Rondreis hulp Noorwegen en/of Zweden gevraagd door beginner

Knoet

MF'er
16 jun 2019
42
35
Hallo Forumleden,

ik heb al enige tijd met lezen verbracht, maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen (en soms zeer lange topics) het bos niet meer en vraag nu maar om hulp. Het is voor mij een jaartje of 15-20 geleden dat ik met de motor onderweg was en ben zogezegd dus weer helemaal nieuw in deze wereld.

In augustus heb ik 14 dagen vakantie en wil deze op de motor in Noorwegen en/of Zweden doorbrengen. D.w.z. ik reken met 1-2 dagen voor de reis naar Noord-Duitsland, ditzelfde ook voor de terugreis, er blijven dus circa 10 dagen over voor de reis in deze landen.

Het liefste zou ik een "kant-en-klare" route willen hebben, ik heb geen bepaalde plaatsen waar ik naar toe wil en ben daarom niet aan bepaalde plaatsen gebonden.
Kunnen jullie mij hiermee (op weg) helpen?

Alvast dank
 
Hallo Forumleden,

ik heb al enige tijd met lezen verbracht, maar eerlijk gezegd zie ik door de bomen (en soms zeer lange topics) het bos niet meer en vraag nu maar om hulp. Het is voor mij een jaartje of 15-20 geleden dat ik met de motor onderweg was en ben zogezegd dus weer helemaal nieuw in deze wereld.

In augustus heb ik 14 dagen vakantie en wil deze op de motor in Noorwegen en/of Zweden doorbrengen. D.w.z. ik reken met 1-2 dagen voor de reis naar Noord-Duitsland, ditzelfde ook voor de terugreis, er blijven dus circa 10 dagen over voor de reis in deze landen.

Het liefste zou ik een "kant-en-klare" route willen hebben, ik heb geen bepaalde plaatsen waar ik naar toe wil en ben daarom niet aan bepaalde plaatsen gebonden.
Kunnen jullie mij hiermee (op weg) helpen?

Alvast dank
Gewoon plannen wat je wilt zien en daartussen Tom Tom de route laten plannen doe ik ook momenteel in scandinavie
 

Bijlagen

  • IMG_20190620_111302.jpg
    IMG_20190620_111302.jpg
    336,6 KB · Weergaven: 42
Wat je zou kunnen doen is een ¨achtje¨maken rondom de 2 grote meren Vänern en Vättern, is veelzijdig en variërende landschappen en voor 10 dagen best de moeite, en maak je veel km ga dan omhoog langs de Zweeds- Noorse grens en via midden Zweden ( in de lengterichting ) terug b.v. via Falun. Veel plezier !
 
Veel hangt ook af van hoever je wil gaan in Noorwegen?
Als je maar 10 dagen ter plaatse kan zijn, zou ik opteren voor Zuid Noorwegen.
Denk dat je daar al een mooie route kan doen.

grtz Drummer
 
Een plaatje van een knap staaltje Noors bouwen.

1408846
 
Laatst bewerkt:
Gewoon eerst beslissen wat je wilt zien, en dan Tomtom zijn werk laten doen, zo doe ik het ook momenteel, ik heb echter wel 34 dagen de tijd
 

Bijlagen

  • IMG_20190620_095925.jpg
    IMG_20190620_095925.jpg
    374,4 KB · Weergaven: 41
  • IMG_20190622_133737.jpg
    IMG_20190622_133737.jpg
    218,3 KB · Weergaven: 44
  • IMG_20190620_111302.jpg
    IMG_20190620_111302.jpg
    336,6 KB · Weergaven: 46
  • IMG_20190623_165015.jpg
    IMG_20190623_165015.jpg
    334,8 KB · Weergaven: 37
richting trondheim en dan langs de (west) kust terug naar t zuiden. wanneer je over de bruggen rijdt zou ik niet zo ver noordelijk gaan..

10 dagen is vrij kort voor Scandinavië..
 
richting trondheim en dan langs de (west) kust terug naar t zuiden. wanneer je over de bruggen rijdt zou ik niet zo ver noordelijk gaan..

10 dagen is vrij kort voor Scandinavië..
Inderdaad als je niet veel tijd hebt inderdaad zoveel mogelijk bruggen tunnels nemen, als je pech hebt doe je zomaar een uur om een fjord over te steken met een veerboot
 
richting trondheim en dan langs de (west) kust terug naar t zuiden. wanneer je over de bruggen rijdt zou ik niet zo ver noordelijk gaan..

10 dagen is vrij kort voor Scandinavië..
Ik had niet eens gedacht zo noordelijk te gaan, maar wie weet zit het er toch nog in.

Als jullie nog tips voor plaatsen/bezienswaardigheden hebben ........ ik ben voor alle informatie dankbaar.
 
Van de trollstigen is er maar één.
Weg 63 bij andalsnes. Een hand vol Hairpins, ongeveer 6 km lang.

Zit ook in de routes die Ik je gemaild heb.
 
Twee weken is voor Noorwegen niet heel erg lang, dus ik zou vooral niet teveel willen. Alles zien lukt je in die tijd toch nooit, dus neem beter iets meer de tijd voor een beperkter gebied, dat is minimaal net zo leuk. Ik zou sowieso niet hoger gaan dan de Trollstigen. Verkijk je niet op de afstanden, want 200km langs bergen en fjorden kost je zomaar een hele dag.
 
Heb van de week de pont Kiel-Göteborg geboekt, het begin is er dus. Het kost best veel tijd om met Basecamp te leren werken, niet zo'n heel intuïtief programma. Ben met kleinere toeren aan het oefenen en die dan ook daadwerkelijk rijden.

Mijn idee is om op campings een hutje (Hytter) te huren. Zijn die van alles voorzien, ik bedoel bed/beddegoed en stromend_water/kookspullen?

Lukt het midden augustus eigenlijk altijd om een hut te huren of voor de zekerheid toch een tent en alles andere meenemen? Wat zijn de ervaringen?
 
Heb van de week de pont Kiel-Göteborg geboekt, het begin is er dus. Het kost best veel tijd om met Basecamp te leren werken, niet zo'n heel intuïtief programma. Ben met kleinere toeren aan het oefenen en die dan ook daadwerkelijk rijden.

Mijn idee is om op campings een hutje (Hytter) te huren. Zijn die van alles voorzien, ik bedoel bed/beddegoed en stromend_water/kookspullen?

Lukt het midden augustus eigenlijk altijd om een hut te huren of voor de zekerheid toch een tent en alles andere meenemen? Wat zijn de ervaringen?

Basecamp kan inderdaad als er je nieuw mee ben, best veel tijd kosten en is inderdaad niet zo heel intuïtief. Maar als je er eenmaal aan gewend ben, kan je er mooie routes mee maken.

De Hytte zijn over het algemeen uitgerust met enkel bed(den) en kookvoorzieningen welke vrijwel altijd elektrisch zijn. Kookspullen zijn er meestal ook wel. Stromend water zal je moeten zoeken bij de waterpunten of toiletgebouw. Soms heb je ook de luxere Hytte ertussen zitten waar je wel van alles erin hebt zitten als bij een vakantiewoning. Incidenteel kom je nog wel eens tegen dat je enkel kan slapen in een Hytte maar dat er een gezamenlijke kookvoorziening is op de camping. Een gedeelde keuken zeg maar.

Wat betreft de maand augustus zal het wel wat drukker zijn met vakantiegangers waardoor het lastig wordt om op de bonnefooi campings af te gaan voor een Hytte. Als tip kan je de app Norcamp downloaden voor alle camping- en Hytte locaties in Noorwegen. Als je in de ochtend of begin middag weet waar je wil eindigen, kan je een camping opzoeken en bellen om te reserveren bijvoorbeeld. Zo heb ik het ook gedaan. Maar voor de zekerheid had ik wel een tent bij me maar weinig gebruikt omdat ik begin juli ging en het niet zo druk was.
 
Mijn idee is om op campings een hutje (Hytter) te huren. Zijn die van alles voorzien, ik bedoel bed/beddegoed en stromend_water/kookspullen?

Dat verschilt nogal per hut. De goedkopere zijn soms niet meer dan een overdekt bed, als je geluk hebt een elektrisch kookplaatje erin maar de kookspullen zijn soms vrij beperkt. Vaak gebruik je ook gewoon de faciliteiten van de camping waarop het hutje staat. Vrijwel alle campings in Scandinavië hebben een keuken waar je als gast gebruik van kan maken, die zijn meestal wel prima uitgerust met spullen. Stromend water hebben ze meestal ook niet, daarvoor gebruik je ook gewoon het toiletgebouw van de camping. Beddengoed is er meestal wel, maar lakens e.d. moet je er soms bij huren. Vaak is er ook wel een elektrisch kacheltje. Je hebt ook luxere hutten die wel beter zijn uitgerust, maar daar betaal je dan ook voor. Ik gebruik ze alleen incidenteel als het heel slecht weer is, maar mijn eigen kampeerspullen heb ik dan al bij me dus ik let niet helemaal op wat er allemaal aanwezig is. Dan ga ik ook niet lopen klooien met die elektrische kookplaatjes, dan zet ik mijn eigen brander wel op tafel. Ik gebruik ook altijd mijn eigen slaapzak.

Voorbeeldje van een hutje in de goedkope klasse, ik dacht omgerekend iets van 25 euro per nacht:

1405984


1405985
 
Lukt het midden augustus eigenlijk altijd om een hut te huren of voor de zekerheid toch een tent en alles andere meenemen? Wat zijn de ervaringen?
Vaak lukt dat wel, maar ik zou voor de zekerheid een tentje meenemen.
 
Super, bedankt voor de zinvolle reacties en verhelderende foto's. Ik zie dat er ook stroom in de hut zit, dat is natuurlijk ook wel prettig om het e.e.a. op te laden.

Omdat ik qua campingspullen niets heb en alles nieuw zou moeten aanschaffen neem ik de gok maar dat er in de meeste gevallen een hytter vrij is en ik wat simpels kan opwarmen. Mocht dit niet zo zijn kan ik in noodgevallen dan ook een keer in een hotel gaan.

Als tip kan je de app Norcamp downloaden voor alle camping- en Hytte locaties in Noorwegen. Als je in de ochtend of begin middag weet waar je wil eindigen, kan je een camping opzoeken en bellen om te reserveren bijvoorbeeld. Zo heb ik het ook gedaan. Maar voor de zekerheid had ik wel een tent bij me maar weinig gebruikt omdat ik begin juli ging en het niet zo druk was.
Ja dat is natuurlijk ook zo, ik heb vakantie en geen haast, dus misschien per dag 15-30 minuutjes ervoor uit trekken om een slaapplekje te vinden bij een kopje koffie.
Ik heb hier ergens gelezen dat de Noren zelf juist in juli op vakantie zijn en in theorie augustus dus rustiger zou moeten zijn. Tenzij het land natuurlijk overspoeld wordt van (Nederlandse) motorrijders 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan