Rook uit nokkenas ontluchting Suzuki gs 550 t

RdG72

Rookie
8 dec 2019
25
8
Purmerend
Beste m-f 'ers,

Ik heb een suzuki gs 550 t uit 1980 omgebouwd tot caferacer/scrambler. Motor heeft op de testbank gestaan bij Hoogland motoren Purmerend (helaas bestaat het bedrijf niet meer) en is toen perfect afgesteld. Vorig jaar begon het motortje opeens olie uit de nokkenas/carter ontluchting te gooien.

Heb hierop nieuwe zuigerveren, pakkingen etc geplaatst, maar loopt nu stationair te hoog en komt niet snel genoeg terug naar het juiste toerental.

Daarbij komt nu geen olie, maar rook uit dezelfde ontluchting. Ook vind ik de nieuwe koppakking teveel zweten.

Kan iemand mij met deze problemen helpen of weet iemand een goede monteur in de buurt van Purmerend?

Of is er misschien interesse om de motor over te nemen? .... Hij stond, toen hij nog perfect liep, te koop en heb nog 2 projecten in de schuur staan...zie jullie reacties graag tegemoet.
20180803_183033.jpg
20180708_112612.jpg
 
Waarom heb je nieuwe zuigerveren en pakkingen geplaatst?
Heb je eerst wel onderzocht of die de oorzaak van je probleem zijn?
Hij is door Hoogland nagekeken en afgesteld, daarna gooide hij de olie eruit. Ook had hij veel minder compressie. Heb het toen bij meerdere nagevraagd en allen zeiden dat er nieuwe zuigerveren in moesten.....dus dat heb ik dan ook gedaan. Zat overigens wel teveel speling op de veren, dus waren wel aan vervanging toe.
 
Of je verlies nemen en verkopen of een fatsoenlijke diagnose laten stellen, bijvoorbeeld door te beginnen met een lektest. Daarna blok los en alles opmeten.

En je hebt een probleem met valse lucht, of hij staat serieus arm.
 
Of je verlies nemen en verkopen of een fatsoenlijke diagnose laten stellen, bijvoorbeeld door te beginnen met een lektest. Daarna blok los en alles opmeten.

En je hebt een probleem met valse lucht, of hij staat serieus arm.
Ja daar heb ik ook al aan zitten denken, verkopen en mijn verlies nemen. Maar heb er zoveel tijd, geld en werk in zitten, dat ik hem nu dan ook netjes wil afleveren.

Maar zo'n lektest, hoe kan ik dat het beste doen....met remmenreiniger en testen?
 
Valse lucht kun je inderdaad testen door remmenreiniger op het inlaattraject na de gasklep te spuiten met draaiende motor. Bij reactie zuigt en dus ergens lucht aan.

Maar met een lektest bedoel ik druk zetten op een cilinder en kijken of er veel drukverlies is en waar de lucht dan weglekt.
 
Ja daar heb ik ook al aan zitten denken, verkopen en mijn verlies nemen. Maar heb er zoveel tijd, geld en werk in zitten, dat ik hem nu dan ook netjes wil afleveren.

Maar zo'n lektest, hoe kan ik dat het beste doen....met remmenreiniger en testen?
Als je de kop er toch af heb is er een makkelijke manier om te kijken of je kleppen dicht zijn door bijvoorbeeld benzine in de verbrandingsruimte te gieten stroomt dat weg dan zijn je kleppen lek.
 
Heb je de kop wel volgens het wphb gemonteerd? Volgorde van aandraaien met het juiste moment?
Pasvlakken mooi schoon? Ook bij het los halen de goede volgorde van los draaien aangehouden?
Kop gecontroleerd op rechtheid? Een nieuwe koppakking hoort niet te zweten.
 
En dan de rest nog,cilinders en zuigers gemeten,cilinders gecontroleerd op rondheid,cilinders gehoond,of zomaar
alleen nieuwe zuigerveren gemonteerd?Bij de kop, kleppen gecontroleerd op afdichting,klepgeleiderspeling gecontroleerd,
klepsteelrubbers vervangen,klepzittingen gecontroleerd,klepspeling juist afgesteld?
Je ziet het op het forum regelmatig voorbij komen,mensen kopen een oud gebakkie en gaan eerst alles cosmetisch doen en dan later
gaan ze pas eens aan het blok beginnen om er achter te komen dat het te veel gaat kosten alles te reviseren,gevolg is
half werk met de nodige ellende achteraf,en dat laatste vaak voor de niets vermoedende koper8)7
 
Laatst bewerkt:
Valse lucht kun je inderdaad testen door remmenreiniger op het inlaattraject na de gasklep te spuiten met draaiende motor. Bij reactie zuigt en dus ergens lucht aan.

Maar met een lektest bedoel ik druk zetten op een cilinder en kijken of er veel drukverlies is en waar de lucht dan weglekt.
Thanx, ga er van het weekend naar kijken!
 
Heb je de kop wel volgens het wphb gemonteerd? Volgorde van aandraaien met het juiste moment?
Pasvlakken mooi schoon? Ook bij het los halen de goede volgorde van los draaien aangehouden?
Kop gecontroleerd op rechtheid? Een nieuwe koppakking hoort niet te zweten.
Ja, ja, ja, ja, ja, alles volgens het boekje...kleppen stellen moet nog gebeuren...
 
En zoals kevinblade schrijft monteer een originele koppakking,de imitatie pakkingen zijn vaak van bedenkelijke kwaliteit,
die ouwe GSjes staan er niet om bekend snel olie te lekken,ze moeten dus goed dicht te krijgen zijn.
 
En dan de rest nog,cilinders en zuigers gemeten,cilinders gecontroleerd op rondheid,cilinders gehoond,of zomaar
alleen nieuwe zuigerveren gemonteerd?Bij de kop, kleppen gecontroleerd op afdichting,klepgeleiderspeling gecontroleerd,
klepsteelrubbers vervangen,klepzittingen gecontroleerd,klepspeling juist afgesteld?
Je ziet het op het forum regelmatig voorbij komen,mensen kopen een oud gebakkie en gaan eerst alles cosmetisch doen en dan later
gaan ze pas eens aan het blok beginnen om er achter te komen dat het te veel gaat kosten alles te reviseren,gevolg is
half werk met de nodige ellende achteraf,en dat laatste vaak voor de niets vermoedende koper8)7
Uiteraard heb ik, toen ik hem kocht, eerst het blok na laten kijken en perfect af laten stellen. Heb nu ook bijna alles nagekeken etc. cilinder laten honen,. maar wsl toch niet goed afgesteld. Dit wil ik nu als eerste laten doen.
 
En zoals kevinblade schrijft monteer een originele koppakking,de imitatie pakkingen zijn vaak van bedenkelijke kwaliteit,
die ouwe GSjes staan er niet om bekend snel olie te lekken,ze moeten dus goed dicht te krijgen zijn.
Heb idd een originele nieuwe set gemonteerd....geen idee waarom hij dan toch nog meer zweet dan anders...zal alle bouten nog eens nalopen...
 
De 2e cilinder van onder naar boven, heeft aardig wat verkleurde aanslag.
Was je oude pakking kapot/gescheurd op die plek?
Het lijkt op een lek, door een kapotte pakking of kromme kop/cilinder.
De verkleuring is van binnenuit naar buiten toe uitlaatzijde.
Deze foto heb ik genomen nadat hij de eerste keer olie uit de ontluchting gooide. Is idd sterk verkleurd en bij die cilinder was de zuigerveer het meest versleten....😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan