Roest in tank, wat eraan te doen?

Abraxas

MF'er
1 nov 2001
231
0
Borsbeke
Ben een tijdje geleden in het bezit gekomen van een leuke motor (Honda NS400R, een 2takt V3\'tje voor de nieuwsgierigen). Een opknapper dus; gekocht voor weinig geld. Nu heb ik vandaag de tank geprepareerd om voor langere tijd te kunnen opbergen (leeggemaakt, benzinedampen verwijderd,...) en heb ik gemerkt dat er zich (oppervlakkige) roest in de tank bevindt.
Weet iemand of je dit kan laten herstellen en hoeveel dat grapje ongeveer zou kosten? Of kan je het op de 1 of andere manier makkelijk (of minder makkelijk) zelf doen?
 
Ben een tijdje geleden in het bezit gekomen van een leuke motor (Honda NS400R, een 2takt V3\'tje voor de nieuwsgierigen). Een opknapper dus; gekocht voor weinig geld. Nu heb ik vandaag de tank geprepareerd om voor langere tijd te kunnen opbergen (leeggemaakt, benzinedampen verwijderd,...) en heb ik gemerkt dat er zich (oppervlakkige) roest in de tank bevindt.
Weet iemand of je dit kan laten herstellen en hoeveel dat grapje ongeveer zou kosten? Of kan je het op de 1 of andere manier makkelijk (of minder makkelijk) zelf doen?

ooit iets gehoord met loodjes...

weet je wel van die visloodjes (doosje van die ronde kogeltjes), die in je tank doen met water (?), en dan lang schudden, schijnt te helpen, verder was er nog iets, en ook spul te koop geloof ik, maar met die visloodjes zou helpen...

martin
 
je kunt hem laten sealen, dat wil zeggen dat men een laag plastic aanbrengt over de onderkant... dat is de enigste plek waar het wil roesten... weet niet waarom maar dat is zo het vocht zakt schijnbaar (bij lange stilstand)

als je zelf de tank demonteert kost het je alleen de behandeling kosten ken ik niet maar kan ik vragen.... maar dat zegt nog niet alles over wat er een ander voor vraagt..... wat ben ik toch een wazige lulhoer he ;(

maar de info klopt wel volgens mij ;( het ziet eruit alsof ze een lading lijm in je tank hebben laten lopen (mischien doen ze dat wel }) )

maar zo moet het dus 8-)
 
loodjes manier ook weleens gelezen..zonder water in iedergeval.. net zolang schudden tot de roest verdwenen is en er door het schudden een dun laagje lood aan de binnenzijde van de tank zit...
Lijkt me erg vermoeiend..wel goedkoop..Er is ook een of ander goedje in de handel dat je in de tank doet en daar een soort kunstof laag achter laat meen iets van 80 gulden hoe het heet weet ik niet meer..lijkt me makkelijker, vraag er eens naar bij een motorzaak.

Succes.
 
Er bestaat tankontroester, en tankcoating.
Beide zijn in de handel gewoon leverbaar.
Je kunt naar een importeur rechtstreeks bellen
tel: 0495-551754. dit is van elpe motor products
en de prijs zal je meevallen.

Groeten Paul.
 
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. :) Ik ga morgen dan wel even langs bij een garagist hier in de buurt voor nog wat meer info. Wat die sproeiers betreft, die worden sowieso al gereinigd omdat ik de hele motor een totale revisie ga geven, dus carburators checken, de onderdelen daarvan reinigen en dichtingen vervangen zijn toch dingen die op m\'n \"to-do\"-lijstje staan. Ook totaal nieuwe benzineleidingen enzo... Mag ook wel eens na 15 jaar.
Ik hoop hem tegen volgende zomer rijdbaar te krijgen. :]
Wish me luck
 
Dat hoop ik toch ja :-)
Na de nodige mods (sorry voor diegenen die fanatiek zijn in het restaureren van oude motoren) zoals andere wielen, ander kuipje, betere remmen zou ie er ongeveer zo moeten uit komen te zien:
joens400r.jpg
 
je kunt hem laten sealen, dat wil zeggen dat men een laag plastic aanbrengt over de onderkant... dat is de enigste plek waar het wil roesten


de tank roest enkel aan de onderkant doordat enkel de onderkant in contact komt met water. water is zwaarder dan benzine en dus komt die op de bodem.
staat de tank lang leeg/niet volledig vol dan roest de binnenkant ook aan de zijkanten/bovenkant door damp en contact met de lucht. bij lang stilstaan doe je dus best benzine zoveel mogelijk benzine in.
 
Toen ik een nieuwe tank had gekocht voor mijn motor heb ik hem uit voorzorg behandeld.

Bij frans de Weert in utrecht heb ik daarvoor een setje gekocht. Prijs zal ergens tussen de 50 en 100 piek hebben gezeten.

Dit setje bestaat uit een aantal flesjes. Eerst moet je de tank goed ontvetten. Daarna gebrik je het eerste flesje om de bestaande roest in de tank op te lossen. Gewoon een nachtje in de tank laten staan.
Daarna ga je een soort vloeibaar plastic in de tank gooien, en dan moet je de tank telkens ronddraaien tot het plastic uitgehard is. Daarna is je tank weer klaar voor gebruik.

Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan