Rondje Frankrijk met uitloop naar Madrid

snelwagen

MF veteraan
17 feb 2004
5.622
3
Facebook
Deel 1:

Na mijn afstudeerproject te hebben afgerond was ik wel toe aan een mooi motortripje. Ik was nog nooit met de motor in de Alpen of de Pyreneeën geweest dus daar wilde ik in ieder geval door, en als ik dan toch die kant uit ging kon ik direct doorsteken naar Guadalajara (vlakbij Madrid) om bij een maatje van me op bezoek te gaan. Ik ben eind Mei weggegaan en een goede maand weggebleven, het was nog mooi rustig iig!

Routes.jpg


Eerste dag ben ik de Eiffel snel doorgereden naar Trier. Van daar uit zuidelijk richting Geneve om de route des grandes Alpes te rijden. Vervolgens langs de Cote d Azur, door de provence en richting de Pyreneeën. Na enkele passen in de Pyreneeën te hebben gereden weer zuidelijk gaan richting Madrid, en dan richting de kust en Frans binnenland weer terug. Snelwegen heb ik eigenlijk altijd vermeden….

Dag 1

Avond van tevoren de motor even volgepakt. Een uurtje of 10 de volgende ochtend was het dan eindelijk zo ver! In Nederland de snelweg toch nog maar gepakt tot ergens in Duitsland daar vervolgens lekker over wat provinciale wegen richting de Eiffel gereden en om een uurtje of half 5 een camping in Trier te zoeken. Eenmaal de tent opgezet begon het gedonder al:



IMG_0256.jpg

Dikke onweersbuien op komst het net begon te regenen toen ik aan het koken was…

Dag 2&3

Het begon ’s ochtends gelukkig weer droog te worden, en vanaf het stuk vanaf Trier richting Geneve kon gaan beginnen. Hier had ik in eerste instantie niet echt hoge verwachtingen van maar het bleek toch wel mooier te zijn dan ik gedacht had. Voornamelijk mooie bochtige wegen door een glooiend en redelijk uitgestorven landschap, was echt genieten.
IMG_0266.jpg

Mooie weg langs een rivier bij Trier

IMG_0289.jpg

Het mooie glooiende landschap waar ik het over had

IMG_0271.jpg

Banden even op spanning brengen met een middeleeuws drukvat :P

IMG_0286.jpg

Helaas ging het bij mn aankomst weer regenen, dus heb maar in de tent gekookt dit keer.

IMG_0304.jpg

De volgende dag begon eigenlijk al snel in het Jura gebergte, en dus ook gelijk veel bochten! Ik stond al vrij snel in Geneve waar de regen gelukkig was gestopt.
In Geneve werd ik nog aangesproken bij het stoplicht door een zakenmannetje in pak op een motor, na wat korte gesprekjes bij opvolgende stoplichten heeft hij mij even snel door Geneve voorgereden. Eenmaal Geneve uitgereden langs het meer naar Thonon les Bains om vanaf daar de route des grandes Alpes te gaan rijden.
IMG_0314.jpg


Het begin van de route loopt lekker soepel door een mooi stuk bos, tot aan de eerste echt col is het nog wel even rijden maar het betere stuurwerk was duidelijk begonnen. En het mooiste was nog wel dat het tot aan Nice alleen niet minder zou gaan worden! De eerste Alpen col was nog een vrij kleine, metertje of 1600.

IMG_0359.jpg

Af en toe wat koeien en een motorrijder, het was iig lekker rustig 

IMG_0362.jpg

Mooi stuwmeer in de omgeving van Val d Isere geloof ik.

Vanaf daar was het ook direct naar een col waar ik zelf wel naar uit zag, de Col d Iseran.
IMG_0394.jpg

Gelukkig ben ik met de motor 

IMG_0402.jpg

Nog een aardig eind rijden naar de top

IMG_0409.jpg

Erg mooie col!

IMG_0419.jpg


IMG_0423.jpg

Indrukwekkend landschap waardoor ik toch regelmatig even de motor aan de kant heb gezet om even te genieten!

IMG_0434.jpg
 
Laatst bewerkt:
Thx!

Excuses, dat het zolang duurde...Bij deze deeltje 2



Na de Col d Iseran begon het ook al vrij laat te worden, en heb na de afdaling een camping gezocht. Aangezien de omgeving zo mooi was hier maar besloten een dagje te blijven, en een dagtripje richting Italië te maken. Ik was van plan om even een tolweg te pakken om zo snel in Italie aan te komen, en veel tijd te besparen. Echter eenmaal aangekomen bij de tunnel op de grens bedacht ik me toen ik daar de prijs zag. €35,- voor een enkele reis door een tunneltje van 5km gaat me net even wat te ver….
Hierdoor toch maar besloten om terug naar de camping te rijden, en vandaar uit via de Col de Mt Cenis. Achter af gezien toch erg blij dat ik dat heb gedaan, het kostte aardig wat tijd maar wat een prachtig meer ligt daar boven!

IMG_0450.jpg

Alsof ik nog niet genoeg tijd had verloren moest ik ook nog wachten, ze waren een commercial van een ford mondeo met Nl platen aan het schieten :/. Tijdens de terugweg waren ze nog bezig, mocht wat kosten…

IMG_0452.jpg

Erg mooi kerkje aan het meer!

IMG_0462.jpg

Uiteindelijk toch in Italie waar ik een stuk van de Monte Jafferau heb gereden. Ga zeker nog een keer deze kant op met wat meer tijd!

Goed de volgende dag stonden er weer behoorlijk wat cols klaar, waaronder de Galibier en D’izoard. Deze dag heeft me echt verbaasd met het aantal landschap veranderingen, vooral de overgang van de Galibier naar D’izoard is groot.

IMG_0477.jpg

Galibier.

IMG_0480.jpg

De veel grilligere Izoard.

IMG_0490.jpg

Vanaf de Izoard loopt er een mooie racebaan richting Parc National de Mecantour, lekker lopende weg, door een prachtige vallei!

IMG_0509.jpg

Eenmaal aangekomen in het Parc National, weer lekker rustig toeren. Erg indrukwekkend landschap daar. Het was hier echt heerlijk rustig, en er liepen zelf nog een paar marmotten over de weg…

IMG_0522.jpg

Eenmaal het Parc weer uit werd de weg weer breder en kon de gaskraan wat verder open worden gedraaid, de maritieme Alpen in! Weer een compleet ander landschap met veel dichte begroeiing. Hier heb ik vrij snel een camping gezocht.
IMG_0525.jpg

Helaas kwam ik er bij het uitpakken achter dat mn olieflesje, en mn waterfles (alu) allebei kapot waren waardoor mn hele topkoffer eronder zat. Gelukkig geen kleding erin, maar het heeft me toch wel behoorlijk wat schoonmaakwerk opgeleverd. Snap nog steeds waardoor er gaten in zijn gekomen, maar moet maar ff op zoek naar een betere oplossing om water en olie te vervoeren.

De volgende dag richting de Cote d azur!

IMG_0528.jpg

Eerst het laatste stuk door de maritieme alpen heen, was erg mooi rijden dat laatste stuk! Super veel haarspelden, en mooie grillige wegen door het bos geen!

IMG_0532.jpg

Uiteindelijk bij Nice aangekomen, eerst was ik van plan om even langs de kust te rijden maar dat heb ik toch maar laten gaan. Ik ben even snel door de tunnel in Monaco gereden, en toen door iets het binnenland in gegaan (om de drukte te vermijden). Vervolgens ben ik nog even de drukte ingegaan om een bakkie te doen in St. Tropez.
IMG_0533.jpg

Geen idee waarom er zoveel mensen die kant opgaan want er is bar weinig te zien, ben na een bakkie dus ook snel weer gegaan. De Provence door, nog snel wat kilometers maken!

IMG_0535.jpg

Opzich lekker rijden door eindeloze wijnvelden. Gewoon redelijk rechte wegen en de snelheid er goed op houden! Aangezien het al behoorlijk laat begon te worden een camping gezocht in de Provence, gelukkig hadden ze een goede pizza oven op de camping!

Volgende dag was het meer van hetzelfde, veel kilometers maken richting Perpignan. Weinig te zien op deze route…Dus stond ook al vroeg op het strand in Leucate:
IMG_0540.jpg


Heerlijk ff op het strand wezen chillen, de volgende dag de Pyreneeën in!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan