Rood lampje gaat aan bij snel optrekken (Yamaha Thundercat)

Bremsco

MF'er
3 jun 2006
49
0
Soest
Als ik snel optrek met mijn Yamaha Thundercat, gaat het rode lampje (olie) aan. Als ik dan het gas weer loslaat, gaat het weer uit.
Naar mijn indruk is dat na de laatste onderhoudsbeurt, dat het voorkwam. Voor die tijd had ik het niet.
Nadat ik het voor het eerst zag, heb ik gelijk even gekeken naar het oliepeil, maar dat was wel in orde.
Het is ook net, alsof het motorgeluid nèt even anders is dan eerder. Net een tikkie rauwer. Een subtiel verschil, maar ik merk het wel.
Voor de rest doet de motor alles net als anders.

Vandaag was ik bij Rotterdam, en toen bleef het rode lampje even branden. Dat vond ik niet lollig, want toen dacht ik echt even: 'wat nu?' Ik ging even op de vluchtstrook en liet de snelheid zakken. Toen zag ik echter dat het lampje weer uit was, en het is de hele rit (zo'n 80 km) ook niet meer aan gegaan.

Zo maar een gedachte van mij: hebben ze misschien een verkeerd type olie in de motor gedaan, bij de laatste beurt?
 
Laatst bewerkt:
Jah, dat lampje reageert op het merk olie..... :+

Nee, wat er aan de hand is:
Yamaha's hebben een oliepeilsensor, itt. de meeste motoren die een oliedruksensor hebben. Die sensor staat nogal eens erg gevoelig afgesteld, daardoor licht het waarschuwingslampje op als de motor sterk accellereert, want dan verplaatst de olie zich.
Vul gewoon nog een beetje olie bij tot aan het max. Klein beetje meer mag.
Klacht verholpen......
 
Klopt helemaal

Deze motoren hebben een oliepeilsensor en geen oliedruksensor, dus dat rooie lampje geeft aan dat er iets te weinig olie inzit, wat een stuk minder vervelend is dan dat je te weinig oliedruk zou hebben. Komt vaak voor bij deze type's wiens blok nog gewoon op de FZR600R gebaseerd is. Zeker als men de olie heeft vervangen en een nieuw filter is geplaatst is het zaak om na een tijdje effe een beetje olie erbij te storten omdat dan het nieuwe filter ook vol zit.

Je moet ze gewoon goed vol zetten, voor een Yamaha geldt: Beter te veel dan te weinig olie.
 
Laatst bewerkt:
bij m'n R1 uit 99 moet ik altijd iets boven het max niveu vullen om aan gaan van het lampje te vorkomen.
Dus dat lijkt het ook bij jouw te zijn.
Is trouwens een bekent probeem bij de YAMAHA'S
 
bij m'n R1 uit 99 moet ik altijd iets boven het max niveu vullen om aan gaan van het lampje te vorkomen.
Dus dat lijkt het ook bij jouw te zijn.
Is trouwens een bekent probeem bij de YAMAHA'S

Je bedoeld 'één van de bekende problemen' })

Verders is het allemaal helemaal flex, wat hierboven staat :Y
 
Bedankt voor de antwoorden en de duidelijkheid.

'k Ben vandaag bij de dealer geweest, en er moest een liter olie bij. Of ik dat even in de gaten wilde houden.

Dan zou hij misschien olie verbruiken. Maar ik vind het wel apart, als dat probleem zo ineens op komt duiken. Eerst merkte ik nooit wat vreemds.
 
'k Ben vandaag bij de dealer geweest, en er moest een liter olie bij. Of ik dat even in de gaten wilde houden.

Dan zou hij misschien olie verbruiken. Maar ik vind het wel apart, als dat probleem zo ineens op komt duiken. Eerst merkte ik nooit wat vreemds.~[/quote]


-O- -O- te weinig olie bij de beurt??
 
'k Ben vandaag bij de dealer geweest, en er moest een liter olie bij. Of ik dat even in de gaten wilde houden.

Dan zou hij misschien olie verbruiken. Maar ik vind het wel apart, als dat probleem zo ineens op komt duiken. Eerst merkte ik nooit wat vreemds.\


-O- -O- te weinig olie bij de beurt??[/quote]
Daar dacht ik ook al aan. Dat heb ik gevraagd, maar de man zei dat dat niet het geval kon zijn, omdat er een vastgestelde hoeveelheid olie gebruikt werd bij de beurten.
 
Laatst bewerkt:
Ik gok er op dat er net effe teweinig olie in gegaan is na de beurt. Vanaf nu het olieverbruik even goed in de gaten houden. Als het olie verbruik na het bijvullen niet weg is, is er iets mis en zal je verder moeten kijken.
 
Misschien is er bij de beurt een ander merk olie in
gedaan en is het olieverbruik hierdoor hoger geworden.

Of de dealer heeft er gewoon te weinig in gedaan.
Regelmatig controleren is altijd verstandig
Zeker bij een Yamaha
;)
 
Tja, of ff verkeerd gelezen...

Olietoevoeging zonder filterwissel of met, wordt verschillend aangegeven. In de haast de olie gepeild, maar even niet de fiets even laten lopen en na 5 minuutjes het werkelijke oliepeil aflezen zonder dit aan te vullen kan het verschil uitmaken..

Wel een aandachtspunt om de komende periode het oliepeil in de gaten te houden.

Succes..
 
Laatst bewerkt:
Hee, weet je wat ook wel eens zou kunnen helpen? Een beetje olie erbij doen. Yamaha gebuikt namelijk in tegenstelling tot andere merken geen oliedruksensor, neeeeee, zij gebruiken een oliepeilsensor... En dan krijg wel eens dit soort dingen.















:+
 
Olie bijvullen is onzin :N


Je moet gewoon niet ze lomp optrekken, dan heb je er ook geen last van :+

Maar voor alle duidelijkheid: Yamaha gebruikt een oliepeilsensor, in tegenstelling tot een oliedruksensor zoals bij andere merken gebruikelijk is. Deze sensor is wel eens een beetje gevoelig afgesteld, waardoor je dit soort fenomenen kan krijgen. Mijn FJ heeft er ook 'last' van, ook in bijvoorbeeld haarspeldbochten (vooral als je omhoog rijdt en ook nog eens als een lompte de bocht uit gast) Voor mij een teken dat het weer tijd wordt om een beetje olie bij te vullen.

Hopelijk kan je wat met dit antwoord :?
 
Ik heb zelf een Kawasaki die in de verste verte niet lijkt op jouw machine, maar ik weet stomtoevallig dat Yamaha naast een oliedruksensor ook een oliepeilsensor gebruikt. Het meest logische lijkt me als je de olie bijvult en het oliepeil goed in de gaten houdt. Bij dealers vullen ze de motor met een vooraf ingestelde hoeveelheid, maar toch kan het ergens fout gaan. Je kunt het ook zien als een handigheidje; nu weet je voortaan precies wanneer er weer olie bij moet!

:P
 
Ik heb zelf een Kawasaki die in de verste verte niet lijkt op jouw machine, maar ik weet stomtoevallig dat Yamaha naast een oliedruksensor ook een oliepeilsensor gebruikt. Het meest logische lijkt me als je de olie bijvult en het oliepeil goed in de gaten houdt. Bij dealers vullen ze de motor met een vooraf ingestelde hoeveelheid, maar toch kan het ergens fout gaan. Je kunt het ook zien als een handigheidje; nu weet je voortaan precies wanneer er weer olie bij moet!

:P
 
Terug
Bovenaan Onderaan