Roffel in dubbele akras schadelijk

bart1622

Die hard MF'er
6 aug 2011
290
0
Ik heb sinds gisteren dubbele akrapovic dempers op mijn fz6 gemonteerd en de db killers verwijderd. Ik wilde ze voor de looks en geluid, dus niet voor extra pk's. Vandaar dat de motorzaak de motor verder niet hoefde af te stellen. Dat zou de injectie zelf bij moeten stellen. De katalysator is NIET vervangen en verder is de motor ook standaard.

Mijn vraag: als ik gas los laat hoor ik de uitlaat zacht roffelen en heel af en toe een kleine plof. Er komen geen vlammen uit de uitlaat, zo erg roffelt die nou ook weer niet. De motor houd niet in en rijd veel beter dan met de standaard uitlaat. Het klinkt mooi, die roffels, maar kan het kwaad voor het motorblok of demper?
 
Laatst bewerkt:
Als de injectie het mengsel netjes aanpast, dan is er niks aan de hand. En met alleen vervangen dempers zal er niks misgaan.

Maar als je een open luchtfilter gaat bijplaatsen, dan zou ik voor de zekerheid toch even de uitlaatgassen laten testen. Als de injectiecomputer het wel kan regelen, dan is alles prima. Maar als de injectiecomputer het niet meer kan regelen, dan loopt de motor te arm. En dan kun je gesmolten zuigers en andere ellende krijgen.
 
Stelde je deze vraag gisteren nou ook al, of ben ik gek? :+

Edit: ik ben gek, dat ging over de klemverbinding van de dempers. :P

Roffelen is niet schadelijk voor de motor. Je hebt inderdaad je injectie die de boel redelijk afregelt, en waarschijnlijk ook nog secundaire luchtinjectie die lucht in je uitlaat pompt t.b.v. de katalysator. :)
 
Laatst bewerkt:
kan ook komen door het plaatsen van een "nieuwe"uitlaat. Hierdoor heb je een niet helemaal dichte verbinding en kan er zuurstof aangezogen worden die naverbrand in je einddemper. na verloop van een paar duizend km moet dat wel dicht gaan zitten met kool.

Ik had het ook met mijn motor, maar ook bij een beetje gas mindere, (leek bijna of hij op de pitlimiter liep ;) ), bleek een bobine naar zijn grootje te zijn.... maar dat is niet wat jij hebt zo te horen/lezen
 
Ik meende gisteren nog te zeggen toen je je druk maakte over de een beetje lekkende uitlaat hij kan wel gaan poffen maar ik dacht het zal wel mee vallen.
Zie ik nu dit topic haha.
Ik zou toch wel wat zekerheid willen als je zegt dat je die akras zonder killers erop hebt gezet en de motor zaak zegt dat hij het wel bij regelt.
Bijvoorbeeld zoals hierboven gezecht even een check door bv uitlaatgassen te meten.
 
Laatst bewerkt:
3 motorzaken gebeld en alledrie vertellen ze me dat de fz6 niet opnieuw afgesteld hoeft te worden na het vervangen van alleen de slip-on demper. Mocht ik andere dingen mee vervangen als katvervanger en luchtfilter zou het wel moeten. Ook wanneer ik er alles uit zou willen halen, maar nogmaals: het is voor mij puur cosmetisch ipv extra pk's.

Nu lees ik op diverse internetsites dat open akras snel een roffel hebben. Ikzelf ben nog steeds uiterst tevreden over het geluid!

Edit: net gpproducts gebeld (importeur akrapovic). Deze zeiden dat bij een slip on niets gewijzigd hoeft te worden en dat deze roffel totaal geen kwaad kan.

Dank voor de reacties... Nu in plaats van steeds vragen te stellen, maar eens lekker gaan rijden met de akras. Eerst mag het weer wat beter worden!
 
Laatst bewerkt:
3 motorzaken gebeld en alledrie vertellen ze me dat de fz6 niet opnieuw afgesteld hoeft te worden na het vervangen van alleen de slip-on demper. Mocht ik andere dingen mee vervangen als katvervanger en luchtfilter zou het wel moeten. Ook wanneer ik er alles uit zou willen halen, maar nogmaals: het is voor mij puur cosmetisch ipv extra pk's.

Nu lees ik op diverse internetsites dat open akras snel een roffel hebben. Ikzelf ben nog steeds uiterst tevreden over het geluid!

Edit: net gpproducts gebeld (importeur akrapovic). Deze zeiden dat bij een slip on niets gewijzigd hoeft te worden en dat deze roffel totaal geen kwaad kan.

Dank voor de reacties... Nu in plaats van steeds vragen te stellen, maar eens lekker gaan rijden met de akras. Eerst mag het weer wat beter worden!
Als je dat nou had gedaan vóór je de vraag hier stelde :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan