Rondkijken voor 400 tot 600cc fietsen, onbekend met modellen

Robbinm

Die hard MF'er
5 feb 2008
575
3
Hoofddorp
Hallo,

Ik zal mezelf allereerst even voorstellen voordat ik mijn vraag stel. Ik ben nieuw op dit forum, dus een kleine geschiedenis van mij.

Ik ben Robbin, ik ben nu 17 jaar en doe 4/5 havo. Ik heb me altijd geïnteresseerd in techniek en heb al aardig wat topics hier gelezen (vooral restauraties van klassiekers).

Ik rijd nu zelf op een Gilera rond, zoals deze:
16222794_1.jpg

Hij heeft geen versnellingen, maar een volautomatische aandrijving.
Uitgerust met een 70cc cilinder en een expansieuitlaat haal ik zo'n 100KM/u.

Ik word in april 18, en ik zou graag motor willen gaan rijden. Het gevoel van vrijheid (wat ik nu al in mindere mate beleef) lijkt me geweldig. Ik wil dan ook niet meer beperkt zijn tot fietspaden, kleine vermogens en ik wil gewoon op de snelweg kunnen rijden.

Ik bezit mijn scooter nu een jaar en er staat 16.200 KM op. Ik weet dus dat ik er genoeg op rijd.

Met scooters en brommers is alles nog redelijk overzichtelijk, ik ken de meeste merken en typen uit mijn hoofd, samen met de specificaties en dergelijke, maar met motoren heb ik nog niet zulke kennis. Sterker nog, ik weet er nog helemaal niets van af.

Ik heb me al redelijk ingelezen over het 25KW/h gebeuren, een vrij lastige zaak.

Maar nu zit ik een beetje vast, want ik zou graag willen weten welke motor voor mij geschikt zou kunnen zijn.

Door van alles te lezen trekt een sportieve 4 (of meer??) cilinder mij wel.
Ik houd van een sportief uiterlijk, en sportief rijgedrag, bochtjes maken, toeren maken, kilometers maken. Ik zou zo af en toe ook wel iemand mee willen nemen, maar dat is meer een leuke bijkomstigheid als noodzaak.

Ik wil ook graag een fiets kiezen waar ik na de 25 kw-periode nog iets meer uit kan persen, dus een 125cc (of zelfs 250?) valt dan denk ik wel af....

Kunnen jullie mij verder helpen mijn zoekgebied verder te beperken?
 
Kijk eens naar de GS500/ CBR600/ gsx(r?)600(f?) etc, een zx6r is ook een leuke optie, maar dan wordt het al wat duurder. Op elke fiets kun je bochtenporno maken, ligt aan de bestuurder, niet de motor :)
Succes met je zoektocht, ik was (heel standaard) voor een cbr600f gegaan :P
 
bedankt voor je info. dat zijn een paar mooie modellen. de cbr 600 f is inderdaad en super mooi ding.
ik ga er lekker voor zitten om wt topics te lezen.

tnx
 
je wilt sport, een beetje snelheid, caracter, goed rijden met 25kW, veel kilometers maken... ik kan maar een ding aanraden. een sv! rijdt heerlijk, ook na je 25kW gebeuren!
 
je wilt sport, een beetje snelheid, caracter, goed rijden met 25kW, veel kilometers maken... ik kan maar een ding aanraden. een sv! rijdt heerlijk, ook na je 25kW gebeuren!
wat was er gebeurd 14 september? Ben je aangereden?

** Edit: heb het topic gelezen, klote man! Hoop dat je knie snel geneest en dat je er alsnog gaat rijden! Mooie omgeving. **

@ je sv comment:
hij wilt denk ik geen naked :P En dat ding is ietwat duur, zou voor een goedkopere motor gaan als eerste :) Kun je altijd nog goedkoop veranderen.
 
Laatst bewerkt:
wat was er gebeurd 14 september? Ben je aangereden?

** Edit: heb het topic gelezen, klote man! Hoop dat je knie snel geneest en dat je er alsnog gaat rijden! Mooie omgeving. **

@ je sv comment:
hij wilt denk ik geen naked :P En dat ding is ietwat duur, zou voor een goedkopere motor gaan als eerste :) Kun je altijd nog goedkoop veranderen.

Een SV is even duur als een oudere CBR,GSX of ZX6R, en een SV is ook gekuipt te vinden. Dus is helemaal zo slecht nog niet.
 
ik denk niet dat hij per se een gekuipte motor wil. toen ik zijn leeftijd had, wou ik ook een r6 :). toen ik ging lessen, was ik al blij met een cb500. bovendien, die onderkuipen zijn goed voor het racen, verder heb je een bovenkuip op de sv, perfect voor hoge snelheden!
 
De fzr400 is echt een super fiets qua sturen en looks, kan geen cbr tegen op.
Mooie van de 400 modellen is dat wanneer je ze zat bent qua vermogen je er "gewoon" en 600 blokje in propt.
Heb je de looks en het sturen van een 400 met het vermogen van een leuke 600!!

De fzr600 of beter nog de 600R is ook een erg mooi cbr alternatief en net als de honda's zeer betrouwbaar.
 
Een sportieve 4cilinder die legaal op 25kW kan en waar je na je 25kW periode nog een hoop lol op kan hebben? CBR600F of ZX6R (die laatste :9~). Een ZXR400 kan ook (vanaf 1999 legaal 25kW) maar die zijn redelijk klein dus als je lang bent is dat niet echt comfortabel voor lange ritten.
 
Tjah ik ben nu zo'n 1m 80 ofzo, maar nog niet uitgegroeid (schoenmaat 46 zegt mij dat ik nog langer wordt)

De opties die jullie hebben gegeven, of die ik tegen kwam:

Suzuki GS500
2004-Suzuki-GS500Fa.jpg

Tjah. Vindt hem niet super lelijk ofzo maar hij is best wel 'saai'?

Honda CBR 600 F
1c.jpg

Vind de kont niet mooi, houd meer van een plattere achterkant denk ik.

Honda CBR 600 RR
2007-Honda-CBR600RRd.jpg

Prachtding. Super mooi gestyled en schijnt telkens als beste getest te worden. Is deze ook op 25KW te krijgen? Trouwens, vette seatpipe.

GSX 600 (F)
suz-gsx600-01-blueblackyellow.jpg

Ook mooi, maar niet zo mooi als de CBR600RR

GSXR 600
GSXR600_BLK.jpg

Deze vindt ik ook mooi, maar hij ziet er erg duur uit. Voorkantje is niet helemaal mijn stijl

Kawasaki ZX6R
kawazx6rkl.jpg

Neutraal.

SV (geen idee wat een sv is)
Suzuki%20SV%20650s(1).jpg
Zoiets?
Leuk kleurtje, maar ik vind het zadel niet zo mooi en zonder kuip mist hij echt wel wat. Ik wil sowieso een kuip.

Yamaha R6
YamahaR6_2006-g.jpg

Iets met superlatieven. Buitengewoon mooi. Erg prijzig denk ik?


Tot nu toe vind ik de R6 het mooist. Tweede keuze is de CBR600RR. Het zal wel een vermogen kosten maar ik wil er ook best wel voor sparen :)

Toekomstdromen denk ik hehe.
 
Robin, ga niet voor uiterlijk, ik rijd op een 21 jaar oud barrel (nou ja barrel, hij rijd perfect, maar scheurtjes in de kuip etc). Verkijk je niet op de kosten van verzekering (6 euro per maand hier) en onderhoud (vrij weinig... binnenkort ff nieuwe achterband kopen, beetje opgerookt :P ). Ga gewoon voor een goedkoop 'ding' en rijd er lekker op (20-30 duizend km per jaar is goed te doen) en ga pas voor een dure/nieuwe motor als je weet wat je 'echt wilt'. Ik ben bijvoorbeeld tot de conclusie gekomen dat ik een naked of SM wil, omdat ik vol gas over dijken rijd en dit ooit fout gaat aflopen :P Op die apparaten heb je een veel betere snelheidsbeleving ipv met je kin op de tank achter je ruitje schuilen :+
 
Laatst bewerkt:
Ergens heb je natuurlijk gelijk. Het is van de zotte om meteen een motor te kopen met een prijskaartje van bijna 5 cijfers. Dat ik het wil is nu wel zeker (vind het heerlijk om te rijden op m'n scooter), maar ik ben zo bang dat ik met een oudere motor een miskoop bega.

Ik heb namelijk toen ik 16 was een 'opknap' brommertje gekocht, maar daar was zo weinig van over dat ik kon investeren wat ik wilde maar het werd toch niets meer.

Daarom ben ik bang voor verborgen problemen, en met een jonge motor heb je dat niet zo snel lijkt me.

Ik heb alleen helemaal geen verstand van motoren dus jullie mogen het zeggen...
 
Ergens heb je natuurlijk gelijk. Het is van de zotte om meteen een motor te kopen met een prijskaartje van bijna 5 cijfers. Dat ik het wil is nu wel zeker (vind het heerlijk om te rijden op m'n scooter), maar ik ben zo bang dat ik met een oudere motor een miskoop bega.

Ik heb namelijk toen ik 16 was een 'opknap' brommertje gekocht, maar daar was zo weinig van over dat ik kon investeren wat ik wilde maar het werd toch niets meer.

Daarom ben ik bang voor verborgen problemen, en met een jonge motor heb je dat niet zo snel lijkt me.

Ik heb alleen helemaal geen verstand van motoren dus jullie mogen het zeggen...
Het ligt er maar net aan wat je wilt.
Ik zat ook te denken 'Wat wil ik eraan kwijt?' je kunt een motor van 3000 euro kopen (das rond 95-00 qua jaartal ofzo). Ik dacht: naah, teveel. Ik heb er uiteindelijk een gekocht van 900 euro, ben er nu totaal (inclusief 2 banden + ketting + tandwielen) 20.000 km later misschien nog 500 euro extra aan kwijt geweest. Wil je de blits maken? Werk je krom en koop een mooie nieuwe met een dure verzekering, wil je bochten maken en ervaring opdoen? Ga voor de goedkopere optie en koop pas een dure als je er het budget voor hebt (het moet natuurlijk niet ten koste van je opleiding gaan he...)

En het is echt zo: op een oude fiets moet je het leren, je moet je grenzen leren kennen, en dan kun je beter een schuiver op een ouwe maken dan op een gloednieuwe :)

Werk nu overigens 32 uur per week (werk/school duale opleiding) dus binnenkort (lees: april/mei) staat er een xt660 of hypermotard voor mijn deur *O*
 
inderdaad, koop een oude motor om te leren rijden. vallen doe je toch! en door veel te rijden kom je achter wat je echt wilt. want nog een keer, een jaar terug had ik ook alleen maar gekuipte racers in mijn hoofd. het liefst zo nieuw en mooi mogelijk.

ja hoe is 't? denk realistisch!
 
Het is een beetje oneerlijk om een 07/08 model 600RR tegenover een 99 model GSXR te zetten ofzo.

De CBR600RR ga je bijna niet kunnen betalen: Honda's zijn waardevast, en zelfs de oudste (2003) zitten vaak zo volgepropt met accesoires dat de prijs rond de 8000 euro ligt.

De CBR600F van 01 is het een-na-laatste model. vanaf 2002 is de enige verandering een digitaal cockpit. Deze fiets is een superfiets waar je achteraan moet gaan als je kunt. Ik heb meegemaakt dat iemand een CBRF in leen had terwijl zijn R6 werd afgeleverd, na een week heeft hij de koop van de R6 ongedaan gemaakt en heeft voor de CBRF gekozen.

Doordat de CBRF vanaf 2007 niet meer word gemaakt zal deze ook waardevast blijven, dus ook in dat opzicht een goede keus.
 
idd,
eerst maar eens je budget uitreken en dan kijken wat je mooi vind en wat haalbaar is,
ik heb ook nog geen motor,
maar ik ben inmiddels door lessen en heel veel lezen hier erachter gekomen dat de verstandigste en mooiste keus in combinatie met mijn budget een cbr 600 f uit 95/96 is,
dan is het ook niet doodzonde als ik mezelf een keer in de greppel rijd,
en kan ik goed ervaring opbouwen
 
ik ben ook begonnen met zx6r 97' , zelf wat gemodificeerd(spulletjes opnieuw gepolijst en gespoten) heb deze gekocht door zijn stuur eigenschappen, want ja, als je wil rijden wil je steeds meer uit je motor en soms kan dat fout gaan, dat is 1 van de redenen dat ik een low-budget motor(naja wat is low?) gekocht. gewoonweg om te leren rijden. want om met een motor van 6000,- op je bek te gaan omdat je geen bochten-techniek hebt is dood zonde....
 
Even ook een vraagje stellen, aangezien het over +- hetzelfde gaat.
Ik ben ook op zoek naar een motor, en zie deze die er nu komt eigenlijk echt als overgangsmotor tussen nu en m'n groot rijbewijs binnen 2 jaar. M'n budget ligt zo rond de 1500€, en ik ben liefst op zoek naar een Naked, omdat je voor zo'n budget sowieso naar een oudere SS moet gaan kijken, en die zijn meestal iets te 'lomp' in mijn ogen. (en choppers sowieso m'n ding niet is, en supermotards niet echt handig lijken voor wat ik ermee wil gaan doen)
Ik heb atm echt een probleem om iets te vinden dat er redelijk uitziet (zowel technisch als optisch, paarse GS'en met witte wielen tellen niet mee B| ) en dat op 25KW is, hier in België (!) vragen verkoeprs precies standaard al 500+€ meer voor 25kw motoren.
Het moet voor mij niet ook perse een volle 25kw fiets zijn, maar onder de 15kw wil ik toch ook niet gaan. (en boven 600cc ook niet, kost me 200€ meer aan verzekering dan)

Iemand hier nog wat idee'tjes? :)
 
Een 600RR is op 25kw te krijgen, echter niet op kenteken dus zal je met een uidraai moeten rondrijden. Je verzekering zal dit wel moeten accepteren. (Zorg dat je dit zwart op wit krijgt!)
Het dán enige nadeel is dat oom agent je een bekeuring kán geven omdat op je kentekenbewijs niet aangegeven staat dat de motor 25kw is. Hiervan heb ík echter nog geen berichten gezien.

Een 600RR is overigens te krijgen onder de € 7.000,- Wel van 2003 en met geluk van 2004. Particulier is meestal goedkoper te vinden maar dan heb je geen garantie e.d. en niets om op terug te vallen.
 
oom agent geeft je een boet e van 190 eurotjes en je mag niet meer verder rijden
en geloof me ik heb het zelf ervaren helaas met het laatste model van de CBR600F
maar ik heb mijn rijbewijs met aankomende december een jaar en rij nu bijna een half jaar al op de 2008 Kawasaki ZX-6R en ben er erg blij mee
 
oom agent geeft je een boet e van 190 eurotjes en je mag niet meer verder rijden
en geloof me ik heb het zelf ervaren helaas met het laatste model van de CBR600F
maar ik heb mijn rijbewijs met aankomende december een jaar en rij nu bijna een half jaar al op de 2008 Kawasaki ZX-6R en ben er erg blij mee
Komt maar zéér zelden voor, en het is overigens € 230,- ;)
 
Komt maar zéér zelden voor, en het is overigens € 230,- ;)
laatste keer dat ik keek (ik rijd momenteel met een ongeldig rijbewijs O-) ) was het 320 euro... Maarja, gewoon zeggen 'sorry heb kentekenbewijs niet bij me'... Ben er al 2 keer onderuit gekomen :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan