Rondreis Zwitserland 2020

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.746
9.060
Op reis
Facebook
Al weer een paar maanden geleden, maar sinds het Portugal en Spanje in Oktober 2020 No forno editie. zelfs onderweg nog te doen was leek het mij toch wel te doen om een verhaaltje te maken over de reis door Zwitserland in Juni van 2020.
Echt veel voorbereiding was er niet, zoals gewoonlijk , maar mij 'reisbijbel', de alpentourer van 2010 werd wel geraadpleegd en meegenomen.


IMG_20200617_234023.jpg


Ik zou over 2 weken gaan motorrijden met een vriendin, een aantal dagen door de Eifel , dus een echt plan had ik ook niet, gewoon per dag kijken hoe lang ik nog 'had' .
Vorig jaar heb ik van een mede MF- er een CB1300 gekocht en het leek me wel leuk om deze eens 'in te rijden' tijdens een vakantie reis, ondanks dat hij al 115.000 km heeft gelopen.

Schiltach.jpg


Een aantal campings die ik wel zou willen bezoeken had ik al opgezocht, meer als vermaak als het slecht weer was of in de avond, waaronder 1 in Andermatt op 800 meter hoogte, dat leek me iets reeeler dan eentje die de hoogste van Europa zou moeten zijn op 1900 meter, (ook) ergens in Zwitserland.

Maar het doel was niet Zwitserland opzicht, maar eens kijken waar ik uitkom..

Dat dat op dag 1 in de Eifel zou zijn was wel duidelijk,
Ik kom daar af en aan al sinds 1992 en kan mij er nog steeds prima vermaken, de regio is ook veel groter dan de toch vaak wat bekendere plaatsen waar ik telkens weer op terug lijk te komen.

Ik had mij wel voorgenomen om niet teveel op al bekende (overnachtings) plekken te komen, leuke plekken vind je natuurlijk toch door er een eerste keer te komen, dus ik ging op camping Europa staan, net 1 of 2 verder dan Camping Altenahr :P
Voor 18 euro inc het 8 euro motorfahrrad fruhstuck van 8 euro had ik ook 2 douchemuntjes.
ik dacht dat dat fenomeen inmiddels wel verdwenen was, maar op een gegeven moment had ik meerdere muntjes in de toilet tas zitten in de hoop dat de 30 cent kostende muntjes een keer zouden passen op douche waar men er 1 euro voor rekende :P

Ik vermoed dat het reizen met een partner of een groep je weerhoud van dat soort idioterieën, maar goed :P
De tent werd opgezet op een redelijke afstand van 2 gezinnen die samen stonden, alleen de rook van het houtvuur zat de volgende dag wel behoorlijk in de handdoek die ik meestal op de tent laat drogen..
Omdat ik pas in de middag was vertrokken , geen voorbereiding houd in dat ik s'ochtends nog een usb aansluiting ergens op de motor moet wegfrotten , pak ik wel een stuk snelweg en kom op tijd aan op de camping zodat ik nog een rondje kan rijden voordat ik aanschuif voor Schnitzel in Altenahr.

IMG_20200618_191008.jpg


IMG_20200618_202005.jpg


*edit* zojuist ontdekt dat ik veel fotos in een google album heb staan wat ik dan in 1 zip kan downloaden en nu dus van de ene plek rechtstreeks naar het dialoogvenster wat verschijnt op MF zodra je klikt op de afbeelding invoegen / CTRL P .
 
Laatst bewerkt:
dag 2 , Eifel naar Rastatt (ter freizeit paradies ) .

Het ontbijt is inderdaad erg de moeite waard, van te voren heb ik al met mijzelf afgesproken dat ik niet al te zuinig aan ga doen. Koken op 1 pitje, zeker met een fluttig klein gasflesje, is niet mijn ding , maar heb daardoor wel de neiging om bij een hoop andere dingen zuinig aan te doen, dus bier bij de tent ipv café .
Niet dat ik bier kan aanraden want dan ben ik de hele nacht bezig om toilet bezoek uit te stellen. Dat is overigens gewoon de nette benaming van snel de tent uit en op een enigszins redelijke afstand van de tent piessen.

IMG_20200619_085057.jpg


In de toiletten is geen toiletpapier, dat was nog zo enorm populair in die tijd....... wel pompjes met zeep en ontsmettingsmiddel, maar iig die met zeep waren leeg, ook vanwege net genoemde reden.
Ook leuk dat als je in Duitsland het gebouw bij de camping instapt, in mijn geval een combinatie van receptie/kroeg/restaurant , dat de aanwezigen , hoogstwaarschijnlijk familie die daar elke dag zit, lekker aan het roken is om bij bezoek dan het mondkapje op te zetten. misschien toch enigzins een pluspunt als je geen roker (meer) bent...
Bij een ander verblijf, een goedkoop hotel , werd er zoveel gerookt in de kroeg dat je de volgende dag in het kamertje ernaast zat te ontbijten en de rook nog kon ruiken.

Niet dat dat zo prettig was, maar ik kon het eigenzinnige wel waarderen. ik zat er s'avonds toch buiten op het terras.

De route gaat langs slot burresheim en later Monreal , wat prijzen heeft gewonnen voor mooiste/schattigste dorpje van duitsland ofzo.

burresheim.jpg


Monreal.jpg


En zoals eerder genoemd werd er low budget geluncht in de buurt van Waldmohr .

lunch.jpg


Ik zit dan al vlak bij de Franse Grens en vlakbij Bitche wat door de leuke naam en ligging mijn aandacht trok op de kaart en globaal op mijn rijrichting ligt.

Eenmaal over de grens vind ik het wel mooi geweest en beland ik voor maar liefst 19 euro op een camping met voornamelijk campers.
2 erg leuke jongedames vertellen mij dat het trekkersveldje, tja de associatie hé, maar goed, niet gebruikt kon worden, alleen door fietsers.
omdat ik geen stroom hoef en ze mij zielig vinden (denk ik) krijg ik de plek zonder stroom, iig de prijs gaat eraf en laten ze 50 cent zitten, zoiets was het.

Het was meer het beeld dat men nog nauwelijks wist wat men nou moest doen achter hun plexiglazen raampje , maar het trekkersveld werd ook al voor 80% in beslag genomen door 2 fietsers dus ik vond het eigenlijk wel prima, ook een onderdeel van voor een paar euro ga ik niet weer verder rijden.
Wederom was de schnitzel een succes en heb ik zelfs nog een rondje langs het water gelopen wat ze daar hadden.

schnitzels.jpg


aaa.jpg


Ik verwacht morgen , na eerst even lekker te slapen, in het Zwarte woud uit te komen.
Met als laatste foto , voor de zon echt onder gaat, een foto van mn pimpin cb1300 met ali express koffurt.

cb1300.jpg
 
Laatst bewerkt:
dag 3 , Noor d vogezen naar het zwarte woud.

Misschien dat de luxe van het ontbijt van de vorige dag was blijven hangen, want net voor 12e strijk ik neer in een net iets te sjiek tuincentrum waar men ook kan borrelen en happen, een soort la place in een intratuin idee, dus dan weet je dat een saucijzenbroodje 5 miljoen kost.
Ik bestel een kanchjen © caffee omdat dat zo lekker duits klinkt en ik dan een 2e bakkie heb met een uitsmijter, wat een bordje met roerei met spek ed word met 1 broodje erbij.

ei met spek en brood.jpg


Ach, voor een tientje heb ik weer een keer op stand gegeten en genoten hoe klote het is voor mensen als ze kinderen hebben en die vervolgens met adhd rond gaan lopen rennen en krijsen, maar dan wel in de buurt vd ouders :P

Na verloop van tijd kom ik op een verhoging uit en krijgt het een beetje een 'XXL posbank idee ' en ik zie zojuist dat dat de B500 is, nou prima, het is er leuk rijden. ( dat is dan de Romantische strasse meen ik, waar men het wel vaker over heeft) .

baiersbronn.jpg


In de buurt van Wolfach :

IMG_20200620_133650.jpg


En ik zie dat ik op de camping Camping Zur Mühle ben uitgekomen, dat was ik alweer vergeten :P

Vanwege eerder genoemd voornemen om 2 weken later opnieuw in de eifel te zitten had ik ook geen haast dus was ik ook niet enorm ver gereden ofzo, wel erg mooi.

best steil.jpg


volgens de tijden op de foto's ben ik zelf nog wezen rijden, iig icm boodschappen lijkt me en een (klein) rondje lopen over de camping, niet te gek want 1 en al hoogteverschil.
Net genoeg voor een foto'tje van de overkant om zo de tent er op te krijgen :

tentje in de verte.jpg
 
Laatst bewerkt:
dag 4 Camping zur Muhle naar Schluchttal NaturCamping .

Plots schiet mij weer te binnen dat ik een aantal routes door het zwarte woud had gedownload, thuis al , jaja voorbereiding he, waarbij ik enigzins een 8 patroon
dacht te zien, maw eerst de 2 stukjes naar beneden en misschien later de 3 terug naar boven , hiermee bedoel ik dat 2 'rondjes' een 8 vormen waarbij ik dan maar gewoon het spoor volg zonder tegen de navigatie te zeggen dat hij er een route van moet maken met aanwijzigingen van , hier links en daar rechts, ik volg toch het scherm, misschien soms iets teveel...

Mooie van routes is natuurlijk dat iemand al de moeite genomen heeft om de wat mooiere wegen vd omgeving uit te zoeken en dat is zeker het geval.

IMG_20200621_113244.jpg


Ik had al even gezien dat er een rivier langs de weg liep, dus bij de mogelijkheid even vd weg af te kunnen gaf dat wel mooi uitzicht.

IMG_20200621_113308.jpg


Ook het zwarte woud kent aardig wat variatie in begroeiing en planten, even later ziet het er dan ook weer heel anders uit, maar 'groen' heeft wel vaak de boventoon ;)

IMG_20200621_121726.jpg


En als bewijs dat de Duitsers toch ook humor hebben :

IMG_20200621_114736.jpg


Dit is net onder Furtwangen im Schwarzwald en niet meer op de B500 .
Wederom tevergeefs probeer ik het gele poppetje van streetview op de kaart te slepen.......

Een goed half uur later vind ik een mooie picknick plek onder een boom , maar eerst even een 'Pano' van Google proberen :

IMG_20200621_140057-PANO.jpg


op een 4K scherm is het iig erg mooi

picknick.jpg


Een half uur later kom ik langs de Todtnauer ( echt elke lekker moet ik controleren bij het typen :P ) wasserfalle.
Dr stond nogal wat verkeer langs de weg, op een zondag, dus ik vermoedde wat bezienswaardig en eenmaal wat lager in het dal kon ik een stukje waterval zien.
todnauer.jpg


Een half uurtje later loopt er een mooie rivier door het Albtal bij Wilfingen .

IMG_20200621_143946.jpg


albtal.jpg


Half id middag kom ik al aan op de camping, ik heb al wel trek en ondanks dat men zegt tot 21:00 open te zijn neem ik een 'lunch'met friet en kipnuggets en die zijn beter dan verwacht.
Het biertje valt ook harder dan verwacht dus het komende uurtje doe ik even lekker niks om aan het einde vd middag nog een klein rondje te doen om de omgeving te verkennen.
Blijkt dat het bier extra sterk is omdat ik zo dicht bij de bron zit.

bierbronnen.jpg


Die avond spreek ik degene die mee naar de Eifel zou gaan en voor de grap benoem ik de wens om naar Zwitserland te gaan, het maakt haar links of rechtsom niks uit , ik moet maar zien wanneer ik terug ga en na een nachtje erover geslapen te hebben lijkt het mij toch wel erg leuk, dus ga ik richting Zwitserland. Het is inmiddels de 4e dag dus zou ik met het zelfde tempo terug rijden dan zou ik al snel op 10 dagen zitten met een rustdag tussendoor, maar nu was dat dus helemaal open.

schnitzel.jpg


Hier is vooral goed te zien dat de salade voor de maaltijd al naar de tafel is gebracht....
 
Laatst bewerkt:
dag 5 Zwitserland in naar Andermatt .

Deze had zo uit het topic 'klerebende naast je tent' kunnen komen.
IMG_20200622_094043.jpg


Ik had geen zin in zijtassen en ook niet in een stoel meesjouwen dus bij elke camping was het even kijken en schooien om een zitplekje voor bij de tent te regelen.
Hier moet ik om 9:40 nog alles inpakken zodat ik pas om 13:30 mijn volgende foto maak, als de eerste echte grote bergen zichtbaar worden .

IMG_20200622_135017.jpg


En even later begint de klim naar het Klausen tal Pas , wat mij deed herinneren aan de Challenge waar ik aan meedeed in 2015 .

IMG_20200622_153924.jpg


Diepte en omvang is bij foto's lastig weer te geven , wat mij weer opviel bij de Pano en 1 losse foto van het Klausen tal Pas :

IMG_20200622_154743-PANO.jpg


IMG_20200622_154747.jpg


Zonder deze foto's op hun daadwerkelijke omvang te bekijken zal de panorama op een klein lang gerekt fotootje lijken waar veel minder op te zien is omdat het zo klein is (lijkt ) .

Maar schitterend om te rijden.
Ik had uiteraard eerder genoemde Alpentourer (van 2011 overigens) bij mij, maar ook de '10 dagen route' door Zwitserland als gpx waarbij ik dan maar ter plekke moest gaan uitzoeken wat wel of niet te doen was, nog los van wat de weersomstandigheden zouden zijn.
Als het toevallig is blijven hangen, de foto van het blad in de openingspost was van de passen in Italie, zowaar kom ik daar ook nog een stukje doorheen, maar goed, op de bonnefooi zoals eerder vermeld ;)

Geen overzichtskaartje, maar wel de link : Mooiste Zwitserse passen - MotoPlus
Overigens kwam ik tijdens het foto's nemen ook regelmatig deze oudere jongeren tegen op een oldtimer, beneden in het dal rook ik hem al bij de stoplichten en met een redelijk gangetje is hij naar boven gereden om bovenop de pas wat te eten/drinken.
Zou ik waarschijnlijk ook doen als ik daar woonde.

IMG_20200622_160254.jpg


IMG_20200622_161727.jpg


En zo eindigt deze dag op de Camping in Andermatt.
18 euro voor een camping is natuurlijk niet goedkoop.

IMG_20200622_181852.jpg


Heel gek veel meer dan een grasveld is het dan ook niet, op de achtergrond is een overkapping te zien waarbij ik nog twijfel of die tegen de sneeuw is of de zon..
Her en der staan wel picknickbankjes en het is dermate vlak dat je nauwelijks rekening hoeft te houden met het opzetten vd tent dat je met je hoofd hoger ligt of liefst gewoon plat.
Inmiddels eind Oktober ook niet meer voor te stellen, maar later lijkt het hele grasveld te bewegen, te leven. schijnen er dus een soort torretjes/luie vliegen te zitten die elke keer een paar centimeter verder huppen, vliegen mag je het niet noemen.

vlinder.jpg


Om die op de foto te zetten vind ik niet interessant , het is leuk welk beeld je krijgt als je er duizenden ziet bewegen. Maar er zat genoeg fauna op deze camping.
Hoogte ook overigens, de eerder genoemde hoogtes klopten niet, Andermatt ligt op 1500 meter hoogte en de kabelbaan die boven net niet zichtbaar is liep naar de top van 2800 meter. Nou is de domtoren best een hoog ding en de Eifeltoren ook erg indrukwekkend maar dat je onderaan een hoogte verschil van 1200 meter staat met een tentje dringt pas na een aantal uren door (bij mij dan) als je allemaal stipjes ziet halverwege wat koeien zijn...

De doner kebab , een persoonlijke favoriet, was betaalbaar met 14 euro alleen was de cola light erbij 4 euro. Het is inderdaad een stuk duurder in Zwitserland, bij navraag in 2015 bleek iedereen tussen de 3 a 5000 euro (is bijna hetzelfde als zwitserse frank) te verdienen. Als je dan niet oplet kan het inderdaad erg in de papieren lopen. Men is wel gauw gewend om op vakantie een houding te hebben van, och het is (maar 1 keer) vakantie, maar de big spender in Zwitserland uithangen vraagt diepe zakken. De laatste dag in Zwitserland had ik echt erg zin om uit eten te gaan en werd het schnitzel (joh) wat met bier erbij ook richting de 28 euro ging.

's Avonds loop ik maar naar het gebouwtje/container waar de receptie zit, het ww van het wifi heb ik gekregen zodat ik misschien onder het genot van een portje wat kan typen. Vervolgens werkt mijn telefoon zo opvallend vlot dat ik hem niet terug herken, na een speedtest blijkt het iets van 18 Mbit te zijn en ja, dat heb ik thuis niet.
Na het douchen in het grote gebouw wat waarschijnlijk van de skischool is of zoiets hangt er een grote kaart zodat ik alvast een beetje een idee voor de route van morgen op kan doen, ik blijf hier staan als de nacht temperatuur te doen is, mijn slaapzak gaat tot 5 graden en met 6 en wind kon ik al op een eerdere reis merken dat dat ook echt wel de grens is, voor mij althans.

kaart rondom andermatt.jpg
 
Laatst bewerkt:
dag 6 2 rondritten vanuit Andermatt

Na een prima (eerste) nacht in Andermatt besluit ik maar een 2e nacht er achteraan te plakken zodat ik in de ochtend al de tent kan laten staan en zodoende een ronde kan rijden zonder alle dingen die bij doorrijden komen kijken.
Krijg toch regelmatig de neiging om te kijken hoe lang ik er nu over doe. Bij aankomst staat de tent na een kwartier tot half uur en is het bed opgeblazen en klaar en de bagage onder het tentzeil tegen eventuele regen.
In de ochtend zit ik toch gauw op een uur en als ik reken vanaf wakker worden tot opstappen als alles gepakt is zit toch gauw 2 uur met douchen en ontbijt etc.
Maar ook op de kaart die ik al gepost had is te zien dat er makkelijk 1 of zelfs 2 rondjes te rijden zijn dus als ik vannacht niet bevries is blijven een prima optie, ook overnachten voor minder dan 18 euro zal niet zo snel te vinden zijn in Zwiterland dus vind het wel prima.
Bij het uitzoeken van de Foto's kwam ik erachter dat ik het rondje in deze volgorde heb gereden : de Furka pass / strasse - Gletsch - Grimselpass - Innertkirchen (lunch) - sustenstrasse / pass - Wassen (plaats) .
Daarna (was ik alweer vergeten, zeker mn hoofd gestoten ;) ) heb ik de naviagtie ingesteld om zo het rondje wat daaronder ligt te kunnen rijden , waarom snap ik nu eigenlijk ook niet, maar wederom rijd ik , op de navigatie, naar Realp om er daar achter te komen dat de navigatie mij naar de autotrein stuurt. Dan besluit ik toch maar wat minder lui te zijn, de kaart te bestuderen en besluit ik terug te rijden en het rondje andersom te rijden zodat ik iig de complete Furka in tegengestelde richting te rijden, vaak ziet dat er al heel anders uit.
Mijn volgende opmerking zou zijn dat ik van plan was zelf een klein kaartje te maken, maar nu ik eens zelf echt goed kijk is de eerdergenoemde kaart net zo duidelijk. Als ik dat eerder had bekeken had ik niet net 5 minuten op google maps te hoeven zoomen welke pas waar lag..dus even hierboven spieken voor de kaart ;)

De Furka pas ik qua naam best bekend, aan de andere kant als je net je rijbewijs gehaald hebt en je ergens tussen de 18 en 24 bent en begint met motorrijden, ben je al blij als je de Eifel weet te vinden/liggen ;)
Dit geld iig voor mij, ik verdwaal zo gemakkelijk dat ik er maar mijn hobby van gemaakt heb.




Furka.jpg


IMG_20200623_102817.jpg


Ook erg kenmerkend voor de Furka is de enorme Gletsjer , bij een 180 graden bocht waar een hotel is kan je naar het hek lopen en een foto maken van het meer :

IMG_20200623_103537.jpg


IMG_20200623_103548.jpg


En nu gaat/ging het voor mij even (te) snel , een half uur later zit ik al op de Grimselpas en vanaf deze kant zit je heel snel op de top. Bij de grotere passen zie je wanneer de pas begint, de top kan je niet missen en op een gegevent moment kom je onderin in een plaats of wordt het uitzicht dermate normaal dat ik het niet meer opneem of iig opsla in mn geheugen als onderdeel van die pas.

Binnen een half uur rijd ik over de weg die aan de linkerkant op bovenstaande foto te zien is , komend vanaf de andere kant/ Gletsch kijk je dus tegen de berg op en het landschap wat je hier rechts ziet en kreeg ik de vorige keer dat ik er was veel meer de neiging om te stoppen voor een foto.
Na het plaatsje Gletsch met een T splitsing met al die geweldige namen erop sta je dan redelijk snel bovenaan de Grimsel na een groot aantal 180 graden bochten, haarspeld zou ik ze niet noemen omdat ze zo breed zijn en een redelijk grote radius hebben.
De top vd Grimsel kenmerkt zich aan het fel donkerblauwe meer met vaak ijs erin.

grimsel bovenaan begin.jpg


Om net na het begin van de afdaling de 2 net zo kenmerkende smeltwater meren met een 5 sterren hotel ( en leuk uitzicht punt en terras om wat te drinken) in het midden.

IMG_20200623_110331.jpg



IMG_20200623_110928.jpg


Ook verder naar een beneden een schitterende weg om te rijden maar afgezien van een paar losse foto's niks bijzonders tot de lunch, die staat om klokslag 12:00 voor mn neus dus ik was er wel vroeg/snel bij.

grimsel onderaan.jpg


lunch bij innertkirchen vlak bij camping aareg challenge.jpg


Waarbij ik de eerste helft van het bord nog geintresseerd was in de plaatselijke keuken was ik het na de helft wel zat met de wat zurige worst in een soort mayonaise saus. voor 16 euro inc drinken had ik beter 4 euro extra uitgegeven voor mijn 671e schnitzel van deze reis ;) , maar als je nooit wat probeert leer je ook niets nieuws.
ik hoop dat ik het een eventuele volgende keer wel herken op de menukaart qua naam :X .

Het volgende gedeelte wou ik in een volgende post zetten maar zoveel dagen heb ik niet gereserveerd :P

Na de lunch in Innertkirchen ga ik weg nr 11 op , de Sustenweg en Pas. Bij het bestuderen van de kaart zie ik ook dat de Camping Aareg (vd 500 euro challenge in 2015) slecht iets van 10 km verderop ligt als ik weg nr 6 zou blijven volgen wat iig deels verklaart dat de passen zo anders 'overkomen' als op de rustdag zoals ik ze toen reed.

Nu maar even kijken of er nog steeds een limiet van 10 foto's in 1 post is..

De Sustenpas :

pano susten.jpg


IMG_20200623_124717.jpg


IMG_20200623_125743.jpg


susten2.jpg


IMG_20200623_130321.jpg


Nou, dat leek goed te gaan :)
ik had van tevoren een aantal foto's een naam gegeven om zo een volgorde te kunnen maken, maar passen liggen niet op alfabetische volgorde, uitzonderingen daargelaten :P , dus ik had er een zooitje van gemaakt.
Ik weet nu iig dat het foto's van de Sustenpas en strasse zijn, en dat de volgorde afhangt van mijn persoonlijke interpretatie , zoals in dit verslag, of vanaf welke kant je komt rijden ;)
Aan het eind kom ik uit in de plaats Wassen . Dan zal ik ook maar even melden dat ik de plaatsnamen voornamelijk gebruik voor degene die hier een keer heen willen gaan (voor het eerst) en zo wat makkelijk bepaalde passen op willen zoeken.
zoals de eerder genoemde volgorde : de Furka pass / strasse - Gletsch - Grimselpass - Innertkirchen (lunch) - sustenstrasse / pass - Wassen (plaats) , zou men bij Innertkirchen dus ook door kunnen rijden over de 6 tot je bij het meer Brienzersee uitkomt waar meerdere campings zijn.

Eenmaal in Wassen rijd ik terug naar de camping over dezelfde doorgaande weg als gisteren bij aankomst, wat minder moe en wat beter weer maken dat al een stuk leuker.
ongeveer een uur later sta ik dan aan het begin van de Gotthard , de oude gotthard pas is een oude klinkerweg, de 'nieuwe' is de gewone doorlopende weg geworden en dan is er nog de tunnel, ik meen dat die tol is maar hij begint al een stuk eerder en is ongeveer 16 km lang dus lekker laten als je met de motor bent (denk ik) .

Ook hier blijk ik weer niet goed op de hoogte te zijn, voorgenoemde klinker weg is eigenlijk de Tremola Passstrasse
Tremola Passstrasse , gewoon om zoveel mogelijk S'en in 1 woord te krijgen.

tremola.jpg


tremola2.jpg



tremola3.jpg


tremola4.jpg


Het is echt een onding om te rijden, ook al is het maar een paar kilometer. knijpende bochten, schots en scheef liggende kasseien/kinderkopjes of hoe je die zooi ook wil noemen, maar het uitzicht is onwaarschijnlijk, vooral het detail, vandaar dat ik voor deze ene uitzondering ga zeggen dat je hier misschien het beste zou kunnen lopen. Sorry . nee dat is sowieso niks, nouja 1 kant op dan hooguit,beneden uiteraard.
In Airolo rijd ik een keer of 4 fout , als ik al boerenlul richting de randstad rijd vind ik een flyover met 4 bochten al erg indrukwekkend en ga ik al langzamer rijden dus hier is het onmogelijk voor mij om goed te rijden.
Aan de overkant van de Rivier door Airolo moet ik dan ook een klein weggetje hebben richting Bedretto en door alle namen denk ik inmiddels in Italie te zitten.
Hemelsbreed is het ook niet zo ver maar ik zit nog steeds in Zwitserland en rijd nu richting de Nufenenpas, Passo del Noveno ;)

Het kleine weggetje bied genoeg leuks qua uitzicht :

IMG_20200623_151438-PANO.jpg


Zeker in een Panoramische foto zijn de ongeveer 40 koeien haast niet te zien.

IMG_20200623_150454.jpg


Niet zo een bijzondere foto en ook slecht getimed ;) , maar eind oktober achter de pc zittend met regen buiten .....
P.S als iedereen die heeft zitten zeuren en mauwen over de droogte in nederland even lekker buiten kan gaan staan en al dat heerlijke vocht lekker in zich opnemen, misschien zelfs wat emmertje vullen voor als het weer 37 graden is ? :t

Maar uiteindelijk is daar dan de nufenenpas.

nufenen.jpg


Ook de foto die ik in deze post als eerste had geplaats bleek de Nufenen te zijn :P

nufenen pano.jpg


IMG_20200623_160424.jpg


IMG_20200623_160457.jpg


Maar ook zonder Honda is het hier erg mooi ;)

IMG_20200623_170134.jpg


en ik probeerde net mn eerste filmpje te uploaden en toen kwam de melding van max 25 afbeeldingen.
Na de Nufenen ben ik de Furka andersom gereden terug naar de camping en ook geen foto's genomen.
Wel ben ik in de avond nog een berg opgereden wat op het getekende kaartje terug te vinden is als het begin van de Oberalppass . Vooral erg leuk om dan diep het dal in te kijken , net de camping te kunnen onderscheiden en zelf als stipje mijn tent die bijna tegen het hek aanstond, aan de rand vd camping.
Ik zet er nog wel wat hieronder bij dag 7 , waar ik doorrijd vanuit Andermatt naar San bernardino en Sankt Moritz, waarbij die laatste meer voor de navigatie was.
 
Laatst bewerkt:
dag 7 Na 2 nachten Andermatt naar Bregaglia .

Na onbedoeld een stuk snelweg , dus tol, gereden te hebben snel de eerste afslag gepakt en maar hopen dat er op dat stuk geen camera's staan, ik weet niet of dat uberhaupt bestaat of dat je aangehouden moet worden, maar heb nog niks op de post gehad dus het viel mee ;)
Ik zag wel borden Bernardino Pas staan, maar ik was in de wat met de st bernhard en vond het al raar dat ik niks herkende...
Om mijn verwarring groter te maken zie ik net ook op de kaart dat je langs de plaats Nufenen komt die dus voor zover ik kan zien geen reet te maken heeft met de Nufenenpas die ook helemaal niet in de buurt ligt., daarna sla ik van de 13 naar de SS36 , dus Italië via de Splugenpas die wel begint in de plaats met die naam :P

Maar ik loop op de zaken vooruit, eerst het stukje wat nog wel de oude Gotthard pas is en waarbij ik na een paar 100 meter dus ook om kon draaien omdat deze afgesloten was wegens werkzaamheden.

IMG_20200624_101156.jpg


Pas 2 uur later maak ik de volgende foto nadat ik de snelweg weer af ben en ik over een brede rivier rijd, vlak bij San Vittore.
Nogmaals, zodra mijn tuinhek open staat is er nog een kans dat ik daar verdwaal, dus alles dankzij google maps die opent op de plek waar de foto gemaakt is mbv GPS.
Kan dus ook dat ik pas later dat stuk tolweg per ongeluk pak, dat is het nadeel als je later dingen opschrijft :P

Een km of 10 verderop valt het op dat ik door een heel vlak stuk rijd met veel gras, echt door een vlak dal.
IMG_20200624_122707-PANO.jpg


Deze panorama foto geeft eigenlijk heel goed weer hoe weids de weide was ;) , maar dan wel op volledige grootte , anders is het net een weiland in Bennekom :P

Na een korte lunch, niet op een bankje, maar net ernaast vanwege de schaduw , word het tijd voor de San Bernardino Pas.
IMG_20200624_132137.jpg


IMG_20200624_134257.jpg



IMG_20200624_134809 san bernardino.jpg




IMG_20200624_135012.jpg


Vooral die stroompjes, vennetjes en zelfs soms complete meren in de bergen zijn erg mooi.
IMG_20200624_135358.jpg


hier ben ik inmiddels over een/de top gereden en is het volgende dal alweer zichtbaar.

IMG_20200624_140350.jpg


Op de kaart is goed te zien hoe hier de ene haarspeld bocht na de andere komt om zo snel af te dalen het dal in, net onder Hinterrhein .
Net voordat de Splugenpas begint vind ik dat ik een kopje koffie mag gaan drinken, in Splugen dus , met 3,50 voor een cappuchino is dat voor mijn doen ook wel een traktatie.

IMG_20200624_143009.jpg


Echt een vakantie kiekje. Voor het nemen zit ik wel heel raar, op een toch al wat krappe stoel tegen het licht in te kijken en probeer de motor op de foto mee te krijgen en het is slecht te zien waarop scherp gesteld word etc etc.

En toen de Splugenpas die eenmaal in italie langs Montespluge komt en het meer met die naam. Ook hier weer verwarring omdat ik de plaatsnaam Isola op de kaart en wegwijzers zie staan, waar ik een keer geweest ben en waarbij het 2km hoger gelegen (gok ik) dorpje lekker makkelijk Isola 2000 was genoemd.
Zoek ik nog even op later...

IMG_20200624_145325-PANO.jpg



IMG_20200624_145329splugen.jpg



IMG_20200624_145713.jpg




IMG_20200624_150200.jpg



IMG_20200624_151350.jpg


MonteSpluga en vooral niet het meer wat de volgende dag pas komt :P


IMG_20200624_151741montespluga.jpg


Tja , Italië . Ik moest natuurlijk een selectie maken uit m'n foto's , deels vanwege de 25 per post, maar met 100 foto's van 5+ Mb elk word het laden er ook niet vlotter op, maar de volgende kan en mag niet ontbreken natuurlijk :


IMG_20200624_153405 ss36.jpg


Een soortgelijke weg ligt ook tussen Italie en Slovenie, waarschijnlijk nog wel meer plaatsen, dus je moet wel een kenner zijn om van de foto te kunnen opmaken waar het is, net ietsje specifieker dan 'Italië' natuurlijk ;)
Ik hoop nog vele km's en pizza's te verslijten om zo te proberen onderscheid te maken ;)

Aan de foto's kan ik zien dat ik de volgende ochtend Italiaans spek bij het ontbijt heb, dus ik heb in Italië gewinkeld en gelijk maar flink ingeslagen vanwege de normalere prijzen tov Zwitserland. Was een klein winkeltje waar net een engels stel die op de electrische fiets waren ook gingen winkelen, iedereen met mondkapje op, maar sinds het oversteken vd grens van Italie kreeg ik een soort gevoel wat ik enigszins vergelijk met wat ik ervaar bij het kijken naar bijv. 'Chernobyl' , erg mooie (netflix) serie uit 2019 overigens.
Ook in de grotere dorpen, want steden kan ik het niet noemen, lopen er kinderen met monddoekjes en een stokoud echtpaar, de ene de ander ondersteunend beiden met mondkapje op. Verder was het daar op de parkeerplaats volkomen verlaten en toen is het bij mij het besef gekomen dat er heel veel angst was en is.
Maar dus vooral het gevoel alsof ik een gebied inkom wat net aan het herstellen is van een ramp, geen zin om daar wat te eten of drinken en een tijdje later zie ik een bord met camping eropstaan. Camping Mulina Vicosoprano
IMG_20200624_182257.jpg


IMG_20200624_195929.jpg


In eerder genoemd dorp was het nog echt flink heet, maar met de toenemende bewolking word het weer toch wel wat dreigend, maar tm de avond is er geen regen gevallen.

Terugkijkend op de foto's realiseer ik mij pas wat een indrukwekkende dag dit was, volgepakt vooral.
Ik wou zeggen dat het een rit van xxx km was maar die schijt google maps snapt de splugenpas niet , waarschijnlijk omdat het november is.
Maar ik was wel blij dat ik op de camping was, ook vanwege de toenemende bewolking maar ik had zin om niks te doen , uit te rusten en te douchen.
Ook hier weer douchemuntjes maar als echte cheap ass, en omdat de receptie nog dicht was, heb ik flessen met warm water uit de kraan gevuld die tegenover mijn douchehokje zat, de enige warme kraan.
Wel een hele mooie camping, zeker ook qua ligging, maar alles was recent en netjes en ongeveer een tientje, bedenkend dat ik inmiddels weer in Zwitserland zat. Wel probeer ik mijn oordeel over een plek uit te stellen tot de volgende dag. Net als dat Andermatt een tegenvaller was geweest als daar nachtvorst was geweest , normaliter niet iets inherent aan een camping, tenzij op 1500 meter hoogte natuurlijk..
Ik had alleen 3 irritante mini splinters opgelopen aan de houten tafel die aan het verweren was, die je wel voelt maar niet ziet, dat soort, maar dat is meer voor het verhaal ;)

Nog steeds volg ik het spoor/ de route van motoplus door Zwitserland en aan de foto's is wel te zien dat het meer dan de moeite waard is.
Het moge duidelijk zijn dat ik veel verschillende landschappen allemaal erg kan waarderen maar vooral wat Zwitserland te bieden heeft vind ik toch wel heel erg mooi. Toevallig vandaag nog op FB een bericht van iemand die in NL een boete van 1000 euro had gekregen en hoewel flink te hard geeft dat voor mij toch ook aan dat het overal oppassen geblazen is. De meeste flitskasten staan in de grote steden volgens een MF'er die in Zwitserland woont maar ik even de naam niet meer van weet. Op de terugweg komt ik door Zurich heen terwijl het de hele dag (dat ik rijd iig) al 30+ graden is , dan is een beetje rijwind wel lekker maar om te gaan scheuren komt dan zeker niet in je op.

Maar eerst maar even een portje inschenken en nagenieten van deze mooie dag (toen en nu ;) )
 
Laatst bewerkt:
dag 8 Bregaglia naar Waldcamping Landquart .

De dreiging van regen bleef de hele avond en in de ochtend was er nog genoeg bewolking over.
Eerst maar even lekker ontbijten met de extra boodschappen die wat goedkoper waren door in Italië te shoppen


IMG_20200625_084350.jpg


Mooie rivier vol stenen net naast de camping.
IMG_20200625_101554.jpg


En een aantal km later bieden de eerste haarspeldbochten omhoog zich al weer aan.
Passo del Maloja .

IMG_20200625_102653.jpg


Vervolgens gaat het langs de Silsersee en Silvaplanersee .

IMG_20200625_104317 silva plana.jpg


Via het nogal luxe uitziende Sainkt Moritz gaat het verder richting de Bernina pass, via de 29 om halverwege af te slaan richting Livignio.

IMG_20200625_110134.jpg

IMG_20200625_110801.jpg


De Bernina pas.
IMG_20200625_111754.jpg



IMG_20200625_112125 ospizio bernina.jpg


IMG_20200625_113731 bernina richting italie.jpg


Na deze pas sla ik af richting Livignio en de gelijknamige pas, na het plaatsje kom ik langs het meer van Livignio en moet ik aan het einde van de weg tol betalen om een tunnel in te mogen (als ik het goed begrepen heb) , dus ik draai maar om en blijkt het dat de route ook idd een ander kant ( de enige overgebleven mogelijkheid ) op ging.
Deze weg komt uiteindelijk in Bormio uit, een plaats die veel Italië gangers wel kennen en zelf mij wel een lampje deed branden.. 'he verrek zit ik hier' :P



IMG_20200625_114003.jpg



IMG_20200625_114124.jpg



IMG_20200625_121411.jpg



meer van livignio.jpg


en dan vanaf Livignio naar Bormio.
Hiervandaan besluit ik naar de top van de Stelvio te rijden, ongeveer halverwege gaat de route weer Zwitserland in via het val de Mustair, maar ik wil nu toch wel een keer een broodje worst op de top zelf eten.

IMG_20200625_131302.jpg


IMG_20200625_131846.jpg


Vanaf hier zal het sommigen al wat bekender overkomen ..

IMG_20200625_140650.jpg



IMG_20200625_141034.jpg



IMG_20200625_141407.jpg


IMG_20200625_141827.jpg


IMG_20200625_142403.jpg


Voor mij illustreren deze foto's ook goed waarom ik deze kant van de Stelvio het mooiste vind.
Het stuk door het bos aan de andere kant vind ik wel mooi maar zodra al die hairpins beginnen is het meer een 'survival of the footpegs' , maar dan vooral van de voertuigen die meer geschikt zijn om een ploeg achter te hangen.

1 van de mooiste dingen die er zijn. Op de achtergrond een pas in Italië ;)

IMG_20200625_144006.jpg


Maar weer terug naar de plitsing van de weg naar de Zwitserse kant, val de Mustair en de Umbrailpas .
IMG_20200625_145753.jpg



IMG_20200625_145759.jpg


IMG_20200625_145959.jpg


Heel erg mooi, voornamelijk is het steeds erg ver wegkijken, veel weidse uitzichten hier. De details vallen dan wat eerder weg, waar je juist wat meer naar kijk kijken als je er echt ben.
bij het plaatsje Tschierv is het wel duidelijk dat het inmiddels weer Zwitserland is.
Niet vanwege de koe , maar de plaatsnaam komt niet echt Italiaans over ..

IMG_20200625_152943.jpg


En nu blijkt dat via Zernez en Susch naar Davos aan het rijden ben en die weg heet de Fluela pas.
Maar voor deze dag zit ik aan het maximum van 25 foto's volgens de melding die ik net kreeg. Dan maar op de volgende dag verder in de veronderstelling dat er voor Duitsland misschien wat minder foto's nodig zijn . Na al die natuurschoon plus dat ik er op de heenweg ook doorheen gereden ben.
 
Laatst bewerkt:
"dag 9 maar eigenlijk ook 8,5 omdat niet alle fotos paste , nee niet plakken ja ook maar er mogen er maar 25 in een post maar vanaf de Fluelapas naar Landquart "

Los van het feit dat de deze dag zo lang duurde als het laden van deze pagina ;) toch maar even door met waar ik gebleven was.
Val de mustair door o.a Zernez , Susch en Davos tussen die 2 laatste ligt de fluelapas.

IMG_20200625_153731.jpg


En na de 5 miljard naaldbomen begint het wat meer op een pas te lijken.

IMG_20200625_165055.jpg


IMG_20200625_165552.jpg


IMG_20200625_165600.jpg


En dit soort foto's vond ik dus veel lastiger te maken op de Umbrail, er was niet echt een kant vd weg.

IMG_20200625_165825.jpg


hier is net iemand bezig zn blagen in de natuur te dumpen. anders had hij ze wel aan de riem , denk ik. of zijn zijn net vers geplukt/gerooid , dat kan ook. ik heb geen verstand van wat dr zoal groeit , of van kinderen..
Wel een mooie omgeving om op te groeien, dat wel .
IMG_20200625_165830.jpg



IMG_20200625_170025.jpg


En zo af en toe ook de gelegenheid/bochten voor wat spirited motor cycul reiding © , behalve dat je dan weer moet omdraaien en stoppen voor de foto.

IMG_20200625_170031.jpg


Na Davos zie ik een bord staan van een camping wat een erg leuke plek (b)lijkt , wel 20 euro , maar alles is erg netjes schoon en ruim en tracteer mijzelf zelf op een schnitzel die toch beter smaakt zodra ik een portie verse patat krijg en een fles mayonaise die , in tegenstelling tot die ik eerst kreeg , wel houdbaar was voorbij 2019..

IMG_20200625_200329.jpg


Rondje lopen vanaf de camping langs het restaurant.

IMG_20200625_205113.jpg



Dag 9 vanaf Landquart Zwitserland uit.. (eindigend net naast Colmar)

En dit benoem ik ook maar zo omdat ik elke keer als ik door of uit Zwitserland wil komen, dit op de 1 of andere manier nooit snel gaat.
Omdat ik het zo een mooi land vind, op de meeste plaatsen, vind ik het onzin om geld uit te geven aan een vignet wat je minder (lang) laat genieten van het mooie uitzicht hier.
De keerzijde van de medaille is dan wel dat je sommige stukken dorpje in en dorpje uit rijd en steeds wisselend borden van max 50 en 60 ziet staan.
Ook lijkt het er soms op of je vanaf het ene monopoly spel in het andere terecht komt. Je denk helemaal de sjizzle te zijn met je stapeltje briefjes van 500 maar hier geeft men 5000 fooi, beetje dat idee. datzelfde geld helaas ook voor de boetes dus veel echt 'doorrijden' laat je wel achterwege.
Na de wat koelere nacht op de camping van eergisteren kom ik nu in het noordelijke gedeelte van Zwitserland en word het een paar uur boven de 30 graden.

Maar eerst maar wat leuke plaatjes voordat ik in Zurich terecht kom ....

IMG_20200625_210231.jpg


IMG_20200626_114834.jpg


IMG_20200626_115730.jpg


IMG_20200626_121209.jpg


Uiteindelijk kruip ik ergens in een klein gehucht de grens over en gelijk staat daar een Sloveens eettentje en ik koop daar een enorm brood met vlees ding, soort van Doner kebab maar ik weet de naam niet meer en heb dr geen foto van gemaakt.
Maar om te vieren dat ik de grote stad uit ben, het meeste vd hitte en ik geen vermogen voor dit broodje kwijt ben ;)
Zoals de schnitzel van gisteravond vind ik het heus niet erg om in Zwitserland eens wat meer te betalen voor exact hetzelfde , maar om nou in Zurich langs het water te proberen iets fatsoenlijks te eten en drinken leek me lang zoeken. Ik zag ook voornamelijk het soort auto's rijden waar ik een set banden niet eens van kan betalen.
Maar toch wel een leuke rit gehad en nu verder, misschien nog even boodschappen doen en op zoek naar een leuke camping.


IMG_20200626_153236.jpg


Na een stukje Zwart woud word dat Muller-See Camping and Leisure .

Om er geen schnitzelgekte van te maken is er voor net geen tientje gewoon iets wat voor biefstuk door kan gaan.

IMG_20200626_191312.jpg


Ik zit net boven Riegel am Kaiserstuhl en de camping ligt aan een mooi stil water.

IMG_20200626_212003.jpg


Ik ben er redelijk vroeg in de middag (bovenstaande foto is eind vd middag ;) ) en merk dat dit toch wel fijn is, je kan wat rustiger aan doen en hoeft met de tent niet te jagen om voor het donker klaar te zijn en je kan wat meer aan de omgeving wennen en er ook van genieten.

Op de heenweg heb ik 2 rondritten gesplitst en op de terugweg ga ik de andere 2 gedeeltes gebruiken om weer naar het noorden te rijden.
Een groot stuk hiervan zal door het Zwarte woud gaan ( of ben ik nu al door) en door de Eifel.
 
Laatst bewerkt:
Dag 10 van Riegel am Kaiserstuhl vlakbij Colmar naar Punderich in de Eifel.

Bovenstaande klinkt natuurlijk allemaal verrekte Duits, maar aangezien ik tegen de grens van Frankrijk zit zal het vandaag ook een groot stuk Frans aanvoelen.

Hier bij een uizichtpunt midden in het bos bij Château du Nideck .
IMG_20200627_124542.jpg


en daarvoor al een kleine pas en typisch Franse huisjes.
IMG_20200627_111547.jpg



IMG_20200627_113456.jpg



IMG_20200627_111023.jpg


Het uitzicht word wel wat normaler en zodra ik een stuk uitstekend rots zie stop ik toch maar even op toch vast te leggen dat er veel mooie dingen te zien zijn.


IMG_20200627_133526 oberhof.jpg


En om net voor 3e vind ik het wel mooi om even te stoppen op een terras bij Moulin d'Eschviller.
Dat dit net 1 km voor de Duitse grens is, net onder Hornbach wist ik toen nog niet en ben maar wat blij met m'n franse euro's .


IMG_20200627_145047.jpg



Daarna is het alweer snel business aarsch joe sjoe wal .
Wel pas om 19:00 's avonds na tent opzetten en al die zooi.

Het moment dat ik aan de eeh , bediende van het frietkot vraag of ik er mayonaise bij mag hebben is overduidelijk niet op het juiste bestelmoment in het hele bereidingsproces .
De beste vrouw heeft aan weerszijde een borst onder dr .... nou vooruit 'armen' hangen en ze meld dat ze het straks komt brengen, met een ondertoon dat dit hoogstwaarschijnlijk (een van de vele) levens verkortende activiteiten van dr leven is.
Omdat ik niet de hele avond wakker wil liggen van het gedreun van de takelwagen die ongetwijfeld nodig is om haar stoffelijk overschot van de camping te verwijderen loop ik zelf maar van m'n tafel op om mijn bord aan te geven.
Of zij uit dank onderstaande hoeveelheid mayonaise geeft of als een verkapte uitnodiging om ook naar de Lardside © te komen weet ik niet .
Misschien had ze bij aankomt al gezien dat m'n motorketting droog was door een matig werkende osco.
Overigens is mijn BMI net zo schrikwekkend qua getal als de staatschuld van Amerika, maar deze dame was overduidelijk verslaafd aan grootste afnemer van d'r eigen koopwaar.
Zo , dat was weer een verhaaltje.


IMG_20200627_190051.jpg


Toch iets van 160 km tussen de laatste 2 foto's nog los van ongeveer 3,5 uur rijden.
Ik weet nog wel dat ik rond Bonndorf mijn regenpak heb aangetrokken omdat het toch wel heel erg hard ging regenen en het er uit zag niet snel te veranderen.
Vervolgens kwam er een wegopbreking waardoor half autorijdend Swarzwald over de slingerende weggetjes sukkelde achter een Roemeense vragtwaggel sjauw feur die nou eenmaal geen vaart kon maken in al die bochies.
Met al die regen geen mogelijkheid of zin om foto's te maken.

Om half 9 's avonds is het nog gewoon licht, nu echt nauwelijks meer voor te stellen, en ik loop een stukje over de camping om zo eens de moezel te bekijken bij een snelheid die niet ergens rond de 80 ligt.

IMG_20200627_203009.jpg


Of ik al vermeld had dat ik geen zin had om een stoel mee te nemen, net als zijtassen was wederom niet echt een probleem.
mijn tent stond 200 meter naast de receptie en ik had daar geen wifi.
Maar net naast de receptie stond een houten bank waar ik prima kon zitten , ook met m'n eigen drank en prima wifi.

IMG_20200627_203437.jpg


Zeker buiten het hoogseizoen zijn er altijd wel ergens stoeltje te vinden en/of te lenen, zeker in je eentje wat anders dan wanneer je met een hele groep komt en zo een half terras onbruikbaar zou maken.
 
Laatst bewerkt:
dag 11 , de bedoeling is om richting huis te rijden..

Ik zal idd ergens boodschappen gedaan hebben aangezien ik een mooie plak ham op een lekker broodje heb, maar weet niet meer waar.

IMG_20200628_090826.jpg


Eenmaal onderweg stop ik hier vanwege het kleine stukje kasteel wat boven de bomen uitsteekt en het typische Eifel achtige uitzicht van dorpjes.



IMG_20200628_104246.jpg


En ook de erg bekende uitzichtpunten over de Moezel waar je duidelijk de bergen aan weerszijden van de rivier kan zien.
Dit is bij het plaatsje Bremm.

IMG_20200628_105644.jpg


Even later slaat de route weer een klein weggetje in.
Op de navigatie is het vreemd om te zien dat de weg wel 2 keer toe iets van 270 graden lijkt te draaien, wat ik zo zie in een oogopslag.
Op de Ellerer strasse kruis ik de 259 wat de grote doorgaande weg vanuit Cochem is. 100 meter verderop zit de bocht waar vast veel motorrijders in groepen zullen stoppen om zo kneedown foto's van elkaar te kunnen maken.

Zodra ik de weg kruis zie ik dat die weg echt wel 20 of 30 meter lager ligt en ben onder de indruk en snap tegelijkertijd waarom de navigatie er zo kronkelend uitzag en richt mijn beeld gelijk op het scherm met zo een idee van , sienauwel...
vrijwel gelijk erna kijk ik voor mij en zie de vangrail haaks op mijn rijrichting staan.
Op dat moment komt ook de 'textbook' automatische paniekgrijp naar het remhendel en al licht leunend in de bocht klapt het voorwiel ook vrijwel gelijk weg. Uiteraard schrikken en vooral een angstgevoel wat er komt voordat ik stil lig.
Wat ik raak weet ik niet maar als ik eenmaal stil lig moet ik toch wel erg schreeuwen want gods&*& dat doet zeer.
Mijn helmkinstuk kan ik zo loshalen dus kan wel lekker makkelijk ademhalen en zodra ik een beetje besef dat ik stil lig beweeg ik voeten en handen als een soort reacties op de gelezen verhalen dat je dan iig niet verlamd ben.
1 van de omstanders die echt compleet in paniek is, is een leuk uitziende jongedame waardoor ik zowaar een glimlach probeer te tonen en te zeggen dat het allemaal wel goed komt.
Als ik nou maar kan opstaan voordat de ambulance er is kan ik misschien met behulp van wat mensen de motor oppakken en weer verder...
Zodra de ambulance er is, vrij snel , ik vermoed vanuit cochem paar minuten verderop melden ze mij al vrij snel ( nadat ik toch weer veel pijn heb zodra ik probeer te bewegen, wat men niet wil dat ik doe) dat ze er een helikopter bijhalen, achter bleek voor het geval er iets geperforeerd van binnen zou zijn en ik id auto zou leegbloeden of juist vol lopen..
Met heel veel herrie lig ik uiteindelijk met mn neus 5 cm van het plafond id helikopter vandaan dus krijg daar niet veel van mee.
Overigens kan ik een rondvlucht veel meer aanraden, ik denk niet dat je daar 3400 euro betaalt voor een ritje van 15 minuten ( 30 totaal) .

Langzamerhand begin ik mij te beseffen dat alles wat voorlopig komt niet in mijn handen is en ik het maar gewoon over mij heen moet laten komen.
Zodra ik eenmaal geïnstalleerd ben op de IC valt mij gelijk op dat m'n buurman aan het ijlen is en door verschillende zusters en artsen meerdere malen bezocht word. Owja er ligt nog een meneer naast is voor mij maar een geruststelling dat ik niet als ernstig geval word gezien, gewoon ff aankijken of die lek gaat en anders morgen naar een gewone kamer...
Hoeveel ribben ik nu uiteindelijk gebroken heb weet ik nog steeds niet maar het wisselde tussen de 5 en 7.

Ik kan het verdere verloop wel vertellen maar ik weet niet of dat meerwaarde heeft of dat ik daar zin in heb.
2 Lollig bedoelde plaatjes staan al klaar om geplaatst te worden die ik in de dagen erop in het ziekenhuis zie hangen of op internet tegenkom.
De overige fotos die ik heb zijn van de maaltijden omdat er verder niks te beleven was en van wat er op de medicatie stond, mocht ik later zwanger blijken te zijn.
Maar als je al alleen op pad ben en dan ook nog in Corona tijd kan je je voorstellen dat het geen uitbundige feestboel is, wat mij doorgaans ook niet trekt moet ik zeggen. Dan ook nog 5 dagen in een ziekenhuis in het buitenland liggen zonder iemand die je kan/wil lastig vallen om je te bezoeken of helpen is echt niet prettig.
De eerste dag loop ik in mn blote reet over de afdeling, wel in zo een achterste voren jurk. ik ben blij dat ik weer kan lopen en dat men raar kijkt dankt men aan zichzelf als ze mij geen onderbroek willen verschaffen, idem voor sokken .
Het schijnt een militair ziekenhuis te zijn , Koblenz en men is trots dat het 1 vd 3 grootste van het land is, niet dat de verpleging dan ook weet waar de onderbroeken en sokken liggen. Gelukkig wel de pijnmedicatie .
Met zowel de motor als mij gaat het weer prima. De motor heeft zn oude binnenpoten weer gekregen aangezien het lekken wat hij deed niet aan de binnenpoten (b)leek te liggen .
via boonstra een nieuwe linker voetsteun geheel voor 75 euro en de koplamp was weer op te knappen en het ruitje wat er op zat vond ik toch al lelijk ;)

Ik kan wel zeggen dat ik met ABS misschien rechtdoor remmend de vangrail had geraakt en zo tig meter naar benden was gesodemieterd , het ravijn in. Maar het blijft gissen.
Het was niet het einde vd vakantie wat ik voor ogen had, maar om dit ongeluk nou in Italië te krijgen lijkt me ook niks.

Het enige advies wat ik kan geven is om steeds opnieuw zo min mogelijk op de navigatie te kijken.
Je ziet steeds vaker ( en meer) mensen als een soort zombie op dat ding staren en dit is een goed voorbeeld dat zelfs uit een soort automatisme op dat ding kijken, als je in gedachte ben, al te lang kan duren als je rijd.

Inmiddels ben ik alweer vanuit Portugal naar Nederland gereden in September/Oktober.
Dat 'verslag' was wat meer live en dus al geschreven : Portugal en Spanje in Oktober 2020 No forno editie.

Ik denk zelf dat een 'reisverslag' meer tot zijn recht komt als het achteraf geschreven word, je kan wat meer foto's uitzoeken maar als je te lang wacht beginnen sommige dingen ook alweer wat weg te zakken.
Het afmaken van dag 8 heeft bijv. 2 weken ofzo op zich laten wachten, ik dacht er niet aan en als ik er aan dacht had ik dr geen zin in.

op het verslag hierboven had ik veel en leuke reacties omdat men ook wat meer meeleeft omdat het elke dag 'gebeurt' . Wat ook meetelt is dat steeds meer delen van Europa oranje werden gekleurd ipv geel vanwege het corona gebeuren, wat ik had opgelost door er gewoon niet naar te kijken of het te controleren en ik moet zeggen dat dat prima beviel ik een beetje met de gedachte speel dat binnenkort weer toe te passen.

Het was een schitterend mooie reis en ik hoop dat er nog vele zullen zijn die het verslag tegenkomen door bijv de zoekfunctie en zo zelf kunnen bekijken hoe je op een leuke manier door Zwitserland en omstreken kan rijden.
Iedereen bedankt voor het lezen en de reacties en tot de volgende keer :)


FB_IMG_15937892666593898.jpg


FB_IMG_15941129942911026.jpg


IMG_20200722_193259.jpg


IMG_20200722_133122.jpg
 
Laatst bewerkt:
Benieuwd naar de andere dagen! Romantische Strasse is oostelijker dan de B500, de B500 is de Schwarzwalder Hochstrasse.
Ik voeg 'm alvast toe aan het overzicht!

geen idee, ik zag alleen B500 op de map staan van google die je kan openen als de foto voorzien is van gps info, wat bij een smartphone automatisch gebeurt, ja als je dat aanzet / aanlaat :) update tm dag 4
 
Romantische Strasse is idd veel oostenlijker.
Die heb ik een paar jaar terug gereden. Begint in Würzburg en eindigt bij Schloss Neuschwanstein.
Onderweg was vooral Rothenburg ob der Tauber erg mooi.
Nadeel van een rit in Duitsland is dat je op een Duitse camping komt. :X
Dit muß en dat muß en zo muß............... Scheiße!!:(
 
Speedtests doen in zwitserland... dat valt niet binnen de EU dus niet binnen je bundel, weet dus niet of dat slim is als je geen wifi hebt en niet de big spender uit wil hangen ;)
 
@David_ZZR Tenzij je KPN hebt, waar landen zoals Zwitserland, Liechtenstein en Andorra wel binnen de bundel vallen. Bij de andere providers ben je ouderwetsch aan de beurt.
 
Speedtests doen in zwitserland... dat valt niet binnen de EU dus niet binnen je bundel, weet dus niet of dat slim is als je geen wifi hebt en niet de big spender uit wil hangen ;)
Ik bedoelde dat de WiFi van camping andermatt zo bizar snel was dat ik daar een speedtest op deed.
 
@LePensZeur leuk om je foto’s te zien. Ik ben daar vaak in de winter geweest, ’s-zomers ook een paar keer trouwens. En ja, CH is duur. Als je bij Andermatt halverwege de skilift even wilt eten tussen de middag, ben je met z’n 4-tjes al gauw 80 euro kwijt voor snackbarkwaliteit en dan moet je niet eens al te gek doen. Met 5 euro voor een flesje cola gaat het ook wel hard natuurlijk. Voordeel is dat het er meestal niet heel druk is.

Tandradtreintje naar boven is ook aardig, hoewel ik het ook met de motor zou doen, als ik die daar zou hebben 😀
 
Je kan het topic bijna 'Schnitzel Rundreise' dubben 😄 prachtige omgeving ook. Kijk uit naar de follow-ups.
Uiteraard was een titel als ' De Schnitzel Edition' wel van toepassing geweest maar dat geldt voor de meesten van mijn topics.
;)
 
@David_ZZR Tenzij je KPN hebt, waar landen zoals Zwitserland, Liechtenstein en Andorra wel binnen de bundel vallen.
Goed te weten dat bij KPN deze landen binnen de KPN-bundel vallen.
Dit jaar heb ik bij KPN de bundel tijdens de vakantie via SMS uitgebreid naar onbeperkt. Dat kost €4/ maand.
Hoef je nergens meer naar te kijken onderweg. Dus wifi zoeken is niet meer nodig. Mij is dat prima bevallen!
Wel thuis natuurlijk snel weer terugzetten, want daar speculeren ze natuurlijk op dat je dat vergeet!

@ Zwitserland
Ja daar kijken ze niet op een paar Zwits Franken. Snap ik als gemiddeld inkomen netto tussen 3k en 5k€ is.
Alleen de benzine is niet extreem duur. Maar verder moet je niet veel uitgeven in CH. Paar jaar geleden ben ik door Zwits gereden.
Eerst was in in Chamonix (F) maar de volgende camping was aan de Bodensee bij Bregenz (A) net over de grens.
In Zwits alleen getankt, drinken had ik zelf bij me.

@ kamperen op hoogte
In Frankrijk gekampeerd vlak bij Briançon op 1200m hoogte.
Overdag was prima, maar in de avond werd 't best frisjes daar!
Ook dit jaar een enkele keer op hoogte gekampeerd, dat kan je 's nachts goed merken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan