rondreis duitsland zwitserland oostenrijk italie

Als ik terugdenk aan Zwits, dan krijg ik weer spontaan last van een verkrampte pols.
Nee, nog steeds geen vervelende post van het CJIB namens CH ontvangen. Mss valt het dan toch nog wel mee:?

Duidelijk zal zijn dat wat je zelf ervaart als LEUK motorrrijden er in Zwits niet bij is.
De lol gaat er toch wel een beetje vanaf door steeds alert te moeten zijn op snelheidsborden (met te vaak een andere snelheid) en flitskasten.
 
Of gewoon dokken en easy via saaie tolweg door Swiss en afslaan bij Andermatt: Furka-Susten etc etc: super gaaf rijden. S-morgensvroeg of s-avonds dan zeer weinig campers.

En idd: koffie etc is echt duur !
Ook is mijn ervaring dat het rijden langs de zuidkant van de Bodensee saai is. Op de terugweg gedaan op weg naar de Autobahn Konstanzszsz - Stuttgart - huis.
 
Ik heb vorig jaar een tocht door Duitsland, Zwitserland, Italië, Oostenrijk en Slovenië gemaakt, en ik vond het midden en oosten van Zwitserland het leukst. Geweldige wegen, en er zit vaak heel weinig afstand tussen de passen. Het rondje Grimselpas - Furkapas - Sustenpas is legendarisch, de Nufenen en de Gotthard (je kan hier ook over de oude pasweg, met kasseien) liggen daar bijna aan vast. Via de Oberalp-pas kan je dan door naar Graubünden, waar ook geweldig veel passen zijn. Een must is de route Ofenpass - Umbrailpass - Stelvio. Splügenpas (evt. via Malojapas), Albula, Julierspas, Fluelapas zijn ook allemaal leuk om te rijden. Maximumsnelheid vind ik in Duitsland juist vaak nogal ergerlijk, daar hebben ze er echt een handje van om voor een stuk met mooie bochten een bord 50 neer te zetten (wel eens in de Eiffel geweest?). In Zwitserland mag je op dit soort wegen vrijwel overal gewoon 80, waar je je handen vaak al vol aan hebt. En als je beneden de 100 blijft is er sowieso niet zo veel aan de hand. Het is echt niet zo dat die passen volstaan met flitspalen.

De dolomieten vind ik ook buitengewoon mooi, alleen soms is alles wel erg verwaarloosd (inclusief de staat van het wegdek). Lekker bochten rijden is er dan niet bij, het is af en toe meer een kwestie van slalommen om de gaten in de weg. Ook stoor ik me in Italië regelmatig aan het bumperkleven.

Oostenrijk vind ik wat minder als land om te toeren. Je hebt daar ook hele mooie passen (Grossglockner, Silvretta, Timmelsjoch, Staller Sattel, Nockalm, om er maar een paar te noemen), maar die liggen erg verspreid. In Oostenrijk rij je soms uren over hoofdwegen waar nauwelijks bochten in zitten.

Slovenië is overigens ook een aanrader, de Mangartpas en Vršič Pass vond ik bijzonder mooi, en in tegenstelling tot Italië zijn de wegen er fatsoenlijk onderhouden.
 
In het boek grosser alpenstrassenführer van Denzel staan alle passen in.
 
Ik heb vorig jaar een tocht door Duitsland, Zwitserland, Italië, Oostenrijk en Slovenië gemaakt, en ik vond het midden en oosten van Zwitserland het leukst. Geweldige wegen, en er zit vaak heel weinig afstand tussen de passen. Het rondje Grimselpas - Furkapas - Sustenpas is legendarisch, de Nufenen en de Gotthard (je kan hier ook over de oude pasweg, met kasseien) liggen daar bijna aan vast. Via de Oberalp-pas kan je dan door naar Graubünden, waar ook geweldig veel passen zijn. Een must is de route Ofenpass - Umbrailpass - Stelvio. Splügenpas (evt. via Malojapas), Albula, Julierspas, Fluelapas zijn ook allemaal leuk om te rijden. Maximumsnelheid vind ik in Duitsland juist vaak nogal ergerlijk, daar hebben ze er echt een handje van om voor een stuk met mooie bochten een bord 50 neer te zetten (wel eens in de Eiffel geweest?). In Zwitserland mag je op dit soort wegen vrijwel overal gewoon 80, waar je je handen vaak al vol aan hebt. En als je beneden de 100 blijft is er sowieso niet zo veel aan de hand. Het is echt niet zo dat die passen volstaan met flitspalen.

De dolomieten vind ik ook buitengewoon mooi, alleen soms is alles wel erg verwaarloosd (inclusief de staat van het wegdek). Lekker bochten rijden is er dan niet bij, het is af en toe meer een kwestie van slalommen om de gaten in de weg. Ook stoor ik me in Italië regelmatig aan het bumperkleven.

Oostenrijk vind ik wat minder als land om te toeren. Je hebt daar ook hele mooie passen (Grossglockner, Silvretta, Timmelsjoch, Staller Sattel, Nockalm, om er maar een paar te noemen), maar die liggen erg verspreid. In Oostenrijk rij je soms uren over hoofdwegen waar nauwelijks bochten in zitten.

Slovenië is overigens ook een aanrader, de Mangartpas en Vršič Pass vond ik bijzonder mooi, en in tegenstelling tot Italië zijn de wegen er fatsoenlijk onderhouden.
klopt, je kunt in Zwitserland prima flink doorrijden zolang je je maar niet als een hooligan gedraagt
 
Maximumsnelheid vind ik in Duitsland juist vaak nogal ergerlijk, daar hebben ze er echt een handje van om voor een stuk met mooie bochten een bord 50 neer te zetten (wel eens in de Eiffel geweest?). In Zwitserland mag je op dit soort wegen vrijwel overal gewoon 80, waar je je handen vaak al vol aan hebt. En als je beneden de 100 blijft is er sowieso niet zo veel aan de hand. Het is echt niet zo dat die passen volstaan met flitspalen.
Afgelopen zomer heb ik ook heel Zwits doorkruist.:]
Wat je zegt dat klopt wel. Op de passen nauwelijks flitspalen gezien.
Vaak wel veel meer in bewoonde gebieden. Terecht want daar lopen oude omaatjes en kleine kinderen.
Dat is anders dan hier in NL waar je midden in de nacht op een geheel lege 6-baans snelweg wordt geflitst. Gevaar voor niemand! Dus alleen voor het GELD.:X

Probleem blijft echter wel dat als je in CH wordt geflitst dat het boete-bedrag je niet vrolijk maakt.
Dat is in DLD een stukje beter. De boete-bedragen zijn een heel stuk schappelijker.

De meeste snelheidsfoto's worden in D ook van voorzijde gemaakt. :]
Op het Polizei-amt hebben ze al een verzameling van mij. (moet daar wel heel populair zijn)
Toch ook in Duitsland komen er nu meer en meer palen die 't ook van achteren doen!
 
Vrijwel de gehele beschrijving van Monster 796 heb ik afgelopen zomer ook gedaan.
ALLES wat hij daar noemt heb ik in 3 weken in aug gereden. Ook de Stelvio. Alleen de Gross-Glockner heb ik niet gezien

Italië langs de kust ga je mss niet blij van worden. Jij gaat in juni, dan zal het mss nog wel meevallen. Hoewel langs de kust wel realatief veel stoplichten staan.
Afgelopen zomer ben ik tijdens mijn genoemde 3wkn ook van La Spezia naar San Remo gereden en door naar Menton (F) waar de RDGA begint.
Ja, natuurlijk wel leuk al die kust-vakantie-stadjes. Maar wel overal een gekkenhuis, zoals dat in Italië midden-zomer gewoon is.

Voor rijden in Italië naar en op Sicilië heb ik mss nog wel een mooiere route voor je die ik enkele jaren geleden heb gereden. Ook in 3 weken.
Iedereen praat altijd over de Franse Alpen of de Dolomieten. Voor mij is de bergrug van Italië, Appenijnen en Abruzzen, zeker zo mooi om te rijden.
Voor mij is dat nog steeds de mooiste GROTE motor-trip die ik heb gemaakt. Ik ga daar zeker nog wel eens terug.

Ik denk dat wanneer je beide routes combineert dat je wel meerdere weken kan sturen.
Als je mij een pm van jouw mail-adres stuurt heb ik nog wel info voor je. (de site waar ik naar zou kunnen verwijzen ligt plat.....?)


Hallo mean-machine, ik wil dit jaar half augustus naar Sicilië vertrekken en heb daar ongeveer zes weken de tijd voor en ben daarom zeer geïnteresseerd in jouw route via de bergrug van Italië, Appenijnen en Abruzzen en natuurlijk Sicilië.
Mijn adres is jogo94@gmail.com bij voorbaat dank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan