Rondreis hulp Noorwegen en/of Zweden gevraagd door beginner

ik zou veel data inkopen, (Noorwegen hoort niet bij de EU, dus hoge kosten voor de roaming)
en zo je accommodatie zoeken/ boeken.
In Noorwegen kun je zonder extra kosten ook roamen, net zoals in de EU. Tenminste bij mijn aanbieder, maar ik geloof dat dit Europawijd geregeld is.
 
geloof het of niet, maar hotels zijn (vooral in de zomer) best prijzig.
(mijn ervaring)
ik zou veel data inkopen, (Noorwegen hoort niet bij de EU, dus hoge kosten voor de roaming)
en zo je accommodatie zoeken/ boeken.

andere optie is om eerst via de bruggen naar zweden te gaan en via Oslo/ Kristiansand met de boot retour naar Denemarken.
Maar zoals ik en anderen al aangaven,
je hebt niet veel tijd,
succes met plannen..
https://www.consuwijzer.nl/telefoon...-buitenland/welke-landen-kan-ik-gratis-roamen
 
Voor alle die mij op dit forum geholpen hebben, nogmaals hartelijk dank en een kleine update want ik ben inmiddels een aantal dagen onderweg.

Wat is mijn indruk van Noorwegen?
Het is nat, erg nat, maar jeetje wat hebben ze hier een mooie natuur, ik heb het af en toe moeilijk met de combinatie "om me heen kijken en rijden", zoveel moois te zien. En de wegen hier zijn om te smullen, zowel qua stuurwerk als ook de kwaliteit van het asfalt en de borden, echt super. Was vandaag onderweg van Stavanger richting Bergen en heb ondanks de bijna continu regen maar één pauzetje gedaan en tot circa 18:00 uur doorgereden ..... wat een mooie route. Merk nu pas hoe moe ik ben.

Ondanks het hoogseizoen waan ik me af en toe alleen in Noorwegen, vind het zo rustig op de wegen en parkeerplaatsen (met uitzondering van de hoofd toeristen attracties natuurlijk), dat ik me af en toe afvraag of ik niet heel erg verkeerd ben gereden. Wat niet zo is, het is gewoon zo rustig.

Ik heb alles bij me, tent, slaapzak e.d., maar het is me opgevallen dat er hotels zijn die in vergelijking met een hut op de camping voor een alleen reizende niet zo heel veel duurder zijn omdat ze inclusief ontbijt of soms zelfs avondeten zijn. Een broodje voor ontbijt met kop koffie bij de benzinepomp kost ook al gauw een tientje en avondeten is ook aan de maat. Dus ik heb nu al 3 nachten voor de luxe van een hotelkamer gekozen.

Kortom, mocht je onderweg zijn in Noorwegen en je komt een motorrijder met een grote glimlach tegen, dan is de kans groot dat ik het ben.

20190811_131616.jpg
 
Voor alle die mij op dit forum geholpen hebben, nogmaals hartelijk dank en een kleine update want ik ben inmiddels een aantal dagen onderweg.

Wat is mijn indruk van Noorwegen?
Het is nat, erg nat, maar jeetje wat hebben ze hier een mooie natuur, ik heb het af en toe moeilijk met de combinatie "om me heen kijken en rijden", zoveel moois te zien. En de wegen hier zijn om te smullen, zowel qua stuurwerk als ook de kwaliteit van het asfalt en de borden, echt super. Was vandaag onderweg van Stavanger richting Bergen en heb ondanks de bijna continu regen maar één pauzetje gedaan en tot circa 18:00 uur doorgereden ..... wat een mooie route. Merk nu pas hoe moe ik ben.

Ondanks het hoogseizoen waan ik me af en toe alleen in Noorwegen, vind het zo rustig op de wegen en parkeerplaatsen (met uitzondering van de hoofd toeristen attracties natuurlijk), dat ik me af en toe afvraag of ik niet heel erg verkeerd ben gereden. Wat niet zo is, het is gewoon zo rustig.

Ik heb alles bij me, tent, slaapzak e.d., maar het is me opgevallen dat er hotels zijn die in vergelijking met een hut op de camping voor een alleen reizende niet zo heel veel duurder zijn omdat ze inclusief ontbijt of soms zelfs avondeten zijn. Een broodje voor ontbijt met kop koffie bij de benzinepomp kost ook al gauw een tientje en avondeten is ook aan de maat. Dus ik heb nu al 3 nachten voor de luxe van een hotelkamer gekozen.

Kortom, mocht je onderweg zijn in Noorwegen en je komt een motorrijder met een grote glimlach tegen, dan is de kans groot dat ik het ben.

Bekijk bijlage 1417681

Hoe noordelijker je gaat, hoe eenzamer :Y

Ik voelde dat eenzame erg sterk onder Karasjok op de terugweg via Talinn. Die eenzaamheid, samen met regen, sneeuw, lege straten en de camping verlaten omdat iedereen in zijn hytte zit is best een bizar gevoel.

Ik hoop dat je dit topic af en toe effe update voor ons :Y Je krijgt sowieso dan altijd leuke reacties, en dat maakt het dan weer minder eenzaam als je 's avonds effe MF checkt :)

Veel plezier!!!
 
Vandaag eindelijk weer eens 90% droog geweest. Moet zeggen dat droge wegen toch prettiger rijden ;)

De weg naar het Stegastein uitzicht platform heeft een paar leuke haarspeldbochten. De weg is op bepaalde stukken erg smal, motor en auto passen niet naast elkaar, dus het is goed vooruit kijken. Gelukkig was het niet heel druk.

20190814095705_IMG_5847.jpg



De oversteek met een veerpont vind ik altijd wel even lekker om de benen te strekken en in alle rust de mooie omgeving in je op te nemen. Die fjorden zijn toch wel iets bijzonders.

20190814134917_IMG_5872.jpg


En het was vandaag tunnel-dag, gok dat het er meer dan 25 waren. De langste was 24 km, de Laerdaltunnel, die wilde ik beleven. Morgen wordt het Geirangerfjord en dan gaat het langzaam terug naar het zuid-oosten. Heb nog getwijfeld of ik de Atlantic Road doe, maar dat zijn 1,5 - 2 dagen extra gok ik, dus die laat ik schieten. Als ik aan het einde nog tijd over heb, is er in Zweden vast nog wel iets leuks te vinden.

Merk je iets van de langere dagen, geeft dat nog extra energie?
Om eerlijk te zijn merk ik er niets van, ik ben s-'avonds behoorlijk moe en slaap redelijk vroeg.
 
Vandaag eindelijk weer eens 90% droog geweest. Moet zeggen dat droge wegen toch prettiger rijden ;)

De weg naar het Stegastein uitzicht platform heeft een paar leuke haarspeldbochten. De weg is op bepaalde stukken erg smal, motor en auto passen niet naast elkaar, dus het is goed vooruit kijken. Gelukkig was het niet heel druk.

Bekijk bijlage 1418209


De oversteek met een veerpont vind ik altijd wel even lekker om de benen te strekken en in alle rust de mooie omgeving in je op te nemen. Die fjorden zijn toch wel iets bijzonders.

Bekijk bijlage 1418215

En het was vandaag tunnel-dag, gok dat het er meer dan 25 waren. De langste was 24 km, de Laerdaltunnel, die wilde ik beleven. Morgen wordt het Geirangerfjord en dan gaat het langzaam terug naar het zuid-oosten. Heb nog getwijfeld of ik de Atlantic Road doe, maar dat zijn 1,5 - 2 dagen extra gok ik, dus die laat ik schieten. Als ik aan het einde nog tijd over heb, is er in Zweden vast nog wel iets leuks te vinden.


Om eerlijk te zijn merk ik er niets van, ik ben s-'avonds behoorlijk moe en slaap redelijk vroeg.
inderdaad mooi daar
 

Bijlagen

  • 1560979218566.jpg
    1560979218566.jpg
    37,9 KB · Weergaven: 11
  • 1560979218868.jpg
    1560979218868.jpg
    29,1 KB · Weergaven: 14
Geiranger is ook erg mooi.
Neem aan dat je die combineert met de Trollstigen.
Wel jammer dat de Geiranger een beetje is verpest door massa toerisme van de cruiseschepen.
 
Hen je de rest van de weg na het Stegastein platform afgereden, en niet zoals alle toeristen daarna omgedraait? Mooiste weg die ik ooit gereden heb!!
 
Wel jammer dat de Geiranger een beetje is verpest door massa toerisme van de cruiseschepen.

Een beetje... Toen ik er was lagen er 4 cruiseschepen, x ongeveer 2000 passagiers per schip die de omgeving overspoelen. Een van de schepen braakte continue een dikke wolk rook uit, die doordat het windstil was als een smog-deken over het hele fjord bleef hangen. Duidelijk voorbeeld hoe het massatoerisme een prachtig stukje natuur verziekt heeft. Ik wilde daar een paar nachten blijven staan maar ik wist de volgende ochtend niet hoe snel ik daar weer weg moest.
 
Een beetje... Toen ik er was lagen er 4 cruiseschepen, x ongeveer 2000 passagiers per schip die de omgeving overspoelen. Een van de schepen braakte continue een dikke wolk rook uit, die doordat het windstil was als een smog-deken over het hele fjord bleef hangen. Duidelijk voorbeeld hoe het massatoerisme een prachtig stukje natuur verziekt heeft. Ik wilde daar een paar nachten blijven staan maar ik wist de volgende ochtend niet hoe snel ik daar weer weg moest.

Maar is dat niet met alles in het hoogseizoen tegenwoordig? Edinburgh ben ik vorig jaar uit gevlucht vanwege de hektiek en en alleen al iets dichterbij, zoals b.v. Amsterdam.

Met name het aantal Aziaten dat je tegenwoordig ziet is enorm, en die komen niet met kleine groepen...
 
Maar is dat niet met alles in het hoogseizoen tegenwoordig? Edinburgh ben ik vorig jaar uit gevlucht vanwege de hektiek en en alleen al iets dichterbij, zoals b.v. Amsterdam.

Met name het aantal Aziaten dat je tegenwoordig ziet is enorm, en die komen niet met kleine groepen...

Dat is waar, maar daar vond ik het wel heel erg en het was niet eens hoogseizoen. Trollstigen ook trouwens, daar had ik het nog aan de stok met een paar van die asociale Aziaten. Die liepen 4 breed op zo'n vlonder, en waren niet van plan even achter elkaar te lopen toen ik in mijn eentje tegemoet kwam. Aangezien ik ook niet van plan was te stoppen had er bijna eentje natte poten, die kon nog net opzij springen. Die lui denken dat heel de wereld om hun draait. Maargoed, andere discussie.
 
Dat is waar, maar daar vond ik het wel heel erg. Trollstigen ook trouwens, daar had ik het nog aan de stok met een paar van die asociale Aziaten. Die liepen 4 breed op zo'n vlonder, en waren niet van plan even achter elkaar te lopen toen ik in mijn eentje tegemoet kwam. Aangezien ik ook niet van plan was te stoppen had er bijna eentje natte poten, die kon nog net opzij stappen. Die lui denken dat heel de wereld om hun draait. Maargoed, andere discussie.

Ik had het aan de grens van Schotland. Ik stop er om een foto van welkom bij schotland te schieten:

1565815682777.png


Ik loop vervolgens naar het busje dat broodjes en koffie verkocht om wat koffie te halen, en prompt stopt er een bus met 50 aziaten en die rennen massaal naar buiten om foto's te schieten, en mijn fiets stond daar nog (hier op de foto).

Men duikt massaal rond mijn motor, handen erop, er tegen aan leunen en foto's schieten maar. Ik roep woest 'HEY', sta op punt op er op af te stappen en ze nemen snel afstand. Die buschauffeur (Engelsman) loopt op me af en zegt: 'Het is verschikkelijk. Ze schieten alleen maar foto's. Ze kopen geen souveniers, ze bestellen nergens eten of drinken, geen restaurants, helemaal niks. Maar wel met alles op de foto willen'.

De irritatie was echt van zijn gezicht te lezen, hij moest nog een paar weken touren met die hele groep :N.

Edit: Sorry dat ik offtopic ga.
 
Edit: Sorry dat ik offtopic ga.

We dwalen af inderdaad , maar ik snap precies wat je bedoelt. Soortgelijke situatie ook meegemaakt, ze zaten nog net niet op mijn motor maar het scheelde weinig. Alleen maar foto's lopen maken, maar ze weten niet eens waarvan of waar ze zijn.
 
Ik heb alles bij me, tent, slaapzak e.d., maar het is me opgevallen dat er hotels zijn die in vergelijking met een hut op de camping voor een alleen reizende niet zo heel veel duurder zijn omdat ze inclusief ontbijt of soms zelfs avondeten zijn. Een broodje voor ontbijt met kop koffie bij de benzinepomp kost ook al gauw een tientje en avondeten is ook aan de maat. Dus ik heb nu al 3 nachten voor de luxe van een hotelkamer gekozen.
Hoeveel betaal je daar voor een hotelovernachting dan?
 
Vandaag eindelijk weer eens 90% droog geweest. Moet zeggen dat droge wegen toch prettiger rijden ;)

De weg naar het Stegastein uitzicht platform heeft een paar leuke haarspeldbochten. De weg is op bepaalde stukken erg smal, motor en auto passen niet naast elkaar, dus het is goed vooruit kijken. Gelukkig was het niet heel druk.
Vergeet Dalsnibba niet
Bekijk bijlage 1418209


De oversteek met een veerpont vind ik altijd wel even lekker om de benen te strekken en in alle rust de mooie omgeving in je op te nemen. Die fjorden zijn toch wel iets bijzonders.

Bekijk bijlage 1418215

En het was vandaag tunnel-dag, gok dat het er meer dan 25 waren. De langste was 24 km, de Laerdaltunnel, die wilde ik beleven. Morgen wordt het Geirangerfjord en dan gaat het langzaam terug naar het zuid-oosten. Heb nog getwijfeld of ik de Atlantic Road doe, maar dat zijn 1,5 - 2 dagen extra gok ik, dus die laat ik schieten. Als ik aan het einde nog tijd over heb, is er in Zweden vast nog wel iets leuks te vinden.


Om eerlijk te zijn merk ik er niets van, ik ben s-'avonds behoorlijk moe en slaap redelijk vroeg.
 
Hoeveel betaal je daar voor een hotelovernachting dan?
Verschillend natuurlijk, vandaag ben ik in een soort B&B met gezamenlijke badkamer voor €90 incl. ontbijt, zit een restaurantje bij. Gisteren een hotelkamer waar ik €70 incl. heel eenvoudig avondeten heb betaald, dat kwam omdat het hotel nog soort van midden in de renovatie zat, dat was dus beetje bijzonder.
Ik had ook een hotelkamer voor €130 met eenvoudig avondeten, uitgebreid ontbijt en een bed waar je eigenlijk niet uit wilt komen :)
En ik had een hut met twee stapelbedden van het goedkoopste soort voor €90, dan natuurlijk de wc's en douches van de camping en daar was geen restaurant bij.

Maar ik heb ook een dag gehad dat ik te lang doorgereden was en in de regen moe op de boot stond te wachten, naar links keek en een oud hotel uit 1722 zag, naar binnen gegaan en gevraagd ...... €220 incl. ontbijt en 3-gangen diner. Toch gedaan en geen spijt van gehad, het eten was echt van een ander niveau. Een aangename afwisseling en uitzondering zeg maar.

Een broodje en koffie bij de benzinepomp kost een tientje, en ik was ergens 's-avonds een pizza eten, die kostte €22. De drank komt natuurlijk overal, hotel of restaurant, nog erbij. Dus als ik avondeten, overnachting en ontbijt samen optel vind ik die hotels niet eens zo duur.

Als ik nog een keer ga, neem ik qua camping uitrusting ook niets meer mee, scheelt een hoop gewicht. Geloof met alle apps die we tot onze beschikking hebben dat er altijd een plek om te overnachten te vinden is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan