik maar 3 x max gedaan dus er is niks ernstig gebeurt hoop ik?
't zal nou niet zo zijn dat nu ineens de boel gaat vastroesten. Gewoon op een mooie dag in februari of zo als het een poosje geregend heeft (en dus weinig zout op de weg ligt) en het is een béétje fraai weer een lekker tochtje gaan maken. Zo'n ding heb je toch om op te rijden nietwaar?
 
Terug
Bovenaan Onderaan