roest verwijderen Tank

kwasiedodo

MF'er
24 mrt 2005
32
0
Veenoord
Hallo mensen (en dergelijke :P )

ik had allemaal barsten in de lak van mijn tank (honda cb 450 '69)...

dus aan het schuren geslagen..

één middag verder en een lamme arm blijkt dus dat er onder de barsten roest zit..

ASITank19.jpg


op de foto zie je de zwarte lijnen wel zitten, dit is dus roest wat ik onder 3 lagen verf en een laaag plamuur heb gevonden...

iemand tips om dit te gaan bewerken of moet ik het echt laten doen...
 
Verfafbijtmiddel uit een blikje. Erover smeren, is het snel weg. Dan met Thinner schoonmaken (hierna gaat ie echter snel roesten).

Middeltje erover doen voor anti roest (Ik heb "Rustarrestor" ooit op een markt gekocht). Die van mij laat dan na 24 uur een wit residu over.

Vervolgens weer met Thinner, en dan spuit je er meteen een grondlaag (primer) overheen. Dan kan ie niet meer roesten. Vervolgens plamuur aanbrengen. Grof en droog schuren (eerst met korrel 60 a 100, tot de 300 a 400 droog). Als ie mooit glad lijkt te zijn, Nat schuren met korrel 400. Droog en stofvrij maken. Filler erover heen om krasjes te voorkomen, of als je veel vertrouwen in je schuurwerk hebt, weer Primer.

Vervolgens met licht kijken of je putjes kunt vinden, die bijgewerkt moeten worden. Vervolgens kleurtje aanbrengen, en als laatste blanke lak met harder om bezine vrij te maken.


Als je jezelf die ellende wilt besparen kun je ook kijken of je het kunt laten doen. Na het antiroestpul, de primer, plamuur, filler, verf en schuurpapier ben je al snel een 50 a 100 euro kwijt, afhankelijke van de hoeveelheid verf en primer je gebruikt. En dan is de resultaat afhankelijke van je geduld. Als een prof. het voor rond de 100 kan doen, luidt mijn advies: Niet zelf doen :-)

Achteraf had ik het net zo goed kunnen laten doen, had me veel tijd en ellende gescheeld (maargoed, weer een wijze les)
 
Het stralen van een tank is niet echt 'veilig' te noemen.
Mijn neef heeft een redelijk oude alfa romeo, waarvan hij de benzinetank wilde laten stralen. Die kwam dus zo lek als een gieter weer terug :P .
Stralen gebeurt met kleine staalsplinters, die onder een druk van 30 bar op je tank geschoten worden. 30 bar KAN dus iets te veel van het goede zijn. Thuis kun je ook stralen op je eigen compressor, met zand bijvoorbeeld. Dan kom je hoogstens tot 10 bar. De straler kan overigens ook op minder bar stralen :)
Aangezien jouw tank dus niet supersterk meer is, zou ik dus in jouw geval voor afbijt kiezen zoals hierboven is gezegd :} .Ik geloof dat de benzinetank van een motorfiets wel sterker is dan die van een auto(is dat zo?vanwege meer blootstelling o.i.d.?), dus ik weet niet of bovengenoemd verhaal wel relevant is :X .
 
Hoihoi,

'kzal ook eens een bijdrage leveren :?
Als je na het afbijten van je tank gaat spuiten, doe dat dan met Red-Primer van Rustoleum. Dat is een soort menie, met een roest-omvormer erin. Het spuit heel gemakkelijk, en het geeft een afwerklaag net als spuitplamuur.

O ja, Rustoleum heeft ook verafbijt in spuitbussen ... :9~



* Dun Braojur heeft geen aandelen in Rustoleum, maar is wel een fan!!!
 
Het stralen van een tank is niet echt 'veilig' te noemen.
Mijn neef heeft een redelijk oude alfa romeo, waarvan hij de benzinetank wilde laten stralen. Die kwam dus zo lek als een gieter weer terug :P .
Stralen gebeurt met kleine staalsplinters, die onder een druk van 30 bar op je tank geschoten worden. 30 bar KAN dus iets te veel van het goede zijn. Thuis kun je ook stralen op je eigen compressor, met zand bijvoorbeeld. Dan kom je hoogstens tot 10 bar. De straler kan overigens ook op minder bar stralen :)
Aangezien jouw tank dus niet supersterk meer is, zou ik dus in jouw geval voor afbijt kiezen zoals hierboven is gezegd :} .Ik geloof dat de benzinetank van een motorfiets wel sterker is dan die van een auto(is dat zo?vanwege meer blootstelling o.i.d.?), dus ik weet niet of bovengenoemd verhaal wel relevant is :X .


ach man...glasparel of zilverzand...jij doet het met een muurstraalapparatus...er zijn varianten van straalmiddel hoor
 
Alfa Romeo tanken kun je beter meteen bij het oudvuil zetten, want die zijn van bordpapier. Ik kan het weten, meerdere van die dingen gehad.

Stralen en dan zeker parelstralen door iemand die weet wat hij doet en daarna meteen in de primer levert het beste resultaat op.
 
Het stralen van een tank is niet echt 'veilig' te noemen.
Mijn neef heeft een redelijk oude alfa romeo, waarvan hij de benzinetank wilde laten stralen. Die kwam dus zo lek als een gieter weer terug :P .
Stralen gebeurt met kleine staalsplinters, die onder een druk van 30 bar op je tank geschoten worden. 30 bar KAN dus iets te veel van het goede zijn. Thuis kun je ook stralen op je eigen compressor, met zand bijvoorbeeld. Dan kom je hoogstens tot 10 bar. De straler kan overigens ook op minder bar stralen :)
Aangezien jouw tank dus niet supersterk meer is, zou ik dus in jouw geval voor afbijt kiezen zoals hierboven is gezegd :} .Ik geloof dat de benzinetank van een motorfiets wel sterker is dan die van een auto(is dat zo?vanwege meer blootstelling o.i.d.?), dus ik weet niet of bovengenoemd verhaal wel relevant is :X .

:9 tsja, 30 bar op een tankie, lijkt mij meer geschikt voor schepen of dikwandige metalen constructies :)
 
dus tank kan wel gestraald worden... Ben bij twee stralers hier geweest en die konden het niet zeiden ze (maja eerste bedrijf straalde vernamelijk zeecontrainers en dergelijke)..

ga maar even het gouden boek open gooien om wat stralers of te bellen.
wat is een goede prijs voor tank, frame, achterbrug (evt luchtfilter kapjes en dergelijke, maar deze zijn wel redelijk dun)..

hoelang zou je ietsdat gestraald is onafgewerkt laten staan, zou namelijk het frame wel even willen nakijken als het gestraald is (evt laswerk wat er ooit gedaan is of scheuren)..




maja als stralen te gek wordt ga ik zelf wel "beun" hazen, zal eens gaan kijken of ik genoemde producten kan vinden in de bouwmarkt...



ps ben eerst aan het schuren geweest (laklaag) na 2/3 uurtjes zag ik dat er minstens twee lagen verf + twee lagen lak en laag plamuur (daarom waarscijnlijk ook de scheuren) op de tank zat.
Toen ben ik rustig met verfbrander bezig geweest, verf ging er mooi af, niet te lang op zelfde plek bezig...

en dana lekker plamuur en grondlaag aan het schuren geweest (ging weg als sneeuw voor de....)

maja bedankt allemaal alvast..

ga volgende week maar weer verder foto's en dergelijke zullen wel volgen in me andere topic: cb 450 k1 (kwasiedodo)
 
Terug
Bovenaan Onderaan