Roestige uitlaat schoonmaken?

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hi,

Ik ben in het bezit van een moto die al een tijdje geen wasbeurtje meer heeft gehad. Altijd netjes onderhoud, maar geen wasbeurtje/grote schoonmaak. Ook werd er altijd mee gereden door weer en wind --> hier en daar wat roest, zeker op de uitlaat.

In de foto's (foto's hier) is te zien wat ik heb geprobeerd. Met eenvijsmachine en een schuursponsje erop al bezig geweest op de uitlaat. Telkens mooi nat gehouden met water en zeep en af en toe een spuitje WD40. Echter dacht ik dat dit de volledige roestvlekken helemaal ging weghalen zodat ik het nadien kon oppolijsten. Maar er blijft nog steeds wat roest achterzitten (precies vlekjes).

Heeft iemand tips over hoe ik dit terug tot bijna nieuw kan brengen, ik dacht dat dit the way to go was.
Grover dan de vijsmachine met stalen opzetstuk kan ik niet gaan, zou ik zeggen.

Bedankt voor de input alvast!
 
Goed dat je de pagina volledig gelezen hebt :t Inderdaad, een schoonmaakproduct op basis van zoutzuur (waterstofchloride) is op RVS niet aan te raden. Ook met een staalwolletje je RVS uitlaatsysteem is zeer zeker niet aan te raden. Op korte termijn is het eindresultaat mooi, na een paar buien wordt het erger dan daarvoor.
 
Goed dat je de pagina volledig gelezen hebt :t Inderdaad, een schoonmaakproduct op basis van zoutzuur (waterstofchloride) is op RVS niet aan te raden. Ook met een staalwolletje je RVS uitlaatsysteem is zeer zeker niet aan te raden. Op korte termijn is het eindresultaat mooi, na een paar buien wordt het erger dan daarvoor.

Best jammer want dat doet blijkbaar wonderen :p
Is er geen mogelijkheid om terug een bescherming aan te brengen na het gebruiken van schoonmaakproduct op basis van zoutzuur? Best of both worlds zeg maar?
 
Als je systeem echt van RVS is en je snel klaar wil zijn, dan is een beitspasta zoals gebruikt om de oxiden na het lassen te verwijderen de snelste weg. Daarna even poetsen met een fijne scotsbright en je hebt een mooi geborsteld uiterlijk. Let wel op de veiligheidseisen. Beitspasta kan ernstig letsel veroorzaken. Lees je goed in!

Uitlaat spruitstuk zelf gemaakt direct na lassen, beitsen en poetsen:
8b77f11327066517.jpg
 
Als je systeem echt van RVS is en je snel klaar wil zijn, dan is een beitspasta zoals gebruikt om de oxiden na het lassen te verwijderen de snelste weg. Daarna even poetsen met een fijne scotsbright en je hebt een mooi geborsteld uiterlijk. Let wel op de veiligheidseisen. Beitspasta kan ernstig letsel veroorzaken. Lees je goed in!

Uitlaat spruitstuk zelf gemaakt direct na lassen, beitsen en poetsen:
8b77f11327066517.jpg

Ziet er heel goed uit, maar dit was nog nieuw er was nog niet meegereden?
 
Dat klopt. Als er mee gereden wordt, dan wordt de uitlaat meteen blauw/paars/bruin/stro-geel, afhankelijk van de plek en de temperatuur van de uitlaatgassen.

Maar de topicstarter wilde weten hoe hij een (waarschijnlijk) RVS uitlaatsysteem weer mooi krijgt. De beits zal ook een stevig gebruikt RVS uitlaatsysteem weer helemaal blank in de originele staat brengen. Het zal wat vlekkerig worden, maar daar heb je de scotsbright voor. Gebruik wel altijd een nieuw lapje SB en niet eentje die al op ijzer gebruikt is, dat 'vervuilt' het oppervlak van het RVS weer met roestende ijzerdeeltje.
 
Als je systeem echt van RVS is en je snel klaar wil zijn, dan is een beitspasta zoals gebruikt om de oxiden na het lassen te verwijderen de snelste weg. Daarna even poetsen met een fijne scotsbright en je hebt een mooi geborsteld uiterlijk. Let wel op de veiligheidseisen. Beitspasta kan ernstig letsel veroorzaken. Lees je goed in!

Uitlaat spruitstuk zelf gemaakt direct na lassen, beitsen en poetsen:
8b77f11327066517.jpg
Heel mooi werk. Als je dan nadien met Scotchbrite gaat opschuren, is dit dan gewoon droog, of met nog een productje?
 
Heel mooi werk! Hoe juist gedaan? Slijptol met schuurpad en dan behandeld met een product?
Tell me more! :D

Met zo'n staalborstel op je boormachine, en ook geprobeerd met Belgom, maar dit viel heel erg tegen. De finishing toch is gedaan met WD40 ;).

Later mijn huidige bochten gedaan met zo'n scotchbrite op je slijptol, dit ging ook goed alleen slijt dat ding heel snel.

Zet wel een veiligheidsbril op en ook een mondkapje....en neem die met zilveren draden niet die met de goudkleurige, deze is te zacht.

1593785371561.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan