rood lampje motorolie

de reus

Rookie
21 aug 2004
23
0
spijkenisse
wilde graag weten of het normaal is wat ik heb en zo ja waar dit aan kan liggen, ik heb namelijk regelmatig dat mn lampje gaat branden van het motoroliepeil van mijn r6 uit 2000, terwijl ik toch zeker weet dat er genoeg in zit, het gebeurt vaak als hij nog vrij koud is of als ik inenen vrij snel accelereer, brand hij eenmaal en hij is warm en ik rij zelfde tempo blijft hij ook vrij lang "nabrandën"
 
Ik snap niet dat Yamaha nog altijd geen vertraging van 20 sec. ofzo in dat oliepeil lampje maakt.

De verklaring waarom hij nu af en toe aangaat is simpel.

Oliepeil is goed. Je start de motor en de olie wordt onder uit het carter opgezogen, maar komt als ie koud is maar langzaam terug omdat de olie nog te stroperig is om snel weer beneden te komen. Hierdoor is je oliepeil bij koude motor dus erg laag en gaat je lampje branden.
 
Yamaha plaatst in tegenstelling tot andere merken een olieNIVEAU lampje. Ander merken een oliedruk lampje. Wees blij dat het een niveua lampje is, want dan word je tenminste tijdig gewaarschuwd dat je met te weinig olie rond rijdt.
Ik sluit me aan bij bovenstaande post maar wil nog even toevoegen dat dit ook opgaat voor hogere toerentallen als de motor warm is. Je oliepomp draait dan harder en daardoor heeft ie een grotere opbrengst... maar die olie moet wel snel genoeg terugzakken onderin het carter anders zakt langzaam je oliepeil. Bij mijn Fazer gebeurt het vaak boven de 140 als het peil in het miden tussen min en max is. Altijd irritant maar lang niet zo erg als motorschade door langere tijd met een te laag peil rijden. Ik laat de snelheid dan altijd zakken tot onder de 130-140 zodat het lampje weer uit gaat (pomp draait minder snel, dus minder opbrengst)
 
Yamaha plaatst in tegenstelling tot andere merken een olieNIVEAU lampje. Ander merken een oliedruk lampje. Wees blij dat het een niveua lampje is, want dan word je tenminste tijdig gewaarschuwd dat je met te weinig olie rond rijdt.

Nou, ik had toch liever een oliedruklampje gehad,dan was dit nooit gebeurd...

V-max naar de klote...

Er zit toch een pijlglaasje op, en het is echt niet zoveel moeite om een keer te bukken.

:(
 
hahahahahaha... :+ dank u.. effe weer buikpijn van het lachen :}

zeg nu eerlijk, welke motorrijder kijkt voor elke rit op z'n olie-peilglas.
tijdens rijles wordt je dat niet of amper aangeleerd en alles wat we geleerd hebben vergeten we toch.

jij controlleert ook altijd of je bannenspanning nog goed is, of alle lampjes het nog doen, hoeveel benzine er op de ml nog in je tank zit, het remvloeistof niveau, de staat van je ketting/cardan enz enz ?

volgens mij doet 75% pas kijken als het 'te laat' is.
 
Ik check ook altijd na aantal dagen..
zeker als ik ibjna een lange rit ga maken..
= voor de gezondheid van je eigen moto + jezelf
We zijn tenslotte geen vrouwen die alleen maar kunnen rijden, en voor de rest niks van techniek weten (wil niet veralgemenen, maar zo is het toch gekend)
:)
 
zeg nu eerlijk, welke motorrijder kijkt voor elke rit op z'n olie-peilglas.

Een bmw rijder de eerste 20.oookm :+

jij controlleert ook altijd of je bannenspanning nog goed is, of alle lampjes het nog doen, hoeveel benzine er op de ml nog in je tank zit, het remvloeistof niveau, de staat van je ketting/cardan enz enz ?

wel regelmatig , maar niet voor elke rit.

volgens mij doet 75% pas kijken als het 'te laat' is.

Dat zijn ook de mensen die dan zeuren over dat motorrijden zo duur is :P
 
motorrijden is duur, maar autorijden is schandalig duur, dus wat maakt het uit.

Ik kijk regelmatig naar het kijkglas. Echter bandenspanning zie ik wel als hij helemaal kaal is. als er dan in het midden nog een randje zit, kan ik dat immers nog gebruiken }) . de ketting idem. wat heb ik eraan om ernaar te kijken, terwijl ik zon beetje doorrijd tot hij eronderuit donderd ( wat de vorige keer ook is gebeurt ) O-)

maarja ik rijd ook dagelijke op een motor, en weet dus wel zon beetje uit mijn hoofd wat de status is van mijn motoren. kan me echter wel voorstellen dat je wat beter moet controleren als je alleen met mooi weer rijd O-)
 
ok bedankt , en idd mijn r6 2000 heet een oliepeilstokje, ook niet zo'n werk om eens in de zoveel tijd te peilen maar wilde gewoon weten hoet t zat daar ik ik niet zo'n technicus ben, uuhoiiiiii

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/125427/d0dc044667e22f4151cf03afa75c5784 (r6 marco.jpg)​
 
Terug
Bovenaan Onderaan