Roest in de tank...

Nickel89

MF veteraan
24 feb 2008
19.887
10
Eindhoven
Twitter
Ik heb gisteravond een Honda VFR400 NC24 gekocht (eerste motor voor mij, juppiej :P)

Ik ben van plan deze weer rijdend te maken, blok is nog niet helemaal aangesloten. (carberateurs) Maar nou was ik vanmiddag de boel aan het strippen... (kom je echt vanalles tegen _O- echt hilarisch, anyway) en toen haalde ik de tank deraf.... (was al niej aangesloten, dus geen grote moeite...) kom ik erachter dat de binnen kant van de tank behoorlijk veel oppervlakkige corrosie heeft (buitenkant effe rond gegaan om te kijken of het niet door en door is... was niet) maar hij is dus behoorlijk stoffige en roestig aan de binnenkant...

hoe kan ik hier het beste mee omgaan... mijn broer zei: pluk de bezinekraan deraf gooi m vol met cola en schudden.... maar wat kan ik het beste doen om het een beetje bruikbaar te krijge?

(overigens: ik wil eigelijk een projectpaginaatje beginnen van de motor, om een beetje hulp hier en daar te krijgen en om gewoon mijn aanwinst te showen natuurlijk ;) , waar moet ik die dan plaatsen??? )
 
Laat hem gerust coaten, anders is hij zo doorgerot.........en punt twee: je blijft altijd roest in je carburateurs houden met als gevolg verstopte sproeiers en een hoop ellende.
 
Ik heb recentelijk mijn tank van de XJ900F laten coaten met tankcure.
stap1 -> Haal tank van de motor. Benzine in jerrycan(s) doen, benzinekraan van de tank halen.
stap2 -> pak 4 - 5 handen vol kleine scherpe steentjes (uit een pad ofzo), spoel deze meerdere malen met water totdat er geen zand meer af komt.
Dan 4 handjes grind in je lege tank doen, en kraanwater erbij, iets van 2-3 liter water erin doen.
Dan schudden, schommelen en draaien, constant door, probeer alle hoeken etc. te raken.
Doe dit overdag, want het geeft 's avonds een #$!% herrie.
Na een tijdje draaien, schudden etc... het water via de benzine kraan opening eruit gieten. Als de binnenzijde verroest is, dan komt er water uit met bruine kleur.
Als alle water eruit is, opnieuw vullen 2 liter ong. met schoon water
herhaal dit alles totdat water na schudden blank van kleur is, nagenoeg tot de laatste druppel.
Dan is de roest er grotendeels uit.
Schud de tank rechtop zodat alle steentjes in het midden liggen.
Plaats de tank op een workmate.
Als je een bouwlamp / looplamp onderin de tank laat schijnen, dan zie je vanaf de tankdop opening alle steentjes liggen.
Met een lange pincet pik je ze er 1-voor-1 uit.
Is ff een karwei maar op deze manier gaat dat best eenvoudig.

nog 1 x goed naspoelen met water, laten drogen.
Koop tankcure tankreiniger
Koop tankcure coating
Meestal heb je de grote versie nodig, zodat je goed alle hoeken raakt.
Je houd wat over, maar beter ietsje teveel dan te weinig.
Uitharden duurt 5 dagen, houd evt. 8-10 dagen aan voor de zekerheid.

Benzinekraan er weer op en klaar.
Benzine uit jerrycans terug in de tank (gebruik altijd trechter met filter). Let op, bezine wat eruit kwam waar water/roest in zit, ligt onderin de jerrycan, als je in de jerrycan kijkt, zie je wellicht een donkere plas onderin liggen, let erop met teruggieten dat dit niet meer terug in de tank komt, gewoon rustig aan gieten....
laatste restje in jerrycan niet meer in de tank doen.
 
Laatst bewerkt:
Meerdere malen gebruikt,waren wel tankjes zonder roest(eigenbouwtankjes)ging prima!
Maar met roest geen ervaring dus. :N

de XJ900F club zweert er bij
die tank van de XJ is erg gevoelig wat roest aangaat.
zelfs als ze al n beetje lek waren deed dat spul nog z,n werk.


edit: zie boven deze post :)
alleen deze meneer deed het met steentjes en water
en ik heb het complete tankcure set gekocht.
 
Laatst bewerkt:
kijk even op rustbuster (google) en zoek op het product Tapox en Fedox.
Hier heb ik zelf de tank van mn zxr 400 mee gedaan en zoals al eerder vermeld ERG bewerkelijk.
 
Nou, slecht nieuws.... ik heb nog eens goed om de tank heen gekeken... paar stukjes met schuurpapier effe licht op geschuurd.... GVD blijkt er toch ook roest aan de buitenkant te zitten... door en door dus... kortom... ik zit met een lekke tank....

wat kan ik hier het beste aan doen??? dichtlassen en dan die methode die hier boven beschreven wordt... of is zoeken naar een andere (tweede hands) tank misschien toch beter???
 
Om roest van binnen grondig te verwijderen:glasscherven en een beetje diesel in de tank,afstoppen,en dan de tank in een betonmolen binden(strak),half uurtje laten draaien,tank omdraaien,nog een half uur,en dan goed uitspoelen,gegarandeerd net zo blank als stralen.Dan eventuele gaten met tweecomponenten kneedbaar staal dichten(benzinebestendig),en spoelen met tank-cure.Zit weer voor decennia!Succes.
 
Nou, slecht nieuws.... ik heb nog eens goed om de tank heen gekeken... paar stukjes met schuurpapier effe licht op geschuurd.... GVD blijkt er toch ook roest aan de buitenkant te zitten... door en door dus... kortom... ik zit met een lekke tank....

wat kan ik hier het beste aan doen??? dichtlassen en dan die methode die hier boven beschreven wordt... of is zoeken naar een andere (tweede hands) tank misschien toch beter???

als de gatjes niet te groter zijn als 2mm gewoon tankcure gebruiken zo als hun dat voorschrijven.
zijn ze groter,eerst dicht solderen.
anders inderdaad kijken of je n redelijke 2e hands op de kop kan tikken die je dan wel kan behandelen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb momenteel precies hetzelfde probleem met de tank van mn cbr600. een goede tip die ik hier had gelezen was moertjes gebruiken ipv steentjes en deze met een draadje aan elkaar maken dan haal je ze er in 1 keer weer uit.. bij mij is alleen het draadje gebroken omdat dit vast is gaan zitten. (in mijn tank blijken ook stangetjes en buisjes te zitten waar het omheen is gaan draaien..) dus heb alsnog een uur zitten schudden en pielen met magneet om alles eruit te krijgen.. en er is wel wat roest uit, maar lang niet alles. nog zo'n irritant probleem is dat het gat in de tank niet op het laagste punt zit (bij mij).

Ik heb hem vorige week weggebracht en nu word het met tankcure opgelost. ik had dit ook zelf kunnen doen maar bij gebrek aan ruimte, tijd en zin laat ik het doen. Volgende week is het klaar. ik laat nog wel weten hoe het resultaat is van tankcure
 
Bedankt voor de tips iig,

Ik hoor het graag van je roy87 ;)

Mijn wiskunde leraar (zelf ook motorrijdert, en voor de liefhebbers... hij rijdt een Triumph Sprint ) Kende een mannetje die regelmatig tanks repareert,,,, dus hij gaat effe kijken wat dat ong zou moeten kosten... en dan weeg ik t effe af tegen de hierboven genoemde opties (nieuwe tank is vrij k*t want er staat er momenteel maar een op ebay, voor 39,99 pond (52 euro) en ja... het pond gedeelte... die gast woont dus in Cornwall, west engeland... niet dus :9 ) maar de rest ken misschien nog wel...

als iemand anders nog tips heeft... laat t weten... dan heb ik wa keuze

Danku!
 
Terug
Bovenaan Onderaan