Roest in tank CB750F Bol d'or

JoGo75

Rookie
11 jul 2011
13
0
Putte (België)
Tegenvaller!
Er zit dus roest in de benzinetank van mijn bol en het is redelijk veel |( !
De moto heeft dan ook 5 jaar stil gestaan. De vorige eigenaar had mooi alle carbu's leeg gemaakt maar had de tank niet volgetankt. Deze is dus mooi verroest langs binnen. Ook het benzinekraantje is verrot.
Ik heb al veel info op internet gevonden zoals de verschillende oplossingen met coating (tank cure, kreem, por15, ...) maar ook de electrolyse als voorbehandeling dat wel goed blijkt te werken.
Ik heb me ondertussen al een setje 'tank cure' besteld maar nu vraag ik me af of er hier al mensen zijn die dit gebruikt hebben? Waar moet ik op letten? Iemand tips of tricks? Zou ik ook eerst de electrolyse proberen of wat denken jullie? :?
alvast bedankt voor jullie reacties
 
Ik heb tankcure gebruikt voor mijn Ural tankje en later voor de tanks van diverse Guzzi's....
Ontroesten en ontvetten is het belangrijkste.....als dat niet goed gaat en je gaat coaten ben je nog verder van huis (onthechting van de coating).

Zelf heb ik de tanks van binnen geschuurd met grind en later zand, goed blijven schudden en draaien, kutwerk, maar werkt wel.
Ik heb (broodje aap?)verhalen gehoord van mensen die hun tanks in dekens wikkelden en in de wasmachine deden met zand en grind.....resultaat hetzelfde, roest komt los en dat wil je.....Goed naspoelen, het zand moet er immers helemaal uit.
Goed ontvetten (met meegeleverd ontvetspul). Evt. met zuur etsen voor betere hechting (kan zijn dat het ontvetspul dat ook al doet).
En coaten maar.
Let goed op de mengverhouding, het zijn 2 componenten en blijf draaien tot de coating niet meer uitzakt en zich in de laagste delen ophoopt.
Na het uitharden (5 dagen of zo?) checken of de ontluchtingskanaaltjes en benzine doorvoeren nog open zijn, anders even met de hand een passende boor er doorheen.

En dan ben je klaar.

Bij mijn Ural tank zat er een lek in de nek van de tank, bij een lasnaad, als deze onder spanning kwam liep de benzine er zo uit......Met tankcure was de boel weer dicht, iets flexibel is het dus wel.......

succes ermee!
 
Dank je PaulthePig, dus als ik je goed begrijp is de voorbereiding zoals meestal het grootste werk. Hoe lang moet je zo schudden? tot alle roest weg is? of tot de grootste stukken weg zijn en daarna met het ontroestingsmiddel van 'tank cure'?
 
Hallo JoGo75,

Je bent lang niet de eerste en ook niet de laatste met roest in z'n tank. Ik heb zo'n 5 jaar geleden ook de tank van m'n XJ900F gecoat met tankcure. Daar was ook een gat in geroest, schijnt veel voor te komen bij de XJ900F. Je moet maar 'ns zoeken op het forum De XJ knalpijp - Forumoverzicht.
Gewoon netjes werken en heel goed ontvetten. Dan kan het eigenlijk niet fout gaan. Ik heb de tuinslang in m'n tank gehad om alle losse roest er uit te spoelen. En je moet het complete pakket van tankcure kopen. Daar zit ontroester en ontvetter bij. De buitenkant van je tank even beschermen met bijvoorbeeld plastic huishoud folie mocht je wat morsen.

Succes!

Jan.
 
Schudden (schuren eigenlijk) kun je blijven doe tot er geen losse roest meer uit de tank komt.
Dit kun je checken door te spoelen met een goedkope ontvetter (Dasty, en wat water bijvoorbeeld ).
Als deze er zo goed als helder uit komt zit je safe. Zitten er nog steeds brokken en vlokken roest bij, doorgaan met schudden en schuren.......blijft een langdradig kutwerkje.....

Daarna ga je aan de slag met de ontroester en ontvetter van Tankcure.....en werk je het hele procedé af.......
 
Bedankt voor de tips allemaal, ik ga het morgen (euhm... of straks beter gezegd :) ) maar eens proberen met kleine parker vijzen, dat lijkt me iets handiger dan het zand/grind om achteraf er terug uit te krijgen. Eventueel met een magneet denk ik dan...
Iemand ooit de electrolyse geprobeerd? Op youtube zijn er aantal filmpjes van te vinden en het resultaat ziet er toch echt netjes uit denk ik dan. Misschien dat ik de grote stukken roest er met de vijzen uitkrijg en daarna de electrolyse probeer om de laatste roest eruit te krijgen.
Morgen wat fotootjes maken :Y
 
Flink schudden met parkers of spaanplaat schroeven, en daarna het laatste beetje er uit halen met ontroester van tank-cure. Werkt vele malen eenvoudiger dan elektrolyse en het resultaat is verbluffend. De laatste roestschilvers komen er werkelijk glimmend uit.

wel eerst de kraan eruit halen en dichtmaken met een plaatje alu oid.
 
Hier al een paar fotootjes van voor het schuren... Ik heb juist enkele malen gespoeld met water en over een doek uitgekapt. Wat een viezigheid zeg!
full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan