roest in de tank

Tonnie64

MF veteraan
18 feb 2005
1.735
210
apeldoorn
Wat te doen aan roest in de tank? Een kennis van me heeft een oude motor gekocht en komt tot ontdekking dat er roest in de tank zit. Is hier iets simpele oplossing voor????
 
Gooi een handvol moeren in de lege tank (tel ze wel voordat je dit doet). Schud de tank goed heen en weer zodat alle roest loskomt. Haal de moeren er weer uit en tel ze (heb je ze allemaal?). Daarna spoel je de tank schoon met benzine en zou je gebruik kunnen maken van tankcure zoals bananeman aangeeft.
 
Spaanplaat schroeven schuren nog veel beter dan moeren :

Bol d'or Albert in "XJ900 in restauratie"

Idd, spaanplaatschroeven werken prima, heb ik met de tank van mijn RF ook gedaan. Ook trouwens met een betonmolen, alleen niet met zo'n moeilijke constructie. Toch zou ik het een volgende keer met (verschillende maten) moeren doen. Maar dan met een stevige draad er door heen zodat het een makkelijk te verwijderen ketting wordt. Heb meer moeite gehad die schroeven te verwijderen als de rest van het werk, de laatste zit er overigens nog steeds in, mooi gesealed door de tankcure.
 
Tankcure heeft ook nadelen (net als andere soorten tanksealings) en zou ik ook alleen gebruiken indien je tank lek is.
Heb ik éénmaal gedaan, doos boutjes erin en schudden maar..... na 5 minuten schudden vind je het echt niet leuk meer.
Op youtube staat leuk filmpje met tank op cement molen...... die tussen de sjorbanden uitglipt :+

Ik heb me een beetje verdiept in het elektrolytisch ontroesten, het lijkt een hoop werk maar als je de spullen eenmaal hebt en juiste soda/water verhouding hebt....
Nee, een tank heb ik nog niet geprobeerd
 
Niet dat tankcure (of andere merken) niet goed zouden werken, maar "het zou kunnen dat" indien niet zorgvuldig genoeg aangebracht, de coating loslaat en gaat oplossen/ ronddwarrelen in de tank.

Als men het ontroesten al snel zat is en over wil gaan tot het behandelen met de coating, heb je geen goede hechtbasis.
Als je tank lek is en hij is lek op een lasnaad door roest vorming kun je wel tankcoating erin gooien maar zal hij weer opnieuw gaan lekken als er niks aan de roestvorming gedaan wordt.
 
bij de tankcure zit een fles die rest van roest wegetst/haalt, zodat je toch een goede hechting hebt.
dus het ontroesten hoef je niet alleen met een handvol moeren in de tank te doen.
 
Ben ook wel eens met moeren aan de slag geweest. Tank aan een plafondbalk gehangen om wat gewicht eraf te halen, anders is het in minder dan 5 minuten al niet leuk meer :+

Toen de roest eruit was nog even een los benzinefiltertje extra tussen tank en carburateurs. Heeft nog iets roest opgevangen maar viel me best mee hoe weinig. Heb de tankcure nog staan om de tank te coaten, maar de motor was verkocht voor ik daar aan toe kwam :)

Cementmolen: kwam wel eens de tip tegen om de tank in een deken te wikkelen en dan met oude jute of cementzakken vastzetten. Kan ie tenminste niet tussen de sjorbanden uit glippen.
 
Ben net klaar met m'n tank ontroesten.

Volgooien met een mengsel van citroenzuur en water. Laat dit 1 of 2 nachten staan(wel tot de nok vullen) en daarna leeggooien en de tank is perfect roestvrij.
Daarna heb ik 'm behandeld met Tankcure. Als je 't goed gebruikt is dit perfect spul.
 
De chemische behandeling (citroenzuur, oxaalzuur, cola (fosforzuur)) lijkt me vooral geschikt als de roestaanslag niet zo erg is. Als er echt flink roest in zit is het misschien beter om eerst met moeren de ergste roest eruit te halen en dan met zuur nabehandelen.
 
Ik heb een zeeer verroeste (binnen kant) GPX tank naar een verchroom bedrijf in amsterdam gebracht. Die hangen hem in diverse baden en daarmee wordt hij ontvet, ontroest en vervolgens gepassiveerd. Je kan dan nog door voor verkoperen en verchromen, maar dat is niet nodig ook al omdat ik vermoed dat de hele behandeling enkele gaatjes aan het licht gaat brengen.
Deze behandeling is overigens wel zeer effectief, ook tegen verf.. Die zit er straks echt niet meer op. De passiveer laag is overigens the next best thing, op onbehandeld staal blijft een passiveer laag minstens een jaar roest werend (tenzij je gaat krassen ofzo). (je kan de tank dus netjes bewaren tot je een fijne dag hebt om hem te spuiten (over diezelfde passiveer laag)).
 
Terug
Bovenaan Onderaan