roestige schokbreker met diesel aanpakken lukt dat

eigenwijs

Die hard MF'er
17 feb 2004
844
0
uitgeest
ik wil twee roestige schokbrekers en dan met name de spiraalveren ontdoen van hun roest,ik heb meerdere keren hier op m-f gelezen dat een tijdje weken in diesel de roest doet verdwijnen,zal ik dat dan maar doen met mijn brekers in een afgezaagde 1,5liter cola fles en een liter gaan tanken :?
met een staalborstel erover krijg ik de roest niet volledig weg. '(
 
Ik weet hoe gek Willem is op diesel en soms ook wel terecht, want ik heb zelf ook een flinke spoeltafel die gevuld is met diesel, waar ik heel veel plezier van heb. Maar de roestoplossende kwaliteiten van diesel heb ik toch echt niet kunnen ontdekken hoor. En als diesel die eigenschap al heeft, dan heeft het wel veel tijd nodig.

Niks tegen Willem of diesel, zijn allebei prima, maar als je blank metaal wil krijgen moet je rustarrestor of zo gaan proberen.

suc6
 
rust arrestor,hoor ik voor het eerst van,als je dan maar niet flink moet na bostelen/poetsen want het zit bij schokbrekers vooral aan de binnenkant van de spiraalveer krap tegen de met olie gevulde cillinder.
 
Stralen is inderdaad nog beter, maar als je niet van plan bent de schokdemper uit elkaar te draaien, moet je eens kijken naar die rust arrestor.

Heb ik zelf gebruikt om mijn tank van binnen roestvrij te krijgen waarna ik hem gecoat heb. Gewoon erin leggen en een nachtje laten staan, en klaar...
 
Als het met diesel niet redelijk snel loskomt dan is het GEEN roest. Soms op verzinkt ijzer treedt ook een bruine verkleuring op doordat er, bijvoorbeeld, in de zink-laag scheurtjes zijn ontstaan en/of er is zuur bijgekomen. DIE laag zou ik er niet afhalen want BLIJFT het materiaal toch beschermen; dan maar een verfje (Hammerite) eroverheen.

Onlangs lag een paar keer in de Lidl een busje ontroest-spray in de aanbieding. GOED spul, natuurlijk rook ik er eerst aan en/want het ruikt naar DIESEL. Er zat nog iets meer in, dat o.a de verdamping vertraagde want het frame van mijn Mexicaanse bakfiets bleef dagenlang nat.

Schuren/ stralen/ polijsten vind ik als nadeel hebben dat je het materiaal verkleint.
 
Terug
Bovenaan Onderaan