rompslomp kentekenbewijs verandert

keeslelystad

Die hard MF'er
11 nov 2009
797
0
lelystad
Je kan binnenkort thuis achter je pc een kentekenbewijs overschrijven. Dus bij verkoop (of koop) geen gehannes meer met TNT.
Schorsen kan ook langer dan 1 jaar.
Ja ik weet het, zal wel weer gezanikt worden over de bron, de telegraaf van vandaag:

http://www.telegraaf.nl/overgeld/12555254/__Minder_gedoe_kentekenbewijs__.html

DEN HAAG - Wie de auto of motor verkoopt, kan de administratie in de loop van 2015 thuis afwikkelen. De verplichte gang naar het postkantoor is niet meer nodig nu minister Melanie Schultz van Haegen (Verkeer) het mes zet in procedures rond het kentekenbewijs. Tot het zover is, kan de zogeheten tenaamstelling bij meer instanties gebeuren. Die locaties blijven ook na 2015 in gebruik.
De ministerraad heeft vrijdag ingestemd met de aanpassingen waarmee Schultz het op termijn mogelijk maakt om thuis in de comfortabele stoel achter de computer het kentekenbewijs over te schrijven op een andere eigenaar. Zodra instanties via de computer bij alle gegevens kunnen, vervalt de toonplicht van het kentekenbewijs en wie de auto langere tijd niet gebruikt, kan het kentekenbewijs ook langer schorsen.

Schorsen kan nu alleen voor 1 jaar, maar Schultz wil het ook voor 3 of 5 jaar mogelijk maken. In die tijd hoeft de auto niet gekeurd en de eigenaar hoeft geen motorrijtuigenbelasting of verzekering te betalen. Jaarlijks vinden nu ongeveer 400.000 van dit soort schorsingen plaats. Schultz houdt er rekening mee dat dit aantal in het huidige economisch barre klimaat weleens kan stijgen.
Per 2014 wordt het papieren kentekenbewijs geleidelijk vervangen door een kentekencard, een creditcard met chip. Het overschrijvingsbewijs verdwijnt en in plaats daarvan krijgt de eigenaar van een voertuig een tenaamstellingscode. De code wordt uitgegeven door de RDW en moet worden gebruikt als het voertuig van eigenaar wisselt of wordt gesloopt of geschorst.

Zie ook:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...&ns_fee=0.00&gclid=CIysrrj7lrECFUGHDgodbFpReA
 
Lijkt me niet eens zo'n gek idee.
Je zit alleen (denk ik) met de beveiliging van e.e.a. Hoe voorkom je dat iemand anders jouw gegevens gebruikt om een kenteken over te schrijven, dat soort dingen.
 
Lijkt me niet eens zo'n gek idee.
Je zit alleen (denk ik) met de beveiliging van e.e.a. Hoe voorkom je dat iemand anders jouw gegevens gebruikt om een kenteken over te schrijven, dat soort dingen.
Dat kan nu ook al. Officieel moet je op een postkantoor alle papieren bij je hebben om een overschrijving te kunnen doen, maar dat gebeurt vaak genoeg anders.
 
Kan, maar ook dat kun je "jatten". Nou ja, er zal ongetwijfeld iets voor verzonnen worden.
Dat is waar, en het is overheid en ict dus dat werkt ook niet, aan de andere kant kan je ook een auto overschrijven met een vals ID dus er is altijd wel iets
 
Dat is waar, en het is overheid en ict dus dat werkt ook niet, aan de andere kant kan je ook een auto overschrijven met een vals ID dus er is altijd wel iets

Ik gaf het ook niet aan als tegenargument, meer iets dat m.i. wel belangrijk is als je dat gaat invoeren.
Op zich vind ik het wel een goede zaak, dat dereguleren.
 
Ook leuk voor bejaarden. :+ Pas nog een kentekenbewijs aangevraagd via het net omdat opa dat zelf niet kon. En pa en ma willen aan de computer omdat je zaken over het pensioen ook on-line moet regelen. En dan weten ze ook gelijk hoe het werkt. Not. _O-

De veiligheid geloof ik wel in, maar het dievengilde zal ook hier weer met mooie verrassende taktieken komen om de boel te flessen. ;)
 
Lijkt me niet eens zo'n gek idee.
Je zit alleen (denk ik) met de beveiliging van e.e.a. Hoe voorkom je dat iemand anders jouw gegevens gebruikt om een kenteken over te schrijven, dat soort dingen.


Dit stukje:
Het overschrijvingsbewijs verdwijnt en in plaats daarvan krijgt de eigenaar van een voertuig een tenaamstellingscode. De code wordt uitgegeven door de RDW en moet worden gebruikt als het voertuig van eigenaar wisselt of wordt gesloopt of geschorst.

Net als je pincode, persoonlijk. Die deel je ook niet uit toch?
Lijkt me sterk dat iemand jouw persoonlijke code gebruikt voor het overschrijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan