Roodgloeiende uitlaat Honda Hornet CB600F (2004)

-Kasper-

MF enthousiasteling
14 mei 2018
17
1
Alkmaar
Goedendag allemaal. Ik wat serieuze problemen met mij hornet, wat mij bijna mijn motor heeft gekost. Iemand suggesties wat hiervan de oorzaak kan zijn? Wat er is gebeurd:

Dinsdag 16 april
  • Motor start normaal. Na een tijdje hikt de motor bij hard optrekken en lichtjes dashboard knipperend/van de rel. Voelt als slippende koppeling, ziet eruit als elektrisch probleem.
  • Gereden met handvat verwarming en telefoon aan de lader.

Woensdag 17 april
  • Motor wilt niet starten. Op de lader start hij wel en rijdt hierna prima. Heeft hiervoor de hele nacht aan de lader gehangen.
  • Na 1e keer uitzetten start de motor gewoon en rijdt hierna prima. Wel dimt de koplamp deels bij gebruik knipperlicht.
  • Na de 2e keer uitzetten start de motor niet. De lampen gaan wel aan, maar bij het starten slaat alles dood en blijft zo.
  • Motor aangelopen wat na een paar pogingen lukt. Eerst loopt hij heel even, maar slaat daarna uit alsof hij geen of veel teveel benzine krijgt. Na weer aangelopen te hebben, blijft de motor alleen (heel hikkend) lopen bij veel gas. Op die manier geprobeerd naar huis te rijden, dus erg hikkend (met gas spelen om hem aan te houden). Snelheid blijft rond de 20 km/u hangen.
  • Uitlaat wordt zo heet dat de vlammen eruit slaan. Bij de verdikking in de uitlaat waar de vier pijpen samenkomen roodgloeiend; hier lijkt hij het heetst te worden. In de uitlaat ook vlammen te zien en roodgloeiend.
  • Het blok zelf ruikt niet verbrand of vreemd.

  • Na thuiskomst de motor laten afkoelen en aan de lader. De accu lijkt in eerste instantie helemaal leeg. Na een paar uur lijkt hij ineens weer helemaal vol.
  • Na afkoelen de motor weer geprobeerd te starten. De eerste keer lukte dit weer gewoon. De tweede keer niet; je hoort het start-relais even heel snel tikken en daarna alles dood. Na in de buurt van het start-relais wat met de kabels te hebben gerommeld, slaat de verlichting ineens weer aan en kan ik weer normaal starten.

Later
  • Motor start soms wel, soms niet en verlichting/dashboard slaat dan ook niet aan.
  • Acculader geeft soms een accustoring aan.
  • Nieuwe acculader (Tecmate optimate 5 voltmatic) gekocht en de accu eraan gehangen. Gaf eerst storing, hierna laadde hij goed op.
  • Regelmatig de motor gestart met volle accu, maar niet aan de lader. Start goed, snel en dus normaal en loop ook normaal. Na circa 1,5 week is de accu (vrijwel) leeg en tikkend geluid vanuit de startmotor(?) wanneer ik wil starten. Lichten staan aan, maar gaan uit al ik wil starten. Accu dus leeg.

Good to know
  • Dinsdag laatste keer getankt in Den Helder. Daarna nog circa 40 km naar huisgereden. Hiervoor al gehik.
  • Olie op pijl.
  • Koelvloeistof voldoende. Motor wordt ook niet te heet.
  • De handvatverwarming wordt niet altijd goed warm. Ook wordt de accu-beveiliging van de handvatverwarming vaak ingeschakeld (lage accuspanning?).
  • Handvatverwarming en USB-lader hangen beide aan de accu met hiertussen een relais welke wordt geschakeld op een kabel van het achterlicht, dus hier komt alleen stroom op als het contact aanstaat. Relais zit bij het reservoir voor de remvloeistof voor de achterrem.

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of suggesties heeft over de oorzaak. Sowieso staat er een bezoekje aan de garage op de planning ter controle.

Alvast bedankt.

Groet,
Kasper
 
Ga nu maar eerst de accu vervangen! Een relatief goedkope en zelf goed ut te voeren actie om e.e.a uit te sluiten. Zoals je je probleem met je hornet beschrijft zou de accu zomaar eens de grootste boosdoener kunnen zijn.
 
Lees de how to laad systeem controleren en pas dit toe.
Dit dus ja, bij Honda's gaat de spanningsregelaar nog wel eens kapot waar door je accu of niet meer goed geladen wordt of je accu gewoon kapot gaat. Ik zou eerst meten en daarna pas dingen gaan vervangen. Als je direct je accu vervangt heb je kans dat die door een storing in het laadsysteem ook weer snel kapot gaat.
 
Bedankt voor de snelle reacties. Het vreemde is dat ik de accu vorig jaar augustus vervangen heb voor een nieuwe Yuasa accu. Zo snel zouden die nou ook weer niet kapot moeten gaan, lijkt mij. Er zitten verder geen stroomverbruikers op als het contact is uitgeschakeld. Alleen dan het relais, maar die zou volgens mij geen stroom moeten verbruiken als deze "uitstaat".
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reacties. Het vreemde is dat ik de accu vorig jaar augustus vervangen heb voor een nieuwe Yuasa accu. Zo snel zouden die nou ook weer niet kapot moeten gaan, lijkt mij. Er zitten verder geen stroomverbruikers op als het contact is uitgeschakeld. Alleen dan het relais, maar die zou volgens mij geen stroom moeten verbruiken als deze "uitstaat".
Alles kan kapot. Zeker accu's als die door kapotte spanningsregelaars niet goed opgeladen worden. Voor de rest ben ik het eens met wat hiervoor door @Janbros en @Hellracer gesteld wordt.
Niets is onmogelijk, dus de eerste stap is: meet de klemspanning van de accu bij draaiende motor. Alles onder de 13,8 volt (evt met een streepje gas) betekent in ieder geval een laadprobleem.
 
Inmiddels de test uitgevoerd. Hoewel de waarden enigszins schommelen, komt dit eruit:

Contact uit: 12,7 v
Contact aan: 12,2 v
Gestart: 12,2 v
Gestart 3000 tpm: 14,2 v

Gele draden van de spanningswisselaar geven allemaal 30,x aan bij 3000 tpm.

Hoewel het allemaal net aan is, vallen de uitkomsten toch binnen de opgegeven waarden van de how-to.

Wellicht goed om nog even te benadrukken: Na de problemen heb ik de accu aan een nieuwe Tecmate optimate 5 gehangen (ipv een Einhell lader die ik eerst gebruikte). De Tecmate gaf in eerste instantie ook een accufout, maar na opnieuw koppelen deed hij het wel gewoon. Heeft dit iets kunnen uithalen?
 
Je lader doet een controle check en bij kleine storinkjes probeert hij die te herstellen met een ander laadprogramma.
Daarom geeft ie soms fout aan.
(Tenminste m'n optimate doet zoiets)😐
 
Na in de buurt van het start-relais wat met de kabels te hebben gerommeld, slaat de verlichting ineens weer aan en kan ik weer normaal starten.

Hier had ik overheen gelezen. Lijkt me dat er iets niet goed is met de bekabeling of de verbindingen.

Zitten de accupool verbindindingen wel goed vast
Zit de massa kabel van de min pool op het frame goed vast
 
Heb daarnet alles opnieuw vastgemaakt, daar ik na het meten meteen de kabeltjes even netjes herschikt heb. Maar hiervoor deed de motor het ook al weer normaal en daarnaast zou de motor dan ook helemaal niet gelopen kunnen hebben lijkt mij, ook niet hikkend...? Ik verdenk zelf toch wel de oude lader als oorzaak van het probleem, maar vraag me tegelijkertijd ook af of de accu wel goed laad tijdens het rijden, daar soms ook de handvatverwarming (Oxford) in de accu-beveiliging schiet, wat hij als het goed is alleen moet doen als de accuspanning te laag dreigt te worden...
 
Heb daarnet alles opnieuw vastgemaakt, daar ik na het meten meteen de kabeltjes even netjes herschikt heb. Maar hiervoor deed de motor het ook al weer normaal en daarnaast zou de motor dan ook helemaal niet gelopen kunnen hebben lijkt mij, ook niet hikkend...? Ik verdenk zelf toch wel de oude lader als oorzaak van het probleem, maar vraag me tegelijkertijd ook af of de accu wel goed laad tijdens het rijden, daar soms ook de handvatverwarming (Oxford) in de accu-beveiliging schiet, wat hij als het goed is alleen moet doen als de accuspanning te laag dreigt te worden...

Zekers kan dat wel.

Ik heb het 1 keer gehad.
De motor rijd (Hoe goed, dat weet ik niet meer), je gaat tanken en daarna wil dat kreng niet meer starten.
Hele dashbord dood, alles dood.
Na 10 minuten deed ie het gewoon weer.
Het duurde een tijdje vóór ik hier achter was.

Er kan dus van alles gebeuren tijdens het rijden met één van de 2 polen die iets los zit.
Wat, dat kan altijd verschillend zijn.
 
Laatst bewerkt:
De motor heeft inmiddels zijn bezoekje aan de garage gehad. Uiteindelijk bleek het startrelais de oorzaak. Deze was dusdanig gecorrodeerd dat hij geen goed contact meer maakte.

Iedereen bedankt voor de hulp en suggesties.

Dit verhaaltje is hierbij dus uit.
 
Startrelais is om de startmotor te laten draaien als je op het knopje drukt.

Zit er een of andere nanotechnoligie in dat nieuwe startrelias, dat gelijk het probleem van vlammen uit de uitlaat, roodgloeiende uitlaat, en hikken tijdens het rijden ook heeft op gelost😀🤔
 
Dat jullie allebei niet weten, of begrijpen, waarom het wel degelijk zeer goed mogelijk is dat het startrelais een overgangsweerstand had, waardoor de spanning (ook wanneer er niet word gestart) te laag was, dat is jullie probleem.

Ga eerst eens schema’s lezen en ervaring op doen voor je interessant over wilt komen.
 
Dat jullie allebei niet weten, of begrijpen, waarom het wel degelijk zeer goed mogelijk is dat het startrelais een overgangsweerstand had, waardoor de spanning (ook wanneer er niet word gestart) te laag was, dat is jullie probleem.

Ga eerst eens schema’s lezen en ervaring op doen voor je interessant over wilt komen.
Jij weet er vast heel veel van, leg dan is uit wat spanning die een relais doorlaat om te kunnen starten, te maken heeft met hoe een motor rijd.
Ik wil het graag van je leren 😀
 
De pluspool van de accu zit alleen aangesloten op het startrelais, verder niet. De rest van het elektrisch systeem zit weer op het startrelais aangesloten. Het mag duidelijk zijn dat wanneer de aansluitingen van het startrelais gecorrodeerd zijn het hele elektrisch systeem hier last van heeft. Zo ook de ontsteking, die doet het niet goed meer met als gevolg hikken en onverbrand benzinemengsel in de uitlaten wat daar ontbrandt, met als gevolg vlammen uit de uitlaat en het roodgloeiend worden daarvan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan