roet verwijderen uit uitlaat

voskess

MF'er
14 nov 2004
91
0
duiven
Kan iemand met vertellen wat de beste manier is om de dikke roetlaag uit mijn voorbochten te krijgen?

Heb er nergens iets over kunnen vinden.
 
De beste manier om dit te doen, is door met een brander van binnenuit je bochten te verwarmen tot het kool roodgloeiend wordt en dus aan het verbranden is. Als er niks meer gloeit, dan kun je het er zo uitkloppen. Zorg er wel voor dat je niet te lang op 1 plek stookt, dan gaan je bochten te erg verkleuren. Sommigen gooien benzine in de pijp om te ontkolen, dat werkt niet, omdat niet alle brandstof vebrandt en er dan gelijk weer koolafzetting plaats vindt. Dus, brander erop. Succes
 
En daarna mss de oorzaak aanpakken, anders blijf je bezig :? Het duidt meestal op olieverbruik ;) of is het een twee takt :+
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook ff lekker met een stalen pijpenrager er doorheen rommelen, gaat ook prima. :P
 
Heb mijn blok eronderuit gehaald omdat de motor ontzettend rookt. Laat hem binnenkort eens goed nakijken en de oorzaak verhelpen.

Het is dus echt aangekoekte olie roet.
Is een stalenrag echt de beste methode?

Hoor het graag even, gaat om de rvs bochten van mijn xr
 
Hehe,heb al eens iemand benzine in zijn uitlaat zien gooien en aansteken om hem schoon te branden,(hee buurman!)die lullo blies erin omdat het niet hard genoeg brandde -> zwart bakkes van de terugslag.
Dacht dat ik mijn broek zeek van het lachen.
Niet doen dus,gewoon met zo een staalragger,is zo gedaan.
 
Je neemt een oud olievat o.i.d. en stookt daarin een flink fikkie en je gooit je uitlaat erin. De volgende dag ff uitkloppen en klaar.
 
De meest effectieve manier die ik ken (en wat ook effectiever is dan de voorgaande voorstellen) is gewoon een uiteinde van de uitlaat roodgloeiend te stoken met een snijbrander, en er daarna pure zuurstof doorheen te jagen. Binnen no-time is staat je uitlaatje roodgloeiend en is alle koolaanslag verwijdert. Redelijk gevaarlijk mar wel hoogst effectief.
 
men zegt/stelt dat forte flush kool losmaakt dus dat moet je dan proberen niet goed geld terug dan maar afdwingen bij de verkoper (van die nepzooi volgens mij) :)
 
pas op school nog een "flesje.." pure zuurstof van 80 liter ofzo gestolen.. ben benieuwd waar die de lucht in gaat zo met nieuwjaar :+
 
Ik deed vroeger bij mijn brommer een binnenkabel van bijv gas,rem,koppeling oid in de boormachine. Dan die kabel in je uitlaat hangen, boormachine volle touren laten draaien even erin houden. Dan de uitlaat uitkloppen en klaar is kees.
 
prikkeldraadbolletje of stukje staalwol aan een oude ketting wil ook wel eens leuk de boel schoonschuren...
 
Bij mijn crosser deed ik altijd een ouwe doek in benzine die in de uitlaat stoppen en aansteken,werkte best goed :)
 
Hey, ik rij alleen maar rokende stinkende tweetakten, vaak met véél extra olie bijgemengd, voor de geur. :} Ik hoef nooit te ontkolen. Je moet hard rijden met zo'n ding, dan wordt-ie echt niet vies vanbinnen.

En dat doe ik al 20 jaar: Ik heb nog nooit ontkoold!!!!
 
De andere manier is niet met een snijbrander, maar een gasbrander de boel heet stoken, de kool verbrand dan vanzelf. Met de snijbrander gaat ook goed, maar 't is een beetje rigoreus (snel klaar met risico)
 
Terug
Bovenaan Onderaan