Rondreis Zwitserland 2020

bij het kijken naar de foto's kwam ik er achter dat ik de lus van Furka - grimsel , susten gereden heb en daarna het rondje wat daaronder ligt en dat is best wel wat werk om fatsoenlijk weer te geven en ik ben lui, heb gedronken , moet de fotos nog uitzoeken en nog veel meer smoezen maar zal het hier plaatsen als de updates er zijn :)
 
Even vergeten dat ik een aantal post gereserveerd had voor het overzicht en hier een heel verhaal geplakt, maar dag 6 staat er nu compleet tussen :)
 
Laatst bewerkt:
Mooie foto’s weer! De Gotthardtunnel is trouwens geen toltunnel. Wel moet je in de zomermaanden vaak een tijd wachten. Maar ik kan me niet voorstellen waarom iemand dat ooit met de motor zou willen. 16 km rechtuit en vol in de uitlaatgassen van auto’s en vrachtwagens. De pas daarentegen is zelfs met de auto al best leuk, met de motor moet dat gewoon genieten zijn.
Als we er ‘s zomers zijn, dan rijden we meestal wel even naar de top via de pas. Even veel te duur een kopje koffie boven meepakken :)

Kwam deze 5 pk tegen 2 jaar geleden:

C14CDBD6-36D4-469C-8D0E-D8E89010797C.jpeg
 
De Gotthardtunnel is trouwens geen toltunnel. Wel moet je in de zomermaanden vaak een tijd wachten. Maar ik kan me niet voorstellen waarom iemand dat ooit met de motor zou willen. 16 km rechtuit en vol in de uitlaatgassen van auto’s en vrachtwagens. De pas daarentegen is zelfs met de auto al best leuk, met de motor moet dat gewoon genieten zijn.
Als we er ‘s zomers zijn, dan rijden we meestal wel even naar de top via de pas. Even veel te duur een kopje koffie boven meepakken :)
Natuurlijk is de Gotthardtunnel WEL met TOL!
In de winter is er geen andere mogelijkheid dan door de tunnel te moeten gaan. Dan MOET je dus de snelweg op.
Alleen toegestaan als je een Autobahn-vignet hebt aangeschaft. Dus WEL met tol!

Soms wil je snel naar Italië zonder dat je uren extra wilt uittrekken om al die passen te doen. (Zwits maar een andere keer)
Dan prima in 20 min van Göschenen naar Airolo onder die klote-berg door!
De files staan vooral vóór de berg, gereguleerd door een stoplicht. Ik stond al 36km vóór de ingang van de tunnel in de file.
Met een paar (aso) brullende Harley's voorop zijn we al die km's file makkelijk naar de ingang gefilterd.
Wij gingen derhalve met mss wel 100 motoren gelijk de tunnel in. Teeeering.... wat een herrie!
Ik was voordien met de auto al mss wel 50x door de tunnel geweest, maar nooit gerealiseerd dat het IN de tunnel zo vreselijk heet zou worden.
Man, op 3/4 was de hitte nauwelijks nog te houden, en dat terwijl je 80 rijdt. Pfffffff Richting uitgang werd 't weer beter.

Jazeker, over de pas rijden is leuk maar niet als dat MOET!
Toen ik een paar jaar terug midden in de nacht effe snel door de tunnel naar huis wilde rijden, bleek de tunnel afgesloten.
Had ik daarvoor een vignet gekocht? :X Moest ik in stikdonker alsnog die pas over. Nee, dan is niet heel fijn!

Jawel, zoals je meldt is het soms met alle tijd echt wel leuker om dan wel de pas te nemen.
Tijdens vakantie met mooi weer mag je de Gotthardpass eigenlijk niet overslaan!
 
@mean-machine Zo beredeneerd is iedere snelweg in Zwitserland apart ook weer een tolweg. Ik ga ervan uit dat je weet dat je voor de snelwegen in CH een vignet nodig hebt. De Gotthard tunnel IS een snelweg, dus vignetplichtig.

En in de winter is er vrijwel geen pas open, dan is er gewoon geen keus. Dan lijkt het me vrij logisch dat je een tunnel pakt ipv -20 C te trotseren en door 1,5 m sneeuw te moeten ploegen.
 
Dag 7 is zojuist gevuld met foto's en verhaaltjes.
de eerste, maar niet laatste keer dat ik een stukje Italië doorkruis op de route .
De San Bernardino pas die niks met een Sint bernhard te maken heeft , de Splugenpas met zn eigen meer en nog veel meer :)
ff naar boven scrollen.
 
@LePensZeur Voor mij weer gedeeltelijk een feest der herkenning! Blijft mooi daar.

Voor het niet hebben van het vignet hoef je je weinig zorgen te maken. Als je niet bent staande gehouden, dan is achteraf -en zeker niet op een foto van voor of achter- niet na te gaan of je een sticker had geplakt. Die moet op je kuip of tank zitten. De sticker is niet gekoppeld aan je kenteken. Zelf heb ik al sinds 2000 vrijwel ieder jaar een sticker, maar heb nog nooit gezien dat er echt op werd gecontroleerd. Wat niet zegt dat het niet gebeurd natuurlijk.
De flitskasten staan inderdaad veel in steden, maar ook net daarbuiten en bv. bij tunnels of dorpjes waar de max. snelheid even naar beneden gaat. De kasten zijn vaak herkenbaar, maar ze hebben ze soms ook creatief in een betonblok gemaakt. Of het zijn een soort metalen bakken die zoveel langs de weg staan. Gewoon de toegestane snelheid aanhouden is het handigst, de meeste Zwitsers rijden lekker door, dus als je een beetje meerijdt zit je vaak wel goed.
 
@LePensZeur Voor mij weer gedeeltelijk een feest der herkenning! Blijft mooi daar.

Voor het niet hebben van het vignet hoef je je weinig zorgen te maken. Als je niet bent staande gehouden, dan is achteraf -en zeker niet op een foto van voor of achter- niet na te gaan of je een sticker had geplakt. Die moet op je kuip of tank zitten. De sticker is niet gekoppeld aan je kenteken. Zelf heb ik al sinds 2000 vrijwel ieder jaar een sticker, maar heb nog nooit gezien dat er echt op werd gecontroleerd. Wat niet zegt dat het niet gebeurd natuurlijk.
De flitskasten staan inderdaad veel in steden, maar ook net daarbuiten en bv. bij tunnels of dorpjes waar de max. snelheid even naar beneden gaat. De kasten zijn vaak herkenbaar, maar ze hebben ze soms ook creatief in een betonblok gemaakt. Of het zijn een soort metalen bakken die zoveel langs de weg staan. Gewoon de toegestane snelheid aanhouden is het handigst, de meeste Zwitsers rijden lekker door, dus als je een beetje meerijdt zit je vaak wel goed.
Vwb vignet moet je CH niet inrijden via de snelweg. Krijg je gelijk een sticker aangesmeerd.
Ik ben toen dwars door heel Zwits gereden, zonder bedoeling van snelweg. Dan hoef ik ook geen vignet.
Maar in Zwits zelf moet je goed opletten want voordat je 't weet zit je toch op de snelweg en daarom sticker-verplicht.
Per ongeluk heb ik enkele keren een klein stukje snelweg gereden, bij volgende afslag er direct weer af.
Ik weet niet hoe ze controleren? Staande-houding/ foto-controle? Was in 2018 en nix meer van gehoord.

Veel flitskasten zijn idd wel goed herkenbaar. Maar niet altijd!
Aan de zuid-zijde van de Bodensee is het bijna lintbebouwing. Dorpje in-dorpje uit-dorpje in ect.
Het viel me daar op dat alle Zwitsers zich heel netjes aan de snelheid hielden. Toen ook maar rustig gedaan.
Veel flitskasten daar. Ze hadden er ook 1 die precies bij de uitgang van een tunnel stond, zodanig dat je 'm dus net niet kon zien.
Dat was idd precies zo'n plek waar je dan net het gas open draait en met 80-90 in de 50 op de foto kan komen. :X
Omdat je daar bijna van flitskast naar flitskast reed heb ik me maar ingehouden.
 
@mean-machine Zoals gezegd, foto kan vrijwel niet voor de motor. Controleren door staandehouden. Nooit gezien, maar volgens mijn kennis die al jaren in CH woont, wordt er bij op- en afritten wel met enige regelmaat gecheckt. Ondanks dat de Zwitsers over het algemeen onder elkaar heel sociaal zijn en als geen ander snappen dat dit soort belastingen gewoon direct aan zichzelf ten goede komt, moet er toch gehandhaafd worden voor die enkeling die niet wil. En voor de toerist die denkt 4 tientjes te besparen (zo ongeveer de prijs van een goede pizza met een ijsje en een drankje in CH).

Zelf koop ik altijd een vignet voor de auto. In NL betaal je meer per maand dan daar in een heel jaar. En de wegen zijn er heel netjes. In de winter wordt er voor dag en dauw sneeuw geruimd zodat je veilig op pad kunt. Maar ja, voor een jaar betalen en er maar 2 weken zijn, voelt wat raar.
Maar als ik kijk wat ik betaal voor al de tolwegen door Frankrijk, van België tot aan Spanje, ben ik meer kwijt. Een hoop gehannes met die stomme tolpoorten, de smerigste WC’s ter wereld en bij lange na niet het uitzicht als in CH.
 
Laatst bewerkt:
Goedendag Allen,

Inmiddels is dag 8 compleet. De afgelopen weken had ik er even geen zin in of dacht er even niet aan, als ik er aan dacht had ik er op dat moment iig geen zin in ;)

Ook dag 8,5 is er tussen geslopen omdat ik aan de max. van het aantal foto's zat.
misschien iets om even bij stil te staan op het moment dat het laden lang duurt, 8 x25 foto's keer gemm. 5 Mb kan ff duren.

9 10 en zelf 11 heb ik er ook maar gelijk achteraan gedaan.

dus een ieder veel plezier met lezen maar zeker van de foto's van het mooie Zwitserland en omliggende broodjes worst landen .
 
Leuk geschreven! Op Zwitserland na is het bekend terrein voor de motor ;)

zonde van het einde. Ongeluk zit in een klein hoekje. Kan de beste overkomen.
 
Ik heb nog niet alle nieuwe dagen gelezen (dat gaat zeker nog gebeuren), maar eerst bekeken wat er met je gebeurd was. Heftig... en toch goed vanaf gekomen, hoewel ik weet (niet uit eigen ervaring) dat gebroken ribben erg pijnlijk zijn. En ik merk ook dat ik redelijk vaak op de navigatie kijk. Heeft z’n voordelen, maar je mist zo een heel aantal meters weg waarop je eigenlijk de aandacht moet hebben.

Goed dat je weer volop rijdt en dat de motor ook weer ok is! Zie uit naar je toekomstige reisverslagen! :)
 
Leuk verhaal met minder goed einde van deze schnitzel-toer. Maar ja, als er echt gek op bent................... :P
Soms zit je effe niet op te letten en eindig je in het ziekenhuis.
Gelukkig lijkt alles weer oke (?)
 
Toevallig gisteren het spatbord meebesteld met wat andere o.e.m onderdelen. Dan is de motor echt weer zo goed als voorheen.
 
Mooi verslag ! Ik vroeg me wel af hoe je erin slaagt je motor op de zijstandaard te krijgen op een vrijwel elke ondergrond en hellingen zoals op je foto's. Bij mij, CBF1000, lijkt het wel alsof ik altijd op prut probeer te stoppen, of op wat grint dat achteraf heel zacht blijkt te zijn of op een vals plat dat niet zo plat blijkt als ik wel dacht. Ik overweeg om onder de standaard maar een extra stukje staal te laten lassen om wat meer oppervlak te krijgen. Blijft jouw motor wel altijd mooi staan, of lukt het je alleen bij de foto's ??
 
Mooi verslag ! Ik vroeg me wel af hoe je erin slaagt je motor op de zijstandaard te krijgen op een vrijwel elke ondergrond en hellingen zoals op je foto's. Bij mij, CBF1000, lijkt het wel alsof ik altijd op prut probeer te stoppen, of op wat grint dat achteraf heel zacht blijkt te zijn of op een vals plat dat niet zo plat blijkt als ik wel dacht. Ik overweeg om onder de standaard maar een extra stukje staal te laten lassen om wat meer oppervlak te krijgen. Blijft jouw motor wel altijd mooi staan, of lukt het je alleen bij de foto's ??
als het kan zit ik van tevoren al te kijken of en waar ik kan stoppen, iets heuvelop is fijn want dan blijft de motor 'hangen' in z'n versnelling.
wat ik aan deze zijstandaard super onhandig vind is dat je achter het voetpedaal moet met je voet omdat daar de arm zit waarmee je de zijstandaard naar beneden zet. Dan kan ik wel een zeikerd zijn, maar eer ducati doorhad hoe het werkt...
wat wel van invloed is, is hoe verlaagd of verhoogd de motor is bij beiden werkt de zijstandaard minder goed als men van de fabriek uit heeft bedacht omdat de motor ofwel mee overhelt ofwel meer rechtopstaat, dat laatste bij verlaging.
met bijvoegen van een stuk metaal is het dus zaak ook op te letten dat het niet te dik is onder de zijstandaard omdat je die dan effectief gezien verlengt en de motor rechterop komt te staan, dan waait bij bijvoorbeeld ook eerder om.
Ik heb een XJ die is zo verhoogt aan de achterkant dat het achterwiel bijna de grond raakt zodra hij op de middenbok staat en met veel bagage achter komt het voorwiel soms net ietsje omhoog als je de motor te enthousiast op de zijstandaard zet.
Maar om op je laatste vraag terug te komen, als de motor omvalt omdat door de zijstandaard omgevallen is zou ik dat ook niet op de foto zetten hoor ;)
Aan jou om mij toch te geloven dat het nog nooit gebeurt is.
Wel is hij 1 keer gewoon weggezakt, die XJ , en op een paar lege chloorvaten gevallen. Dat was met noodweer in Portugal waardoor de grond gewoon deels weggespoeld was.
Wat ik mensen ook wel eens zie doen is een (plastic) plaatje voor onder de zijstandaard meenemen aan een touwtje wat aan de motor bevestigd is.
 
Ja ik heb bijvoorbeeld zo'n plastic snijplankje voor onder de voetsteun als het echt moet. Licht, sterk, buigt niet en tegen alle weersinvloeden bestand, op maat gezaagd en bewaar ik nu onder mijn zadel. Nog niet vaak nodig gehad, maar hij is er wel voor het geval dat.
 
Ik had ook zo'n stukje goed hout aan een touwtje, opgeborgen in een zijtas. Ik ben waarschijnlijk wat onhandig, maar het plankje moet dan uit de zijtas, rits losmaken en dan onder de zijstandaard. Dat is de theorie. De praktijk is natuurlijk het geklungel, achterover leunen om de rits te pakken, en zo voort. Wat SvenSP zegt lijkt me helemaal een gedoe, plank onder je zadel. Dan moet je toch eerst afstappen, je zadel losmaken en dan ....
ook geen oplossing. Dan in een tanktas, ook eens gedaan , maar ik heb niet graag een tanktas bij me, vooral niet bij het tanken. Tanktas los , dan tanken, tanktas mee naar binnen, daar fruttelen om je geld eruit te pakken, dan terug, tanktas weer vast, helm op , bril op en dan weer weg. En als het druk is booskijkende automobilisten . Het lijkt wel een slapstick !
Dus, geen plankje meer, maar dan maar wat extra staal onder de standaard, je verdubbelt al snel het dragende oppervlak. Een klein klusje voor de winter dan maar . En dan nog. Ik was verleden zomer op een camping waar het gras keurig gemaaid was maar zo hoog dat zelfs een plankje wegzakte. Ik kreeg toen van de terreinknecht , of hoe dat ook moge heten, een stuk metaal van 60 cm lang en 20 cm breed. Dat werkte !
Dank voor jullie verhalen !!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan