Roodgloeiende uitlaat Honda Hornet CB600F (2004)

-Kasper-

MF enthousiasteling
14 mei 2018
17
1
Alkmaar
Goedendag allemaal. Ik wat serieuze problemen met mij hornet, wat mij bijna mijn motor heeft gekost. Iemand suggesties wat hiervan de oorzaak kan zijn? Wat er is gebeurd:

Dinsdag 16 april
  • Motor start normaal. Na een tijdje hikt de motor bij hard optrekken en lichtjes dashboard knipperend/van de rel. Voelt als slippende koppeling, ziet eruit als elektrisch probleem.
  • Gereden met handvat verwarming en telefoon aan de lader.

Woensdag 17 april
  • Motor wilt niet starten. Op de lader start hij wel en rijdt hierna prima. Heeft hiervoor de hele nacht aan de lader gehangen.
  • Na 1e keer uitzetten start de motor gewoon en rijdt hierna prima. Wel dimt de koplamp deels bij gebruik knipperlicht.
  • Na de 2e keer uitzetten start de motor niet. De lampen gaan wel aan, maar bij het starten slaat alles dood en blijft zo.
  • Motor aangelopen wat na een paar pogingen lukt. Eerst loopt hij heel even, maar slaat daarna uit alsof hij geen of veel teveel benzine krijgt. Na weer aangelopen te hebben, blijft de motor alleen (heel hikkend) lopen bij veel gas. Op die manier geprobeerd naar huis te rijden, dus erg hikkend (met gas spelen om hem aan te houden). Snelheid blijft rond de 20 km/u hangen.
  • Uitlaat wordt zo heet dat de vlammen eruit slaan. Bij de verdikking in de uitlaat waar de vier pijpen samenkomen roodgloeiend; hier lijkt hij het heetst te worden. In de uitlaat ook vlammen te zien en roodgloeiend.
  • Het blok zelf ruikt niet verbrand of vreemd.

  • Na thuiskomst de motor laten afkoelen en aan de lader. De accu lijkt in eerste instantie helemaal leeg. Na een paar uur lijkt hij ineens weer helemaal vol.
  • Na afkoelen de motor weer geprobeerd te starten. De eerste keer lukte dit weer gewoon. De tweede keer niet; je hoort het start-relais even heel snel tikken en daarna alles dood. Na in de buurt van het start-relais wat met de kabels te hebben gerommeld, slaat de verlichting ineens weer aan en kan ik weer normaal starten.

Later
  • Motor start soms wel, soms niet en verlichting/dashboard slaat dan ook niet aan.
  • Acculader geeft soms een accustoring aan.
  • Nieuwe acculader (Tecmate optimate 5 voltmatic) gekocht en de accu eraan gehangen. Gaf eerst storing, hierna laadde hij goed op.
  • Regelmatig de motor gestart met volle accu, maar niet aan de lader. Start goed, snel en dus normaal en loop ook normaal. Na circa 1,5 week is de accu (vrijwel) leeg en tikkend geluid vanuit de startmotor(?) wanneer ik wil starten. Lichten staan aan, maar gaan uit al ik wil starten. Accu dus leeg.

Good to know
  • Dinsdag laatste keer getankt in Den Helder. Daarna nog circa 40 km naar huisgereden. Hiervoor al gehik.
  • Olie op pijl.
  • Koelvloeistof voldoende. Motor wordt ook niet te heet.
  • De handvatverwarming wordt niet altijd goed warm. Ook wordt de accu-beveiliging van de handvatverwarming vaak ingeschakeld (lage accuspanning?).
  • Handvatverwarming en USB-lader hangen beide aan de accu met hiertussen een relais welke wordt geschakeld op een kabel van het achterlicht, dus hier komt alleen stroom op als het contact aanstaat. Relais zit bij het reservoir voor de remvloeistof voor de achterrem.

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of suggesties heeft over de oorzaak. Sowieso staat er een bezoekje aan de garage op de planning ter controle.

Alvast bedankt.

Groet,
Kasper
 
Bedankt voor de uitleg.

Ik zie deze aansluitingen op startrelais:
1 draad op contact.
1 draad op regulator.
1 draad op startknop.
1 draad op clutchswitch.
De startmotor zit aan massa frame.
Ik zie geen draden direct naar ontsteking lopen, welicht word dat in een module of ander relais geschakeld, dat zou kunnen.
Het verbaast mij wel dat alles word in geschakeld via een startrelais.
 
Laatst bewerkt:
De pluspool van de accu zit alleen aangesloten op het startrelais, verder niet. De rest van het elektrisch systeem zit weer op het startrelais aangesloten. Het mag duidelijk zijn dat wanneer de aansluitingen van het startrelais gecorrodeerd zijn het hele elektrisch systeem hier last van heeft. Zo ook de ontsteking, die doet het niet goed meer met als gevolg hikken en onverbrand benzinemengsel in de uitlaten wat daar ontbrandt, met als gevolg vlammen uit de uitlaat en het roodgloeiend worden daarvan.

Dit is inderdaad precies wat er gebeurd lijkt te zijn, ook volgens de garage. De pluspool van de accu zit inderdaad direct aan het startrelais, dus alle stroom loopt wel degelijk door het startrelais.
 
De pluspool van de accu zit alleen aangesloten op het startrelais, verder niet. De rest van het elektrisch systeem zit weer op het startrelais aangesloten. Het mag duidelijk zijn dat wanneer de aansluitingen van het startrelais gecorrodeerd zijn het hele elektrisch systeem hier last van heeft. Zo ook de ontsteking, die doet het niet goed meer met als gevolg hikken en onverbrand benzinemengsel in de uitlaten wat daar ontbrandt, met als gevolg vlammen uit de uitlaat en het roodgloeiend worden daarvan.
nee, die verbindingen zitten niet in het start rela
Dit is inderdaad precies wat er gebeurd lijkt te zijn, ook volgens de garage. De pluspool van de accu zit inderdaad direct aan het startrelais, dus alle stroom loopt wel degelijk door het startrelais.
nee, door de aansluiting bij het startrelais. Niet het relais zelf. Die aansluitingen zijn herstelbaar, dus een nieuw relais monteren is dom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan