Rood lampje gaat aan bij snel optrekken (Yamaha Thundercat)

Bremsco

MF'er
3 jun 2006
49
0
Soest
Als ik snel optrek met mijn Yamaha Thundercat, gaat het rode lampje (olie) aan. Als ik dan het gas weer loslaat, gaat het weer uit.
Naar mijn indruk is dat na de laatste onderhoudsbeurt, dat het voorkwam. Voor die tijd had ik het niet.
Nadat ik het voor het eerst zag, heb ik gelijk even gekeken naar het oliepeil, maar dat was wel in orde.
Het is ook net, alsof het motorgeluid nèt even anders is dan eerder. Net een tikkie rauwer. Een subtiel verschil, maar ik merk het wel.
Voor de rest doet de motor alles net als anders.

Vandaag was ik bij Rotterdam, en toen bleef het rode lampje even branden. Dat vond ik niet lollig, want toen dacht ik echt even: 'wat nu?' Ik ging even op de vluchtstrook en liet de snelheid zakken. Toen zag ik echter dat het lampje weer uit was, en het is de hele rit (zo'n 80 km) ook niet meer aan gegaan.

Zo maar een gedachte van mij: hebben ze misschien een verkeerd type olie in de motor gedaan, bij de laatste beurt?
 
Laatst bewerkt:
Toch raar dat er een hele liter olie bij moest. Ik denk dat ze gewoon na de oliewissel zijn vergeten om de motor te droogstarten en er dus nog deels lucht in de oliekanalen en misschien het filter zat.

Eigenlijk best slordig van die lui... Sowieso behoor je olie in het oliefilter te gieten voor je hem monteert. Daar gaat nog wel zeker 300cc olie in. Dan blijft er nog 700cc over van de missende liter.
 
Laatst bewerkt:
Filter volgooien met olie voor het monteren?
In m'n WPHB staat gewoon vermeldt dat je er meer olie on moet gooien als je de filter ook verwisseld hebt.

lijkt mij ook niet echt handig om een filter vol olie te gooien wetende dat je hem dan nog op de motor moet draaien. Mss kan je proberen om het filter met de ééne hand rechtop te houden en met de andere hand de motorfiets erop draaien :+
 
Bedankt voor de antwoorden en de duidelijkheid.

'k Ben vandaag bij de dealer geweest, en er moest een liter olie bij. Of ik dat even in de gaten wilde houden.

Dan zou hij misschien olie verbruiken. Maar ik vind het wel apart, als dat probleem zo ineens op komt duiken. Eerst merkte ik nooit wat vreemds.

Dat is echt bullshit...
Een liter olie heb je er niet zomaar doorheen gestookt hoor... Of je moet constant tegen je begrenzer aan rijden :X
Ze zijn gewoon zuinig geweest en hebben je teveel laten betalen... (dat denk ik zeg niet dat het ook werkelijk zo is)

:W
 
lijkt mij ook niet echt handig om een filter vol olie te gooien wetende dat je hem dan nog op de motor moet draaien. Mss kan je proberen om het filter met de ééne hand rechtop te houden en met de andere hand de motorfiets erop draaien :+

_O-
Had je dat niet eerder kunnen zeggen nu kunnen mijn kleren alweer in de was :+
 
Dat is echt bullshit...
Een liter olie heb je er niet zomaar doorheen gestookt hoor... Of je moet constant tegen je begrenzer aan rijden :X
Ze zijn gewoon zuinig geweest en hebben je teveel laten betalen... (dat denk ik zeg niet dat het ook werkelijk zo is)

:W
Euh mijn oude FZR1000 deed op het laatst een liter olie per 500 km.. :X Leek wel een diesel. _O-
 
Ik heb het ook gehad : het brandende lampje bij wat sneller optrekken.
Bij mij werd het lage oliepeil veroorzaakt door een heel hoog olieverbruik van de Yamaha.
Dat is 1 van de kwaaltjes die ze hebben, als ze ouder worden : oliestoken.

Het waarschuwingslampje "peil te laag" dat Yamaha toepast vind ik prettiger dan het door anderen gebruikte "oliedruk weggevallen" lampje.
Als dat laatste gaat branden is het al te laat, terwijl het Yamaha concept dat voorkomt.

De sensor die Yamaha gebruikt is niets meer dan een vlotterschakelaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan