Rook van motor na avondrit

Heinoldschool

Rookie
4 jan 2019
28
1
Goedemorgen,

zoals denk velen gister even mijn xj550 maxim uit de schuur gehaald voor een lekker ritje.
Tijdens het rijden kreeg ik al het gevoel dat de motor erg warm werd maar twijfelde of het de motor was of de zon op mijn dikke kisten.
Uiteindelijk bij thuiskomst de motor in de schuur gezet en hier zag ik gelijk damp/rook vanaf komen. in korte tijd stond ook de schuur bijna blauw.
Is dit normaal?

Het blok zelf leek verschrikkelijk heet te zijn. Ook werdt mijn olie erg dun en begon op 1 plek zelf een beetje te druipen.

Ik hoor graag wat de oorzaak kan zijn.
*het is een luchtgekoelde motor uit 82
 
ik weet waar deze vandaan komt, echter gebeurt dit alleen bij hele warme dagen. kwestie van dikkere olie erin gooien wss. Olie lijkt te dun te worden.
maar het oververhitten, daar iets aan te doen?
 
De meest plausibele heb ik nog niet voorbij zien komen: bij (over)verhitting zou ik in dit geval als eerste kijken naar mengsel-verarming door bijv. vervuilde carburatie, een gedeeltelijk afgeklemde benzineslang of een aanpassing aan een luchtfilter.
XJ's hebben een behoorlijke oliecirculatie en zijn niet kritisch op olie en olietemperatuur, dus tenzij je er uilezeik in gegooid hebt in plaats van een fatsoenlijk smeermiddel zou dat niet de eerste verdachte moeten zijn.
De andere vraag is of hij echt heter is (meten, bij een luchtkoeler is 130-140 graden rond het bougiegat nog normaal), en je niet langs natuurlijke oorzaak (verdroging bijvoorbeeld) lekkage hebt gekregen langs bijvoorbeeld een keerring die op hete onderdelen (uitlaat oid) van normale temperatuur is gedrupt en aldus walm heeft veroorzaakt.
 
Laatst bewerkt:
Als het buiten 30 graden is, dan is alles heet...ga eens even met je schoenen op het asfalt staan, dan zul je merken dat de hitte door je zolen naar je voeten trekt..
Zo ook met een motorrit bij die temperaturen, alles lijkt VELE malen heter aan te voelen zonder dat het werkelijk zo is...
En als ik lees ( dat maak ik er uit op) dat je geen frequente rijder bent, kunnen er hier of daar best pakkingen zijn die uitgedroogd zijn en daar door zijn gaan lekken/zweten, dus denk een en/en verhaal, maar zonder temperatuurmeting blijft het voor iedereen gissen hier, en dat kan je wel eens op de vreemdste gedachten zetten..
Ga er van uit , als hij normaal loopt, normaal reageert , geen vreemde kuren vertoont, hij gewoon in orde is
 
Als het buiten 30 graden is, dan is alles heet...ga eens even met je schoenen op het asfalt staan, dan zul je merken dat de hitte door je zolen naar je voeten trekt..
Zo ook met een motorrit bij die temperaturen, alles lijkt VELE malen heter aan te voelen zonder dat het werkelijk zo is...
En als ik lees ( dat maak ik er uit op) dat je geen frequente rijder bent, kunnen er hier of daar best pakkingen zijn die uitgedroogd zijn en daar door zijn gaan lekken/zweten, dus denk een en/en verhaal, maar zonder temperatuurmeting blijft het voor iedereen gissen hier, en dat kan je wel eens op de vreemdste gedachten zetten..
Ga er van uit , als hij normaal loopt, normaal reageert , geen vreemde kuren vertoont, hij gewoon in orde is
Hij loopt inderdaad soepel. geen probleem daarmee. en de druppels ollie die er vanaf komen is achter de schakelpook. deze keerring heb ik vorige zomer vervangen en hele winter geen last gehad. ben inderdaad geen frequente rijder. hele jaar door ongeveer 2x per maand stuk rijden.
 
Ontsteking te laat of mengsel te arm kan een heter blok veroorzaken, al zou een verkeerd ontstekings tijdstip niet waarschijnlijk zijn..

Ik heb een luchtgekoelde 1245cc, de mijne wordt zo tussen de 130 en 140 graden, maakt niet uit of het zomer of winter is.Even met een temp gun de temperaturen meten zou een goed begin zijn.
 
Wat ook nog kan is dat er benzine in je olie zit,een vaker voorkomend euvel bij oude motoren,olie word er ook dunner van,
ga je een flink stuk rijden met hogere snelheid verdampt die benzine en is je oliepeil ineens een stuk lager,door die dunnere olie
is ook de kans op lekkage groter,zeker bij keerringen en pakkingen die toch al niet zo fris meer zijn.
 
Wat ook nog kan is dat er benzine in je olie zit,een vaker voorkomend euvel bij oude motoren,olie word er ook dunner van,
ga je een flink stuk rijden met hogere snelheid verdampt die benzine en is je oliepeil ineens een stuk lager,door die dunnere olie
is ook de kans op lekkage groter,zeker bij keerringen en pakkingen die toch al niet zo fris meer zijn.
Dit klinkt heel logisch en verklaard een hoop. heb toevallig ook een tip om dit te achterhalen en op te lossen?
 
Dit klinkt heel logisch en verklaard een hoop. heb toevallig ook een tip om dit te achterhalen en op te lossen?
Benzine in de olie kan je ook ruiken,als dat het geval is dan is de oorzaak meestal niet goed afsluitende vlotternaalden,
of dat je de benzinekraan bij lang stilstaan open laat staan,of in geval van een vacuüm kraan dat die niet goed afsluit,of
dat je die langdurig op de pri stand laat staan,een andere oorzaak kan versleten zuigerveren zijn,dan verdwijnt een gedeelte van de onverbrande
benzine langs je zuigerveren het carter in,bij motoren uit die tijd waren zuigerveren niet van de beste kwaliteit.
 
Laatst bewerkt:
hoeveel dan wel? zijn je zuigers gesmolten??
De hele motor is gesmolten.

In ethanol zit minder energie dan in benzine. Bij een gelijke hoeveelheid E10 is er dus minder energie dan bij ethanolvrije benzine. Daarom is het verbruik bij injectie in het geval van E10 ook wat hoger.
 
De hele motor is gesmolten.

In ethanol zit minder energie dan in benzine. Bij een gelijke hoeveelheid E10 is er dus minder energie dan bij ethanolvrije benzine. Daarom is het verbruik bij injectie in het geval van E10 ook wat hoger.
oh dat zal het zijn dan, een 82er 550 met carburateurs..

besef je wel wat je schrijft...als het verbruik hoger wordt bij een geregelde injectie ..die dus op de samenstelling van de uitlaatgassen regelt, en dus is ONTWIKKELD om juist te regelen bij andere omstandigheden ( brandstof, hoogte , temperatuur) ???
Dat is de hele bedoeling van GEREGELDE injectie, om de brandstof aan te passen aan de omstandigheden, dus wat je er ook inpleurt( binnen grenzen), het moet goed zijn
 
Zou eens kijken hoe schoon je oliekoeler is.
Tevens zou een olie met een hogere viscositeit kunnen helpen.
Heb zelf een een luftie als auto ,en dit zijn de 1e dingen waar je naar moet kijken.
Oliekoeler? eeeh het is een luchtgekoelde motor, zit hier een oliekoeler op? nooit geweten.
Ik ben vrij nieuw met sleutelen. inderdaad hogere viscositeit moet lukken gezien er in de winter/voorjaar/najaar geen lekkage is
 
Een Maxim heeft ook helemaal geen oliekoeler... :X

Met een fatsoenlijke 10W40 motorolie zou een Maxim volgens Yamaha gewoon het hele jaar rond moeten kunnen rijden bij het Nederlands klimaat en normaal gebruik. Net als al zijn tijdgenoten uit de XJ-serie.
 
Laatst bewerkt:
Oliekoeler? eeeh het is een luchtgekoelde motor, zit hier een oliekoeler op? nooit geweten.
Ik ben vrij nieuw met sleutelen. inderdaad hogere viscositeit moet lukken gezien er in de winter/voorjaar/najaar geen lekkage is
Mijn oude Porsche noemen ze ook luchtgekoelde,maar daar zitten toch echt oliekoeler op.
Dus een eerlijkere benaming zou zijn lucht/olie gekoeld.
Maar dat de jouwe geen oliekoeler heeft wist ik niet. Excuus
Nam bij voorbaat aan dat elke luchtgekoelde motor of auto 1 of meerdere olie koelers had.
 
Mijn oude Porsche noemen ze ook luchtgekoelde,maar daar zitten toch echt oliekoeler op.
Dus een eerlijkere benaming zou zijn lucht/olie gekoeld.
Maar dat de jouwe geen oliekoeler heeft wist ik niet. Excuus
Nam bij voorbaat aan dat elke luchtgekoelde motor of auto 1 of meerdere olie koelers had.
:N,nee hoor zat luchtgekoelde motoren zonder oliekoeler.
Overigens is een Porsche geforceerd gekoeld,vandaar die haardroger op het blok. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan