Roest Rust NIET! (Een handleiding tot renovatie ?)

Renoveren doe ik...

  • elk jaar

    Stemmen: 1 7,1%
  • één keer heel erg goed en daarna nooit meer

    Stemmen: 8 57,1%
  • quick & dirty: alles matzwart, you dirty rat

    Stemmen: 5 35,7%

  • Totaal aantal stemmers
    14

Gman

MF veteraan
12 mei 2005
1.415
3
Middelburg
Mijn brikken (met name mijn XV1000 Virago en ook wel een GS550e) hebben roest-renovatie en/of protectie nodig.
Ik heb gezocht op het www en het MF maar geen eenduidig antwoord.
Natuurlijk heb ik het helemaal mis, maar kan me toch niet aan de indruk ontrekken dat iedereen wat anders doet/maar wat doet.

Hoe en WAARMEE renoveer je een brik:
- hoe verwijder je roest op uitlaatbochten en/of pijpen en hoe maak je dat weer mooi
- idem bladderend chroom op een blok
- idem pekelresten op een blok / elders

Waarmee renoveer je een brik:
- welke hittebestendige verf van met welke minimale temperatuur-bestendigheid gebruik je/kun je het beste gebruiken ?
- Is er hittebestendige blanke verf die BEWEZEN langdurig blijft zitten en NIET GAAT BLADDEREN ?
- Is er hittebestendige zilver/chroomkleurige verven die BEWEZEN langdurig blijven zitten en NIET GAAN BLADDEREN ? (mn voor uitlaatbochten/uitlaat/blok)
- Zijn er GOEDE roest-omvormers die bij voorkeur ook hittebestendig zijn (bv voor uitlaatbochten etc) ?
- Andere materialen ?

criteria:
- doeltreffend en probleemoplossend. Dus geen tijdelijke oplossingen die na ieder rit gedaan moeten worden.
- Als de boel opgenkapt is: Hoe VOORKOM je roest HET BESTE ? WD40 ? Diesel ? Vaseline ? Anders ?
- budgetvriendlijk... :X

Hierwat afbeeldingen van mijn brikjes om een indruk te geven wat ik bedoel
full

(totaal indruk best ok, details zuigen als een beer :r )
 
Ik heb bij de bochten van m'n CB750 een heleboel geluk gehad.

Waren behoorlijk verweerd en aangetast, maar toch een poging gedaan (materiaal leek namelijk RVS oid)

Dus met een metaalborstel op de boormasjien even lekker wezen klieren, en tada een heleboel rommel eraf. Vervolgens gaan polijsten met staalpoets van bv HG, is een pleuriswerk, en kan waarschijnlijk makkelijker en beter, maar dat is wat ik voor handen had/heb. Eindresultaat is nog niet helemaal ideaal, maar komt wel in de richting.
 
Mooie rat-tip :Y
Ik neem aan de blanke lak over de matzwarte verf ?
wel zonde van die suus eigenlijk.
Hoe heb je dat ding zo blinkend schoon gekregen voordat je'm zwartspoot ?
Ik heb bij de bochten van m'n CB750 een heleboel geluk gehad.Waren behoorlijk verweerd en aangetast, maar toch een poging gedaan (materiaal leek namelijk RVS oid)
Dus met een metaalborstel op de boormasjien even lekker wezen klieren, en tada een heleboel rommel eraf. Vervolgens gaan polijsten met staalpoets van bv HG, is een pleuriswerk, en kan waarschijnlijk makkelijker en beter, maar dat is wat ik voor handen had/heb. Eindresultaat is nog niet helemaal ideaal, maar komt wel in de richting.
Uitlaat gedemonteerd of niet ?
En hoe ga je'm verder afwerken ?
blanke lak, zink-, alu-, chrome- of zwarte- spray ?
Welke ?
 
Mooie rat-tip :Y
Ik neem aan de blanke lak over de matzwarte verf ?
wel zonde van die suus eigenlijk.
Hoe heb je dat ding zo blinkend schoon gekregen voordat je'm zwartspoot ?Uitlaat gedemonteerd of niet ?
En hoe ga je'm verder afwerken ?
blanke lak, zink-, alu-, chrome- of zwarte- spray ?
Welke ?

De uitlaat was/is inderdaad gedemonteerd. Maar omdat het RVS is, hoef ik natuurlijk de boel niet verder te beschermen. Gewoon een kwestie van bijhouden. Net zoals zoveel brikken heeft m'n CB'tje vooral last van achterstallige aandacht. Dus weer op orde brengen en dan bij houden.

Frame is bv ook op een paar plekken 'lelijk' maar dat ga ik of laten coaten, of ik ga het zelf schuren en daarna spuiten met hoogglans zwart van Hammerite, heb er goede ervaringen mee met een ander frame. Makkelijk, en ziet er netjes uit. Let wel op die Hammerite rommel gaat niet samen met welke andere verf dan ook.
 
' kzit er toch aan te denken hittebestendige lak voor te kopen.
Er schijnt nl 1100 graden bestendige lak te zijn die ook goed blijft zitten, kan em alleen nergens vinden.

En hoe doe dat met het schoonmaken van het blok/cylinders ?
 
Heb mijn blok en cilinders in de wrinckle-lak gezet,koelribben opschuren voor een leuk effect en je hebt een aparte look een een onderhoudsvrij uiterlijk.

full
 
Kijk dit is een mooi topic! Ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een goede oplossing om uitlaten mooi te houden. Dit blijft toch altijd een zwakke plek. Ik heb wel 's gehoord dat je met kachelzwart leuke dingen kan doen? Maar is er misschien ook zoiets als blanke lak die hittebestendig is. Het blijft natuurlijk toch het mooiste om de originele kleur te behouden.
 
Kijk dit is een mooi topic! Ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een goede oplossing om uitlaten mooi te houden. Dit blijft toch altijd een zwakke plek. Ik heb wel 's gehoord dat je met kachelzwart leuke dingen kan doen? Maar is er misschien ook zoiets als blanke lak die hittebestendig is. Het blijft natuurlijk toch het mooiste om de originele kleur te behouden.
Kachelzwart smeer je erop en dat doe je dan na de eerste rit weer en na de volgende rit nog eens....kortom, das een lapmiddeltje. niet aan beginnen.
 
' kzit er toch aan te denken hittebestendige lak voor te kopen.
Er schijnt nl 1100 graden bestendige lak te zijn die ook goed blijft zitten, kan em alleen nergens vinden.

En hoe doe dat met het schoonmaken van het blok/cylinders ?

Ligt eraan...

Voor de CX-racert die ik van de winter hab gebouwd was er geen noodzaak het blok uit elkaar te trekken, dus die heb ik op een bokje ontvet en goed schoongemaakt, vervolgens met hittebestendig gespoten.

Voor de CB moet ik het blok toch demonteren, en is het mogelijk de delen te stralen. Dat kan ik doen bij de lokale motorboer, ik mag daar de straalbank 'huren' per uur. Daarna verder behandelen. Weet nog niet zeker wat ik ermee doen, of spuiten (zwart..) of blank aluminium. Zie geen noodzak het blok verder te beschermen met blanke lak als ik het 'kaal' laat. Persoonlijk vindt ik het namelijk wel mooi, en ruig staan als het aluminium er een beetje verweerd en gebruikt uitziet.
 
Ligt eraan...

Voor de CX-racert die ik van de winter hab gebouwd was er geen noodzaak het blok uit elkaar te trekken, dus die heb ik op een bokje ontvet en goed schoongemaakt, vervolgens met hittebestendig gespoten.

Voor de CB moet ik het blok toch demonteren, en is het mogelijk de delen te stralen. Dat kan ik doen bij de lokale motorboer, ik mag daar de straalbank 'huren' per uur. Daarna verder behandelen. Weet nog niet zeker wat ik ermee doen, of spuiten (zwart..) of blank aluminium. Zie geen noodzak het blok verder te beschermen met blanke lak als ik het 'kaal' laat. Persoonlijk vindt ik het namelijk wel mooi, en ruig staan als het aluminium er een beetje verweerd en gebruikt uitziet.
Mijn blok loopt goed (van de GS) ook de XV is goed te krijgen zonder het blok erondervandaan te krijgen, dus stralen wordt niks.
Waarmee heb je het CX-blok mee ontvet en schoongemaakt ?
En welke verf gebruik je ?
 
Heb bij de automaterialenzaak van die speciale motorreiniger gehaald. Ik had het geluk dus dat het blokje los lag, en heb het gewoon buiten op de plaats neergeleg (op een plankje) en de boel gewoon daarmee schoongemaakt. Inspuiten en afspoelen.

Natuurlijk wel alle gaatjes afdoppen, en met beleid werken, daarna de boel (na het drogen) voor de zekerheid nog even met amonia afgenomen.

Verf die ik had gebruikt was hittebestendig zilver van Motip (geloof ik, maar zou ook zo Hammerite kunnen zijn...) eerst busje beetje voorverwarmd in bakje warm water, en te spuiten delen beetje voorverwarmd met brander.

Dit omdat je het hele blok niet even af kan bakken.

Was redelijk tevreden over het resultaat. Mooiste blijft toch de mogelijkheid om het blok te demonteren en deel voor deel te spuiten/behandelen. Dan voorkom je meegespoten boutjes enzo.

Voor de CB overigens zo gedaan (toen de vrouw niet thuis was...)
full
 
Ja hoor in de vaatwasser! Prima werkt dat he!? Ik heb zelf zo mijn carbs helemaal schoongemaakt! Echt een topmanier. *O*
 
wahahahah in de vaatwasser, als ik dat doe dan kan ik in het "te koop gevraagd" topic op zoek naar andere huisvesting. Dat pikt de vrouw nooit! :)
 
wahahahah in de vaatwasser, als ik dat doe dan kan ik in het "te koop gevraagd" topic op zoek naar andere huisvesting. Dat pikt de vrouw nooit! :)
Veel dingen moet je ook doen, wanneer de vrouw niet thuis is ;) :Y 8-)
 
Wrinckle lak is dit niet gewoon spetterlak? Wel makkelijk want spetterlijk is gemaakt omdat het een hoge krasbestendigheid heeft. Ziet er toppie uit.
 
wahahahah in de vaatwasser, als ik dat doe dan kan ik in het "te koop gevraagd" topic op zoek naar andere huisvesting. Dat pikt de vrouw nooit! :)

Die van mij ook niet 8-)

Maar uhm, let er wel even op dat je de vaatwasser schoon achterlaat, ik was even vergeten dat er wel eens wat zand achter zou kunnen blijven. Was wel moeilijk om verbaast te reageren. 'Hé wat knarsen die rails in een keer.... Hoe kan dat nou ?' O-)
 
Wrinckle-lak is een kunsthars dat erop gespoten kan worden en dan een glad uiterlijk heeft maar zodra het opdroogd komen er kleine kreukeltjes (wrinckles)in.
Dit heeft als bijkomend voordeel dat als de ondergrond niet helemaal strak is b.v.diepere krassen of butsen de wrinkle-lak dit opvult en er zodoende toch een strak geheel ontstaat,dit in tegenstelling tot spuiten van verf.
Waar ik het vandaan heb,van een autospuiter de mij van het bestaan vertelde.
 
Wrinckle-lak is een kunsthars dat erop gespoten kan worden en dan een glad uiterlijk heeft maar zodra het opdroogd komen er kleine kreukeltjes (wrinckles)in.
Dit heeft als bijkomend voordeel dat als de ondergrond niet helemaal strak is b.v.diepere krassen of butsen de wrinkle-lak dit opvult en er zodoende toch een strak geheel ontstaat,dit in tegenstelling tot spuiten van verf.
Waar ik het vandaan heb,van een autospuiter de mij van het bestaan vertelde.

Dank voor de tip!
Dus niet voor de huis-tuin-en-keuken-klusser weggelegd... :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan