Rommel in de benzinetank ?

caroguzzi

Rookie
29 sep 2009
26
0
Hallo Allemaal,

Sinds een poosje zijn we bezig om mijn honda NC30 weer aan de
praat te krijgen, we zijn natuurlijk wel heel stom geweest daar we de
benzine erin hebben laten zitten terwijl ie een hele poos op "non-actief" heeft
gestaan. Nu zaten de carburateurs zo vreselijk vast dat we maar een andere set
hebben gekocht via e-bay
Nu wilde ik de tank leeggooien en tot mijn grote schrik is de hele binnenkant aangeslagen
door een soort van caramel-achtige zooi
Wat nu ???
Hoe maak ik dat weer schoon ?

Volgens mijn man heeft er iemand ooit eens suiker in de tank gegooid maar ik
kan me gewoon niet voorstellen dat iemand zoiets doet en ik wil al helemaal
geen vermoedelijke dader uitkiezen maar dit is toch wel héél erg rot

Hieronder het "lijdend-voorwerp"



full



Alvast bedankt voor jullie hulp

Groetjes,
Caroline
:W
 
Laatst bewerkt:
is vergomde benzine.
komt door de motor langdurig te stallen met de brandstof nog in de tank/carburateurs.
hetzelfde goedje heeft in de carburateurs gezeten.

de carburateurs gooi je in een dergelijk geval, in een ultrasoon bad.
hoe je dat met de tank moet doet weet ik helaas niet.
misschien een ultrasoon bad dat groot genoeg is???
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je het beste de tank kunt spoelen met speciale reiniger,in veenedaal zit een bedrijf die dit verkoopt via postorder.Spul heet Fedox tankreiniger ff op www.rustbuster.nl kijken.succes
 
Hallo Allemaal,

Sinds een poosje zijn we bezig om mijn honda NC30 weer aan de
praat te krijgen, we zijn natuurlijk wel heel stom geweest daar we de
benzine erin hebben laten zitten terwijl ie een hele poos op "non-actief" heeft
gestaan. Nu zaten de carburateurs zo vreselijk vast dat we maar een andere set
hebben gekocht via e-bay
Nu wilde ik de tank leeggooien en tot mijn grote schrik is de hele binnenkant aangeslagen
door een soort van caramel-achtige zooi
Wat nu ???
Hoe maak ik dat weer schoon ?

Volgens mijn man heeft er iemand ooit eens suiker in de tank gegooid maar ik
kan me gewoon niet voorstellen dat iemand zoiets doet en ik wil al helemaal
geen vermoedelijke dader uitkiezen maar dit is toch wel héél erg rot


:W

Hoe zou die "iemand"dan suiker in de tank gegooid moeten hebben dan ?
Tank zit toch dicht met een tankdop met slot ?


Of heeft die iemand de suikerkorreltjes door het sleutelgat zitten stoppen.... :+
 
Er kan behalve benzinezooi ook roest in tank zitten. Als je zoekt op tank en roest of ontroesten kom je vanalles tegen. Zoals moeren in de tank (eerst tellen, als er 20 in gaan moeten er ook 20 uit komen) en dan flink schudden om alle zooi los te maken.

Middeltjes om een tank met roest te coaten zijn b.v. tankcure.
 
De orginele carbu's hebben we schoongemaakt in een ultrasoonbad
Maar met het demonteren van de carbus moeten de pakkingen vervangen worden
en zo'n set nieuw is bijna duurder dan tweedehands carbu's via e-bay
Vandaar de keus van andere carbus.

maar ik zit vooral met die tank in m'n maag, hoe krijg ik ooit die
vieze troep eruit ?
 
:^

Spoelen. Kan ook met water, desnoods warm.

Die aangekoekte zooi zijn brandstof resten en mogelijk roest. Is het roest, dan behandelen. Dat kan oa met Tankcure.
 
Startwin (Loenen Veluwe) heeft ervaring met het behandelen van de binnenkant van benzinetanks. Ken niet het hele verhaal dus daar zou je dan naar moeten informeren.
 
Je kan de tank ook tegen een betonmolen aan binden .
geen moeren erin met scherpe kanten maar kleine ronde keitjes .
diesel erbij en laat de betonmolen een uurtje draaien .
Tank word weer mooi proper .
door dat een betonmolen traag rond draait gaan de keitjes schuren in plaats van tegen de zijkant te worden gegooid wat geen effect heeft .
 
Handje vol spaanplaatschroeven, gewoon wat je maar hebt liggen.

En als je gewoon ijzeren dingen gebruikt, dan krijg je ze er met een magneetje ook weer uit. Wel zo handig.
 
met een ander carb. setje moet je toch ook een nieuwe pakking kopen? Ik zie de besparing niet.

Ik vind het ook een slechte besparing, maar goed. Als je oude carbs verrot zijn (slijtage), dan snap ik een ander exemplaar heel goed.

En als de vervangende carbs in elkaar zitten, zitten daar ook al alle pakkingen in. Je hoeft niet per se alle pakkingen te vervangen na ontmanteling en montage, alleen als ze slecht zijn. En die setjes vallen wel mee, maar als je een vier in lijn hebt, is het toch weer de kosten maal vier. Dan is een ander carbsetje ineens interessant.

Ik zou me persoonlijk meer buigen over de naalden, naaldzittingen en mengbuizen en natuurlijk de vlotterzitting en vlotternaalden. Als die goed zijn, dan zijn nieuwe pakkinkjes het wel waard.
 
Bedankt voor de tips allemaal !


Wat de carbus betreft, dit is onze keus geweest vanwege de hoge prijs van de pakking-kit
De "nieuwe" carbus zijn in een perfecte staat en de helft van de prijs van de pakking set.
Bedankt voor jullie 'bezorgtheid'

Ik hou jullie op de hoogte over het verdere wel en wee van deze "operatie"
 
Terug
Bovenaan Onderaan