rommelige stationairloop en uitvallen bmw F650

Mr.Zed

MF veteraan
11 okt 2002
6.285
2
Zuid NL
Voor de techneuten:

Mijn funduro valt af en toe uit als hij stationair loopt. En hij loopt ook wat onregelmatig stationair.

Heel vervelend, ik sta af en toe flink voor lul bij een stoplicht oid als ie weer eens op net t verkeerde moment uitvalt.

Het is niet heel constant, hij valt niet de hele tijd uit, dat niet, meer afentoe en zonder ontdekbare regelmaat. Verder loopt ie in t middengebied en op top gewoon perfekt. Ik dacht eerst dat het aan een te laag stationair toerental lag, maar dat is het niet.

Wat moet ik nou als eerste checken?
Stationairsproeiers? Ik heb opgezocht hoever die volgens bmw uitgedraaid moeten staan.(3,5 slag vanaf dicht). Maar is dichtdraaien nu rijker of juist armer? Ik zou denken dat ie nu te rijk staat, hij lijkt ook wel eens een ontstekinkje te missen bij stationairloop en hij heeft wel eens wat backfire.

Verder heeft de motor wel lang stilgestaan en ik heb hem gericht een beurt laten geven met een aantal wensen van mijn kant, waarbij er dus net niet naar de carbs is gekeken, wel kleppen stellen etc. Voor de beurt heb ik er alleen een heel koude proefrit en 2 snelwegritten mee gemaakt en toen stond dus het stationair toerental wel wat te laag.

Een F650 heeft trouwens 2 mikuni CV carbs.
 
T is even de vraag of t een mengselstelschroef is, of een luchtstelschroef. Tot nog toe is gebleken dat als de schroef aan de zijkant zit en voor de gasschuif dat t een luchtstelschroef is, zit die na de gasschuif en bv onder de carb is t een mengselstelschroef. En kijk even op http://www.factorypro.com/tech/carbtun.html
Bij mij(n XT350) sloeg ie stationair ook wel ns een slagje over en dan af, leek op te lossen door de mengselstelschroef rijker te zetten (verder uitdraaien = meer mengsel) alleen achteraf bleek mn uitlaatbocht heel miniem te lekken bij de aansluiting op de cilinderkop, ff beter vastzetten en kon de schroef weer op zn gewone stand zetten, geen probs meer (behalve if koud)
 
oh oh....


klinkt bekend.
En is precies het probleem waarom ik mijn f650 toendertijd heb ingeruild
voor mijn huidige slagschip.

http://faq.f650.com is een goede site met heeeeeeel veel info over wat
er allemaal mis kan gaan met de F650.

Goed, in mijn geval heeft de dealer na talloze malen proberen de afstelling
te wijzigen, besloten om de hall-gever te vervangen.
Geintje van 100 euro, wat uitendelijk geen resultaat had.

Een paar maand nadat ik m ingeruild had, toch nog eens gevraagd of
ze het probleem gevonden hadden, en wat de oplossing was.
Ze hebben uiteindeljk de motor-management-unit vervangen,
(kost een slordige 300 a 400 euro...) en toen was het over.
En dat ondanks het feit dat dat ding geen foutmeldingen gaf,
goede meetresultaten enzo.
 
oh oh....


klinkt bekend.
En is precies het probleem waarom ik mijn f650 toendertijd heb ingeruild
voor mijn huidige slagschip.

http://faq.f650.com is een goede site met heeeeeeel veel info over wat
er allemaal mis kan gaan met de F650.

Goed, in mijn geval heeft de dealer na talloze malen proberen de afstelling
te wijzigen, besloten om de hall-gever te vervangen.
Geintje van 100 euro, wat uitendelijk geen resultaat had.

Een paar maand nadat ik m ingeruild had, toch nog eens gevraagd of
ze het probleem gevonden hadden, en wat de oplossing was.
Ze hebben uiteindeljk de motor-management-unit vervangen,
(kost een slordige 300 a 400 euro...) en toen was het over.
En dat ondanks het feit dat dat ding geen foutmeldingen gaf,
goede meetresultaten enzo.

Ja die site ken ik, had al gekeken idd.

Ik ben nog niet aan de schroeven geweest nu, maar ik denk dat ik die iig ga checken.

Als baffo gelijk heeft is het trouwens een mengselschroef.
 
Electronica erbuiten gelaten:
Ligt het voor de hand dat er en verstopping zit in de stationair sproeiers

Kun je die dingen gewoon uitdraaien zonder problemen?

Heb net gekeken en ik vind ze redelijk ver uitsteken, wel allebei t zelfde. Ik zie volgens mij meer dan 3 windingen zitten.
 
Laatst bewerkt:
De stationair sproeier zijn zeer gevoellig voor vuil in de brandstoftank.
De oplossing daarin is ,de carbs demonteren ,vlotterkamers losschroeven en de boel grondig reinigen.
De hoofdsproeiers ,meteen meneemen.
De stationaire sproeiers zijn de dunne lange
 
Ik heb dat probleem ook gehad met mijn F650. Reed zomer en winter, en al snel na een beurt viel hij stil bij gas loslaten. Lekker handig als je net af wilt draaien. Op compressie weer starten, sta je dwars op de weg! Carbs schoonmaken was de oplossing niet. Bougies vervangen was de oplossing niet. Inlaatrubbers controleren ivm scheuren (komt vaker voor bij F650) was de oplossing niet. Mijn toenmalige monteur kon het niet vinden. Totdat ikzelf een keertje in de bougiedoppen keek. Binnenin was het contactvlak wat op de bougie klemt geheel groen. Die klote-antieke Beru doppen waren gewoon aan het rotten. Kan ook goed, want de constructie is gewoon open. 2x nieuwe bougiedop erop en alles was weer oke!

Succes

De Kale
 
Ik heb dat probleem ook gehad met mijn F650. Reed zomer en winter, en al snel na een beurt viel hij stil bij gas loslaten. Lekker handig als je net af wilt draaien. Op compressie weer starten, sta je dwars op de weg! Carbs schoonmaken was de oplossing niet. Bougies vervangen was de oplossing niet. Inlaatrubbers controleren ivm scheuren (komt vaker voor bij F650) was de oplossing niet. Mijn toenmalige monteur kon het niet vinden. Totdat ikzelf een keertje in de bougiedoppen keek. Binnenin was het contactvlak wat op de bougie klemt geheel groen. Die klote-antieke Beru doppen waren gewoon aan het rotten. Kan ook goed, want de constructie is gewoon open. 2x nieuwe bougiedop erop en alles was weer oke!

Succes

De Kale

Ja bougies zat ik ook aan te denken (en doppen zal ik dan dus ook naar kijken)

uitgedroogd inlaatrubber heb ik ook, nieuwe ligt klaar, maar die zijn zo dik dat ik er vrij zeker van ben dat ie nog dicht is.

Raar is ook dat ie dus alleen bij stationair draaien last heeft.....

Het is geen groot probleem iig, maar wel net irritant.
 
Begin eerst eens met je carburateur goed schoon te (laten) maken.
En goed schoon maken betekend ALLE losse delen er uit, schoonmaken, alle kanaaltjes goed doorblazen, en hem opnieuw afstellen.
 
Ik ga ze denk ik toch maar eens ultrasoon laten reinigen denk ik. Ik moet toch nog de boel slopen om het inlaatrubber te vervangen, kunnen gelijk die carburateurs er af.

Met afstellen bedoel je dan alleen de stationairloop toch jb37?
 
Ik ga ze denk ik toch maar eens ultrasoon laten reinigen denk ik. Ik moet toch nog de boel slopen om het inlaatrubber te vervangen, kunnen gelijk die carburateurs er af.

Met afstellen bedoel je dan alleen de stationairloop toch jb37?

En de mengsel afstelling, je luchtschroef met veertje/ring, en o-ring moet er uiteraard ook uit om schoon te maken.
:Y
 
Ik zou ook denken aan de ontsteking, carburateurs zo lang mogelijk vanaf blijven, schroeven daaraan levert vaak alleen maar problemen op... Dus; eens de bougies verversen/ verwisselen/ bougiedoppen vervangen/ kabels vervangen. Klusje van niks vergeleken met de carburateurs reinigen, dat kun je altijd nog doen mocht het niet lukken.
 
Ik zou ook denken aan de ontsteking, carburateurs zo lang mogelijk vanaf blijven, schroeven daaraan levert vaak alleen maar problemen op... Dus; eens de bougies verversen/ verwisselen/ bougiedoppen vervangen/ kabels vervangen. Klusje van niks vergeleken met de carburateurs reinigen, dat kun je altijd nog doen mocht het niet lukken.

Goed zet ik m wel neer op de brug, bel me maar als ie klaar is. ;) _O-

Heb net gereden en hij gedraagt zich nu weer voorbeeldig.
 
Oke, update:

Mijn funduro had dus een inlaatrubber vol scheuren (niet doorgescheurd)door de trillingen. Ik had dus een nieuwe liggen en heb die pas vervangen. Maar toen begon de ellende.

Het is echt een onmogelijke plek om aan te sleutelen, die carburateurs.

Ik heb dus het rubber vervangen, maar de motor trok nog valse lucht. Ook zag ik dat het rubber tussen airbox en carbs niet meer zo netjes was en besloot die ook maar te vervangen. Een onmogelijke opgave bijna om die rubbers netjes geklemd te monteren zonder lekken. Leuke framebuis loopt er net achter de carbs precies onder het rubber. :X

Ik heb nu een methode gevonden om het fatsoenlijk gemonteerd te krijgen zonder dat de rubbers er compleet verkeerd of niet goed op zitten. Heb ik geprobeerd alleen lekte de voorste klemmen nog, deze hadden een lip die onder de rest van de klem door schuift, waardoor hij daar strak trok en elders nog knikken in de klem zaten. Dit dacht ik op te lossen door normale klemmen te monteren. Deze waren echter weer breder, wat ik dacht op te lossen door een opstaand randje naast de klem op het rubber te verwijderen. Dat veroorzaakt weer het probleem dat de klem dan opschuift van de te klemmen plek naar een plek ernaast op het rubber waar deze smaller is. :X |(

Nu heb ik weer het dure rubber tussen kop en carbs besteld en originele klemmen, welke op de fiches te zien weer anders lijken te zijn, maar ik loop toch nog tegen wat dingetjes aan:

Hij lijkt ook te lekken langs de 'flens' van het rubber tegen de kop. Volgens mij hoort hier niks tussen van prut etc. :? Zou een keer nadraaien genoeg zijn? Zet dit zich enigszins vanzelf? :? :? Het vlak op de kop is schoon, rubber was uiteraard nieuw.

Er zat ook een scottoiler gemonteerd. Deze heb ik er afgemikt, want ik ben er geen fan van. :r Op de aansluiting daarvan zuigt hij niet echt vacuum volgens mij, maar als ik een slang tussen beide aansluitingen op de 2 carbs monteer loopt de motor beter. :? Toch iets van een vacuum dan dus :? Op f650.com zie ik dat de amerikaanse uitvoeringen de linkeraansluiting afgedopt hebben en de rechter zit aangesloten op het amerikaanse emissiesysteem. Wie weet hoe op de europese modellen deze aansluitingen horen? Beide afgedopt? Op de fiche kan ik geen afdopping ontdekken, maar die fiche is niet heel duidelijk. (zie ook onderaan http://faq.f650.com/FAQs/Carb_Clean.htm) Zal nog wel ff een duidelijk plaatje schieten morgen.

De motor loopt nu redelijk, lekt nog ietsjes, maar staat duidelijk arm. Hij heeft echter wel problemen met stationair draaien, loopt onregelmatig en valt geregeld uit.

Plan is nu om het nieuwe rubber te monteren, carbs schoon te maken en instellingen mengselschroef en naald te controleren, eventueel nadraaien van klemmen en bouten bij lekkage en dan kijken of t eindelijk allemaal goed is. Misschien heeft iemand nog tips of hetzelfde ervaren en misschien kan iemand even kijken of weet zo hoe die 'tuutjes' op een funduro horen. Zijn dus 2 tuutjes, elk aan de rechterkant van een carb.

Wat ik me ook afvroeg: ik heb de lekkage getest met wat remmenreiniger. Het toerental mag toch gewoon absoluut echt helemaal niet omhoog gaan als ik wat remmenreiniger op de aansluiting spuit? :?

Oh ja, dealer is geen optie, deze motor mag niet veel kosten. B| No tengo dinero en de oplossing is een end in zicht denk ik.
 
Begin eerst eens met je carburateur goed schoon te (laten) maken.
En goed schoon maken betekend ALLE losse delen er uit, schoonmaken, alle kanaaltjes goed doorblazen, en hem opnieuw afstellen.

En als je ze toch los hebt, vlotternaaldjes onder vergrootglas en goed de sluit-puntjes bekijken; bijna geen extra moeite.
 
Dopjes erop en na al alles dicht te hebben ff langsrijden bij b.v. JB37 voor een goede diagnose. Ik zit wat verder uit de buurt, maar je bent welkom.
 
Dopjes erop en na al alles dicht te hebben ff langsrijden bij b.v. JB37 voor een goede diagnose. Ik zit wat verder uit de buurt, maar je bent welkom.

Das idd wat verder, maar ik ben stiekem toch wel benieuwd naar de gezichten achter zowel jb37 als zot. :P

Bedankt voor het aanbod iig.

Hoop dat ik niet nog meer niet-originele troep tegen kom, ik check alles en dan moet het goed zijn. checkje kan idd geen kwaad dan, jb moet in de buurt zitten zelfs, die meld zich wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan