Rondreis hulp Noorwegen en/of Zweden gevraagd door beginner

in de landen moet je in de middag warm eten
is goedkoper de locals doen dat ook
vaker zijn er dagschotels voor lage prijzen
 
Wij hebben in 2017 een reisje Noorwegen gedaan.
10 dagen, inclusief veerboot heen en terug (Oslo-Kiel) en alleen maar hotelovernachtingen en uit eten.
Alles bij elkaar, dus ook inclusief benzine en bier, lunch, veerboten etc, waren wij rond de 1800-1850 euro per persoon kwijt.
Onze Organiser is een reken-excel-geak. De nacalculatie na de vakantie zat er een 10-tje naast weet ik nog.
De 2016 trip was 100 euro goedkoper al had ik daar één hotel (Sognefjord Guesthotel) waar ik liever buiten had geslapen, gegeten en gewassen...wat was dat ranzig..

Maar ieder zijn budget en keuze.
Hotelletjes ipv camperen betekent niet dat je een minder fijne/leuke vakantie hoeft te hebben.
Zeker niet als je alleen reist, dan maak je op een camping eenvoudiger contact dan alleen in een afgelegen hotel.
 
Wat een topdag ...

Om te beginnen heb ik de hele dag zonder regenkleding gereden, geen druppel gehad, zelfs een lekker zonnetje. Dat is echt verfrissend na een week in het "plastic" rond rijden.

Gisterenavond heb ik het schema toch veranderd, zag namelijk dat ik voor Geiranger weer terug had moeten rijden, de boot pakken en datzelfde nog een keer terug. Geiranger heb ik dus maar gelaten voor wat het is.

Ben vanmorgen redelijk vroeg direct richting Trollstigen gereden, heerlijke wegen waar de schapen vrij rond lopen, beetje oppassen met rijden, een mooi gezicht en gevoel van vrijheid geeft het. Zelfs nog de laatste resten sneeuw op de toppen gezien.

20190815082455_IMG_5874.jpg


Kort na 9 uur was ik bij de parkeerplaats en daar was het heerlijk rustig. Naar het uitkijkpunt gewandeld en de verplichte foto's gemaakt.

20190815084001_IMG_5886.jpg


Daarna de leuke haarspeldbochten naar beneden gereden, om die tijd was het nog echt rustig. Kan me voorstellen dat het later op de dag drukker wordt.

En omdat ik Geiranger geannuleerd had, ben ik richting Atlantic Road gereden, dat stond nog op mijn wensenlijstje. De weg daar naar toe slingert zich langs het water van de fjorden en is echt leuk om te rijden. Ook op deze locatie natuurlijk de verplichte foto's gemaakt (heel eerlijk, het is ook wel ff lekker om een paar meter te lopen).

20190815113606_IMG_5922.jpg


Achteraf moet ik zeggen dat ik van de Atlantic Road misschien een beetje te hoge verwachtingen had, zo heel bijzonder vond ik het niet. Maar desondanks is de rit erheen en terug de moeite waard.

In de middag heb ik dan even flink kilometergevreten richting het binnenland, wil morgen Lillehammer bezoeken. Vandaag weer een hotel gevonden wat lijkt alsof het aan het einde van de wereld is. De schapen lopen hier in de hoteltuin en houden het gras kort. Wat echt Noors gegeten:

20190815_200908.jpg


Heb besloten morgenochtend rustig aan te doen, beetje uitslapen, misschien zelfs rondje hardlopen en op het gemakje te ontbijten. Tassen beetje ompakken en daarna komt de motor weer aan de beurt 🏍
 
Gisteren in Lillehammer het olympische park en springschansen bekeken.

20190816121122_IMG_5933.jpg


Daarna de grens met Zweden over gegaan, weer de hele dag regen gehad en de wegen waren van slechte kwaliteit, de asfalt reparaties voelde als kleine stoeprandjes aan en vooral als die stoeprandjes in de lengteas van de weg lopen, rijdt dat niet fijn. Heb dus maar vroeg een hotelletje opgezocht en lekker lui gedaan. In dat gehucht was toch niets te beleven.

Vanmorgen was het droog en scheen zelfs het zonnetje, dat geeft energie en daarom de dwars oversteek naar Stockholm gemaakt. Vandaag was het bijna de hele dag qua weer en rijden heel goed, mijn Garmin heeft me over leuke landwegen gestuurd en ook de iets grotere wegen zijn (met een beetje snelheidsovertreding ;)) ook leuk om te rijden. En de kwaliteit van de wegen was vandaag ook weer in orde.

20190818174537_IMG_5945.jpg


Met het beetje wat ik gezien heb van Stockholm lijkt het me een leuke stad. Het is wel erg toeristisch. Denk dat ik morgen na het ontbijt nog een uurtje rond ga lopen. Daarna gaat het terug richting de westkust, dinsdag met de veerboot vanaf Göteborg.

Blijkbaar is regen iets zo gewoons in Stockholm dat er zelfs een klein winkeltje is dat alleen maar regenjassen en -laarzen verkoopt en ook alleen maar van één merk. Dat het winkeltje overleven kan, zegt genoeg.

20190818183159_IMG_5956.jpg


Mijn eerste indruk van Zweden:
- ja ook hier zijn leuke wegen
- het is erg rustig op de wegen
- het kan ook hier erg nat zijn. Vanmorgen zei iemand bij de benzinepomp dat de straten in Stockholm onder gelopen waren, zo hard regende het. Dat heb ik gelukkig niet mee gemaakt aan het eind van de dag, toen was het droog.
- de mensen zijn vriendelijk, zeker als je ze vraagt iets te vertalen of de weg vraagt (lopend in de stad)
 
Ik denk dat word nog een zwaai :Wmomentje:+
Ik sta op Odeshog, en ga morgen via Arlanda/douane naar Sundsvall;)
Maar vanaf morgen zal het droog blijven dus toer ze.

Ik ben te herkennen zie foto, maar ga er vanuit dat jij lekker binnendoor :]
 

Bijlagen

  • IMG_2916.jpg
    IMG_2916.jpg
    205,8 KB · Weergaven: 14
Ik denk dat word nog een zwaai :Wmomentje:+
Ik sta op Odeshog, en ga morgen via Arlanda/douane naar Sundsvall;)
Maar vanaf morgen zal het droog blijven dus toer ze.

Ik ben te herkennen zie foto, maar ga er vanuit dat jij lekker binnendoor :]
Zou toch wat zijn ..... ik zal er op letten ..... zijn sowieso niet zoveel vrachtwagens onderweg
 
  • Leuk
Waarderingen: vino
Zou toch wat zijn ..... ik zal er op letten ..... zijn sowieso niet zoveel vrachtwagens onderweg

Ik heb er op gelet ;) kan mij vergissen maar ben je tegen 12 uur vertrokken? zo ja:W ging jij net de werkzaamheden in richting Sodertalje.
( in ieder geval hetzelfde type motor)
 
Vandaag weer leuke ritten gehad, Garmin had heerlijke landweggetjes uitgezocht en nadat Garmin vroeg of ik niet eens aan een pauze toe was, ben ik maar even een kop koffie gaan doen bij de benzinepomp. Kwam er toen ook achter dat die kleine wegen me aan het zweten hadden gebracht 😓

Tijdens de koffie even op de telefoon gekeken waar ik ongeveer was ..... he? ...... noordelijk van Stockholm? ..... ik moet toch naar het zuid-westen ....... niet erg handig ..... maar wel leuk 👍
Dus na de koffie de Garmin maar even "met snelweg" laten herbereken en aansluitend een klein uurtje op de snelweg gereden om wat kilometers te maken. Wie weet zie je Vino nog op de andere rijbaan. Nee, geen Vino gezien, denk dat die om die tijd, tussen 13-14 uur al lang voorbij Stockholm was.

Het weer was trouwens super, droog, graadje of 20 en af en toe lekker zonnetje. Van de snelweg af en toen heeft Garmin me grotendeels dezelfde route laten rijden als de heenweg. Niet erg, vond die wegen op de heenweg ook al lekker om te rijden, dus alles goed. Tenminste tot een uur of 3, toen begon het er toch wel dreigend uit zien.

20190819_153005.jpg


Dus mezelf maar weer in het plastic gehesen, dat doe ik liever als het nog droog is dan wanneer het al regent. Maar gelukkig heb ik maar een beetje regen gekregen aan de rand van dat donkere gebied. Uurtje later de regenkleding weer uit.

Gisteren bij Stockholm waren de hutten duurder dan een hotel (voor een alleen reizende), dus die keuze was makkelijk. Vandaag eindelijk weer eens een betaalbare 2-persoons hut voor € 35-40 gevonden.

20190819_172956.jpg


En hij is nog heel luxe ook, van alle gemakken voorzien.

20190819_173821.jpg


Hoop op een goede nachtrust, morgen laatste dag in Zweden, als het nou droog blijft kan ik morgen nog een beetje toerist zijn in Göteborg.
 
Ik heb er op gelet ;) kan mij vergissen maar ben je tegen 12 uur vertrokken? zo ja:W ging jij net de werkzaamheden in richting Sodertalje.
( in ieder geval hetzelfde type motor)
Zie ook mijn bericht, ik heb jou niet gezien. Was dat ongeveer tussen 13 en 14 uur bij Sodertalje?
Kan me nu even niets van wegwerkzaamheden herinneren :?
 
Zo inmiddels weer thuis van een fantastische rondreis van 5300 km in 14 dagen, dit was het leukste wat ik gedaan heb sinds lange tijd.

Samengevat Noorwegen:
- heeft voor motorrijders zeer goede kwaliteit wegen
- de zuid en westkust hebben voor motorrijders zeer leuke wegen om te rijden (misschien andere van het land ook, maar daar was ik niet)
- de zuid en westkust zijn qua natuur fantastisch, je kijkt je ogen uit
- de mensen zijn zeer vriendelijk
- het was in de periode van 8 t/m 22 augustus 2019 helemaal niet druk op de wegen, campings of hotels
- het was in deze periode zeer nat, geschatte driekwart van de tijd heeft het geregend
- voor alleen reizenden zijn hotels qua prijs een redelijk alternatief tegenover hutten, soms waren hutten zelfs duurder
- ik voelde me heel veilig, heb meerdere malen de bepakking (tent e.d.) in drybags overnacht buiten of in parkeergarage op de motor gelaten. Heb niet eenmaal het schijfremslot gebruikt
- heb geloof ik in ca. 10 dagen maar één keer politie gezien, dat zegt misschien ook al genoeg
- het is geen goedkoop land, overnachtingen, eten en drinken zijn duurder dan wat ik gewend ben. Alcoholische dranken zijn bijzonder aan de prijs
- de binnenlandse veerponten waren een leuke, aangename afwisseling en "benen strek" momenten
- de oversteek met de veerpont van Kiel naar Göteborg en vice versa door de nacht is me goed bevallen, lekker geslapen en hoop km's gemaakt

Samengevat Zweden:
- bijna alles wat ik ook voor Noorwegen heb geschreven
- de wegen waren op sommige stukken kwalitatief duidelijk minder voor motorrijders
- de wegen zijn niet zo bochten en/of heuvelrijk, maar met iets hogere snelheid nog steeds leuk
- qua natuur is het wat eentoniger, veel groen/bos

Zou ik weer gaan?
Ja, onmiddellijk!
Maar zou dan voor bezienswaardigheden en steden meer tijd inplannen, bijvoorbeeld twee overnachtingen zodat ik me een hele dag in niet motor-kleren door de stad kan bewegen. Misschien bij mooi weer in korte broek, of bij regen met regenjas en paraplu.
Dat is ook de tip van de dag 😉, neem ook niet motor-regenkleding mee!

En nog een tip voor beginners: als je denkt dat je alleen het hoogst nodige hebt ingepakt ...... doe dan nog maar een keer de helft uit sorteren. Ik had veel te veel spullen bij me. Mijn motor kreeg ik alleen niet op de hoofdstandaard met volle bepakking, kom hem met moeite zonder motor bewegen en laat staan overeind tillen als die een keer omgevallen zou zijn. Ik schat dat ik maar 25% van alles wat ik bij me had echt gebruikt heb.

Zooooo, op naar de volgende vakantie ... een weekje dolomieten :]
 
Erg leuke verslagen om te lezen. We kunnen niet wachten om volgend jaar ook die kant op te gaan. Heb je de ferry al vroegtijdig geboekt? Wat was ongeveer je gemiddelde snelheid die je daar kunt halen? In de Dolomieten is bv 50-60 km/u een redelijk gemiddelde, maar ik kan me voorstellen dat dat in Noorwegen anders is?
 
Deksels! Ik ben te laat hiervoor. Wellicht een tip voor andere mensen die dit gebruiken als naslag werk. Ik heb ook net drie weken Scandinavië erop zitten.
Wat ons erg heeft geholpen in Noorwegen is de volgende site:

 
Heb je de ferry al vroegtijdig geboekt?
De heenreis heb ik op 2 juli geboekt voor de 8ste augustus. Toen kreeg ik een buitenhut met raampje en ontbijt voor €230.
De terugreis heb ik op 4 augustus geboekt voor de 20ste augustus, toen een binnenhut zonder raam en met ontbijt voor €215 (incl. € 23 terugreis korting).

Op de ferry moet je de motor vastsjorren. Spanbanden hebben ze op de boot, hoef je niet mee te nemen. Ik heb het met 1 spanband over het zadel gedaan, had ter bescherming wel een extra handdoek voor meegenomen. Ik heb ook andere motoren gezien die zich aan beide zijdes aan het frame vastgesjord hadden, denk dat je dan iets van bescherming voor je frame moet meenemen.

Doe heel rustig aan als de boot aanlegt, de deuren naar het parkeerdek gaan niet open voordat de boot vast ligt. En het is veel te warm in je motorkleding om daarmee in de rij te staan.

Wat was ongeveer je gemiddelde snelheid die je daar kunt halen? In de Dolomieten is bv 50-60 km/u een redelijk gemiddelde, maar ik kan me voorstellen dat dat in Noorwegen anders is?
Daar heb ik eerlijk gezegd niet zo op gelet. Ik heb in 12 dagen Noorwegen en Zweden iets meer dan 4000 km gereden. Daarnaast natuurlijk nog de extra km's van de 2 dagen heen- en terugreis naar en van Kiel.
Ik heb in gedachten steeds gerekend met de dubbele tijd voor het aantal kilometers. Ik bedoel daarmee 2 uur voor 100 km en had het gevoel dat het redelijk in buurt kwam, maar heb het niet bijgehouden of op de motor gecontroleerd.

Het hangt natuurlijk ook erg af van hoelang je uittrekt voor de bezienswaardigheden en pauzes, daardoor kan je effectieve rijtijd behoorlijk beïnvloed worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan