rook bij het starten

remon12

Rookie
8 mei 2015
3
0
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Zou me even voorstellen. Ik ben remon 24 jaar jong woonachtig in emmen. Ik ben sinds kort eigenaar van een aprilia rsv mille factory 1000r. Nu zit ik met het volgende. Als ik hem koud start dan komt er een klein beetje rook bij de motor vandaan. Dit stinkt naar rubber. Na een paar min word het minder. Heb hierna een stukje gereden daarna weer stationair laten lopen en toen rook je niks en ook geen rook. Iemand enig idee hoe dit komt? Is het erg? Motor rijd verder top.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Zou me even voorstellen. Ben sinds kort eigenaar van een aprilia rsv mille 1000r. Nu zit ik met het volgende. Als ik hem koud start dan komt er een klein beetje rook bij de motor vandaan. Dit stinkt naar rubber. Na een paar min word het minder. Heb hierna een stukje gereden daarna weer stationair laten lopen en toen rook je niks en ook geen rook. Iemand enig idee hoe dit komt? Is het erg? Motor rijd verder top.
Mijn honda rookt ook wanneer ik hem koud start alleen ruikt het dan niet naar rubber. :)
 
Mijn BMW rookt ook bij het starten, hij ruikt dan naar verbrande olie.
En mijn TS185 ook, zelfs als ie heet is rookt ie nog maar dat schijnt zo te horen.

Nog meer info waar de TS niks mee kan.
 
Op je knietjes bij de motor gaan zitten en met een zaklamp de boel verlichten en kijken of je niet ergens een spoor van olielekkage kan vinden wat ergens op je uitlaatsysteem lekt.
 
Al met al geloof ik niet dat je je zorgen moet maken, Remon. Even roken en dan niets meer is niet zo erg, lijkt me. Het is erger als het met warmer worden meer gaat roken.

Let een beetje op het oliepeil: als er wat lekt merk je het daar wel (en andere vloeistoffen, natuurlijk).
 
Als ik hem koud start dan komt er een klein beetje rook bij de motor vandaan. Dit stinkt naar rubber. .

Je bedoelt neem ik aan 'bij het motorblok' en dus niet uit de uitlaat?

Uit de uitlaat kan inderdaad wat benzine zijn. RSV's willen wel wat rijk staan of op het randje van verzuipen aanslaan. Niet erg zolang de motor goed start en loopt.

Bij het motorblok: ik herinner me van m'n eigen Falco dat er bij olie vullen en/of verversen wat olie op de bochten kan lekken. Dat verdampt heel snel omdat de uitlaatbochten heel snel heel heet worden.

Als je dat iedere keer na een koude start hebt, kan dat wijzen op een kleine lekkage bij de carterplug (in dit geval olietank-plug) of lekkende olievuldop (die zijn kwetsbaar).

Verder kan ik me ook nog indenken dat je weep-hole (?) wat lekt. Daar willen RSV's wel eens wat nattig worden.
Ook checken: olie uit je carterontluchting wat zich heeft verzamelt in de airbox, wat dan via de daarvoor bedoelde slangetjes naar beneden loopt.
Als die slangetjes boven een heet deel hangen kan dat ook wat stank geven.

Succes met zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan