Roestige tandkrans van vliegwiel

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Vandaag had ik de startmotor even los, en ik zag dat de tandkrans van het vliegwiel wat door het tandwieltje van de startmotor aangezwengeld wordt nogal roestig is. Kan dat kwaad of is dit volstrekt normaal? Ik neem aan dat inspuiten met ACF-50 (anti roest maar ook een wd-40 achtig smeermiddel) geen goed idee is gezien de koppelingsplaat in de buurt is?
 
De tandkrans is blank gietijzer, daar hoort roest op te zitten.
Niet helemaal er zit vanaf de fabriek een coating op het deel waar de koppelingsplaat niet langs schuurt .
Ik diverse tandkransen van zewel de grote als de kleine modellen op zolder liggen ( niet echt de droogste plek) maar die roesten niet slaan alleen aan op de plek waar de koppelingsplaat het gietstaal blank geschuurd heeft de rest niet
Daarnaast zijn er gietstaal mengsels die erg slecht roesten en die de naam van RVS of Inox niet mogen hebben omdat ze daar niet aan voldoen ( een veel te laag nikkel gehalte)
Ik schrijf gietstaal want gietijzer zal bij de toepassing voor een starterkrans breken door de stotende belasting van de startmotor
 
Als je dit erbij had gepost wel

1584105901360.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan