Rondrit Spanje Portugal

Hmmm, ik vindt zelf de temperatuur in Forida dragelijker dan in de woestijnstreken van de us, omdat je daar af en toe nog een verkoelend regenbuitje over je heen krijgt, en de zon minder sterk is met een wolkendekje boven je.

Datzelfde vindt ik ook in Spanje, (mijn mening hoor) de westkust is aanmerkelijk koeler vanwege de altijd aanwezige oceaan wind, maar je rijdt in september, dus dan is het qua temperatuur aanmerkelijk motorvriendelijker dan in augustus.

Vraagje, waarom doe je het rondje vanuit het noorden naar het westen zuiden?

Zou je het andersom kunnen en of willen rijden? of niet over nagedacht.
Zou je het namelijk andersom doen, dan levert het je namelijk hele spectaculaire rijbeelden op in het Oosten - Zuidoosten van Spanje, en andersom weer in het noorden en westen...
 
Nou, daar heb ik wel over nagedacht. Ik had namelijk al bedacht dat het zuiden en oosten het meest warm zouden zijn. Dus als ik nou eerst het noorden en westen doe en pas later in september het zuiden en het oosten, dan is dat qua temperatuur gunstiger.

Maar ik ga toch die doorwaai jas eens uit de kast halen. Kijken of dat iets is wat ik de hele trip aankan. Bijvoorbeeld in eerste instantie een fleece eronder en tegen de wind mijn regenjack er over heen...
 
Laatst bewerkt:
Hier in het zuid-oosten heb je geen oceaan invloed. Het kan dus warmer zijn. Je kan overwegen je rijtijden aan te passen. Tussen 14:00 en 17:00 hebben we siësta (dat is niet voor niets). Maar je hebt ervaring lees ik. Ik tuf hier ook rond. Ik zou zeggen pak een terrasje in die tijd en geniet van een gratis tapa bij een drankje of een lekker visje en geniet van je vakantie.
 
Mooie route hoor, en goed te doen, misschien in de provincie Almeria, via Cabo de gata rijden, dat is een geweldige kustweg (oa bekend van de vele andrealon en auto reclame spotjes en de serie auf achse), door het natuurgebied, gewoon vanaf de stad Almeria de kustweg volgen, via Vera playa naar El Calon naar Aguilas (MU).

Vindt de informatie van vooghtje overigens niet helemaal kloppen wat betreft de benzinestations en het parkeren, is natuurlijk wel goed bedoeld,maar... je mag je motor niet...op de stoep parkeren, daar zijn de motor vakken voor, ze zijn niet zo strikt als in Nederland, maar het is heel ongewoon en niet netjes en je kunt er voor bekeurd worden, doet de policia local dat, geen probleem,goeie gasten, bijna op het behulpzame af, gaat de Guardia Civil het uitvoeren, wees dan maar beleefd.

Kaartterminals zijn er zeker wel, vooral in havens,en ook jachthavens, waar de benzine het veruit het goedkoopst is, en benzinestations zijn zeker ook op zondag wel open, ook buiten de steden, alleen s'middags kan het voorkomen dat er een in een heeel klein dorp dicht is, maar dan is de rest dat ook.


Net terug. En ik heb me aangepast aan de gebruiken van het land.

In Madrid zo'n tien keer op verschillende stoepen. In Segovia, Avila, El Escorial, en zo'n vijf andere dorpjes: op de stoep.
Ofwel van niet anders kunnen en 's nachts sowieso. Elke motorparking in de buurt waar ik verbleef was dan trouwens zo goed als leeg. Ze gebruiken die dingen overdag, langs de straat, om vlot weg en weer te kunnen. En omdat iedereen vlot weg en weer kan zetten ze 's nachts hun motoren ergens waar je minder snel bij kunt. De eerste nacht in Madrid stond de motor helemaal alleen op zo'n plaatsje langs de straatkant. Terwijl op de stoep en tegen de muur vijf meter er achter zes motoren en brommertjes stonden. Heb ik dus ook maar gedaan. Op stuurslot + schijfremslot.

Wat ik wel moet zeggen: ondanks honderden brommertjes, motoren, vespa's, ... op stoepen staat er nooit eentje in de weg! Ogenschijnlijk 'doe maar wat je wil' hoeft dus geen synoniem te zijn voor 'hang de asociale zak uit'. Geldt voor wel meer zaken in Spanje, trouwens.

Overigens vond ik zowel Guardia Civil als Policia Municipal overal heel aanwezig. Ze zien er nogal intimiderend uit soms, maar ik heb toch de indruk dat ze best vriendelijk zijn. De Guardia had een hele slechte reputatie vroeger, maar er is toch wel duidelijk verandering. Ze hebben misschien 'toerisme' als bron van inkomsten op hun laatste briefing prioritair gemaakt? Maar alleszins zeer duidelijk in het straatbeeld.

Wat de benzinepompen betreft. Na honderd kilometer over Spaanse wegen dacht ik: ' ik ga die mens op het motorforum moeten laten weten dat er in een paar jaar tijd toch één en ander verbeterd is.... '
Op zondag inderdaad minder zorgen wat de pompen betreft. Pompen met terminals hebben hun intrede gedaan. Langs de doorgaande wegen waren de repsols ook gewoon open dit keer.

Om dan in Frankrijk plots weer geweigerde kaarten en zo te krijgen in pompstations.... En meer en meer het - eerst betalen en dan de pomp aan leggen - principe....

Wat de temperatuur betreft: viel nu goed mee natuurlijk. Het was zelfs koud op momenten, in de sierra's rond madrid.
Ze rijden daar inderdaad vaak gewoon met helm en niets meer. Zelf wil ik dat wel doen, maar dan heb ik meestal geen plek meer om mijn jas weg te steken natuurlijk. Want, die broek en die botten zitten al ergens in je bagage gepropt en je had alweer veel te veel mee... Bovendien: echt comfortabel vind ik dat toch niet. We zijn dat ook niet zo gewoon in deze streken en dan heb ik altijd het gevoel 'bloot' te zitten. Ik ga meestal voor zo veel mogelijk doorwaai-effect en zo weinig mogelijk daaronder. En motorjeans. En regelmatig eens stoppen en iets drinken natuurlijk. Terrasje. 'De lokale economie sponsoren', zoals dat heet...


Nou ja: 't was weer plezant!! Veel kilometers gemaakt en gezien wat ik wou zien, maar nog wat over gelaten voor de volgende keer!
 
Laatst bewerkt:
Op mijn trip langs de buitengrenzen van Spanje (5000km in 2 weken) heb ik mijn doorwaaijas aangehad. Tijdens frissere momenten trok ik daar een dunne regenjas overheen, en als het wat kouder werd er nog een fleece-trui onder. Werkte perfect. Fleece-trui heb ik sowieso altijd bij me en die dunne regenjas heeft opgepropt minder volume dan een bidon.

Vanaf de Frans - Spaanse grens zou je ook langs de noordkust van Spanje kunnen rijden. Ik vond dat een geweldige weg: aan de ene kant de Atlantische Oceaan, aan de andere kant het berglandschap van de uitlopers van de Picos. Mijn route: Noordkust (San Sebastian - Bilbao - Santander), bij San Vicente de la Barquera afbuigen naar Riaño, van daar naar Cangas de Onis (extra routetip van mij voor jou, maar niet verder vertellen: rij van Cangas de Onis "even" op en neer naar Covadonga) en bij Castañera de AS260 volgen naar de noordkust. Bij de kust kun je de kustweg weer vervolgen richting A Coruña.

Ik weet niet hoe het in september is, maar in juli was het stuk tussen Merida en Sevilla zo extreem heet (45+ graden), dat ik ongeveer ieder half uur moest stoppen. Zelfs met de doorwaaijas aan was het nog te heet. Zou je de kans hebben, kun je misschien beter de zuidkust van Portugal en Spanje richting Gibraltar kunnen volgen (Faro - Huelva - Cádiz - Tarifa - Gibraltar).

Waar ik ook heel erg genoten heb, is het grensgebied tussen de regio's Granada en Jaen. Omdat ik ook wat van de binnenlanden wilde zien, heb ik (min of meer per ongeluk) de weg van Coto-Rios via Hornos naar Santiago de la Espada ingevoegd. In één woord: GEWELDIG!

Ik wens je een fijne reis.



PS

Hoe ziet het uit met je motor?
 
Ik wens je een fijne reis.



PS

Hoe ziet het uit met je motor?
Fijne tips weer, zal kijken of ik ze in kan passen.

Over mijn motor, de motor waar ik in de Harz pech kreeg is niet de motor waarmee ik naar Spanje wil. Mijn Interstate is de lange reizen motor. Afgelopen weekend was ik met de Standaard en die kreeg pech. Pas als ie in Nederland bij mijn dealer wordt afgeleverd kunnen we echt kijken wat er aan mankeert, maar er wordt gedacht aan een uitgelopen lager en kapotte dynamo. We zullen zien.
;(
 
Fijne tips weer, zal kijken of ik ze in kan passen.

Over mijn motor, de motor waar ik in de Harz pech kreeg is niet de motor waarmee ik naar Spanje wil. Mijn Interstate is de lange reizen motor. Afgelopen weekend was ik met de Standaard en die kreeg pech. Pas als ie in Nederland bij mijn dealer wordt afgeleverd kunnen we echt kijken wat er aan mankeert, maar er wordt gedacht aan een uitgelopen lager en kapotte dynamo. We zullen zien.
;(
Aan de ene kant balen van een kapotte motor (en succes met het herstel daarvan), maar aan de andere kant een geluk dat je er meer dan één hebt.

Nogmaals, fijne reis.

Faro di Leuca die heb ik al. (zuidelijkste puntje Italië)
Deze staat ook nog op mijn lijstje........................
Zet Tarifa er dan bij op dat lijstje. Dat is de meest zuidelijke punt van het vaste land van Europa. Alleen wat eilanden in de Middellandse Zee (Malta, Cyprus en wat Griekse eilanden) liggen zuidelijker.

Bij Gibraltar (als je eenmaal in Tarifa bent is dat niet zo heel ver meer) heb ik nog een leuke foto gemaakt: 1 foto, 2 continenten (Europa en Afrika), 3 landen (Gibraltar, Spanje en Marokko).

@F-six: Hou trouwens bij het verlaten van Gibraltar rekening met lange wachttijden bij de grens. Omdat Gibraltar een belastingparadijs is en het Spanje nog altijd dwars zit dat de Engelsen deze rots niet willen opgeven, komt het geregeld voor dat de lus hier: https://www.google.nl/maps/@36.1548352,-5.3475335,151m/data=!3m1!1e3 helemaal vol staat met auto's en er maar één passage open is. Tel dan 20 minuten tot een half uur per controle en je kunt je voorstellen dat je daar menig uurtje zoet kunt zijn. Met je motor de "file" passeren wordt door de Guardia Civil niet gewaardeerd, kan ik je uit ervaring vertellen, met als resultaat dat je al je bagage kunt gaan uitpakken. Met "no comprendo" en "no hablo Español" (waarna de norse beambte mijn kentekenplaat bekeek) heb ik mezelf die ellende gelukkig kunnen besparen, maar blij waren ze in ieder geval niet.

Als je niet van plan bent lang in Gibraltar te verblijven, kun je aan de Spaanse kant je motor parkeren, ga je te voet de grens over en neem je de bus naar je bestemming. Aan het eind van je bezoek neem je de bus terug tot aan de grens en ga je weer te voet de grens over. Je bespaart je daar de lange wachttijd mee, want voetgangers worden amper gecontroleerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik was al eens in Algeciras-Tarifa/ veerboot naar Tanger. (ok, was wel met de auto)
Goed om af te vinken. Meer ook niet! Dan zou ik idd nog eerder voor Gibraltar kiezen.

Cabo de Sao Vicente is net als Leuca en Lands End (UK) een aansprekend eindpunt. (voor mij)
O ja, na Faro di Leuca ben ik verder gereden naar Pozzallo-Sicilië(waar nu veel boot-vluchtelingen arriveren), maar net als Tarifa ook niet echt noemenswaardig.

Bij Eilat-Akaba op boot op Rode Zee=>
Weliswaar geen foto maar een rondkijkend filmpje zie 3 continenten en 4 landen.
Landen: Israel (Europa?)- Jordanië en Saoudi-Arabië (Azië)- Egypte (Afrika)
 
Laatst bewerkt:
@F-six: Hou trouwens bij het verlaten van Gibraltar rekening met lange wachttijden bij de grens. Omdat Gibraltar een belastingparadijs is en het Spanje nog altijd dwars zit dat de Engelsen deze rots niet willen opgeven, komt het geregeld voor dat de lus hier: https://www.google.nl/maps/@36.1548352,-5.3475335,151m/data=!3m1!1e3 helemaal vol staat met auto's en er maar één passage open is. Tel dan 20 minuten tot een half uur per controle en je kunt je voorstellen dat je daar menig uurtje zoet kunt zijn. Met je motor de "file" passeren wordt door de Guardia Civil niet gewaardeerd, kan ik je uit ervaring vertellen, met als resultaat dat je al je bagage kunt gaan uitpakken. Met "no comprendo" en "no hablo Español" (waarna de norse beambte mijn kentekenplaat bekeek) heb ik mezelf die ellende gelukkig kunnen besparen, maar blij waren ze in ieder geval niet.

Als je niet van plan bent lang in Gibraltar te verblijven, kun je aan de Spaanse kant je motor parkeren, ga je te voet de grens over en neem je de bus naar je bestemming. Aan het eind van je bezoek neem je de bus terug tot aan de grens en ga je weer te voet de grens over. Je bespaart je daar de lange wachttijd mee, want voetgangers worden amper gecontroleerd.
Goeie tip. Dat ga ik doen, want ik wil Gibraltar wel even bekijken, maar geen spullen kopen omdat het een belastingparadijs is. Waar laat je die rommel weer op de motor! :)

Over Tarifa hoor ik verschillende berichten. De een zegt dat het er altijd waait en verder niets te zien is, de ander zegt dat je het niet mag missen. Ik kijk wel hoe ik in mijn tijd zit of ik dat mee neem. Dat is toch wel het grote voordeel van niets bespreken en maar zien waar je slaapt!

:]
 
Cangas de Onis (extra routetip van mij voor jou, maar niet verder vertellen: rij van Cangas de Onis "even" op en neer naar Covadonga) CHECK, in de route opgenomen!

Knip

Waar ik ook heel erg genoten heb, is het grensgebied tussen de regio's Granada en Jaen. Omdat ik ook wat van de binnenlanden wilde zien, heb ik (min of meer per ongeluk) de weg van Coto-Rios via Hornos naar Santiago de la Espada ingevoegd. In één woord: GEWELDIG!
Heb de route meer naar het westen verlegd en ga nu, komend vanuit het zuiden, voor een groot deel over de A319 naar het noorden. Bij Hornos gaat het dan via de A317 naar het oosten en later weer naar het noorden.

:]
 
rij van Cangas de Onis "even" op en neer naar Covadonga) en bij Castañera de AS260 volgen naar de noordkust.
De weg 'achterlangs' van Panes naar Cangas de Onis vond ik ook zo mooi. Maar eigenlijk waren alle kleinere wegen in de Picos prachtig om te rijden.

Door dit topic weer 'ns in m'n fotoalbum zitten bladeren van de laatste rit die kant op. Krijg helemaal zin in een lange trip. Er is zoveel moois en leuks te zien, zo veel mooie wegen om te rijden.

Oh ja, Sevilla 7 uur 's avonds :) :

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan