Rond blijven rijden met ABS melding BMW 1200RT

BobbyHill

MF'er
19 jan 2017
107
15
Baarn
Zoals bekend geven de 1200RT,s vaak een ABS melding. Welke gevaarzetting treedt er op wanneer deze melding wordt genegeerd? Ik vraag het voor een RT uit 2009. Het lampje begint al bij de start te knipperen.
 
daarom uitzetten....je weet nu niet wat er aan de hand is met ABS systeem, als je het uitzet, reageert het op niks, en doet niks. Probleem opgelost niet? Daarom daarna een korte test, beetje gas, dan remmen....lukt dat. dan lijkt mij dan er geen probleem is met het remmen zelf, alleen ABS heeft een error. Remmen en ABS zijn aparte systemen. Remmen is niet afhankelijk van ABS... daarom kan je ABS uitzetten...
 
daarom uitzetten....je weet nu niet wat er aan de hand is met ABS systeem, als je het uitzet, reageert het op niks, en doet niks. Probleem opgelost niet? Daarom daarna een korte test, beetje gas, dan remmen....lukt dat. dan lijkt mij dan er geen probleem is met het remmen zelf, alleen ABS heeft een error. Remmen en ABS zijn aparte systemen. Remmen is niet afhankelijk van ABS... daarom kan je ABS uitzetten...
Fijn dat je de expert even uitlegt hoe het allemaal werkt. Misschien moet je dat bij remmen en ABS alleen doen als je het heel zeker weet.
 
daarom uitzetten....je weet nu niet wat er aan de hand is met ABS systeem, als je het uitzet, reageert het op niks, en doet niks. Probleem opgelost niet? Daarom daarna een korte test, beetje gas, dan remmen....lukt dat. dan lijkt mij dan er geen probleem is met het remmen zelf, alleen ABS heeft een error. Remmen en ABS zijn aparte systemen. Remmen is niet afhankelijk van ABS... daarom kan je ABS uitzetten...

Bij een RT uit 2009 kan je het ABS niet handmatig uitschakelen zoals bij een GS
 
Staat helaas niets in bey boekje. Met een niet werkende abs kan ik leven. Maar als de hele rem wegvalt vind ik een groter probleem.
Toch beter kijken, pagina 37
https://manuals.bmw-motorrad.com/ma...NTERNET-COM/PDF/R_0430_RM_0609_R1200RT_06.pdf

1695067270645.png
 
Assie knippert dan werkt hij niet. Dan heb je weer gewoon een remsysteem zoals we dat voor 1990 ook hadden. Gewoon rijden en anticiperen.
Bij diverse bmw modellen fungeerde de abs modulator ook als rembekrachtiger, dan heb je dus niet zoals 'gewoon' een remsysteem maar enkel een eindrem waar je het heuvel af enkel mee redt als de monteur het verversen en ontluchten van het systeem met aandacht gedaan heeft.

"Ja maar anticiperen"

Ik snap je, maar bij die modellen kan het dus voorkomen dat je opeens geen bekrachtiging meer hebt en je een fractie van je normale remkracht beschikbaar hebt :')

De topicstarter was voor bovenstaande bang denk ik, maar is, als het geen ultraoverjarige motor is, niet meer van toepassing op zijn model motor.
 
Excuses voor de late reactie. Had een foutje gemaakt. Ik zei 2009 maar het is een 2006. Dit is de abs module. Als ik rem dan bekrachtigd hij wel. Niet super goed maar wel redelijk. Hij heeft 170k gelopen dus wil er niet veel geld meer in steken. Het remmen doet hij naar mijn mening voldoende genoeg. Zou het mogelijk zijn om het display te openen en de lichtjes/zoemer onklaar te maken?
 

Bijlagen

  • IMG_20230923_193259398_HDR.jpg
    IMG_20230923_193259398_HDR.jpg
    136 KB · Weergaven: 3
Terug
Bovenaan Onderaan