Roest Rust NIET! (Een handleiding tot renovatie ?)

Renoveren doe ik...

  • elk jaar

    Stemmen: 1 7,1%
  • één keer heel erg goed en daarna nooit meer

    Stemmen: 8 57,1%
  • quick & dirty: alles matzwart, you dirty rat

    Stemmen: 5 35,7%

  • Totaal aantal stemmers
    14
Die van mij ook niet 8-)

Maar uhm, let er wel even op dat je de vaatwasser schoon achterlaat, ik was even vergeten dat er wel eens wat zand achter zou kunnen blijven. Was wel moeilijk om verbaast te reageren. 'Hé wat knarsen die rails in een keer.... Hoe kan dat nou ?' O-)


Precies! Die rails hebben bij mij weken geknarst.
En daar kwam nog bij dat de binnenkant van mijn cilinders direct onder het roest zaten toen ze er uit kwamen. |( ;( ;(
 
Precies! Die rails hebben bij mij weken geknarst.
En daar kwam nog bij dat de binnenkant van mijn cilinders direct onder het roest zaten toen ze er uit kwamen. |( ;( ;(

Ooops... de kop heb ik er uit die reden niet ingelegd. Wordt namelijk ook wel een beetje warm in de vaatwasser, en dat leek me niet bevorderlijk voor de klepseals e.d.
 
Die vaatwasser wordt hooguit zo'n 80 graden, niet warmer dan een motor op bedrijfstemperatuur. En die klepseals waren toch al verhard en rijp voor vervanging.
Maar waar ik niet aan had gedacht was dat alle blanke metalen zoals cilinderwanden en klepgeleiders direct een laagje oppervlakte roest krijgen.
Is wel wat weg te poetsen, maar je blijft de donkere sporen zien op het blanke metaal.

Dus kijk uit met die vaatwasser.
-O- -O-
 
Even over bladderend chroom
full

Ik zoeken handig middel/ eenvoudige manier om dat chroom van oa mijn blok te krijgen zonder alles te moeten hoeven demonteren en zonder het alu eronder aan te tasten.
Wie weet raad ?
 
Die vaatwasser wordt hooguit zo'n 80 graden, niet warmer dan een motor op bedrijfstemperatuur. En die klepseals waren toch al verhard en rijp voor vervanging.
Maar waar ik niet aan had gedacht was dat alle blanke metalen zoals cilinderwanden en klepgeleiders direct een laagje oppervlakte roest krijgen.
Is wel wat weg te poetsen, maar je blijft de donkere sporen zien op het blanke metaal.

Dus kijk uit met die vaatwasser.
-O- -O-

'k heb ook alleen maar het speolprogramma gebruikt, zonder vaatwaspoeder of tabletje...
 
Even over bladderend chroom
(Afbeelding)
Ik zoeken handig middel/ eenvoudige manier om dat chroom van oa mijn blok te krijgen zonder alles te moeten hoeven demonteren en zonder het alu eronder aan te tasten.
Wie weet raad ?

:X

denk nog even doorrijden, dan valt dat laatste beetje er ook wel vanaf O-)

maar even zereneus, heb echt geen flauw idee...
 
:X
denk nog even doorrijden, dan valt dat laatste beetje er ook wel vanaf O-)
maar even zereneus, heb echt geen flauw idee...
2bad
Iemand ?
Even over bladderend chroom
full

Ik zoeken handig middel/ eenvoudige manier om dat chroom van oa mijn blok te krijgen zonder alles te moeten hoeven demonteren en zonder het alu eronder aan te tasten.
Wie weet raad ?
 
Even over bladderend chroom
(Afbeelding)
Ik zoeken handig middel/ eenvoudige manier om dat chroom van oa mijn blok te krijgen zonder alles te moeten hoeven demonteren en zonder het alu eronder aan te tasten.
Wie weet raad ?

dit is niet op te poetsen :N

opnieuw laten verchromen of opnieuw spuiten... nee geen chroomverf, das niet weerbestendig.

;(
 
hoe? Demonteren en afschuren/borstelen of stralen laten. Een andere manier is er niet, tenzij je de boel nog lelijker wilt maken. De makkelijke weg is niet altijd de juiste, helemaal niet in dit geval. Ga ook niet lopen klooien met chroomverf, chroomverf bestaat niet, het is gewoon een doffe metaalkleur en als iets lelijk is op een uitlaatbocht is dat het wel. Komt nog bij dat het niet blijft zitten zoals chroom. Myazwart is wel OK, maar past niet bij elke fiets natuurlijk.
 
Ow, qua lak voor je onderblok, alswel een watergekoelde kop...daar kun je gewoon autolak voor gebruiken, check het streetfightertopic maar es.
 
dit is niet op te poetsen :N
opnieuw laten verchromen of opnieuw spuiten... nee geen chroomverf, das niet weerbestendig.
;(
Nee dat vroeg ik niet...
Dat wil ie hij vraagt alleen hoe! |(
Inderdaad, hoe krijg het chroom eraf...
hoe? Demonteren en afschuren/borstelen of stralen laten. Een andere manier is er niet, tenzij je de boel nog lelijker wilt maken. De makkelijke weg is niet altijd de juiste, helemaal niet in dit geval. Ga ook niet lopen klooien met chroomverf, chroomverf bestaat niet, het is gewoon een doffe metaalkleur en als iets lelijk is op een uitlaatbocht is dat het wel. Komt nog bij dat het niet blijft zitten zoals chroom. Myazwart is wel OK, maar past niet bij elke fiets natuurlijk.
...het chroom eraf zonder te demonteren gaat niet ?
"Gaat niet"...hm 's even kijken of dat in mijn woordenboek staat...
Nee ff zonder gekheid:
Dat chroom moet er toch af kunnen zonder die deksels eraf te slopen en te zandstralen ? Een hoop werk en "there's no budget like low budget"
Dus als iemand noch een tippie heeft ?

ZONDER SLOPEN HET CHROOM VERWIJDEREN

Ow, qua lak voor je onderblok, alswel een watergekoelde kop...daar kun je gewoon autolak voor gebruiken, check het streetfightertopic maar es.
Will do...
 
Even over bladderend chroom
(Afbeelding)
Ik zoeken handig middel/ eenvoudige manier om dat chroom van oa mijn blok te krijgen zonder alles te moeten hoeven demonteren en zonder het alu eronder aan te tasten.
Wie weet raad ?

Als alles toch aluminium is, de laatste restjes wegschuren of borstelen met roestborstel of borstel op boormachine, wel oppassen dat de krassen niet te diep worden want die moet je daarna er weer uitschuren, daarna de boel polijsten en afhankelijk of je een mooiweerrijder bent of niet de boel opnieuw in de blanke lak zetten. Ben je mooiweerrijder dan is de boel ook mooi te houden met Belgom, hoe vaker je het poetst met dit spul hoe mooier het wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan