Rondje Nürburgring op je gemakje.. veiligheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

thenico

MF'er
8 mei 2013
194
73
All,

Ik ga binnenkort weer eens op visite met de motor bij de oosterburen, en nu kom ik daar o.a langs de Nürburgring, toeval wil dat er dan ook de zogenaamde TOURISTENFAHRTEN mogelijk zijn.

Nu wilde ik voor de fun even een rondje doen met mijn toermotorfietsje zonder echt te willen racen, maar na wat filmpjes vraag ik me af hoe veilig dat is zo op je gemakje tussen allemaal speedracers die zichzelf tot over het randje duwen gedreven door adrenaline..

Nu zijn er vast hier wel wat kenners.. dus heeft iemand ervaring?
 
Ik heb er 5 jaar geleden gereden met de motor, ik heb veel rechts gehouden, de spiegel goed in de gaten gehouden.
Het was een doordeweekse dag in een avondsessie, dan is het wat rustiger.
 
Geen ervaring mee maar de filmpjes zeggen volgens mij al genoeg. Zitten een hoop wannabee piloten bij die nergens naar kijken en die vinden dat iedereen maar plaats moet maken voor hen. Als je door zo'n flapdrol van je sokken gereden wordt ben je de pineut, de verzekering trekt zich namelijk ook terug.
Van de andere kant lijkt het me wel een mooie ervaring om eens te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ja op dat circuit zal je ze waarschijnlijk voorbij zien vliegen met een enorm snelheidsverschil, en ze zullen ook andere lijnen rijden. Dus niet heel veilig. Maar ja, veiligheid was voor mij geen reden om motor te gaan rijden.

Nog meer redenen om het niet te doen: weinig tot geen uitloop vakken, erg lang en moeilijk circuit om te leren, iedereen en z'n Golf die al twintig jaar niet heeft gereden kan z'n olie en koelvloeistof over het circuit uitsmeren zonder dat het snel ontdekt wordt.

Reden om het wel te doen: Heb je nog is wat te vertellen thuis. En het is gewoon een hele vette ervaring.
 
Lijkt me ook een erg mooie ervaring, niet lopen zeuren dat er gasten zijn die veel harder gaan,goed opletten dus :Y
t is een circuit :t en geen motorelfsteden-toertocht oid
 
Heb het een paar keer gedaan met de auto maar met de motor durf ik het niet aan
 
Hai goedemorgen,
Toevallig een paar weken geleden de ring gereden met nog een maat van me. In eerste instantie zeiden we net als jij van ja is dit wel verstandig tussen al die gekke “Engelse” en kamikazen die daar ook voor het eerst als een kip zonder kop vol gas over dat circuit racen.. Na een tijdje gekeken te hebben en toen het tegen sluitingstijd liep hebben we er toch voor gekozen een rondje te doen. Op eigen tempo, wie voorbij wil voorbij laten gaan en spiegelen. Het was toen al een stuk rustiger dus en we hebben het rondje lekker gereden.
De ring is volgens mij elke dag tussen 17u en 20u savonds geopend voor toeristen..
full

full

full
 
Jaren geleden heb ik eens een rondje gedaan op een zaterdag. Ondanks dat het supervet was om op dat legendarische circuit te rijden, voor mij geen toeristenfahrt meer met de motor, tenzij het een motor only dag is.

Auto's die je buitenom inhalen bij het uitkomen van een bocht, auto's die jou inhalen als je zelf een andere auto inhaalt, etc. Je rijdt gewoon totaal andere lijnen en je deelt de baan veelal met andere ' amateurs' zonder race ervaring.

Tsja, met goed spiegelen kun je rekening houden met de auto's, maar als je iets niet wilt op een circuit, zeker als je het niet goed kent, is dat spiegelen...
 
Laatst bewerkt:
All,

Ik ga binnenkort weer eens op visite met de motor bij de oosterburen, en nu kom ik daar o.a langs de Nürburgring, toeval wil dat er dan ook de zogenaamde TOURISTENFAHRTEN mogelijk zijn.

Nu wilde ik voor de fun even een rondje doen met mijn toermotorfietsje zonder echt te willen racen, maar na wat filmpjes vraag ik me af hoe veilig dat is zo op je gemakje tussen allemaal speedracers die zichzelf tot over het randje duwen gedreven door adrenaline..

Nu zijn er vast hier wel wat kenners.. dus heeft iemand ervaring?

Pak een doordeweekse avondsessie, dan is het rustiger. Beste bijvoorbeeld een donderdagavond. Keer daar gereden waren er maar 6 Porsches op de baan en m'n vrienden en ik. Zaterdag en zondag is altijd erg druk. Dat was in 2013. Toen had ik op de zaterdag wel m'n zx10r opgevouwen op de Ring.

Deze is van vorig jaar met m'n huidige

 
Laatst bewerkt:
ben er toevallig vorige week op geweest. op een dinsdag avond. was niet mega druk.
Ik ging niet heel erg hard aangezien het de eerste keer was op de baan en ik hem niet uit mijn hoofd ken, veel blinde bochten etc.
Maar als je goed blijft spiegelen en gewoon naar rechts gaat met je knipperlicht naar rechts dan komen ze er gewoon met een mooie afstand langs.
ik voelde mij niet in gevaar, maar ik ga er niet meer met de motor op, wat een hobbelbaan zeg!
 
Geen ervaring mee maar de filmpjes zeggen volgens mij al genoeg. Zitten een hoop wannabee piloten bij die nergens naar kijken en die vinden dat iedereen maar plaats moet maken voor hen. Als je door zo'n flapdrol van je sokken gereden wordt ben je de pineut, de verzekering trekt zich namelijk ook terug.
Van de andere kant lijkt het me wel een mooie ervaring om eens te doen.
Waarom zou de verzekering zich terugtrekken? Het is officieel een tolweg met (deels) geen maximumsnelheidsbeperking en eenrichtingsverkeer dus openbare weg. Als je van je sokken wordt gereden is sowieso de andere bestuurder aansprakelijk en als hij niet verzekerd is dan is hij (of zij *O* ) zelf verantwoordelijk voor het vergoeden van jouw schade.
 
Kun je die sticker ook kopen zonder op de ring te zijn geweest
Heb nog plek op de kuip :+
 
"Voor de fun even op je gemakje een rondje doen op de legendarische Nordschleife"

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat te doen met de motor. Heb een aantal trackdays op Assen gedaan met Racecracks. Vond dat prachtig en heb er veel van geleerd. En ook dat mijn skills onvoldoende zijn om veilig over de Nordschleife te gaan! Heb teveel YT filmpjes gezien van motorrijders die er door oa. BMW's gesneden en vervolgens afgereden worden. Men heeft geen idee dat je als motorrijder hele andere lijnen rijdt. En hierboven vermeld iemand: "Het is een circuit". Dat is het juridisch gezien dus niet! Als jij gesneden wordt door een auto is de kans groot dat jij nog als schuldige aangewezen wordt ook. Want jij komt over je weghelft heen! Teveel ellende over gelezen. Ook hier op MF!
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou de verzekering zich terugtrekken? Het is officieel een tolweg met (deels) geen maximumsnelheidsbeperking en eenrichtingsverkeer dus openbare weg. Als je van je sokken wordt gereden is sowieso de andere bestuurder aansprakelijk en als hij niet verzekerd is dan is hij (of zij *O* ) zelf verantwoordelijk voor het vergoeden van jouw schade.

Ik zou hier maar niet van uit gaan en me beter laten informeren.
 
Pak een doordeweekse avondsessie, dan is het rustiger. Beste bijvoorbeeld een donderdagavond. Keer daar gereden waren er maar 6 Porsches op de baan en m'n vrienden en ik. Zaterdag en zondag is altijd erg druk. Dat was in 2013. Toen had ik op de zaterdag wel m'n zx10r opgevouwen op de Ring.

Deze is van vorig jaar met m'n huidige


Wow, jij gaat lekker zeg :}
Als je er de skills voor hebt, lijkt het me prachtig inderdaad! :]
 
Ik zou hier maar niet van uit gaan en me beter laten informeren.
Nee hoor, niet nodig. Dat een aantal verzekeringen de nordschleiffe expliciet uitsluiten betekent niet dat je als veroorzaker niet aansprakelijk bent. Tijdens een circuitdag teken je "afstand van verhaal", dat is bij een turistenfahrt niet het geval.
Als je zelf je eigen motor opvouwt moet je uiteraard wel zorgen dat je je eigen polis goed gelezen hebt.
 
Ga op een rustig moment en wees goed alert zoals al vaker benoemd.

Als het (deels) nat is, Ga dan niet!
Eventueel even vragen aan iemand die van de baan af komt.
 
Mmmh... over het algemeen lees ik in bovenstaande toch de bevestiging van mijn twijfel (is ook in het weekend, dus verwacht inderdaad een hoop testpiloten).
Dus ik denk dat ik het dan toch maar even bij het opsnuiven van de sfeer ga houden voor nu, misschien ga ik daarna nog een keer terug op een rustig moment.

Thanks in ieder geval voor het meedenken allen wordt weer gewaardeerd!
 
Wees verstandig en doe het niet.....risico is veel te groot...en met nat weer onder geen beding.

En mocht je ‘wat’ overkomen dan heb je waarschijnlijk heel wat uit te leggen aan je verzekering.

Geniet van de wegen in de omgeving en eventueel vh rondneuzen op de parkeerplaatsen... ;)
 
Mmmh... over het algemeen lees ik in bovenstaande toch de bevestiging van mijn twijfel (is ook in het weekend, dus verwacht inderdaad een hoop testpiloten).
Dus ik denk dat ik het dan toch maar even bij het opsnuiven van de sfeer ga houden voor nu, misschien ga ik daarna nog een keer terug op een rustig moment.

Thanks in ieder geval voor het meedenken allen wordt weer gewaardeerd!

Verstandig! Even voor je gezocht. En voor degenen die denken dat je je schade kan verhalen, lees aub aandachtig het volgende topic: aanrijding nordschleife aansprakelijkheid
 
Ik heb het topic gelezen en op basis van een geval waarbij we de uitkomst niet weten (staat niet in het topic tenminste) is het juspredentie dat schade niet te verhalen is? Dan ga ik daar voortaan maar van uit :-)
 
Ik heb het topic gelezen en op basis van een geval waarbij we de uitkomst niet weten (staat niet in het topic tenminste) is het juspredentie dat schade niet te verhalen is? Dan ga ik daar voortaan maar van uit :-)

Een gewaarschuwd mens telt normaal gesproken voor 2. En uiteindelijk moet een ieder dat voor zichzelf bepalen.
 
Nee hoor, niet nodig. Dat een aantal verzekeringen de nordschleiffe expliciet uitsluiten betekent niet dat je als veroorzaker niet aansprakelijk bent. Tijdens een circuitdag teken je "afstand van verhaal", dat is bij een turistenfahrt niet het geval.
Als je zelf je eigen motor opvouwt moet je uiteraard wel zorgen dat je je eigen polis goed gelezen hebt.

:^

Het is officeel een tolweg en geen circuit.

Neemt niet weg dat het per verzekeraar verschilt. Sommige bestempelen het wel als een circuit en hanteren de regels welke voor hen onder rijden op een circuit vallen.

Van te voren dus de voorwaarden controleren die voor jou gelden.

Ik zou er zelf graag eens met de auto rijden. Met de motor trekt het mij niet en ik heb inmiddels toch enige circuitervaring.

Ik vind het ook meer een autocircuit. Alle autofabrikanten geilen op goede tijden op de Nordschleife.

Auto's en motoren door elkaar.... :N
Vangrails zo dicht op de baan overal.... :N
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan