Roest/invreten pekel, hoe behandelen?

Lady-BMW

MF veteraan
23 okt 2004
2.289
6
Scherpenzeel
Ik heb mijn motor in het najaar in het vet gezet tegen de pekel. Nu zag ik echter vandaag dat de plaat, waar de uitlaat aan hangt, verroest is en ook de beide standaards behoorlijk aan het roesten zijn. Deze laatste had ik niet behandeld.
Nu is mijn vraag, hoe krijg ik de roest eraf en alles weer zoals het behoort te zijn?
 
Mijn ervaring is dat je roest prima weggepoetst krijgt met een brillo schuursponsje. Goed natmaken, poetsen en afspoelen. De roest is weg en op chroom krast het niet.
 
Ik zou eerst proberen met Commandant 4 de oppervlakkige roestvorming er af te poetsen. Meestal krijg je daarmee het meeste roest weg. Indien de roest zich dieper heeft genesteld, kun je het beste met een heel fijn schuurpapiertje de roestlaag proberen te verwijderen. Zonodig effe bijwerken met een lakstift.

Afhankelijk van het materiaal van de plaat c.q. standaard en leeftijd van de motor, hoeft het roest er niet heel diep in te zitten (tot onderste laklaag).

Suc6
 
Kan ik volgende jaar die plaat wel invetten, of brandt dat er gelijk af. En moet ik de standaard dan ook nog behandelen met iets, zodat het niet meer zo snel gebeurd?
 
Ik ben zo slim geweest om mijn onbehandelde alu velgen door het zout te raggen.

Resultaat: Een dikke koek met ingevreten pekel :(
Flink aan de slag met óf Commandant (4 is die groene :? ) óf met Belgon (alu poets)...werkt perfect.
Wel vééél werk.
 
hmm mijn uitlaat bocht is verroest door de pekel..

ik had iets gehoord over een middeltje, ben alleen de naam kwijt,



iets met Belgon Chroom.. ga het zelf binnekort even proberen, want vind het echt klote dat het verroest is ;( ..
 
Aha, het makkelijkste en mooiste is natuurlijk het grondig aan te pakken en gelijk goed te doen door:
1. de plaat eraf te halen
2. eerst effe goed schoonmaken met commandant 4
3. Opschuren zodat alle roest eraf is/vetvrij maken!
4. Overspuiten met MOTIP matzwart hittebestendige verf (tot 650 gr.)

Vervolgens effe je uitlaat grondig schoonmaken waar de plaat heeft gezeten!
 
full
 
Misschien is het tevens handig om eens te informeren naar een roestvrije plaat *D
Scheelt je natuurlijk wel weer een hoop werk. Heb zelf mijn uitlaatbocht aan het eind waar de demper opkomt opnieuw opgeschuurt, schoongemaakt en met Motip hittebestendige verf bewerkt. Resultaat :9~

Heb ook maar roestvrijstalen remleidingen erop gezet (zie foto'tje). Daar in tegen is de mijne geen pekelfiets, maar een droogweer rijder :]
 
Zo doet ie het beter:
full



@Lady-BMW: Plaat mooi oppoetsen,
en dan inderdaad met hittebestendige verf opnieuw spuiten.
En dan volgende winter weer goed in het vet.
 
ik behandel de motor altijd met Scottoiler werkt o.a. tegen roest en pekel. gewoon elke keer na een rit (als de motor koud is) inspuiten
 
Ik heb m'n motor wel in de vaseline gezet maar dat spul is direct van m'n uitlaatbochten en collector weggebrand '( Wie weet hier een goede oplossing voor :? (hittebestendige verf helpt niet echt goed)

En wat moet ik dan met de jeffy(?) en de middenbok?
Jiffy en middenbok heb ik met een lap met WD40 ingeolied. Zeker op de punten waar die de grond raken of waar je je voet er op zet blijft verf o.i.d. niet lang zitten.
 
Dat plaatje zit er op gepopnageld. Wil je het helemaal goed doen, dan zou je de popnagels uit moeten boren om het plaatje er af te halen. Lijkt me een vervelend klusje. Wat je kunt doen is de roest zo veel mogelijk weg schuren en het plaatje met hammerite zwart opnieuw verven. Overigens geen lekkere constructie qua onderhoud....
Mbt de beide standaards: eerst GOED ontvetten en vervolgens dezelfde behandeling geven.

WD40 heeft maar een hele kortdurende werking. Sommigen zweren er bij, maar ik had de indruk dat het al heel snel vervloog, als het al enig effect had tegen roest.
 
Als je echt vaak doorrijd met pekel kan je poetsen en middeln gebruiken wat je wilt je motor keldert achterruit. Vooral je frame en hart vd remschijven.

Je krijgt ook de meest vreemde storingen...met name elektrische verbindingen moet je goed afdichten.

Ik gebruik altijd blanke tectyl en rij altijd door.

Voor hitte zaken is gewoon geen goed spul..Ja RVS
 
ghallo,
bij mij is mn blok an't wegrotten, door de pekel denk ik
en dan bedoel ik mn carterdeksel(zo heet het geloof ik)
waar die dus aan mn blok zit zijn de hele randjes aan het verdwijnen allemaal witte afzetting,wordt een duur geintje
 
Terug
Bovenaan Onderaan