Roffelen bij gas los. wel leuk maar goed?

BlackLion

MF'er
16 mei 2009
138
0
Harbrinkhoek - Almelo
M'n Honda Cbr 600 F2 met een doma sportuitlaat maakt vooral als die warm is, bij gas los (dus afremmen op de motor) een roffelend geluid.

wel leuk en lekker geluidje maar hoort het ook, of is het schadelijk?

Heb ook soms een iets inhoudende motor misschien heeft het met elkaar te maken...
 
Laatst bewerkt:
Als je alleen een sportuitlaat monteert en verder niks met het blok doet, dan is de onderlinge samenhang verstoord.

Hoeft geen kwaad te kunnen hoor, maar er ontstaan bij effecten die jij beschrijft. Lucht in, mengsel en lucht uit moeten wel een beetje op elkaar afgestemd zijn.

Wil je het helemaal tip top hebben: sportfilter en dynokit en dan op de dynobank en laten afstellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb mijn motor op de bank afgesteld na het monteren van open filters en open uitlaat. En roffelt nog net zo lekker als te voren. Kan dus geen kwaad volgens mij.

De afstelling controleren en aanpassen op de bank zou ik echt aan willen raden. Een hele dynokit in je carbs hoeft niet. Je kunt ook alleen de spoeiers aanpassen. Een dynokit geeft over het algemeen wel meer vermogen.

Mazzels.
 
Door het monteren van een open pijp verander je de ademhaling van je fiets. De verbrande gassen kunnen makkelijker weg. De cylindervulling en mengselverbranding wordt optimaler.
Dat kán (hoeft dus niet....) een te arm afgestelde motor tot gevolg hebben, hoe nieuwer de motor hoe groter de kans, omdat ze de laatste jaren steeds armer worden afgesteld. Dat kan op zijn beurt betekenen dat je zelfs motorschade kunt oplopen door pingelen.

Ff op de dynobank laten zetten dus. Dan weet je alles.
 
M'n Honda Cbr 600 F2 met een doma sportuitlaat maakt vooral als die warm is, bij gas los (dus afremmen op de motor) een roffelend geluid.

wel leuk en lekker geluidje maar hoort het ook, of is het schadelijk?

Heb ook soms een iets inhoudende motor misschien heeft het met elkaar te maken...


alsjeblieft,.....een inhoudende motor ..., gereutel bij gas loslaten ......
Als je een dappere uitlaat er op timmert , zul je grotere stationair en hoofsproeiers en misschien andere gasnaalden moeten monteren , anders ben je je motorfiets aan 't vernielen.
Draai er eens een bougietje uit na een langere rit ,....wit=slecht( te arm ) , koffiebruin=oké
 
Want?? inlaat is niet veranderd, dus niet meer lucht, dus mengsel blijft gelijk.
Bij andere uitlaat hoeft een CARB niet aangepast te worden.
een injectie fiets zal wel veranderen, als de lambda/ICM het verschil niet kunnen compenseren zul je een andere computer moeten gebruiken.

M'n Honda Cbr 600 F2 met een doma sportuitlaat maakt vooral als die warm is, bij gas los (dus afremmen op de motor) een roffelend geluid.

wel leuk en lekker geluidje maar hoort het ook, of is het schadelijk?

Heb ook soms een iets inhoudende motor misschien heeft het met elkaar te maken...


alsjeblieft,.....een inhoudende motor ..., gereutel bij gas loslaten ......
Als je een dappere uitlaat er op timmert , zul je grotere stationair en hoofsproeiers en misschien andere gasnaalden moeten monteren , anders ben je je motorfiets aan 't vernielen.
Draai er eens een bougietje uit na een langere rit ,....wit=slecht( te arm ) , koffiebruin=oké~[/quote]
 
ik heb een open uitlaat systeem,dyno jet kit,open luchtfilter en een snelle nokkenas.
Toen de motor nog niet optimaal op de bank was afgesteld,hij stond te arm, gaf hij bij gas los doffe klappen.
Nadat hij goed was afgesteld werden deze klappen harder maar minder in hoeveelheid(moeilijk uit te leggen)

En als jij denkt dat een 4 cilinder roffelt dan moet je eens naar mijn 3 cillinder 4 takt luisteren :9~

afstellen ging beetje zo:

Mies75 in "Ervaring Mad racing II"
 
Want?? inlaat is niet veranderd, dus niet meer lucht, dus mengsel blijft gelijk.
Bij andere uitlaat hoeft een CARB niet aangepast te worden.
een injectie fiets zal wel veranderen, als de lambda/ICM het verschil niet kunnen compenseren zul je een andere computer moeten gebruiken.alsjeblieft,.....een inhoudende motor ..., gereutel bij gas loslaten ......
Als je een dappere uitlaat er op timmert , zul je grotere stationair en hoofsproeiers en misschien andere gasnaalden moeten monteren , anders ben je je motorfiets aan 't vernielen.
Draai er eens een bougietje uit na een langere rit ,....wit=slecht( te arm ) , koffiebruin=oké\
[/quote]
als je het niet weet, zeg dan niets.
 
als je het niet weet, zeg dan niets.

Hij heeft wel een punt. Als je motor te arm staat, zullen je cylinders minder gekoeld worden. Onverbrande brandstof koelt namelijk (verdamping). Dat is de één van de redenen dat bij NOS (lachgas) injectie altijd extra brandstof of water wordt geinjecteerd (brandstof is wat handiger omdat je dat toch al in de tank bij je hebt).

Als je motor te arm staat en je gaat fiks hoge toeren draaien, dan kun je dus je blok vernielen. Kleppen verbranden, bijvoorbeeld. Daarom is het ook beter om Super 98 te tanken, en op het circuit liefst zelfs een hoger octaangehalte (avgas). Dat is gewoon behoud van je motor.

Edit:

Een andere reden voor brandstof- of waterinjectie bij NOS is dat de dichtheid van het mengsel weer ietsje hoger wordt, waardoor de knal weer ietsje harder wordt.

En nog een reden is om er voor te zorgen dat de brandstof niet te vroeg ontbrandt (pingelen). Maar dat is eigenlijk een andere kant van dezelfde medaille als de eerste reden: koeling van je cylinder en kleppen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan