Rood licht boete

Roelsema

Rookie
23 sep 2004
2
0
Amsterdam
Heb weer eens een boete te pakken. Deze keer voor rijden door rood licht. Ze hebben me echter niet aangehouden en krijg 'm gewoon in de bus. Probleem is dat ik eigenlijk nooit door rood rijdt. Misschien vond ik het oranje en hij rood. Ze hebben echter geen foto mee gestuurd. Hoe weet ik nu wat voor bewijs zij hebben? Moeten ze bewijs hebben of is het voldoende als de petmans zegt dat ie zag dat ik door rood reed?
Heeft iemand al eens eerder met dit bijltje gehakt?
 
Heb weer eens een boete te pakken. Deze keer voor rijden door rood licht. Ze hebben me echter niet aangehouden en krijg 'm gewoon in de bus. Probleem is dat ik eigenlijk nooit door rood rijdt. Misschien vond ik het oranje en hij rood. Ze hebben echter geen foto mee gestuurd. Hoe weet ik nu wat voor bewijs zij hebben? Moeten ze bewijs hebben of is het voldoende als de petmans zegt dat ie zag dat ik door rood reed?
Heeft iemand al eens eerder met dit bijltje gehakt?

Hmm.. Ook voor onnodig door oranje rijden kun je een bekeuring krijgen. Heeft mń zwager eens gehad. In zijn geval was het feit dat het door twee politiemensen "geconstateerd" was klaarblijkelijk bewijs genoeg.

Ben bang dat je (EUR 90,-?) mag dokken :(
 
In principe geldt een ambtsedig verbaal van een opsporingsambtenaar als voldoende bewijs. Voor een rechtbank moet je met verdomd goede argumenten komen wil je dat onderuit halen.

Overigens: waar jij zegt dat je nooit door rood rijdt? Het gebeurt ons allemaal wel eens.
Je bent twee seconden afgeleid en het is al gebeurd. We hebben allemaal "black spots" in ons bewustzijn. Heb je dat wel eens gehad, dat je een bekende route (bv. woon-werk) rijdt en opeens denkt: hee, ben ik hier al? Dan "mis" je soms zomaar een aantal seconden.
 
Laatst bewerkt:
Het is voldoende als het geconstateerd is door een van de agenten. Mede daarom hebben zij de ambtseed/belofte afgelegd. Je kan wel in bezwaar gaan maar ik denk dat het geen zin heeft.
 
Ga je echt niet onderuitkomen. Ambtsee/belofte zoals gezegd is meer waard dan jouw woord. En je moet inderdaad met hele goede argumenten komen als je eronderuit wil komen.
 
Heb weer eens een boete te pakken. Deze keer voor rijden door rood licht. Ze hebben me echter niet aangehouden en krijg 'm gewoon in de bus. Probleem is dat ik eigenlijk nooit door rood rijdt. Misschien vond ik het oranje en hij rood. Ze hebben echter geen foto mee gestuurd. Hoe weet ik nu wat voor bewijs zij hebben? Moeten ze bewijs hebben of is het voldoende als de petmans zegt dat ie zag dat ik door rood reed?
Heeft iemand al eens eerder met dit bijltje gehakt?
yep ik..met de auto blijkbaar.ik kreeg hem ongeveer 2 jaar geleden binnen en toen maar ff gebeld.de telefoniste las het verbaal oid voor:
ik(hoofdagent) reedt ongeveer 3 meter achter de overtreder en constateerde dat deze door rood reedt..blabla...enz...
ik vroeg aan de dame of 3 meter geen bumperkleven was.ze vond van wel en zei dat ik maar een bezwaarschrift moest indienen.paar weken later weer een brief van officier van justitie: De overtreding door rood is zwaarder dan bumperkleven.hier mee is uw bezwaarschrift te niet gedaan...Zoiets in die richting...DUS gewoon maar dokken :( :( :( :( :(
 
ik(hoofdagent) reedt ongeveer 3 meter achter de overtreder en constateerde dat deze door rood reedt..blabla...enz...
Dat had ik toch ff wat slimmer aangepakt. Natuurlijk reed ik door rood, een of andere idioot zat zo dicht op me dat er met grote waarschijnlijkheid een ongeval had plaatsgehad als ik was gestopt. *D
 
De overtreding door rood is zwaarder dan bumperkleven.hier mee is uw bezwaarschrift te niet gedaan...Zoiets in die richting...DUS gewoon maar dokken :( :( :( :( :(
Dat is dan nieuw, de sanctie (boete) voor door rood licht rijden is € 95,00, voor bumperkleven (tot 80 kmh) € 145,00.

Deze OvJ heeft dus (zoals zo vaak) geen verstand van wet- en regelgeving.
 
Dat had ik toch ff wat slimmer aangepakt. Natuurlijk reed ik door rood, een of andere idioot zat zo dicht op me dat er met grote waarschijnlijkheid een ongeval had plaatsgehad als ik was gestopt. *D
nog nooit problemen gehad met de STERKE arm der wet.
zal volgende keer maar eens goed stoppen :Z
kan ik meteen mn dakspoiler en cupdiffuser meelaten spuiten O-)
 
Voor alle duidelijkheid: als je in bezwaar gaat kan dat in TWEE stappen.

Als eerste schrijf je een brief naar de officier van justitie. Dat bezwaar heeft een "schorsende werking", wat betekent dat alle termijnen (betaling etc.) worden opgeschort tot je bwezwaar is behandeld. Let er wel op dat je een bevestiging krijgt van de officier dat je bezwaar in behandeling is. In de meeste gevallen wordt je bezwaar afgewezen, vaak zelfs zonder dat er inhoudelijk naar is gekeken.

Daarna krijg je nogmaals een acceptgiro toegezonden. Dan ga je OPNIEUW in bezwaar. Daar krijg je weer een bevestiging van, waarna er -lange tijd later- een dagvaarding komt. Bij een "Mulder feit" (tegenwoordig bijna alle lichtere overtredingen) ben je dan verplicht om het boetebedrag al bij voorbaat te betalen, anders wordt je bezwaar niet eens in behandeling genomen. (Bij een Mulderfeit ben je schuldig tot je het tegendeel bewijst....)
Let er wel op dat je in dit tweede bezwaar niet te veel informatie geeft, waarom zou je de officier al bij voorbaat inlichten over je verdediging? Zeg gewoon dat je formeel bezwaar aantekent tegen de beslissing van de officier en dit graag bij de rechtszitting wil toelichten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan