Roest in benzinetank

Niet alleen de tank is verroest....
Eigenlijk is de oplossing simpel: gooi een kwart liter diesel in de tank tesamen met enkele moertjes van diverse grootte.
Rustig rammellen en afgieten (door een zeef),herhalen totdat er geen losse roest meer meekomt.
Dan iets als 'Tankcure' of 'Tankcream' erin.
Dit is in de handel verkrijgbaar voor ongeveer €40,-.
Bestaat uit een etsmiddel (die maakt je tank kaal tot op het blanke metaal) en een coating op aceton-basis.
Deze zorgt voor een coatinglaag aan de binnenkant van de tank.
Succes! ;)
 
Hmmm zelf geen ál te goede ervaringen met Tankcure... Het heeft het maar een jaartje gehouden bij mij. Heb uiteindelijk de complete tank vervangen...

(Já, ik heb exact de aanwijzingen opgevolgd ja, incl de uithardingsperiode)


en wat raad je dan wel aan?
Ik moet ook binnenkort m'n tank onder handen nemen dus ben wel benieuwd :)
 
http://www.rustbuster.nl/Roest/HG_Roestomvormer.htm :?
HG_Roestoplosser.jpg

of ff googlen op roestomvormer. Ik ken het spul verder zelf ook totaal niet en nog nooit zoiets geprobeerd, kwam het tegen met zoeken op "ontroesten"
 
Ik had ook roest in de tank van mijn Kawa Z250C.
Tank leeg laten lopen en laten drogen.
Restjes roest eruit geschud.
Beetje fijn schoon grind er in en schudden.
Alles eruit schudden.
Na spoelen met beetje benzine en controleren of de benzine die er uit komt goed schoon is door het in een jampotje te laten lopen.
Daarna jaren mee gereden maar wel zo af en toe vlotter kamer even van binnen bekijken en sproeier door blazen.
Als je echt perfectie wilt dan laten coaten maar daarvan weet ik alleen dat dat kan en dat het meer kost.
Succes :)
 
http://www.rustbuster.nl/Roest/HG_Roestomvormer.htm :? (Afbeelding)
of ff googlen op roestomvormer. Ik ken het spul verder zelf ook totaal niet en nog nooit zoiets geprobeerd, kwam het tegen met zoeken op "ontroesten"

Dit kan je ook veel goedkoper aanschaffen onder de naam "zoutzuur". Toevallig gisteren nog gelezen op een Amerikaanse website. Ik zit er zelf ook mee, met roest in de tank. Ook over Kreem lees ik slechte verhalen. Ik heb besloten dat ik voorlopig alleen maar ontroest met boutjes en wat dieselolie, mijn tank goed vol hou, en over een jaartje kijk ik wel weer.

Jaap
 
en wat raad je dan wel aan?
Ik moet ook binnenkort m'n tank onder handen nemen dus ben wel benieuwd :)


Nou als het alleen tegen de roest is, kan je het spul best gebruiken. Als ie lek is, zou ik maar eens naar een andere tank uit gaan kijken.

Niet lek: grint in de tank, benzine d'r bij, lang schudden en draaien. Paar keer naspoelen. Complete tankcure set d'r in (ontroester, reiniger en coating), filtertje in je slang en gaan. Denk dat een CD50 tankje in aardige staat nét zo duur is, alleen....
 
Ik heb de mijne 10 jaar geleden ook schoongemaakt met grint en diesel en roest is nog steeds niet terug. Wel moet ik opmerken dat zowel mijn schuurtje als mijn garage altijd warm zijn (verwarmingsbuizen en afvoerbuizen (o.a. douch) lopen door zowel schuur als garage, dus wel een beetje mazzel mee. Roestvorming treed in beide hoekjes dus zowiezo bijna niet op.
 
Hey CD50,

Dat gebruik van zoutzuur zou ik maar niet doen, maar wel spoelen met grind (niet al te fijn want de steentjes moeten er ook weer uit hè) en vervolgens een goed tanksealmiddel gebruiken. Ik zou je ten zeerste aanbevelen om te kijken op de site van www.yesterdays.nl , vervolgens doorklikken naar "accessoires", vervolgens scrollen naar "nieuwe producten" en dan "specs en foto" (klik hier, staat er in blauw) van nr 5 "tank sealer" aanklikken. De site werkt met frames, geen idee van de directe URL naar de sealer. Je vind daar een complete handleiding met hoe een tank te ontroesten en te sealen, (voorbehandeling-verwerking van de sealer-tips(lezen hoor, allemaal heel erg belangrijk, onderschat het niet)-veiligheidsvoorschriften). Spoelen en grindschudden wordt geadviseerd met wasbenzine oid, ik zou er zelf geen diesel voor gebruiken. En als je vragen hebt kun je gerust contact opnemen met de jongens van Yesterdays, want volgens mij zijn het hele vriendelijke mensen die je graag op weg zullen helpen met je restauratieproject (in meer algemene zin dan, want CD50 onderdelen zullen ze dunkt me toch echt niet voor je hebben). En je kunt vertrouwen op hun vakmanschap, ze staan als zeer kundig bekend.
Weet je al van welk jaar je CD50 is, by the way ?
Groetjes, succes en veel plezier met de CD50. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan