Rondje Eifel, Zwarte Woud, Noord-Zwitserland, en dan?

Brinkmeister

MF veteraan
16 nov 2003
1.207
650
Ik heb van 20 t/m 26 september vrij genomen, omdat ik zaterdag mijn (voor mij) nieuwe Tiger 1050 ga ophalen en er meteen ervaring mee wil gaan opdoen. Qua rit heb ik een aantal zaken al vastgelegd, andere moet ik nog invullen.

donderdag 21 september
1 overnachting in Pension Lindental, Bad Bertrich. Kom ik met mijn vrienden al jaren, ligt mooi in de Eifel en op een prima afstand voor de eerste stop. Vooralsnog denk ik dat ik een route binnendoor samenstel vanaf Utrecht via zuid-Limburg naar Bad Bertrich.
Motorhotel Eifel – Lindental – Jouw motorhotel in de regio Eifel!

vrijdag 22 september
Lindental heeft geen plek van vrijdag op zaterdag, dus hier moet ik een tweede stop op weg naar Zwitserland bedenken. Zo te zien wordt dat het Zwarte Woud. Aanvraag gestuurd naar:
Landgasthof & Pension Anker Simmersfeld ⚓

zaterdag 23 september/zondag 24 september
Van het Zwarte Woud naar Langenthal, Zwitserland. Ik heb familie in Zwitserland en ben voor de zondag uitgenodigd voor de 80e verjaardag van mijn oom. Als ik dan zaterdag eind van de middag aankom, moet ik alleen even bedenken hoe de rest van de zondag eruit gaat zien. Maar een beetje rijden in de omgeving is vast geen straf.

Meilenstein Langenthal | Work, Experience, Enjoy, Sleep

Ik heb vorig jaar al een keer in dat hotel overnacht, het is overduidelijk geen bikerhotel.

Hotel_Meilenstein_078.jpg


maandag 25 september
Nog geen planning. Rijd ik terug via Frankrijk en Luxemburg? En waar slaap ik dan? Wat is leuk?

dinsdag 26 september
Laatste vakantiedag, de rit terug naar huis.

Dus vooralsnog liggen Zwitserland en Bad Bertrich vast, de overige dagen moet ik nog invullen.
 
maandag 25 september
Hotel geboekt: Hôtellerie du Couvent in Oberbronn. Route door de Vogezen, 's avonds eten en overnachten in een klooster. Ook geen motorhotel, maar ziet er goed uit, is betaalbaar en qua route mooi.

Dinsdag 26 september
Nog 500 kilometer naar huis.
 
Edit: Oorspr bericht verwijderd.

Nee, op deze manier zou ik echt niet willen reizen.
Er is een planning gemaakt en vervolgens is er dwang om de 'target' te moeten realiseren. Het lijkt bijna op 'werk'. :X
Motorrijden is avontuur en zoiets als: Ik zie wel wat er onderweg op mn pad komt.

Vorige week was ik op weg naar de Dordogne.
Bedachte route bleek meer tijd te kosten dan verwacht. (of mss heb ik onderweg te veel getreuzeld?)
Oke, dan stoppen we toch 150km eerder. Gestopt bij de Tarn. Daar was het ook best leuk!
 
Laatst bewerkt:
Voor mij voelt het echt niet als dwang. De afstanden per dag zijn goed te doen, behalve misschien de laatste dag. Dan ben ik op weg naar huis en kan ik desnoods de snelweg pakken.

De manier waarop je omschrijft heb ik in 2006 gedaan, dat ging toen prima omdat het april was en er veel hotels beschikbaar waren. Behalve in Oostenrijk, daar was alles dicht want pauze tussen wintersport en zomer. Daar ben ik tot de Brennerpas doorgereden, terwijl ik op de grens van Beieren en Oostenrijk al had willen stoppen. Ik had geen kaart, geen internet, geen GPS, dus moest maar wat aankloten. Was heel leuk, maar die eerste dag van 1.050 kilometer was teveel van het goede.
 
Inmiddels alle hotels bevestigd, de routes samengesteld en de fiets voorzien van koffer en tas.

Route zoals bovenstaand, samengesteld op Routeyou.

Dag één is vanuit Nieuwegein naar Bad Bertrich, alles over binnenwegen. Ik ben druk doende me Routeyou eigen te maken, de eerste grote rit vorige week was op zich heel mooi maar het algoritme kiest enorm voor de "kleinste" wegen die het kan vinden. Dat heb ik nu geprobeerd handmatig te bewerken.
1.jpg


Pension Lindental in Bad Bertrich is een leuk motorhotel. Adrie is een aardige gast, de omgeving is mooi, het eten is prima.

Motorhotel Eifel – Lindental – Jouw motorhotel in de regio Eifel!


Dag 2 leidt van Bad Bertrich naar Simmersfeld. Ik heb de Schwarzwald Hochstraße deels in de route opgenomen, en een stuk door het noorden van de Vogezen:

2.jpg


Ik heb als hotel Anker in Simmersfeld geboekt. Eerste keer voor mij, schijnt een leuke tent te zijn.

Landgasthof & Pension Anker Simmersfeld ⚓


Dag 3 pakt de Schwarzwald Hochstraße (Bundessttraße 500) weer op, op weg naar het zuiden. Het laatste stuk van de route Zwitserland in kwam ik rond Freiburg niet echt lekker uit, maar ik ga 'm zo proberen:
3.jpg


Dag 4 is in Zwitserland. Ik heb een verjaardagsfeestje en denk dat ik een dag pauze houd qua motorrijden. Daarna op maandag terug naar het noorden, via de Grand Ballon door de Vogezen:
4.png


Nachtje in het klooster: https://www.hotellerieducouvent.com/

En dan volgt de dinsdag terug naar huis.
 
De motor is voorzien van topkoffer en tanktas, daarmee kan ik qua liters zelfs iets meer kwijt als ik normaal met het jaarlijkse lang weekend Eifel had op de Speed Triple, met SW Motech Blaze-tassen en tanktas.

De topkoffer staan passen met kleding: dat lijkt ruim uit te komen.
PSX_20230826_203646.jpg
 
IK zou die laatste route echt omleggen en iets westelijker gaan via belfort om dan daar de Ballon d'Alsace, Rpute des Cretes en Col de la Schlucht nog mee te kunnen pakken. Nu rij je er via een veel saaier stuk aan voorbij.

p.s. hadden ze geen grotere topkoffer??? :o
Goeie tip, dank!

Ja, ze hebben nog veel grotere topkoffers, deze is 37 liter :+:+
 
Ik heb een Givi Maxxia 48L
Maar ook dat is een kleintje. Tegenwoordig heeft Givi zelfs 58L.
(kan je schoonmoeder ook mee achterin)
 
IK zou die laatste route echt omleggen en iets westelijker gaan via belfort om dan daar de Ballon d'Alsace, Rpute des Cretes en Col de la Schlucht nog mee te kunnen pakken. Nu rij je er via een veel saaier stuk aan voorbij.
Ik zit te puzzelen, maar krijg de Grand Ballon en Ballon d'Alsace er niet mooi in als ik daarna richting Route des Cretes wil. Tips zijn welkom, ik heb nu een route uitgevogeld waar een grote lus in zit:

Dag 4 onder constructie 2 - Toermotorroute

Anderzijds is 'ie maar 80 kilometer langer dan de eerste route:

Dag 4 Langenthal-Oberbronn via Grand Ballon - Toermotorroute
 
Laatst bewerkt:
Je route vanaf Bad Bertrich begint op dat fantastische weggetje over Bonsbeueren… dat expliciet is VERBOTEN voor motorrijders. Helaas is ook de eerste weg oostelijker (B49) afgesloten tussen Alf-Fabrik en Reil.
 
Je route vanaf Bad Bertrich begint op dat fantastische weggetje over Bonsbeueren… dat expliciet is VERBOTEN voor motorrijders. Helaas is ook de eerste weg oostelijker (B49) afgesloten tussen Alf-Fabrik en Reil.
Welke weg is dat? We komen er al jaren, maar dat er iets niet mag is ons dan ontgaan.
 
Right, daar moet ik dus omheen werken. Dank voor de tip, ik ga de route aanpassen.
 
Jammer van die weg bij Bonsbeuren maar zo zijn er zoveel in de Eifel/moezel, smal en bochtrijk. Dan rij je toch de L103 iets noordelijker? Die is leuker voor snelle motoren, wegdek is alleen ruk.
 
Dat stukje door de Noord-Vogezen is ook wel aardig, het uitzicht is mooi, je kan het Zwarte Woud zien liggen in de verte. Voor wat meer spectaculaire wegen moet je wel echt verder de Vogezen in (en dan de wegen die eerder in dit topic werden genoemd) of via Kaiserlautern en dan de B48 langs Johanisskreuz bijvoorbeeld (Pfalzerwald). Maar wat je ook doet een leuke route! Fijne vakantie. Ik ga vanaf vrijdag een weekje rijden door DE-LUX-BE ook vanaf Utrecht, de bekende scheur weggetjes langs. Ik raak er maar niet op uitgekeken. :]
 
Nog iets minder dan twee weken tot vertrek, en als onderdeel van de voorpret de bagage maar eens gepakt. Het valt me honderd procent mee hoeveel er in een topkoffer past. Ik heb een Givi Monolock, ik denk de B36 (dat staat er nergens op, en hij zat bij de motor toen ik 'm kocht). De afgelopen jaren reed ik met een tanktas en twee SW Motech Blaze zijtassen, die ik altijd op de kleinste stand had. Dan kan ik in de topkoffer zelfs nog een klein beetje meer kwijt, dat wordt wat als ik ook nog zijkoffers koop. *O*
PSX_20230908_094816.jpg


Die extra handschoenen heb ik heroverwogen: de winterhandschoenen blijven denk ik thuis.

En tussen de kleding de cadeautjes voor de familie in Zwitserland. Afblijven tijdens de reis... }) Tenzij ik ergens strand, dan heb ik meteen een overlevingspakket.
PSX_20230908_094827.jpg


Daarnaast dus nog de tanktas. Met spiegelreflex, regenjas, wat eten en drinken, kleine dingetjes en wat handig gereedschap. Er is nog een compacte compressor en een bandenreparatieset onderweg.

PSX_20230908_094839.jpg


Die zijvakken zijn handig voor sleutels, kettingspray, gereedschap, etc. De tanktas begint oud te worden, maar ik heb er al 12 jaar superveel lol van.

PSX_20230908_094900.jpg

PSX_20230908_094912.jpg


Eigenlijk is alles wel zo'n beetje geregeld. Heel anders dan toen ik in 2006 gewoon wat spullen in een tank- en rugtas heb geflikkerd en halverwege Duitsland besloot dat het niet Tsjechië, maar Italië ging worden. Dik 1.000 kilometer snelweg met een Blackbird, knallen van benzinepomp naar benzinepomp. Alleen een kaart van hoofdwegen, op een enkel A4tje achter het ruitje van mijn tanktas, nog geen internet op de mobiel, geen GPS, geen echt plan. Was ook een mooie trip. Eerste dag overnacht in de Brennerpas, de volgende morgen een kaart van Italië gekocht en besloten naar Maranello te rijden. GP kwalificatie in Imola gekeken in het hotel, de volgende dag de race in de Enzo Ferrari bioscoop gekeken. Maandag naar Trento, dinsdag ergens in Zuid Duitsland overnacht, woensdag door de regen in Luxemburg en de Ardennen weer naar huis. Wat me er nog van bijstaat is dat de snelwegen doodsaai jagen waren (vond ik toen nog leuk) en dat de binnenwegen in Italië en Oostenrijk supergaaf waren. Dat de dagen mooi waren, maar de avonden saai in mijn eentje.

Dus nu in elk geval een E-reader mee, en we hebben nu natuurlijk altijd en overal internet. Dus ook Netflix.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ook dat stuk Vogezen gereden afgelopen Juni, was blij toen ik erdoorheen was. Wegdek was bagger, dorpjes uitgestorven en karakterloos. Rest mooi route idd. Nog als tip om af en toe een stukje van de B500 af te gaan en de wat kleinere weggetjes op te zoeken die een beetje parallel lopen.
 
Wat zou dan voor de route Langenthal-Noord Vogezen een tip zijn? Ik begreep van vrienden dat de Vogezen echt de moeite waard is, daarom had ik 'm in de route opgenomen.
 
Wat zou dan voor de route Langenthal-Noord Vogezen een tip zijn? Ik begreep van vrienden dat de Vogezen echt de moeite waard is, daarom had ik 'm in de route opgenomen.
Kleine toevoeging: Had het voor de duidelijkheid alleen over het stuk Zweibrücken Hagenau. Betere route zou ik niet durven aanraden, ben er zelf alleen in Juni geweest, hadden toen dat stuk op de terugweg. Was mn eerste trip (ri. Noord-Italie). Wij hadden toen flink wat kilometers, op de heenweg waren we via de noordelijke grens de snelweg gepakt om vanaf daar t zwarte woud in te gaan om kilometers te maken. Wellicht iemand anders nog tips voor dat stuk?
 
Laatst bewerkt:
Kleine toevoeging: Had het voor de duidelijkheid alleen over het stuk Zweibrücken Hagenau. Betere route zou ik niet durven aanraden, ben er zelf alleen in Juni geweest, hadden toen dat stuk op de terugweg. Was mn eerste trip (ri. Noord-Italie). Wij hadden toen flink wat kilometers, op de heenweg waren we via de noordelijke grens de snelweg gepakt om vanaf daar t zwarte woud in te gaan om kilometers te maken. Wellicht iemand anders nog tips voor dat stuk?
Stond Adenau moest natuurlijk Hagenau zijn : )
 
Terug
Bovenaan Onderaan